التهاب گوشه لب: 10 درمان خانگی زخم و ترک گوشه لب ها


التهاب گوشه لب: 10 درمان خانگی زخم و ترک گوشه لب ها

التهاب گوشه لب یا زخم و ترک گوشه لب ها و دهان یک بیماری شایع است که میلیون‌ها نفر را مبتلا می‌کند. در اثر این اختلال، گوشه‌های دهان و قسمت‌هایی از لب ترک می‌خورد. در ادامه با 10 درمان خانگی التهاب و زخم و ترک گوشه لب ها آشنا می شویم. بیماری التهاب گوشه لب چیست التهاب گوشه لب نوعی بیماری است که موجب بروز لکه‌های قرمز و متورم در گوشه‌های دهان...

التهاب گوشه لب یا زخم و ترک گوشه لب ها و دهان یک بیماری شایع است که میلیون‌ها نفر را مبتلا می‌کند. در اثر این اختلال، گوشه‌های دهان و قسمت‌هایی از لب ترک می‌خورد. در ادامه با ۱۰ درمان خانگی التهاب و زخم و ترک گوشه لب ها آشنا می شویم.

التهاب گوشه لب: 10 درمان خانگی زخم و ترک گوشه لب ها

بیماری التهاب گوشه لب چیست

التهاب گوشه لب نوعی بیماری است که موجب بروز لکه‌های قرمز و متورم در گوشه‌های دهان می‌شود جایی که دو لب به هم می‌رسند و یک زاویه می‌سازند. این اختلال می‌تواند در یک طرف دهان یا به طور همزمان در هر دو طرف رخ دهد.

علامت اصلی التهاب گوشه لب سوزش و درد در گوشه‌های دهان است. سایر نشانه هایی که می‌توانید در ناحیه‌ی آسیب‌دیده داشته باشید عبارتند از: خونریزی، تاول، لکه‌های پوسته پوسته شده، خارش، درد، قرمزی، بافت خشک و تورم.

در عین حال لب‌ها نیز خشک و بیمار به نظر می‌رسند، و ممکن است در زمان خوردن نیز دچار مشکل شوید.

این اختلال زمانی اتفاق می‌افتد که بزاق در گوشه های دهان شما ایجاد می‌شود یا به دام می‌افتد. این بزاق سبب رشد و تکثیر قارچ می‌شود و در نهایت عفونت نیز در این ناحیه رخ می‌دهد. برخی از باکتری‌ها و ویروس‌ها نیز می‌توانند این مشکل را ایجاد کنند.

شما احتمالا این مشکل را در صورتی تجربه می‌کنید که گوشه‌های دهان‌تان در غالب مواقع مرطوب باشد. این رطوبت می‌تواند به علت داشتن براکت، داشتن پروتزهایی که سایز مناسبی ندارند، بیش از حد لیس زدن لب‌ها، آب از دهان جاری شدن در هنگام خواب، شل شدن پوست اطراف دهان در اثر کاهش وزن یا پیری، سیگار کشیدن و کمبود مواد مغذی مانند ویتامین B یا آهن.

در عین حال، اختلالات خاص پزشکی مانند کم‌خونی، دیابت و اختلالات ایمنی نیز می‌تواند شما را در معرض خطر بیش‌تر بروز این مشکل قرار دهد.

اگر از التهاب گوشه لب رنج می‌برید، درمان‌های خانگی زیادی برای مبارزه با این اختلال دردناک و آزاردهنده وجود دارد. برای آشنا شدن با این روش‌های درمانی در این نوشتار با ما همراه باشید!

درمان‌های خانگی التهاب گوشه لب

در این‌جا 10 درمان اصلی التهاب گوشه لب را می‌بینید:

۱. روغن کرچک

روغن کرچک یکی از داروهای خوب برای حل این اختلال است. این روغن به علت خواص ضد التهابی که دارد، درد و التهاب را کاهش می‌دهد.

روغن کرچک همچنین دارای خواص ضد باکتری قدرتمند است و بنابراین به مبارزه با هر گونه باکتری که سبب بروز این مشکل شود، کمک می‌کند. این روغن برای عفونت‌های قارچی که گوشه‌های دهان را آلوده می‌کنند نیز موثر است.

علاوه بر این، روغن کرچک می‌تواند از خشک شدن پوست دور دهان جلوگیری کند.

– خیلی ساده روغن کرچک را چندین بار در روز در منطقه‌ی آسیب‌دیده‌ی نزدیک دهان‌تان استعمال کنید.

– روش دیگر این است که می‌توانید نصف قاشق چایخوری روغن کرچک و 2 قطره روغن درخت چای را با هم مخلوط کنید. با استفاده از یک توپ پنبه ترکیب حاصل را روی گوشه‌های دهان‌تان استفاده کنید. 30 دقیقه صبر کنید و بعد آن را با آب سرد بشویید. این روش درمانی را دو بار در روز تکرار کنید.

التهاب گوشه لب: 10 درمان خانگی زخم و ترک گوشه لب ها

۲. آلوئه‌ورا

یکی دیگر از درمان‌های سریع و موثر التهاب گوشه لب آلوئه‌ورا است.

این گیاه دارویی دارای خواص ضدعفونی‌کننده، ضد قارچی و ضد التهابی است، بنابراین در برابر قارچ‌ها و طیف وسیعی از باکتری‌ها بسیار موثر است. آلوئه‌ورا کمک می‌کند تا درد و التهابی که به دلیل این اختلال با آن مواجه می‌شوید، کاهش بیابد.

این گیاه همچنین پوست خشک و آسیب‌دیده‌ی گوشه‌های دهان را مرطوب می‌کند.

۱. ژل را از یک برگ آلوئه‌ورا خارج کنید.

۲. سپس آن را به مدت 30 دقیقه در یخچال قرار دهید.

۳. ژل سرد را به آرامی روی گوشه‌های دهان‌تان مالش دهید.

۴. اجازه بدهید ژل به مدت 15 تا 20 دقیقه بماند تا خشک شود و در نهایت آن را با آب سرد بشویید.

۵. از این درمان 2 یا 3 بار در روز استفاده کنید تا پوست دور دهان‌تان به طور کامل التیام بیابد.

۳. ماست

ماست یک داروی خوب برای درمان التهاب گوشه لب است.

این ماده‌ی خوراکی شامل باکتری فعال یا پروبیوتیک‌ها است که به بازیابی تعادل طبیعی باکتری‌ها در بدن کمک می‌کنند. این تاثیر به نوبه‌ی خود به مبارزه با این بیماری پوستی تحریک‌کننده کمک می‌کند.

علاوه بر این، ماست پوست را مرطوب کرده و روند التیام را تسریع می‌بخشد.

– ماست ساده و بدون قند را قبل از رفتن به رختخواب روی گوشه‌های دهان‌تان استعمال کنید. اجازه بدهید یک شب تا صبح بماند و صبح روز بعد آن را با آب ولرم بشویید. این روش درمانی را 7 تا 10 بار در روز یا تا زمانی که اختلال موجود بهبود بیابد، تکرار کنید.

– همچنین، می‌توانید ماست ساده را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

التهاب گوشه لب: 10 درمان خانگی زخم و ترک گوشه لب ها

۴. روغن نارگیل

یکی دیگر از داروهای موثر برای درمان التهاب گوشه لب روغن نارگیل است.

این روغن با توجه به خواص ضد میکروبی که دارد از رشد و گسترش پاتوژن‌ها جلوگیری می‌کند و به مبارزه با عفونت کمک می‌کند.

روغن نارگیل در عین حال به عنوان یک مرطوب‌کننده عمل می‌کند و به این ترتیب خشکی پوست را کاهش می‌دهد و درد و سوزش ناشی از خشکی را نیز از بین می‌برد.

– مقداری روغن نارگیل فرابکر را در مناطق آسیب‌دیده استعمال کنید. 3 یا 4 بار در روز این روش درمانی را تکرار کنید.

– روش دیگر این است که مقادیر مساوی از روغن نارگیل فرابکر و آب لیمو را با هم مخلوط کنید. ترکیب حاصل را در منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید، 15 دقیقه صبر کنید و سپس آن را با استفاده از آب گرم شستشو بدهید. این روش درمانی را دو بار در روز انجام بدهید.

برای رسیدن به نتایج مثبت به مدت 7 تا 10 روز برای یکی از این روش‌های درمانی را دنبال کنید.

۵. لیسترین

این ماده به علت خواص ضد باکتری و ضد قارچی که دارد می‌تواند در عرض یک هفته باعث از بین رفتن التهاب گوشه لب شود.

– خیلی ساده یک تکه پنبه را در دهانشویه‌ی لیسترین بزنید و آن را در مناطق آسیب‌دیده قرار دهید.

– اجازه بدهید به مدت 15 تا 20 دقیقه بماند، سپس آن را بشویید.

– این روش درمانی را 2 تا 3 بار در روز به مدت 1 هفته انجام دهید.

۶. بره‌موم زنبور عسل

بره‌موم زنبور عسل، صمغ چسبنده که زنبورها از درختان و گیاهان جمع‌آوری می‌کنند، یکی دیگر از درمان‌های موثر برای التهاب گوشه لب است.

این ماده غنی از خواص آنتی‌بیوتیک و ضد قارچی است و به همین دلیل کمک می‌کند تا از شر بسیاری از بیماری‌های پوستی، از جمله التهاب گوشه‌ی لب خلاص شوید.

بره‌موم زنبور عسل همچنین پر از مواد مغذی مهم مانند اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها، مواد معدنی، عناصر کمیاب، آنزیم‌ها یا کوآنزیم‌ها و اسیدهای چرب است که به مبارزه با عفونت کمک می‌کنند و پوست را تسکین می‌دهند.

– برای استفاده‌ی خارجی از بره‌موم، می‌توانید فرم پودری، اسپری، پماد یا کرم آن را انتخاب کنید. شما به راحتی می‌توانید این محصول را در بازار پیدا کنید. همیشه از دستورالعمل قیدشده روی محصول پیروی کنید.

– روش دیگر این است که می‌توانید کپسول بره‌موم یا قرص آن را مصرف کنید. دوز معمول این دارو 500 میلی‌گرم یک یا دو بار در روز همراه با غذا است. قبل از مصرف مکمل همیشه با پزشک‌تان مشورت کنید.

التهاب گوشه لب: 10 درمان خانگی زخم و ترک گوشه لب ها

۷. روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد قارچی، ضد باکتری و ضد ویروسی زیادی است و به همین دلیل در درمان مشکلات مختلف پوستی، از جمله التهاب گوشه لب تاثیر بسزایی دارد.

این روغن قدرتمند به غیر از درمان عفونت‌های میکروبی، باعث کاهش التهاب و درد هم می‌شود.

– ابتدا روغن درخت چای را با اضافه کردن 3 قسمت آب به 1 قسمت از این روغن، رقیق کنید. یک تکه پنبه را در روغن رقیق‌شده فرو کنید ‌و آن را در منطقه‌ی آسیب‌دیده 3 بار در روز بگذارید. این روش درمانی را تا 1 هفته ادامه بدهید.

– یکی دیگر از گزینه‌ها برای استفاده از روغن درخت چای این است که دو قطره از آن را با 2 یا 3 قاشق غذاخوری وازلین مخلوط کنید. ترکیب حاصل را روی قسمت‌های دچار آسیب بمالید و اجازه بدهید به مدت 30 دقیقه یا بیش‌تر بماند، سپس آن را بشویید. این روش درمانی را چند بار در روز به مدت یک هفته یا تا زمانی که اختلال به طور کامل بهبود بیابد، تکرار کنید. باقی‌مانده‌ی ترکیب را در یک ظرف کوچک ذخیره کنید.

اگر روغن درخت چای نداشتید، می‌توانید روغن پونه‌ی کوهی یا چریش را به همان روش استفاده کنید. عصاره‌ی دانه‌ی گریپ‌فروت نیز می‌تواند به بهبود التهاب گوشه‌ی لب کمک کند، به ویژه اگر این مشکل در اثر عفونت قارچی ایجاد شده باشد.

۸. عسل

عسل به عنوان یک مرطوب‌کننده‌ی عالی برای پوست عمل می‌کند و همچنین دارای خواص شفابخش و ضد باکتری برای درمان التهاب گوشه لب است. این ماده می‌تواند به طور موثر پاتوژن‌های ایجادکننده‌ی عفونت را نابود کند.

عسل در عین حال به تسکین درد و رنج ناشی از این مشکل پوستی کمک می‌کند.

– مقداری عسل محلی یا مانوکا را در منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید. این روش درمانی را چند بار در روز به مدت 1 هفته انجام بدهید.

– روش دیگر این است که می‌توانید ۱/۴ قاشق چایخوری موم زنبور را ذوب کنید. ۱/۴ قاشق چایخوری روغن زیتون و نصف قاشق چایخوری عسل را با موم ذوب‌شده مخلوط کنید. محتویات را به یک ظرف دارای درب محکم انتقال دهید. مقدار کمی از این کرم را روی گوشه‌های دهان‌تان بمالید. اجازه بدهید به مدت 15 تا 20 دقیقه بماند و سپس آن را با آب سرد شستشو دهید. این روش را یک یا دو بار در روز تکرار کنید.

۹. سیر

سیر دارای آنزیم‌هایی است که به مبارزه با عوامل باکتریایی، ویروسی و قارچی که می‌توانند سبب بروز این مشکل پوستی آزاردهنده شوند،‌ کمک می‌کنند.

به علاوه، این گیاه قدرتمند به عنوان یک فاکتور ضد التهاب عمل می‌کند و تورم و درد را کاهش می‌دهد.

– یک حبه سیر تازه را خرد کنید و 1 قاشق چایخوری عسل خام یا مانوکا را به آن اضافه کنید. همچنین می‌توانید نصف قاشق چایخوری روغن نارگیل به این ترکیب اضافه کنید. ترکیب به دست آمده را در مناطق آسیب‌دیده استعمال کنید. اجازه بدهید ترکیب به مدت 10 تا 15 دقیقه بماند و بعد آن را با آب ولرم شستشو دهید. این روش درمانی را 3 تا 5 بار در روز تکرار کنید. در ابتدا کمی احساس سوزش وجود خواهد داشت.

– روش دیگر این است که می‌توانید سیر خام را هر روز برای تقویت سیستم ایمنی بدن‌تان و مبارزه با عفونت بخورید.

۱۰. مبارزه با کمبود مواد مغذی

یکی از علل اصلی بروز التهاب گوشه‌ی لب کمبود ویتامین B، به ویژه سطوح پایین ۲B یا ۱۲B است. کمبود روی و آهن نیز می‌تواند این مشکل را ایجاد کند.

بنابراین، بهبود اوضاع تغذیه می‌تواند کلیدی برای درمان این بیماری باشد. یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید تا غذای‌تان تمام مواد مغذی ضروری را که بدن‌تان نیاز دارد فراهم کند.

همچنین مطمئن شوید مقدار زیادی از ویتامین B، روی و آهن را از طریق رژیم غذایی‌تان دریافت کنید.

– برخی از میوه‌ها و سبزیجات که منبع خوبی از ویتامین B هستند عبارتند از اسفناج، گوجه‌فرنگی، هویج، سبزیجات برگ سبز و غلات کامل. همچنین، یک فنجان شیر یا آب گرم را همراه با یک قاشق غذاخوری ملاس سیاه به طور روزانه بخورید. ملاس سیاه یک بمب مواد مغذی محسوب می‌شود به این دلیل که دارای ویتامین و مواد معدنی است که بدن‌تان نیاز دارد.

– برخی از منابع خوب روی عبارتند از تخم‌مرغ، صدف، خرچنگ، میگو، لابستر، لوبیای پخته، نخود، حبوبات و غلات کامل.

– برای دریافت آهن، غذاهایی مانند گوشت گاو، جگر، صدف، لوبیا، غلات غنی‌شده، آب انار، چغندر و سبزیجات برگ سبز بخورید.

* نکات پایانی

– از لیس زدن لب‌ها پرهیز کنید، زیرا این کار می‌تواند علائم التهاب دور لب را تشدید کند و باعث تاخیر فرایند بهبودی شود.

– سیستم ایمنی بدن‌تان را با خوردن غذاهای سالم و ورزش منظم تقویت کنید.

– مکمل‌های ویتامین B، فولات و آهن را برای غلبه بر کمبود این موارد در بدن‌تام صرف کنید. اما یادتان باشد که همیشه ابتدا با پزشک‌تان مشورت کنید.

– به دندانپزشک‌تان برای تغییر سایز پروتز مراجعه کنید، اگر فکر می‌کنید مشکل از آن ایجاد شده‌است.

– مقدار زیادی آب بنوشید تا هم بدن‌تان و هم پوست دور لب را هیدراته نگه دارید.

– شما همچنین می‌توانید ضدعفونی‌کننده‌ی موضعی یا پماد استروئید استفاده کنید.

– روی گوشه‌های دهان‌تان وازلین بزنید. این ماده کمک می‌کند تا منطقه‌ی دچار خشکی مرطوب بماند.

– ناحیه‌ی آسیب‌دیده را با محلول سالین بشویید و آن را خشک کنید.

– برای جلوگیری از گسترش عفونت، صورت‌تان را به جای حوله با استفاده از دستمال کاغذی پاک کنید.

– دست‌ها را به طور مرتب برای جلوگیری از گسترش عفونت بشویید.

– برای پاک کردن هر طرف دهان از دستمال‌های جداگانه استفاده کنید.

– از محصولات آرایشی روی لب‌ها استفاده نکنید، زیرا ممکن است این اختلال را بدتر کند.

– از کندن زخم‌ها پرهیز کنید.

– اگر مبتلا به دیابت هستید، می‌توانید با کنترل سطح گلوکز خون‌تان از اختلالاتی مانند التهاب گوشه‌ی لب جلوگیری کنید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- سارا فیضی

منبع: تاپ تن هوم رمدیز

التهاب گوشه لب: ۱۰ درمان خانگی زخم و ترک گوشه لب ها

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دومین جلسه مجازی آمریکا و اسرائیل درباره حمله به رفح