2 اثر تاریخی نهبندان در فهرست آثار ملی قرار گرفت


2 اثر تاریخی نهبندان در فهرست آثار ملی قرار گرفت

بیرجند- ایرنا- مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: محوطه تاریخی «انجیرک» و تپه باستانی « عرب پُشته » نهبندان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

سید احمد برآبادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: محوطه تاریخی انجیرک نهبندان در سال 93 توسط کارشناسان باستان شناسی میراث فرهنگی شناسایی شد.
وی با بیان اینکه این محوطه به شماره 32019 ثبت آثار ملی شد افزود: مطالعات باستان شناسی نشان می دهد که قدمت این محوطه به دوران قبل از اسلام می رسد.
مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: ثبت این اثر به تازگی از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ابلاغ شده است.
وی همچنین از ثبت تپه باستانی عرب پشته نهبندان در فهرست آثار ملی خبر داد و یادآور شد: این اثر متعلق به دوران تاریخی قبل از اسلام است و بخش هایی از آن قبل از شناسایی کارشناسان باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان، توسط افراد ناآگاه تخریب شده است.
برآبادی، ثبت ملی شدن را یکی از راه های حفاظت محوطه ها و تپه های باستانی عنوان کرد و افزود: در خصوص وجه تسمیه این تپه مردم محلی نقل می کنند؛ « در جنگ های صدر اسلام تعداد زیادی از اعراب در این محل کشته شده اند که از اجساد آنها پشته ای در این محل ایجاد شده و از آن به بعد این محل به عرب پشته معروف شده است.»
وی بیان کرد: تپه باستانی عرب پشته نهبندان به شماره 32021 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
وی همچنین از ثبت معنوی هفت اثر در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این آثار شامل قوروت(غذای محلی )، علم گردانی بشرویه، مراسم عاشورا در حسینیه کبابی های بیرجند، مشک سازی زیرکوه، فنون خارخانه، زرده به در روستای مسک و تکیه بندان سرخنگ بوده که از ابتدای امسال تاکنون در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شده است.
مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: هفت پرونده دیگر برای ثبت معنوی در دست تهیه است که شامل آیین های عاشورایی، بازی های بومی محلی و صنایع دستی استان می شود.
خراسان جنوبی استانی مرزی با 11 شهرستان است که سه اثر ثبت جهانی دارد. بیش از 2 هزار و 200 اثر تاریخی در این استان شناسایی شده که تاکنون 846 اثر آن در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.
9893 * 6054

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر