افزایش 5 برابری نگارش مقالات علمی با کیفیت


افزایش 5 برابری نگارش مقالات علمی با کیفیت

در جلسه اخیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها اعلام شد نگارش مقالات علمی باکیفیت در کشور 5 برابر شده است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این جلسه رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با گرامیداشت ایام اربعین حسینی «ع» و لزوم اهتمام به برگزاری هرچه بهتر فضای معنوی این ایام، از وزارت علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد بابت همراهی و همکاری با دانشجویان جهت شرکت در پیاده‌روی اربعین تشکر کرد.

در ادامه گزارشی از میزان و چگونگی اجرای اقدامات پیشران نظام پژوهش و فناوری سند دانشگاه اسلامی توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ارائه شد.

ساماندهی نظام جامع پژوهش، طراحی نظام اولویت‌های پژوهشی، تقویت و ارتقای جایگاه پژوهش، ساماندهی نظام موضوعات پژوهش، ساماندهی و ارتقای منابع انسانی و نیز تحکیم و تقویت اخلاق ورزی از راهبردهای سند دانشگاه اسلامی بود که مورد توجه قرار گرفت.

در این گزارش تاکید شد که بیش از سه سال است فرآیند ارزشیابی کیفی فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی مورد توجه قرار گرفته است و 80 درصد از امتیازات پژوهشی به تولید علم اختصاص یافته است که در نتیجه آن تعداد مقالات استناددهی شده در مجلات برتر Q1 از هزار مقاله در سال 2013 در حال حاضر به پنج هزار مقاله افزایش یافته است.

توسعه مراکز تحقیقاتی، توجه به تقویت علمی نیروی انسانی کارآمد، تدوین و راه اندازی برنامه های تحقیقاتی پسادکترا، ارتقای کیفی برنامه های دوره دکتری پژوهشی، جذب دستیار پژوهشی در مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی، حمایت مالی از پژوهش و برگزاری همایش در حمایت از پژوهش در کشور از مواردی بود که در این گزارش به آن پرداخته شد.

همچنین خاطرنشان شد که هم اکنون تعداد 12 سامانه برخط در جهت توسعه فعالیت‌های پژوهشی علوم پزشکی راه‌اندازی شده ست که می‌توان به سامانه‌های علم سنجی دانشگاه‌های علوم پزشکی، کتابخانه ملی دیجیتال، مقالات علوم پزشکی، مجلات نامعتبر، مشابهت یاب و سامانه علم سنجی اعضای هیئت علمی اشاره کرد که دراین سامانه برونداد پژوهشی حدود 19هزار عضو هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور به صورت روزانه و برخط رصد می‌شود.

تدوین برنامه چهارساله اخلاق در پژوهش و برگزاری کمیته اخلاق در دانشگاه‌ها از دیگر مواردی بود که به آن اشاره شد. همچنین اشاره شد که پرتال ملی اخلاق در پژوهش های پزشکی در حال نهایی‌سازی است.

در ادامه اعضا به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند. تهیه سازوکار اجرا و نظارت بر اجرای اقدامات پیشران نظام پژوهشی کشور، هدایت پژوهش های کشور براساس نیازهای بومی خصوصاً در رشته‌های علوم انسانی، لزوم بهره گیری از پژوهش های دارای کیفیت در برنامه های کلان کشور، تدوین آئین نامه های اجرایی در حمایت از پژوهش های کارآمد، لزوم توجه به موضوع شاگردپروری، ایجاد ارتباط میان پژوهش و تصمیم سازی در کشور از جمله این پیشنهادات بود.

در پایان نیز حجت الاسلام والمسلمین رستمی گفت: شایسته است که حلقه‌های پژوهشی و مطالعاتی در دانشگاه‌ها تقویت شود و به عنوان کانون‌های فکری دانشگاهی با رصد فعالیت‌های اجرایی کشور و ارائه اطلاعات پژوهشی به برنامه‌ریزان کشور به خصوص مجلس شورای اسلامی به آنها در تصمیم گیری درست و کارآمد یاری رسانند.

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه افزود: با توجه به اینکه در چهلمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی قرار داریم، بایستی ویژگی‌ها و توانمندی‌های مثبت کشور توسط مسئولین و آگاهان به امر تبیین شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در حوزه علم و پژوهش، کشور پیشرفت‌های به سزایی را طی کرده و ما در مقولاتی همچون نانوفناوری، دارو، آموزش و پژوهش جایگاه ویژه ای را در منطقه و جهان اسلام دارا هستیم که این پیشرفت‌ها بایستی به اطلاع عموم برسد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر