جاده های هرمزگان زیر بار ترافیک قاچاق سوخت/ افزایش قیمت ارز جانی دوباره به قاچاقچیان بخشید


جاده های هرمزگان زیر بار ترافیک قاچاق سوخت/ افزایش قیمت ارز جانی دوباره به قاچاقچیان بخشید

ظهور دوباره قاچاق سوخت این بار بی سروسامان تر و افسار گسیخته تر از قبل در هرمزگان موجب شده تا هر کسی که نان بی زحمت زیرزبانش مزه کرده با تهیه مشک های برنزنتی خودرو شخصی خود را به مرکبی برای قاچاق تبدیل کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛کمتر از دو سال پیش بود که وزیر کشور با حضور در هرمزگان از مهار کامل قاچاق سوخت در استان جنوبی خبر داد و هرمزگان را سردمدار مبارزه در این زمینه دانست؛این موضوع بیانگر موفقیت و اشراف کامل بر مرزهای تحت کنترل درآمده بود و موجب پاک سازی جاده ها و سواحل هرمزگان از وجود قاچاقچیانی شد که درآمدهای باد آورده یک شبه را بر جان خود و همشهریانشان ارجحیت می دانستند.

شاید یکی از علل فروکش شدن قاچاق سوخت را افزایش قیمت حامل های انرژی در سال های اخیر دانست که با رسیدن به قیمت خلیج فارس دیگر صرفه اقتصادی برای سودجویان نداشت و دیگر زمینه های قاچاق را برگزیدند.

درست در زمانی که قاچاق سوخت در مرزهای هرمزگان کاهش چشمگیری را به خود می دید گرایش به قاچاق کالا، مواد مخدر و مشروبات الکلی به صورت قابل ملاحظه ای افزایش یافت لذا این واقعیت که تنها زمینه قاچاق در هرمزگان تغییر یافته غیر قابل انکار است.

آنچه که هویداست زمینه های متعدد قاچاق به صورت خرد و سازمان یافته با قدرت تمام در حال انجام است و تلاش ارگان های نظامی و انتظامی برای مقابله با این معضل روزانه منجر به کشفیات گسترده و نابودی باندهای متعدد قاچاق می شود.

وجود بیش از یک هزار مرز آبی در هرمزگان و همجواری با بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس موجب شده تا این استان ساحلی به بهشت قاچاقچیان مبدل شود از این رو سماجت قاچاقچیان در زمینه های متعدد قاچاق به دلیل موقعیت منحصر به فرد منطقه و درآمد بالا از این تجارت کثیف دارد.

افزایش قیمت درهم عامل محرک قاچاقچیان سوخت

نوسانات ارزی و افزایش لحظه ای قیمت دلار و کاهش قدرت خرید مردم در ماههای اخیر موجب کسادی بازار قاچاقچیان کالا و از سوی دیگر افزایش قیمت درهم موجب شده تا بار دیگر گرایش به قاچاق سوخت افزایش یابد و جاده های هرمزگان زیر بار ترافیک خودروهای قاچاق رود.

ظهور دوباره قاچاق سوخت این بار بی سروسامان تر و افسار گسیخته تر از قبل در هرمزگان موجب شده تا هر کسی که نان بی زحمت زیرزبانش مزه کرده با تهیه مشک های برنزنتی خودرو شخصی خود را به مرکبی برای قاچاق تبدیل کند از این رو اگر دفعات قبل تنها نسیان های بی پلاک و بی نام و نشان حامل سوخت بودند این روزها پراید و پژو هم به صف قاچاق پیوسته اند.

سارقان و مال خرها که در این تجارت خود را عقب دیدند آسین بالا زدند و با سرقت و نیسان ها و فروش خودروهای مسرقه به قاچاقچیان در شرق هرمزگان مرکب این تجارت زیرزمینی را فراهم می کنند.

این روزها سرتاسر نوار ساحلی هرمزگان شاهد فعالیت زیرزمینی و قاچاق انواع حامل های سوخت می باشد که با فراغ خاطر و هیچ واهمه ای یکه تاز میدان شده اند و از هر رنج سنی به کار گرفته اند؛ کافی است سری به جاده های منتهی به شرق هرمزگان بزنید تا با کاروانی از نیسان های بی پلاک و مشکوک مواجه شوید که با مخزن های جاساز شده به سرعت هرچه تمام در جاده ها می تازند.

ورود پژو و پراید به عرصه قاچاق سوخت

نیسان های آبی و معلوم الحال در برابر خودروهای شخصی که مشک های سوخت را حمل می کنند خطر کمتری دارند چرا که با نگاه به خودرو شناخته شده و مسافران فاصله مطمئنه را با آن ها حفظ می کنند اما خودروهای شخصی در صورت بروز حادثه موجب انفجار گسترده و بروز تبعات جانی فراوانی می شوند که نیازمند ورود دستگاههاست.

سیریک، جاسک، میناب و روستاهای شرقی بندرعباس که به ساحل ختم می شوند پاتوق اصلی قاچاقچیان سوخت به شمار می روند که با گذر از جاده های خاکی و صعب العبور سوخت را به دریا می رسانند و از آنجا راهی شناورهای مستقر در آب های مرزی می کنند.

روزانه دهها حادثه رانندگی در محورهای شرق هرمزگان رخ می دهد که خودروهای قاچاق سوخت از آن بی نصیب نیستند و علاوه بر ایجاد مشکل برای خود جان صدها انسان بی گناه را که در این مسیر به خطر انداخته اند.

برای قاچاقچیان شب و روز معنایی ندارد زمانی که مخزن سوخت گیری خودروها کامل شد همچون انسان معتادی که باید به مواد خود برسد، از هر راهی که می تواند باید به سردسته های قاچاق برسند و بار خود را خالی کنند از این رو نمی توان هیچگاه جاده ها را خالی از مرکب هایی دانست که اکنون به نهنگ آبی شناخته شده اند و بی مهابا جان های بسیاری را به کام مرگ کشانده اند.

علی ای حال آنچه که مشخص است و عامه مردم بر آن معتقدند باد آورده را باد می ورد و به همان راحتی که وارد زندگی می شود به همان آسانی می رود و هست و نیست را به نابودی می کشاند؛ با یک نگاه اجمالی به وضعیت کسانی که در این زمینه فعالیت دارند می توان تشخیص داد نان حرام برکت ندارد و زندگی را نابود می کند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن