متکی: تمامیت خواهی عامل انزجار ملت ها از آمریکا است


متکی: تمامیت خواهی عامل انزجار ملت ها از آمریکا است

شیراز- ایرنا- معاون امور بین الملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی تمامیت خواهی آمریکا را عامل انزجار ملت ها از این کشور دانست و گفت: حتی روس ها نیز به این رویکرد آمریکایی ها پی برده اند.

به گزارش ایرنا، منوچهر متکی روز یکشنبه در جمع راهپیمایان 13 آبان در شیراز افزود: بعد از فروپاشی شوروی سابق برخی از سران کرملین فکر کردند که تعاملاتی با آمریکا داشته باشند و آن را شروع کردند اما در یک دوره چند ساله متوجه شدند که آمریکایی ها فقط تمامیت خواه هستند.
وزیر خارجه پیشین ایران اظهار داشت: آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم اگرچه ابرقدرتی دنیا را یدک می کشید اما هر سال از درون تهی تر شد.
وی ادامه داد: آمریکا که اگر روزی در صحنه بین الملل اراده می کرد رژیمی در یک گوشه دنیا تغییر می کرد امروز صدها هزار نیروی نظامی به افغانستان، عراق و دیگر مناطق جهان اعزام می کند اما به خواسته خود نمی رسد.
متکی گفت: هیات حاکمه آمریکا وقتی شکست های پی در پی آمریکا را مرور کرد به این نتیجه رسید که آمریکا قادر نیست به اهداف خود برسد و اوباما رییس جمهوری سابق آمریکا نیز وقتی بر سر کار آمد در نطق آغاز به کار خود گفت که باید بکوشیم که اعتماد را به ملت آمریکا و دنیا بازگردانیم، یعنی دنیا اعتمادش به آمریکا را از دست داده است.
متکی بیان کرد: همین ناکامی ها سبب شد که آنها به این فکر کنند که در این دوره ریاست جمهوری آمریکا یک چهره جدید از آمریکا به جهانیان نشان دهند.
او افزود: اینکه بگوییم ترامپ یک انسان دیوانه یا نیمه دیوانه است صورت مساله آمریکا را نشان نمی دهد، من معتقدم آنچه که امروز سیاست های آمریکاست و در معرض چالش جدی قرار گرفته خواست عمومی تمام جریان های حاکمه آمریکایی است.
وی ادامه داد: هیچ فرقی بین دموکرات ها و جمهوری خواهان نمی توان متصور بود، دموکرات ها آمریکای با نقاب و جمهوری خواهان آمریکای بدون نقاب هستند.
متکی گفت: برخورد با ایران که ترامپ مدعی است امروز آن را به نهایت حد خود رسانده از قبل از روی کار آمدن جمهوری خواهان و ترامپ شروع شده بود و همه دولت های آمریکا این سیاست را داشتند اما الان می خواهند تصویر جدیدی از آمریکا به دنیا معرفی کنند و بگویند که ما می توانیم کاری را که شروع می کنیم به نتیجه برسانیم.
وزیر خارجه پیشین کشورمان افزود: سیاست ترامپ در مقابل ایران بحران آفرینی و تنش زایی برای بهره برداری های خاص بوده است.
وی گفت: به ظاهر یک قصه این بود که جان بولتون (مشاور امنیتی رییس جمهوری آمریکا) بگوید که بنای ما بود که صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم و بعد هم بگویند که صلاح دانستیم که چند کشور بتوانند نفت ایران را خریداری کنند.
متکی افزود: امروز 13 آبان 1397 با روز گذشته و فردا برای اراده ملت ایران هیچگونه فرقی برای ایستادگی و مقاومت نخواهد داشت.
وی افزود: آمریکایی ها همواره می گفتند ما چون قدرت داریم بنابراین منطق ما باید پذیرفته شود یعنی منطق ما قدرت ماست اما امام راحل (ره) می فرمودند قدرت ما منطق ماست و قدرت ما از منطق ما سرچشمه می گیرد و به تایید اندیشمندان این نبرد در نهایت به پیروزی امام (ره) و راه امام ختم شد.
او ادامه داد: آنها می خواستند که راهپیمایی امسال 13 آبان در کشور ما برگزار نشود اما امروز این راهپیمایی باشکوه 2 پیام برای خارج از مرزها و پیامی برای داخل کشور و مسئولان نظام دارد.
وی گفت: پیام مردم به دوستداران انقلاب که امروز جبهه بزرگ مقاومت در سراسر منطقه را شکل داده اند این است که ما کماکان الهام بخشی انقلاب اسلامی را پاسداری خواهیم کرد و همراه با شما هستیم و پیام به دشمنان بیرونی هم این است که ما ایستاده ایم و آرمان های امام، انقلاب، رهبر انقلاب و شهدا را فراموش نخواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد که اوضاع به روال سابق بازگردد.
شرکت کنندگان در راهپیمایی 13 آبان شیراز با در دست داشتن پلاکاردها و پارچه نوشته هایی ضمن سردادن شعارها مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر آل سعود، الله اکبر، لبیک یا خامنه ای و ملت عاشورایی سازش نمی پذیرد خشم و انزجار خود را از استکبار جهانی فریاد زدند.
سیزدهم آبان هر سال ، یادآور سه رخداد مهم در تاریخ ایران اسلامی است .تبعید حضرت امام خمینی (ره) به ترکیه در 13 آبان 1343، کشتار دانش‌آموزان و دانشجویان در 13 آبان 1357 در دانشگاه تهران و تسخیر سفارت آمریکا در 13 آبان 1358 .این روز به نام روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در تقویم رسمی کشور نامگذاری شده است.
6122 /1876/ 2027

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟