ماجرای دستمزد 2 میلیاردی کارگردان تئاتر چه بود؟


ماجرای دستمزد 2 میلیاردی کارگردان تئاتر چه بود؟

برنامه «شب‌های تئاتر» با اجرای پیام دهکردی با موضوع «بررسی تبادلات هنری و تئاتر بین الملل»، میزبان کوروش زارعی، کارگردان و بازیگر تئاتر و شایعه دستمزد دو میلیارد تومانی او بود.

خبرگزاری ایرنا برنامه «شب‌های تئاتر» شامگاه گذشته ۱۲ آبان از شبکه چهارم سیما روی آنتن رفت.
«کوروش زارعی» مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری که اخیرا نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» را به عنوان نمایش برون‌مرزی خود در مصلای حرم حضرت زینب (س) در دمشق سوریه روی صحنه برده است، مهمان ویژه این برنامه تلویزیونی بود.
این برنامه به منظور شفاف سازی پیرامون شایعه دستمزد ۲ میلیاردی کوروش زارعی برای کار اخیرش در سوریه آغاز شد.

برای اهل بیت دستمزد تعیین نمی‌کنم
زارعی در برنامه شب‌های تئاتر با تاکید بر اینکه برای تئاتر اهل بیت هیچ گاه دستمزدی تعیین نکرده است، گفت: مبلغ قرارداد من، ۲۵ میلیون تومان برای ۴ ماه کار در سوریه بوده که هنوز هیچ مبلغی دریافت نکرده ام و حاضرم قراردادم را ارائه دهم.

بودجه ۶ میلیاردی
این کارگردان هچنین درباره اینکه چرا پس از ۴۰ سال، هنوز در حوزه تئاتر نتوانسته ایم به آن قواره و قوام برسیم که وارد این سطح از دعوا‌های خرد و حواشی نشویم، اعلام کرد: هیچ وقت مدیران مقصر نیستند، مسئولان کم کاری کرده اند، اما مقصر اصلی خود ما تئاتری‌ها هستیم.
دهکردی به عنوان مجری برنامه در مخالفت با این حرف زارعی از بودجه‌های کلان اختصاص یافته به بعضی برنامه‌های مناسبتی که توان جذب مخاطب را هم ندارند مثال زد و پرسید: خود مسئولان در این ماجرا سهم بزرگی دارند، ۶ میلیارد تقریبا یک سوم بودجه کل تئاتر کشور است و این در ۲۰ روز اختصاص داده می‌شود به یک گروه. آیا این درست است؟

اجرای ضعیف، مساوی است با دین گریزی
کوروش زارعی در تایید صحبت‌های دهکردی گفت: این کار به هیچ وجه درست نیست و بعضی مواقع حتی با روایت‌های غلط و داستان‌های بی سند به دین هم آسیب می‌زنیم. گاهی اجرا به لحاظ زیبایی شناسی آنقدر بد است که تماشگر فرار می‌کند و این باعث دین گریزی می‌شود.

یک میلیارد تومان در یک سال
زارعی با اشاره به بحث جوان گرایی در حوزه هنری گفت: در این ۳ سالی که من مدیر مرکز هنر‌های نمایشی شده ام، بر شهرستان‌ها تمرکز کردم که خروجی بسیار خوبی داشته و حداقل ۸ نمایش نامه نویس خوب و جوان به تئاتر کشور تزریق کرده ایم و بودجه ما فقط یک میلیارد تومان در طول سال است.

تئاتر ایران یک سر و گردن بالاتر از منطقه
در بخش دوم «شب‌های تئاتر»، مهدی شفیعی مدیرکل سابق مرکز هنر‌های نمایشی به صورت تلفنی مهمان برنامه بود؛ او در مورد تفاهمنامه‌ای که در نشست مدیران تئاتر غرب آسیا در سال ۱۳۹۵ امضا شد این طور توضیح داد که: محور بحث معرفی تئاتر به کشور‌های پیرامونی بود. این تفاهم نامه نیاز به پیگیری و ارتباطات مستمر دارد. اعتقاد بر این بود که در این بخش از دنیا وجود این اتحادیه ضروری است و تئاتر این منطقه می‌تواند با محوریت ایران، که یک سر و گردن از تئاتر منطقه بالاتر است، شکل بگیرد.
در ادامه این بخش، زارعی در مورد موفقیت‌های چشمگیر تئاتر اجرا شده در حلب و پتانسیل تئاتر ایران برای صدور فرهنگ در منطقه گفت و از اینکه این همکاری‌ها با کشور‌های منطقه به صورت مستمر صورت نمی‌گیرد اظهار تاسف کرد.

وظیفه «اوج» این نیست
پیام دهکردی در ادامه پرسید: از لحاظ حقوقی، آقای زارعی متولی تئاتر در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است، واقعا تلخ نیست که برای انجام چنین امر جذابی شما باید دست به دامان سازمان دیگری بشوید؟
زارعی در پاسخ گفت: چرا اتفاقا من به دوستان خبرنگار می‌گفتم که اصلا وظیفه سازمان هنری رسانه‌ای اوج نیست که به تئاتر بین الملل بپردازد. این وظیفه دستگاه‌های فرهنگی رسمی کشور است. آیا تئاتر یکی از رسانه‌های تاثیرگذار و قدرتمندی نیست که می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به دنیا معرفی بکند؟ کجا هستند دستگاه‌های دولتی و فرهنگی ما؟

هدف نذر فرهنگی است
آرش ساربان، دبیر اجرای همایش تئاتر اربعین، مهمان تلفنی بعدی برنامه بود که در مورد آثار اجرا شده در پیاده روی اربعین توضیح داد و گفت: هدف برگزاری این همایش، نذر فرهنگی است و حوزه هنری به دنبال این است که هنرمندان در این مسیر نگاه مذهبی کشورمان به امام حسین (ع) را نشان بدهند.
به عنوان سوال پایانی، دهکردی پرسید: الان حوزه هنری در بخش صدور آثار به سراسر دنیا کجای داستان ایستاده و چه کار باید بکند و چه کاری نمی‌کند و چرا؟

آقا زاده‌های تئاتری
زارعی پاسخ داد: یکی از آرزو‌های قلبی من وقتی مدیریت تئاتر حوزه هنری را پذیرفتم این بود که جشنواره سوره را تبدیل به جشنواره تئاتر کشور‌های اسلامی کنیم، پیشنهاد آن را هم دادم، اما به دلیل مشکلات مالی هنوز رخ نداده است.
وی در انتهای برنامه با طرح این سوال که «این همه سال سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کجای کار است؟»، گفت: در تئاتر هم آقا زاده‌های فرهنگی و هنری وجود دارند.
«شب‌های تئاتر» یکی از برنامه‌های «شب‌های هنر» است که به تهیه کنندگی امیر قمیشی و اجرای پیام دهکردی، پیرامون مسائل تئاتر و نمایش، شنبه شب‌ها ساعت ۲۳ به طور زنده، از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا