معرفی و طرز استفاده از دستگاه موخوره گیر


دستگاه موخوره گیر ابزاری است که می‌توان از طریق آن به مقابله با موخوره پرداخت. البته استفاده از دستگاه موخوره گیر تنها یکی از راه‌های مواجه شدن با موخوره است و راه‌های دیگری نیز برای این کار وجود دارد. در کل همواره پیشگیری بهتر از درمان است. به همین دلیل همیشه باید به گونه‌ای از موها مراقبت کرد که به موخوره دچار نشوند. با روژان همراه...

دستگاه موخوره گیر ابزاری است که می‌توان از طریق آن به مقابله با موخوره پرداخت. البته استفاده از دستگاه موخوره گیر تنها یکی از راه‌های مواجه شدن با موخوره است و راه‌های دیگری نیز برای این کار وجود دارد. در کل همواره پیشگیری بهتر از درمان است. به همین دلیل همیشه باید به گونه‌ای از موها مراقبت کرد که به موخوره دچار نشوند. با روژان همراه شوید.

دستگاه موخوره گیر شما را از انجام برخی روش‌‌های مقابله با موخوره بی‌نیاز می‌سازد. به عنوان مثال با استفاده از این ابزار دیگر نیاز مبرمی به کوتاه کردن موهای خود نخواهید داشت و می‌توانید همچنان آنها را بلند نگه دارید. حال شاید این پرسش‌ها به میان بیاید که اصلا موخوره چیست، وجود آن چه تاثیری روی سلامت موها دارد و به طور کل چگونه ایجاد می‌شود؟

موخوره چیست؟

موخوره در زبان ساده به شکاف برداشتن ساقه‌ی مو و دو شاخه یا چند شاخه شدن آن اطلاق می‌شود. به این معنی که برخی از تارهای موی شما نازک‌تر شده و به دو یا چند قسمت تقسیم می‌گردد. البته در موخوره به طور معمول شاهد دو شاخه شدن تارهای مو هستیم. موخوره بیشتر در موهای بلند ایجاد می‌شود و به همین دلیل خانم‌ها بیشتر از آقایان از آن شکایت دارند. علاوه بر آن موهای خشک بیش از موهای چرب مستعد دچار شدن به این مشکل هستند. چرا که از شکنندگی بیشتری نسبت به سایر اقسام مو برخوردارند. به طور کل چربی موها یا رطوبت موجود در آنها از جمله عواملی است که جلوی ایجاد یا رشد موخوره را می‌گیرد.

موخوره با آسیب رساندن به کوتیکول محافظ مو موجب فرسوده شدن فیبر داخلی آن می‌گردد. به این ترتیب بخش محافظت کننده‌ی سطح تار مو از بین می‌رود و نوک آن به دو شاخه یا چند شاخه تبدیل می‌شود. به طور معمول تارهای مو در دو جهت طولی و عرضی دچار آسیب و شکنندگی می‌شوند. آسیب عرضی تارهای مو بیش از هر چیز خود را در قالب وز شدن موها نشان می‌دهد. حال آن که آسیب طولی آنها همان مشکلی است که با نام موخوره شناخته می‌شود.

معرفی و طرز استفاده از دستگاه موخوره گیر

عوامل ایجاد موخوره و استفاده از دستگاه موخوره گیر

عامل اصلی ایجاد موخوره بیشتر به شیوه‌های نگهداری از مو مربوط می‌شود و عوامل ژنتیکی یا موروثی چندان در این مسئله دخیل نیست. از جمله عواملی که می‌تواند موجب تشدید موخوره در سر شود، استفاده‌ی مفرط از سشوار یا ابزارهای صاف کننده‌ی مو برای خشک کردن یا حالت دادن به آنها است. ابزارهایی که توسط دمای بالای خود رطوبت موجود در موها را کاهش می‌دهند و بر خشکی و شکنندگی آنها می‌افزایند. همچنین استفاده‌ی فراوان از مواد شیمیایی مختلف نظیر رنگ مو یا شامپوهای اسیدی و قلیایی نیز می‌تواند در بروز موخوره بسیار موثر باشد. در این میان ترکیبات حاوی الکل هم قادر است ایجاد موخوره را تشدید کند. به موارد یاد شده می‌توان استفاده از برس‌های غیر استاندارد و شانه‌های فلزی را نیز افزود. سایر عوامل موثر در ایجاد موخوره را نیز می‌توانید در ادامه‌ی این متن به شکل فهرست‌وار مشاهده کنید.

شانه زدن موهای خیس بستن محکم موی سر با کش مو و به طور کل تحت کشش قرار گرفتن موی سر به شکل نسبتا شدید شست و شوی خشن موها و چنگ زدن محکم به آنها قرار گرفتن موی سر در برابر اشعه‌ی نور خورشید برای مدت طولانی کم آبی بدن یا خشکی پوست

هنگامی که تعدادی از عوامل فوق موهای شما را تحت تاثیر قرار دهند، دست به دست هم داده و مشکلی به نام موخوره را برایتان به وجود می‌آورند. به همین دلیل شاید ناچار شوید برای از بین بردن این مشکل به سراغ استفاده از دستگاه موخوره گیر بروید.

معرفی و طرز استفاده از دستگاه موخوره گیر

دستگاه موخوره گیر چیست؟

دستگاه موخوره گیر انواع و اقسام گوناگونی دارد. با این حال اکثر موخوره گیر‌هایی که به عنوان یک ابزار خانگی برای مقابله با موخوره عرضه می‌شوند به دو موتور داخلی مجهز بوده و برای درمان موهایی که بلندی آنها بیش از شش سانتیمتر است به کار می‌روند. دستگاه موخوره گیر خانگی از نظر شکل و شمایل ظاهری ابزاری شبیه به برس مو است. البته برسی که به دو صفحه‌ی مجزای دندانه دار مجهز است. دندانه‌های این دو صفحه می‌توانند همانند دو صفحه‌ی دندانه دار برس روی هم قرار گیرند و در یکدیگر چفت شوند. یعنی درست چیزی شبیه به برخی از ابزارهایی که برای صاف کردن مو مورد استفاده قرار می‌گیرند و به طور معمول با نام اتوی مو شناخته می‌شوند.

اقدامات لازم قبل از استفاده از موخوره گیر

علاوه بر شباهت ظاهری، طرز کار دستگاه موخوره گیر نیز به شیوه‌ی عملکرد ابزارهایی که برای صاف کردن مو به کار می‌روند شباهت دارد. پیش از به کار بردن دستگاه موخوره گیر بهتر است ابتدا موهای بلند خود را خوب شانه بزنید و گره‌های ایجاد شده در آنها را به طور کامل برطرف سازد. به منظور انجام درست این کار بهتر است قسمت‌های کوچکی از مو را دسته کرده و آنها را خوب و کامل شانه بزنید. این عمل موجب می‌شود که تارهای موی شما به شکل بهتر و راحت‌تری وارد دندانه‌های دستگاه موخوره گیر شده و توسط آن کشیده نشود.

معرفی و طرز استفاده از دستگاه موخوره گیر

طرز استفاده از دستگاه موخوره گیر

پس از شانه زدن موهای خود قفل دستگاه موخوره گیر را باز کرده و صفحات دندانه دار آن را از یکدیگر جدا کنید. سپس لایه نازکی از موها را در بالای صفحه قرار دهید و کلید روشن شدن دستگاه را بزنید. پس از آن اهرم دستگاه موخوره گیر را به آرامی فشار دهید تا دستگاه شروع به کار کند. بهتر است کار خود را همیشه از ریشه‌ی موها شروع کرده و سپس آرام و آهسته به سمت انتهای تارهای مو حرکت کنید. در واقع همیشه کار شانه کردن موها توسط دستگاه موخوره گیر را از کف سر شروع کنید و آنگاه دستگاه را آهسته به سمت انتهای موها حرکت دهید. هر دسته‌ از موهای خود را حداقل سه بار توسط دستگاه ضد موخوره صاف کرده و آنها را به خوبی شانه نمایید. سپس به سراغ سایر بخش‌های سر و موهای دسته شده آن بروید و همین عمل را تکرار کنید.

البته همواره باید به این نکته توجه داشت که استفاده از دستگاه ضد موخوره یک راه حل صد درصد برای مقابله با موهای دو شاخه یا چند شاخه شده به شمار نمی‌رود. بلکه در کنار استفاده از این ابزار باید سایر راه‌های مقابله با موخوره را هم در پیش بگیرید. به عنوان مثال می‌توانید پس از هر بار استحمام از مواد نرم کننده استفاده کنید تا رطوبت موهای خود را بالاتر ببرید.

معرفی و طرز استفاده از دستگاه موخوره گیر

جایگزین‌های دستگاه موخوره گیر

همان گونه که به آن اشاره شد استفاده از دستگاه موخوره گیر تنها یکی از روش‌های درمان موخوره است. البته این روش خود یک روش صد در صد برای زدودن کامل این مشکل به شمار نمی‌رود و کاستی‌های خاص خود را دارد. بنابراین بهتر است در کنار آن از سایر روش‌های مکمل برای مبارزه با موخوره نیز بهره بگیرید.

از جمله روش‌های موثردر این زمینه استفاده از ماسک‌های طبیعی است. به عنوان مثال می‌توان از ترکیب زرده‌ی تخم‌مرغ با روغن زیتون یا سایر روغن‌های گیاهی به عنوان یک ماسک ضد موخوره استفاده کرد. تخم مرغ به عنوان منبع سرشاری از پروتئین، اسیدهای چرب و ویتامین اِی شناخته می‌شود. علاوه بر آن موجب ایجاد رطوبت طبیعی در موها می گردد و آنها را روشن و شفاف می‌سازد. همان گونه که به آن اشاره شد رطوبت خود یک عامل مهم برای درمان موخوره محسوب می‌شود. بنابراین اگر موهای شما مستعد دچار شدن به موخوره است بهتر است به طور متوسط هفته‌ای یک بار از ماسک تخم‌ مرغ و روغن زیتون استفاده کنید.

یکی دیگر از ماسک‌های طبیعی که می‌توان از وجود آن برای مقابله با موخوره استفاده کرد ماسک ترکیبی روغن زیتون و سرکه است. به منظور تهیه کردن این ماسک می‌توانید سه قاشق روغن زیتون را با دو قاشق سرکه سیب مخلوط کرده و سه قاشق عسل را نیز به آنها بیافزایید. البته در صورت دلخواه می‌توانید از دو قطره عصاره‌ی گیاه معطر اکلیل کوهی نیز در این ماسک ترکیبی استفاده کنید.

معرفی و طرز استفاده از دستگاه موخوره گیر

مواد یاد شده را با یکدیگر ترکیب کرده و ماسک تهیه شده از آنها را روی موهای سر خود مالیده و آن را اندکی ماساژ دهید. سپس موهای خود را با یک حوله یا دستمال خشک ببندید تا ماسک طبیعی تهیه شده خوب با موها ترکیب شود.این ماسک ترکیبی حداقل باید به مدت ۲۰ دقیقه روی سر شما باقی بماند. پس از آن می‌توانید با شستشوی کامل موهای خود آن را از روی سرتان پاک کنید. انجام منظم و هفتگی این کار می‌تواند در مقابله با موخوره بسیار تاثیرگذار باشد.

اگر به گیاه شیرین بیان یا مهک دسترسی دارید، می‌توانید از این گیاه نیز برای مقابله با موخوره استفاده کنید. برای استفاده از گیاه شیرین بیان به عنوان یک ماسک مقابله با موخوره می‌توانید یک لیوان گیاه شیرین بیان را در سه لیوان آب جوشیده حل کنید. سپس محلول حاصل را حدود ده دقیقه حرارت دهید تا پس از جوشیدن دم بکشد. پس از سرد شدن این محلول آن را صاف کرده و مقداری از آن را روی سر خود بمالید. اگر این عمل را هر روز تکرار کنید می‌توانید نسبت به درمان موخوره خود امیدوار باشید.

سوای مواردی که به آن اشاره شد میوه‌ی موز نیز می‌تواند در درمان موخوره عملکرد موثری داشته باشد. وجود عناصری نظیر پتاسیم، روی، آهن و برخی مواد روغنی در این میوه موجب شده است تا استفاده از آن شکنندگی موها را به حداقل میزان ممکن برساند و ضمن بهبود کیفیت بافت آنها میزان رطوبتشان را هم افزایش دهد. همچنین وجود ویتامین‌های اِی، سی و ای در موز نیز در عملکرد مثبت این میوه برای مقابله با موخوره تاثیرگذار است.

معرفی و طرز استفاده از دستگاه موخوره گیر

به هر حال اگر قصد درمان موخوره خود با موز را دارید می‌توانید این میوه را به شکل کامل له کنید و آن را به شکل پوره شده به موهای سر خود بمالید. همچنین می‌توان موز له شده را با دو قاشق ماست و مقداری آبلیمو ترکیب کرد و مخلوط حاصل را به عنوان ماسک روی سر مالید. این مخلوط را به مدت یک ساعت روی سر خود نگه دارید و سپس آن را با آب ولرم به طور کامل از موهای خود شستشو دهید. اگر این عمل را حدود یک تا دو بار در طول هفته انجام دهید در درمان موخوره شما کاملا موثر خواهد بود.

در مجموع باید به این نکته توجه داشت که نمی‌توان هیچ روشی را یک روش صد در صد قطعی برای درمان موخوره قلمداد کرد. از همین رو هنوز هم کوتاه کردن نوک موها یکی از روش‌های رایج و مرسوم برای مقابله با موخوره به شمار می‌رود. در واقع اگر قصد بلند کردن موهای خود به مدت طولانی را دارید بهتر است حداقل سالی یک بار حدود یک سانتیمتر از نوک آنها را کوتاه کنید. به هر حال می ‌توان گفت که در این مطلب علاوه بر آشنایی با دستگاه ضد موخوره به اتفاق یکدیگر با تعدادی از روش‌های طبیعی برای مقابله با موخوره نیز آشنا شدیم.

منبع

معرفی و طرز استفاده از دستگاه موخوره گیر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مردی پس از 70 سال زندگی در محفظه آهنی از دنیا رفت + عکس