وزیر جدید صنعت، ورق خودرویی‎ها را در بورس برگرداند


وزیر جدید صنعت، ورق خودرویی‎ها را در بورس برگرداند

در آخرین روز از دادوستد خودرویی‎ها طی هفته گذشته در بورس تهران، جاده‎مخصوصی‎ها روند بسیار خوبی از خودبرجای گذاشتند و همگی مثبت شدند.

به گزارش «اخبار خودرو»،به‎طوری‎که نمادهای بزرگ و تاثیرگذار این صنعت بورسی مانند سایپا، ایران‎خودرو، زامیاد، گروه بهمن، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو و سرمایه‎گذاری رنا همگی مثبت شدند و درمقابل نمادهای آهنگری تراکتورسازی ایران، مهندسی نصیرماشین و رادیاتور ایران منفی خوردند. همچنین چهارشنبه هفته گذشته در گروه خودرویی، طی 25هزارو783 نوبت معاملاتی، 424میلیون‌و493هزار سهم به ارزش 56میلیاردو844میلیون‌تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل گروه خودرویی تا پایان معاملات هفته گذشته بالغ بر 17هزارو194میلیاردتومان شد.

واکنش مثبت بازار به انتصاب رحمانی
پس از کسب رأی اعتماد رضا رحمانی از مجلس و انتصاب او به‌عنوان وزیر جدید صنعت، شاهد تغییرات مثبتی در ارزش سهام گروه خودرویی بودیم. زیرا براساس شنیده‎ها رحمانی درخصوص حل مشکلات خودروسازان قول‎های مساعدی داده که یکی‌از آن‎ها حمایت موثر از افزایش قیمت رسمی خودروهای داخلی برای جبران سیر صعودی هزینه‌ها بوده است. ازسوی‌دیگر، تشکیل صف قیمتی برای سهام گروه خودرویی موجب موردتوجه قرار گرفتن این گروه شد و شاهد رشد قیمتی نمادهای اساسی گروه خودرویی به‎خصوص ایران خودرو، سایپا، زامیاد و سایر نمادهای خودرویی بودیم. حال بازار منتظر تصمیمات جدید وزارت صنعت برای رفع مشکلات تولید و هزینه خودروسازان است.

ریسک‎های ناشی از اتفاقات ناگهانی
برخی کارشناسان معتقدند طی ماه‎های گذشته بعضی نمادها به‌دلیل هیجان حاکم بر بازار دچار رشد حبابی شده‎اند و انتشار این گزارش‎ها می‎تواند سهامداران را برای تصمیم‎گیری درباره اصلاح پورتفوی یاری کند. این در حالی است که طی سال جاری ریسک برخی تصمیمات و سیاست‎گذاری‎ها بیش‌از هر دوره دیگر بود. به‎واسطه این ریسک‎ها گاهی بازار طی یک‌هفته شاهد نوسانات مختلف بود و به‎راحتی و با انتشار یک خبر قیمت‎ها صعودی یا نزولی می‎شد. این بی‌ثباتی گاهی حتی در یک‌روز روی می‎داد؛ به‌طوری که برای سهمی در ابتدای وقت صف خرید و در طول معاملات تحت‌تاثیر انتشار یک خبر دیگر صف‌فروش تشکیل می‎شد. البته بخشی از این تحولات به‌دلیل ماهیت بورس بوده و بخشی دیگر تحت‌تاثیر ریسک‎های ناشی‌از اتفاقات ناگهانی است.

تاثیرپذیری متفاوت گروه‎های بورسی از تحریم‎ها
یکی دیگر از مسائلی که بازار سرمایه بدان چشم دوخته، آغاز دور دوم تحریم‎های آمریکا علیه ایران در روز سیزدهم آبان‎ماه است. در این خصوص نیز باید گفت حتی در صورت تحقق بدبینانه‎ترین پیش‎بینی‎ها نیز تاثیرپذیری همه گروه‎های بورسی یکسان نخواهد بود، شرکت‎هایی که به لحاظ تامین مواداولیه و فروش محصولات به خارج از کشور متکی نباشند، کمترین تاثیر را از این تحولات خواهند پذیرفت. در این میان هرچقدر شرکتی در تامین مواد اولیه وابسته به خارج کشور باشد و برای فروش محصولات خود نیز در کشور با تقاضای لازم روبه‌رو نباشد، تحت‌تاثیر قرار می‎گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس