17 مهمترین خواص درمانی سیاه دانه از نظر اسلام و طب سنتی


17 مهمترین خواص درمانی سیاه دانه از نظر اسلام و طب سنتی

اگر بخواهیم از گیاهان دارویی و گونه‌های گیاهی حرف بزنیم از طول و تفصیل فهرستی که باید ارائه کنیم انگشت به دهان خواهید ماند. سیاه دانه در بین این گونه‌ها قرار دارد که در آسیا از هند گرفته تا خاور میانه معروف است. در اسلام نیز این دانه بسیار سفارش شده است و پیامبر(ص) فرموده اند: «فی الحبّة السّوداء شفاء من کلّ داء إلّا السّام» یعنی در سیاه دانه شفا...

اگر بخواهیم از گیاهان دارویی و گونه‌های گیاهی حرف بزنیم از طول و تفصیل فهرستی که باید ارائه کنیم انگشت به دهان خواهید ماند. سیاه دانه در بین این گونه‌ها قرار دارد که در آسیا از هند گرفته تا خاور میانه معروف است. در اسلام نیز این دانه بسیار سفارش شده است و پیامبر(ص) فرموده اند: «فی الحبّة السّوداء شفاء من کلّ داء إلّا السّام» یعنی در سیاه دانه شفا بخشی در برابر هر بیماری نهفته است جز مرگ. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا درباره ۱۷ مهمترین خواص درمانی سیاه دانه از نظر اسلام و طب سنتی نکات بیشتری بدانید.

17 مهمترین خواص درمانی سیاه دانه از نظر اسلام و طب سنتی

سیاه دانه چیست؟

سیاه دانه که به عنوان یک چاشنی معروف است عموما به عنوان جایگزینی برای زیره‌ی سیاه استفاده می‌شود. سیاه دانه از میوه‌های گیاهی گل‌دار از خانواده‌ی آلالگان است. این گیاه گل‌دار بومی بعضی از مناطق جنوب و جنوب شرقی آسیا است. سیاه دانه چاشنی است که معمولا در آشپزی سنتی هند و خاور میانه استفاده می‌شود. مزه‌ی سیاه دانه شبیه ترکیب ارگانو، فلفل سیاه و پیاز است که به همین خاطر گاهی از سیاه دانه به عنوان جایگزینی برای فلفل سیاه در بعضی آشپزی‌ها استفاده می‌شود.

ارزش غذایی سیاه دانه

سیاه دانه منبع بی نظیری از بعضی مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن، کلسیم، سدیم و بعضی از ویتامین‌ها است. این چاشنی همچنین منبع بی‌نظیر فیبر و آمینو اسید است. سیاه دانه سرشار از آنتی اکسیدان است، و حاوی خواص ضد التهابی و ضد سرطانی قوی است. فهرست خواص درمانی سیاه دانه بر مبنای اسلام که در ادامه می‌آید به شما اطلاعات بیشتری در رابطه با این گیاه حیرت انگیز خواهد داد.

خواص درمانی سیاه دانه از نظر اسلام و طب سنتی

۱. منبع بی نظیر فیبر است

فیبر فایده‌های بسیار زیادی دارد از بهبود دستگاه گوارش گرفته تا حذف کلسترول اضافی موجود در روده‌ها.

۲. برای گوارش عالی است

حفظ سلامت دستگاه گوارش بسیار ضروری است چون منبع تمام فرایندهای سوخت و ساز بدن به شمار می‌رود.

۳. از زخم معده جلوگیری می‌کند

بعضی از مطالعات انجام شده اثبات کرده‌اند سیاه دانه با پیشگیری از به وجود آمدن زخم در لایه‌ی محافظی مخاط درون معده در جلوگیری از ابتلا به زخم معده نقش دارد.

خواص درمانی سیاه دانه ۴: برای بیماران دیابتی مفید است

اگر زمانی تشخیص داده شد به نوع خاصی از دیابت مبتلا شده‌اید، می‌توانید نصف یک قاشق چایخوری سیاه دانه را داخل چای بریزید و هر روز صبح از آن بنوشید تا به تنظیم قند خون‌تان کمک کند.

۵. از سلامت کبد محافظت می‌کند

کارکرد اصلی کبد حذف مواد سمی و مواد شیمیایی است که برای سلامتی مضر و خطرناک هستند. مصرف کردن سیاه دانه از کبد شما در برار آسیب ناشی از آن مواد سمی و مواد شیمیایی محافظت می‌کند.

۶. دارای عوامل ضد باکتریایی است

در بعضی از مطالعات انجام شده گزارش شده است که سیاه دانه دارای عوامل ضد باکتریایی قدرتمندی است که حتی قادر هستند MRSA – یک نوع باکتری که درمان آن مشکل است – را نابود کنند.

خواص درمانی سیاه دانه ۷: با سرطان مبارزه می‌کند

آنتی اکسیدان‌های موجود در سیاه دانه برای مبارزه با سرطان بی نظیر هستند آن‌ها این کار را از طریق حذف رادیکال‌های آزاد و پیشگیری از رشد سلول‌های سرطانی انجام می‌دهند.

۸. ممکن است سطح کلسترول را پایین بیاورد

داشتن رژیمی عالی ممکن است به پایین آوردن سطح کلسترول کمک کند و سیاه دانه در بین خوراکی‌هایی قرار دارد که کلسترول را پایین می‌آورد و بهتر است آن را به رژیم غذایی روزانه‌تان اضافه کنید.

۹. برای تقویت حافظه بسیار خوب است

بعضی از مطالعات حاکی از آن است که ترکیب‌های قدرتمند موجود در سیاه دانه برای سلامت مغز و به خصوص تقویت حافظه فوق‌العاده خوب هستند.

۱۰. آسم را برطرف می‌کند

چنین گفته شده است که فقط با مخلوط کردن سیاه دانه در آب گرم می‌تواند علائم آسم را برطرف کند.

۱۱. درمان طبیعی سردرد به شمار می‌آید

در دوران بارداری، مادران نمی‌توانند دارویی مصرف کنند حتی برای درمان ناراحتی‌های ساده‌ای مثل سردرد. استفاده از روغن سیاه دانه می‌تواند به رفع سر درد آن‌ها کمک کند.

۱۲. به کاهش وزن کمک می‌کند

بعضی از افراد ادعا می‌کنند که با ترکیب کردن سیاه دانه و عسل و مصرف منظم آن توانسته‌اند وزن کم کنند.

۱۳. درد مفاصل را برطرف می‌کند

خواص ضد التهابی موجود در سیاه دانه قادر است درد مفاصل را بر طرف کند. به همین خاطر است که قرار دادن یک بطری سیاه دانه در جعبه‌ی کمک‌های اولیه‌تان جزو ضروریات به شمار می‌رود.

۱۴. برای سلامت قلب و عروق بسیار خوب است

سیاه دانه منبع بی نظیر پتاسیم است. یکی از فایده‌های پتاسیم حذف سدیم اضافی و در نتیجه بهبود سلامت قلب است. به عبارت دیگر، مصرف سیاه دانه می‌تواند به کاهش علائم فشار خون نیز کمک کند.

۱۵. به حفظ قدرت و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند

چون سیاه دانه سرشار از مواد معدنی ضروری مانند کلسیم و روی است، راهی بی‌نظیر برای حفظ سلامت و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها به شمار می‌رود.

۱۶. تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی بدن است

از آنجایی که سیاه دانه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و بعضی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است به عنوان یک تقویت کننده‌ی بی نظیر سیستم ایمنی به شمار می‌آید. این چاشنی از بدن شما در برابر عفونت محافظت و سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت می‌کند.

۱۷. بعضی از بیماری‌های پوستی را درمان می‌کند

استعمال روغن سیاه دانه روی پوست‌تان می‌تواند به درمان بعضی از بیماری‌های پوستی کمک کند. در بعضی از مطالعات انجام شده بیان شده است که عوامل ضد باکتریایی موجود در سیاه دانه راهی بی نظیر برای جلوگیری طبیعی از بروز جوش و کورک است.

نکات احتیاطی در مورد مصرف سیاه دانه

مصرف سیاه دانه به عنوان یک چاشنی یا داروی گیاهی بی‌خطر است اما ممکن است وقتی به شکل مکمل روغن سیاه دانه مصرف می‌شود باعث بعضی از مشکلات سلامتی شود. در قسمت زیر بعضی از نکات احتیاطی را بر مبنای موارد گزارش شده در رابطه با مصرف سیاه دانه به شکل مکمل و روغن برای شما ذکر می‌کنیم.

– اگر بار اول‌تان است که از روغن سیاه دانه برای بعضی مشکلات پوستی استفاده می‌کنید بهتر است مطمئن شوید که نسبت به آن آلرژی ندارید. فقط کافی است قبل از شروع استفاده‌ی آن، کمی از این روغن را روی ناحیه‌ی کوچکی از پوست‌تان بمالید.

– سیاه دانه ممکن است برای مادران در دوران بارداری مفید باشد فقط در صورتی که به میزان مناسب مصرف شود. به همین خاطر است که مصرف سیاه دانه به عنوان ادویه یا داروی گیاهی در آشپزی در دوران بارداری بی‌خطر است اما اگر می‌خواهید مکمل سیاه دانه را در دوران بارداری به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید به مشاوره و مشورت بیشتر با پزشک خود نیاز دارید.

– بعضی از مطالعات نیز حاکی از آن هستند که امکان دارد بین مصرف مکمل سیاه دانه و داروهایی که برای انعقاد خون مصرف می‌کنید تداخل و واکنش منفی اتفاق بیفتد.

با وجود این، عموما مصرف سیاه دانه به عنوان بخشی از چاشنی‌ها یا داروهای گیاهی بی‌خطر است و فقط در صورتی ممکن است مشکلی پیش بیاید که آن را به صورت مکمل یا روغن معطر مصرف کنید. بعضی از مطالعات انجام شده اثبات کرده‌اند خواص درمانی سیاه دانه در اسلام نه تنها افسانه نیستند بلکه اخیرا به لحاظ علمی نیز تایید شده‌اند.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- کامروا ابراهیمی

منبع: drhealthbenefits

۱۷ مهمترین خواص درمانی سیاه دانه از نظر اسلام و طب سنتی

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دورهمی ترلان پروانه با دوستانش + عکس