بررسی کیا اپتیما SX توربو 2019


بررسی کیا اپتیما SX توربو 2019

کیا استینگر به دلیل آن که آمیخته‌ای از ویژگی‌های مثبت نظیر: ظاهر خوب، کابین با کیفیت و تجربه رانندگی سرزنده بوده، حکم یک سوپرایز را برای علاقمندان دنیای خودرو داشته است؛ چرا که پیش از آن محصولی به این خوبی را از برند کره‌ای کیا سراغ نداشتیم. این خودرو تصورات مردم را نسبت به خودروسازان... نوشته بررسی کیا اپتیما SX توربو 2019 به صورت اختصاصی برای...

کیا استینگر به دلیل آن که آمیخته‌ای از ویژگی‌های مثبت نظیر: ظاهر خوب، کابین با کیفیت و تجربه رانندگی سرزنده بوده، حکم یک سوپرایز را برای علاقمندان دنیای خودرو داشته است؛ چرا که پیش از آن محصولی به این خوبی را از برند کره‌ای کیا سراغ نداشتیم. این خودرو تصورات مردم را نسبت به خودروسازان کره‌ای و به ویژه شرکت کیا تاحد قابل توجهی متحول نموده است.

بررسی کیا اپتیما SX توربو 2019
اما پیش از استینگر هم دستان کیا آنقدرها هم خالی نبوده است. یک سدان چهار درب دیگر در میان محصولات کمپانی کره‌ای به چشم می‌خورد که سنگینی ترازوی تصورات مشتریان را به سمت کفه مثبت قضیه متمایل نموده بود.

بررسی کیا اپتیما SX توربو 2019
به واسطه طراحی متمایز و شکیل کیا اپتیما که قطعا آن را مدیون قلم سحرآمیز شخصی به نام «پیتر شرایر» است، هنگامی که نسل سوم این خودرو در سال ۲۰۱۱ رونمایی شد تاثیر بسیار مثبتی را در ذهن بینندگان ایجاد نمود.

بررسی کیا اپتیما SX توربو 2019
مدل ۲۰۱۱ آنقدر انتظارات را از خانواده اپتیما بالا برد که نسخه ۲۰۱۶ با وجود شاسی بهینه شده، پیشرانه اصلاح شده و نیز چهره به‌روزشده نتوانست به همان مقدار روح و ذهن مشتریان را درگیر خود نماید. اینک ما شاهد عرضه مدل ۲۰۱۹ این خودرو به عنوان یک نسخه آپدیت‌شده هستیم.آیا مدل به‌روز شده 2019 می‌تواند به اندازه نسل سوم (۲۰۱۱) خاص و متمایز باشد؟

بررسی کیا اپتیما SX توربو 2019
به عنوان یک مدل به‌روز‌رسانی شده‌ی میان‌دوره‌ای، کیا اپتیما ۲۰۱۹ از سپرهای باز طراحی شده در جلو و بخش عقب، چراغ‌های اصلاح شده‌ی جلویی دارای دیلایت الگوبرداری شده از استینگر و چراغ های عقب بازآرایی شده بهره می‌برد.

بررسی کیا اپتیما SX توربو 2019
نمونه مورد بررسی نسخه‌ی موسوم به SX است که در آن از رینگ‌های ۱۸ اینچی آلیاژی مشکی‌رنگ به همراه چرم مشکی-قرمز برای صندلی‌های اسپرت مزین به لوگوی SX، بهره گرفته شده است. مدل ۲۰۱۶ با وجود آنکه نسلی جدید از خانواده اپتیما محسوب می‌شود اما بیشتر به مثابه یک به روزرسانی است تا یک نسل نو از این خودرو.

بررسی کیا اپتیما SX توربو 2019
مدل ۲۰۱۹ نیز نسخه‌ی به‌روز رسانی شده (فیس‌لیفت شده) مدل ۲۰۱۶ بوده و تغییرات آن چندان شاخص و تاثیرگذار نیست. اما حتی اگر هم ما نسبت به تغییرات نسخه جدید اپتیما چندان احساس رضایت ننماییم، اما مشتریان همچنان این خودرو را به عنوان یک محصول محبوب و دوست‌داشتنی در نظردارند. کیا اپتیما توانسته تاکنون (در سال 2018) بیش از هشتاد هزار دستگاه در ایالات متحده فروش داشته باشد که نشان از محبوبیت بالای کیا اپتیما در میان مشتریان دارد.

بررسی کیا اپتیما SX توربو 2019
نیروبخش کیا اپتیما ۲۰۱۹ یک پیشرانه توربوشارژ چهار سیلندر خطی است که حداکثر توان خروجی آن به ۲۴۵ اسب بخار و نهایت گشتاور حاصل نیز به محدوده 353 نیوتن‌متر می‌رسد. یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک نیز چرخ‌های جلو را به تحرک وا می‌دارد. اگرچه این پیشرانه در سایر محصولات هیوندای-کیا، از ضعف‌هایی نظیر لگ توربوشارژر و واکنش نسبتا کند دریچه گاز نسبت به فشردن پدال، رنج می‌برد اما گویا عملکرد آن در اپتیما 2019 بهبود یافته است.

بررسی کیا اپتیما SX توربو 2019
هنگام شروع حرکت، توربوشارژر کمی زودتر وظیفه خود را انجام می‌دهد و پیشرانه گشتاور مناسبی را در دورهای پایین‌تر به جهت افزایش شتاب خودرو در اختیار راننده می‌گذارد. صدای اگزوز خوب و قابل قبول است. عملکرد گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک با وجود آنکه در قیاس با نمونه‌های هشت سرعته برخی رقبا همچون هیوندای سوناتا، از ضرایب دنده کمتری برخوردار است اما به اندازه کافی نرم و هوشمند عمل می کند.

بررسی کیا اپتیما SX توربو 2019
عملکرد این جعبه دنده حین شتابگیری در جاده‌های مرتفع و یا هنگام حرکت در ترافیک کاملا‌ مناسب است. ضمنا اگر مایل به انجام تعویض دنده مطابق میل خود هستید، پدل‌ شیفترهای پشت فرمان در خدمت شما خواهند بود. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت اپتیما SX2019 معادل ۶.۷ ثانیه است که در قیاس با نسخه ۲۰۱۶ به میزان 0.6 ثانیه سریعتر گشته است.

بررسی کیا اپتیما SX توربو 2019
نتایج حاصل از آزمون یک‌چهارم مایل اپتیما نیز برابر ۱۵.۱ ثانیه در سرعت 151.1 کیلومتربرساعت است. اپتیمای جدید نسبت به هیوندای سوناتا ۲۰۱۸ چابک‌تر است، چرا که شتاب صفر تا ۹۶ خودروی مذکور برابر ۷.۱ ثانیه ارزیابی شده است. رقبای دیگری همچون مزدا6 مدل ۲۰۱۸ مجهز به پیشرانه 2.5لیتری توربو شارژر و هوندا آکورد ۲۰۱۸ با پیشرانه ۲ لیتری و گیربکس ده سرعته، به ترتیب دارای شتابی برابر ما ۶.۴ و ۵.۷ ثانیه هستند.

بررسی کیا اپتیما SX توربو 2019
در مسیر 8شکل، اپتیما ۲۰۱۹ موفق شد تا رکوردی معادل ۲۷.۴ ثانیه و چسبندگی متوسط 0.63g را به ثبت برساند. با وجود آنکه این امر از عدم بهبود هندلینگ اپتیمای جدید نسبت به مدل‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶ حکایت دارد اما مسئولان معتقدند که عملکرد شاسی و فیدبک تایرها بسیار خوب بوده و نسبت به قبل ارتقا یافته است. شاسی اپتیما ۲۰۱۹ به دلیل بهره‌گیری بیشتر از فولاد تنش بالا نسبت به مدل ۲۰۱۶ استحکام بیشتری داشته و صلبیت آن نیز افزایش یافته است. البته طبق اظهارات یکی از کارشناسان کیا، شاسی و سیستم تعلیق مدل ۲۰۱۹، از نظر طراحی نسبت به قبل تغییر خاصی نداشته است.

بررسی کیا اپتیما SX توربو 2019
حین حرکت در خیابان، جذابیت‌های رانندگی با اپتیما برای ما چندان جلوه‌گر نشد. پیشرانه مثل همیشه شاداب به نظر می‌رسید اما حرکت گهواره‌ای بیش از حد و حس غیر طبیعی فرمان، عبور از پیچ‌ها را نسبتا سخت می‌کرد. در عوض کیفیت سواری اپتیما بسیار عالی بود. سواری این خودرو بسیار نرم و ساکت است. البته گاهی اوقات صدای ناشی از نویز تایرها به درون کابین نفوذ می‌کند.

بررسی کیا اپتیما SX توربو 2019
کابین اپتیما را می‌توان در بردارنده مواد لوکس و بعضا ارزان‌قیمت دانست که در کنار یکدیگر جای گرفته‌اند. برخی ادوات نظیر چرم صندلی‌ها و پنل درب‌ها بسیار سطح بالا و گرانقیمت جلوه می‌کنند اما برخی متعلقات ساخته شده از پلاستیک ارزان‌قیمت نیز در نقاط مختلف کابین خودنمایی می‌کنند.

بررسی کیا اپتیما SX توربو 2019
به طور کلی کابین اپتیما ۲۰۱۹ را نمی‌توان غیرجذاب دانست اما در عین حال آن‌چنان نیز سطح بالا و درجه یک احساس نمی‌شود. سیستم اطلاعات سرگرمی اصلاح شده uvo به کار رفته در این خودرو کاملا دقیق، واضح و آسان عمل می‌کند. اپل کارپلی و اندرویداتو نیز در اینجا حاضر هستند.

بررسی کیا اپتیما SX توربو 2019
همچنین تجهیزاتی نظیر ترمز خودکار اضطراری، هشدار برخورد از جلو، سامانه کمکی نگهدارنده در مسیر، هشدار انحراف از مسیر و هشدار کاهش سطح هوشیاری راننده نیز جزو امکانات ایمنی استاندارد در کلیه مدل های اپتیما ۲۰۱۹ به شمار می‌روند. بهای نمونه مورد بررسی به 33,315 دلار می رسد و دارای گارانتی فنی ده ساله/۱۶۰ هزار کیلومتری و وارانتی پنج ساله/۹۶ هزار کیلومتری خواهد بود.

منبع: motortrend

[دانلود ویدئو]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج