پاداش انسان باحیا کمتر از شهید نیست


پاداش انسان باحیا کمتر از شهید نیست

حجت الاسلام والمسلمین عالی گفت: صفت حیا از بهترین صفاتی است که یک مومن می‌تواند داشته باشد، اجر انسان باحیا کمتر از شهید نیست.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی در مراسم عزاداری دهه آخر ماه صفر که در هیات طفلان مسلم بن‌عقیل برگزار شد، گفت: از عواملی که انسان را رشد می‌دهد حیا است. امیرمومنان امام علی(ع) اگر کسی هرز نباشد و قید و بندی داشته باشد به رشد می‌رسد.

استاد حوزه علمیه افزود: کسی که به انسانیت رسیده می‌تواند جلوی شهوات و نفسانیات خود را بگیرد بزرگ شده و ظرفیت وسیعی یابد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه صفت حیا از بهترین صفاتی است که یک مومن می‌تواند داشته باشد، عنوان کرد: بر اساس روایات رسیده اجر کسی که عفیف است کمتر از شهید نیست. شهید در میدان جهاد اصغر به شهادت رسیده است و انسان باحیا در میدان جهاد اکبر نفس خود را قربانی کرده است.

استاد حوزه علمیه افزود: حیا از مردم ارزشمند است اما اصل حیا در جایی است که فقط خداوند او را می‌بیند.

وی با استناد به روایتی از پیامبر(ص) بیان کرد: کسی که چهار صفت صداقت، حیا، حسن خلق و شکر را داشته باشد خداوند گناهان او را تبدیل به حسنه می‌کند. این چهار خصلت همچون آب دریا گناهان زیادی را پاک می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی گفت: صفت عفت و حیا برای زن و مرد بسیار خوب است اما برای زن ضرورت بیشتری دارد زیرا زن محور تربیت در جامعه و خانواده است و اگر زن سقوط کند مرد هم سقوط خواهد کرد.

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: نخستین مرتبه عفت و حیا حفظ هفت عضو چشم، گوش، زبان، دست و پا، شکم و دامن است که باید آنها را کنترل کرده و در مسیر حلال قرار داد. بر اساس روایات وارده جهنم به تعداد این هفت عضو در دارد.

وی افزود: وقتی این هفت عضو را به عنوان ورودی و خروجی‌ روح خود کنترل نکنیم قلب ما بیمار می شود. برای کنترل خوب است تا چهل روز نذر مجازات و مراقبه‌ داشته باشید به مرور آثار آن را خواهید دید.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه اجازه ندهید پاک شدن نفس شما به آخرت موکول شود، اظهار کرد: امروز پاک شدن بسیار آسان‌تر از پاک شدن توسط آتش جهنم در آخرت است.

استاد حوزه علمیه گفت: امیرمومنان امام علی(ع) با آن همه عظمت می‌فرمایند من هم به خود ریاضت می‌دهم، علمای بزرگ ما همواره به خود ریاضت می‌دانند نمونه آن آیت‌الله بروجردی است که برای کوچکترین عصبانیت یک سال روزه مجازات می‌گرفت.

وی با بیان اینکه اگر انسان باطن یک گناه را ببیند از آن دست خواهد کشید، عنوان کرد: امام راحل در غیبت به عصمت رسیده بود و واقعا باطن این عمل را به خوبی درک کرده بودند که غیبت همچون گوشت برادر مرده خوردن است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه امروز در فرهنگ غالب جهانی به عفت و غیرت حیا حملات زیادی شده است، گفت: امروز در دنیای غرب اگر کسی با نامحرم ارتباط برقرار نکند او را افسرده محسوب می‌کنند. ارزش زن به میزان یک کالا است و خانواده معنا و مفهوم درست خود را ندارد. زن به عنوان سومین کالای تجاری خرید و فروش می‌شود. در چنین جامعه‌ای حفظ حیا و عفت بسیار باارزش است.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق