شاید تصور بر این باشد که امروزه هیچکس به یک سدان لوکس پرچمدار نیاز نداشته باشد. دلیل این ذهنیت آن است که سدانهای لوکس میان سایز آنقدر بزرگ و مجلل شدهاند که بتوانند جای نمونههای فولسایز را بگیرند. به عنوان مثال کمتر فرد عادی پیدا میشود که امثال آئودی A6 یا ب ام و سری5 نتوانند نیازش را برطرف نمایند. از نظر قیمتی نیز انسان میتواند یک سدان میان سایز تا دندان مسلح و مجهز را خریداری نماید تا اینکه به یک نسخه پایه از مدل پرچمدار بسنده کند.
با این تفاسیر، شما تنها به یک دلیل به سراغ خرید یک سدان فول سایز همچون A8 خواهید رفت، چرا که دلتان میخواهد که آن را بخرید. خب برای اینکه بدانید چرا دلتان یک آئودی A8 میخواهد، با ما همراه شوید تا با هم به بررسی این خودرو بپردازیم.
شاید شما احساس میکنید که با سوار شدن بر یک چنین خودرویی، در نظر دیگران خاص و مهم جلوه میکنید؛ البته باید عرض کنیم که اصولا اکثر خودروهای حاضر در این سگمنت دارای ظاهری تهاجمی و خیلی خاص نیستند، بلکه بیشتر از نظر تجهیزات، تکنولوژی، امکانات، طول زیاد و کابین لوکسشان است که مورد توجه قرار گرفتهاند.
با نگاهی به ظاهر خودرو متوجه طول زیاد A8 خواهید شد. برای ایالات متحده نسخه بزرگتر A8 L در نظر گرفته شده است که دارای طول 5.3 متر و فاصله محوری 3.13 متر است. در قیاس با A6، طول و فاصله محورهای A8 به ترتیب 37.6 و 20.32 سانتیمتر بیشتر است.
در داخل کابین شما با فضایی که بیشباهت به طراحی فضای داخلی A6 نیست، روبهرو هستید که البته به واسطه طراحی مدرن و بسیار باکیفیت هنوز هم تازه و بدیع احساس میشود. تریم چوبی داشبورد کیفیت بالایی دارد، سطوح ساخته شده از پلاستیک پیانوبلک نیز کیفیت درخوری داشته و اثر انگشت را تا حد امکان بر روی خود نشان نمیدهند. این سطوح در بسیاری از قسمتهای داشبورد و کنسول میانی مشاهده میشوند.
به واسطه بهرهگیری از دو عدد صفحه نمایشگر لمسی بزرگ متعلق به سامانه virtual cockpit، بر روی کنسول میانی A8 دکمهها و کلیدهای زیادی دیده نمیشود. عملکرد این سیستم تقریبا دقیق، سریع و پاسخگو به نظر میرسد. بنابراین وقفه چندانی در کار با آن مشاهده نخواهد شد. یک ریموت نیز برای سرنشینان ردیف عقب در نظر گرفته شده که کار با آن بسیار ساده و راحت است.
همچنین اگرچه در نهایت یک پیشرانه V8 نیز برای آئودی A8 در امریکا ارائه خواهد شد، اما فعلا این خودرو با موتور V6 توربوشارژ به حجم 3 لیتر در ایالات متحده عرضه میشود. توان خروجی پیشرانه V6 برابر 335 اسب بخار و گشتاور آن نیز به 500 نیوتنمتر خواهد رسید. جعبهدنده 8 سرعته اتوماتیک و سامانه استاندارد چهار چرخ محرک نیز اجزای اصلی سیستم انتقال قدرت را تشکیل میدهند. همچنین یک سیستم ۴۸ ولت نیم-هیبرید نیز برای A8 2019 در نظر گرفته شده است.
شتاب صفر تا 96 کیلومتربرساعت معادل ۵.۶ ثانیه است که اگرچه چندان سریع نیست اما هنوز هم با یک خودروی تنبل فاصله زیادی دارد. همانطور که اطلاع دارید خودروهایی نظیر A8 بیشتر بر جنبههای راحتی و گشت و گذار تاکید دارند تا اینکه در مباحث مسابقهای ادعایی داشته باشند.
A8 در عبور از پیچها نسبتا خوب عمل میکند؛ اگرچه با یک R8 مواجه نیستید اما با توجه به ابعاد بزرگ و وزن 2132 کیلوگرمی، این سدان لوکس عملکرد خوبی در عبور از پیچها و مباحث مرتبط با هندلینگ از خود ارائه میدهد.
کابین A8 بسیار ساکت است و تقریبا کلیه نویزها با منشا بیرونی راهی به داخل نخواهند داشت. یک سیستم صوتی باکیفیت bang and olufsen به همراه باک سوخت 82 لیتری نیز برای خودرو در نظر گرفته شده است.
سیستمهایی نظیر سامانه چهارچرخ فرمانپذیر و تعلیق فعال پیشگویانه، در اوایل سال آینده برای ایالات متحده عرضه خواهند شد. به کمک سیستم فرمانپذیری چرخهای عقب، آئودی A8 در شعاع کمتری دور خواهد زد و حتی نسبت به مدل کوچکتر A4 چابکتر خواهد بود.
همچنین سیستم تعلیق فعال قادر است تا هر کدام از چرخها را به طور مستقل و بر اساس اسکن سطح جاده بالا یا پایین بیاورد. بهای نسخه پایه A8 2019 از رقم 84,795 شروع شده و میتواند به راحتی و با سفارش تجهیزات مختلف، تا صدهزار دلار نیز افزایش یابد. در صورت سفارش دو سامانه فرمانپذیری چرخهای عقب و سیستم تعلیق فعال به همراه تعدادی آپشن دیگر، قیمت A8 حتی تا ۱۵۰ هزار دلار نیز خواهد رسید.
یک بار دیگر باید عرض کنیم که اگر به دنبال خودرویی هستید تا موفقیت های خود را جشن گرفته و آن را به رخ دیگران بکشید، خب پس دیگر صرفه جویی مالی معنا ندارد…
منبع: motortrend