حوزه جوانان در وزارت خارجه بلاتکلیف است/ تعیین تکلیف دستورالعمل امریه سمن‌های جوان تا پایان آبان ماه


حوزه جوانان در وزارت خارجه بلاتکلیف است/ تعیین تکلیف دستورالعمل امریه سمن‌های جوان تا پایان آبان ماه

معاون امور جوانان با اشاره به اینکه در حوزه دیپلماسی جوانان نیاز به مسئول یا اداره مشخصی در وزارت امور خارجه داریم، گفت: این مساله سال‌ها است مغفول مانده به همین دلیل در ملاقاتی که با وزیر خارجه داشتم این مساله را به وی منتقل کردم.

حوزه جوانان در وزارت خارجه بلاتکلیف است/ تعیین تکلیف دستورالعمل امریه سمن‌های جوان تا پایان آبان ماه

گیلان خبر: نشست خبری معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان صبح امروز با توجه به برگزاری اجلاس سومین مجمع جوانان جهان اسلام در استانبول که هفته گذشته با حضور موفق ایران برگزار شده شکل گرفت.

محمد مهدی تندگویان معاون امور جوانان با اشاره به برگزاری این اجلاس و حضور ایران در آن، گفت: در حوزه موضوعات بین‌المللی حوزه جوان تا به امروز به دلیل اطلاعات ناقص حضور موفقی نداشته‌ایم و در یک سال گذشته برای حل این نواقص اسناد مختلفی امضا شد.

وی ادامه داد: حضور ایران در مجمع استانبول پس از اجلاس باکو از جمله موفق‌ترین حضورهای بین‌المللی در این حوزه بوده است.

معاون امور جوانان به امضای دو سند میان ایران و یونیسف و یونسکو در حوزه روابط بین‌الملل جوانان اشاره کرد و گفت: در حال برنامه‌ریزی اجرایی درخصوص سند امضا شده یونیسف هستیم و هشت برنامه مشخص داریم. در یونسکو نیز برای نخستین‌بار به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که یک کمیته تخصصی جوانان تشکیل دهیم.

تندگویان ادامه داد: این اتفاقات با پیگیری‌های مناسب در یک سال گذشته رخ داده و توانسته‌ایم از میان تشکل‌های جوانان اعزام‌هایی به اجلاس و جشنواره‌های مختلف جهانی داشته باشیم از جمله اجلاس چین.

معاون امور جوانان به برگزاری یک نشست در آذربایجان طی ماه آ‌ینده اشاره کرد و گفت: نشست مشترکجشنوار‌ه‌ای با موضوع جوانان است که مجمع جوانان کشورهای اسلامی آن را برگزار می‌کند.

وی با بیان اینکه در حوزه بین‌الملل با توجه به مقدورات موجود در این معاونت فعالیت چشم‌گیری داشته‌ایم، گفت: مشکل اصلی ما این است که در حوزه دیپلماسی جوانان نیاز به یک مسئول یا اداره مشخصی در وزارت امور خارجه داریم.

تندگویان در ادامه تصریح کرد: متاسفانه دیپلماسی جوانان در روابط بین‌المللی کشور مغفول مانده است و به همین دلیل مذاکراتی با شخص وزیر امور خارجه در این زمینه داشته‌ایم.

معاون امور جوانان با اشاره به اینکه مجمع جوانان جهان اسلام حدود 15 سال گذشته شکل گرفته است، ابراز داشت: تا امسال ما هیچگاه جایگاه اجرایی در این مجمع نداشتیم و تنها به عنوان یک عضو حضور پیدا می‌کردیم در حالی که یکی از بهترین برنامه‌های اجرایی مجمع در شیراز برگزار شده بود.

تندگویان ادامه داد: در سومین مجمع جوانان جهان اسلام که در استانبول برگزار شد در حوزه تعیین تکلیف دبیر مجمع از میان دو کاندیدا، کاندیدای ترک انتخاب شد اما از میان چهار نایب رئیس در حوزه بین‌المللی یک عضو از ایران برگزیده شد و نایب رئیسی بین‌المللی هم در اختیار ایران قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه نهاد زیرمجموعه هیات رئیسه مجمع برای رسیدگی به اسناد راهبردی جوانان نیز شکل گرفته است، گفت: امید محدث به عنوان یکی از اعضای این هیات رئیسه انتخاب شد.

تندگویان با بیان اینکه در سخنرانی خود در این مجمع به پیشنهاد شکل‌‌گیری دفتر گردشگران جوان اسلام پرداخت و گفت: ما پیشنهاد دادیم این دفتر به منظور ایجاد یک پایگاه داده اطلاعاتی و عملیاتی در حوزه بزرگ 54 کشور اسلامی شکل بگیرد و دفتر آن در ایران مستقر شود که این پیشنهاد با استقبال مواجه شد.

معاون امور جوانان در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص توافقنامه‌ صورت گرفته میان ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت ورزش و جوانان برای بحث امریه جوانان فعال در تشکل‌های مردمی در حوزه جوانان، گفت: بندهای توافقنامه را می‌توانیم رسانه‌ای کنیم، ما معتقدیم باید دو طرف به بندها پایبند باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: وزارت ورزش به عنوان مجری بندهای این توافقنامه دستاوردهایی داشته و در بخش جوانان دستورالعمل‌های اجرایی شکل گرفته است.

تندگویان با اشاره به اینکه این توافقنامه دارای دو بخش است، گفت: یک بخش از آن به حوزه ورزش بازمی‌گردد که در این زمینه هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم و منتظریم دستورالعمل این بخش به امضای طرفین برسد و آن ابلاغ شود.

وی افزود: براساس این توافقنامه آموزش‌های تخصصی مهارت‌های سربازی در حوزه ورزش انجام می‌شود و ما پیشنهاد کرده‌ایم آموزش‌ مهارت‌های زندگی نیز به عنوان سرباز مهارت مورد توجه قرار گیرد. این مساله می‌تواند منجر به افزایش توانایی جوانان در حوزه مهارت‌های حقوقی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی شود.

تندگویان با تاکید بر اینکه در قبال این مساله توافق‌هایی انجام گرفته است، گفت: در توافقنامه مشخص شده ما می‌توانیم با توجه به شاخص‌های تعریف شده و سهمیه‌های مشخص برای فعالان تشکل‌های مردم‌نهاد در 6 ماه پایان سربازی امریه بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: جمع‌بندی این مبحث و تعیین تکلیف دستورالعمل امریه سازمان‌های مردم نهاد تا پایان آبان ماه صورت خواهد گرفت.

تندگویان در پاسخ به این سوال که برای اعزام سازمان‌های مردم نهاد و فعالان حوزه جوانان به مجامع بین‌المللی چه سازوکار مشخصی در نظر گرفته‌اید، گفت: انتخاباتی که برای تعیین مجمع برگزار می‌شود ساختار مورد نظر را شکل می‌دهد اما هر برنامه بین‌المللی با توجه به حوزه فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد به آنها معرفی می‌شوند و روسای مجامع با توجه به تخصص‌های تشکل‌ها از بین آنها تشکل مورد نظر را انتخاب می‌کنند؛ همچنین در نظر داریم برای بهبود شاخص‌های اندازه‌گیری و رسیدگی به وضعیت تشکل‌های مردم نهاد بحث رتبه‌بندی تشکل‌ها را آغاز کنیم و این مساله در دو استان قزوین و سمنان به صورت پایلوت آغاز شده و از دو ماه آینده در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

معاون امور جوانان از اعطای 20 میلیارد وام اشتغالزایی تا هفته گذشته به تشکل‌های فعال حوزه جوانان خبر داد و گفت: دریافت وام تا سقف 90 میلیارد تومان نیز در نوبت پرداخت قرار گرفته‌اند.

وی درخصوص تغییر دامنه سن جوانی و آخرین وضعیت بررسی آن نیز اظهار داشت: با توجه به مطرح شدن این مساله در ستاد ملی جوانان در حال جمع‌بندی سن دامنه جوانی هستیم فکر می‌کنم افزایش سن جوانی تا 32 سال مورد توافق نهادها قرار گیرد.

معاون امور جوانان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص قانون منع بکارگیری بازنشستگان و بکارگیری جوانان به عنوان مدیران اجرایی کشور نیز گفت: این قانون صراحتی در بکارگیری جوانان ندارد اما به عنوان نماینده جوانان به این مساله معترض‌ام و می‌گویم اینکه به ازای بازنشسته شدن یک مدیر فردی که در آستانه بازنشستگی سر کار بیاید دیدگاه قانون‌گذار نبوده است و معتقدم جوانان لیاقت و شایستگی مدیریت اجراییکشور را دارند.

وی ادامه داد: به نظرم می‌توانستیم برای جایگزینی 4 وزیر همچون وزیر ارتباطات یک وزیر جوان انتخاب کنیم. این مساله حتی در بخش شهرداری‌ها هم صادق است اگر قانون تصویب می‌شود پیش از آنکه به مرحله اجرا رسیده باشد استثناعاتی برای آن قائل شویم دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی