اختلاف پانته‌آ، تغییر «دلدادگان» و دعوای قدیمی بازیگران با سیما


اختلاف پانته‌آ، تغییر «دلدادگان» و دعوای قدیمی بازیگران با سیما

حواشی به وجود آمده سریال «دلدادگان» تمامی ندارد و این بار تغییر پایان داستان بابت اختلاف با پانته‌آ بهرام، بازیگر سریال باعث شده تا برخی بازیگران و هنرمندان به بهانه حمایت از این بازیگر، در شیپور انتقاد از صداوسیما بدمند.

ایرنا پلاس: مجموعه «دلدادگان» چهارمین ساخته منوچهر هادی در تلویزیون است که مرداد ماه امسال روی آنتن رفت. سریالی با سه فصل که در ابتدا با نام «پا‌های بی قرار» در رسانه‌ها مطرح شد. «دلدادگان» هادی نتوانست به اندازه سریال «عاشقانه» اش که آن را برای نمایش خانگی ساخته بود، با استقبال و جلب نظر مخاطبان همراه شود، اما در این اوضاع آشفته و سردرگم تلویزیون که سریال خاصی برای دیدن نبود، تا حدی اثری قابل بحث به شمار می‌رفت.

اولین واکنش از پانته آ. بهرام

حاشیه‌های این مجموعه پر بازیگر از آن جا آغاز شد که با نمایش سکانس پایانی، مخاطبان به صفحات شخصی کارگردان و دیگر بازیگران «دلدادگان» هجوم بردند و به آخر قصه اعتراض کردند و همزمان شایعاتی هم مبنی بر دخالت صدا و سیما در قسمت پایانی مطرح شد. پانته آ‌بهرام اولین شخصی بود که نسبت به این انتقادات واکنش نشان داد. این بازیگر در اینستاگرامش نوشت:

«پایان افسانه این نبود، اگر بدقولی صداو سیما نبود؟! افسانه برای نجات پسرش، توسط هاتف کشته میشد و ..»

ای کاش بازیگر توانا و مستعد کار را ترک نمی‌کرد

منوچهرهادی هم بلافاصله در صفحه مجازی خود ضمن تشکر از همراهی مردم و مخاطبان با این سریال و نیاوردن اسمی از بهرام، مطلبی را منتشر کرد که خلاصه‌ای از آن را در ادامه می‌خوانید:

«صدا و سیما هیچ دخالت و سانسوری در قسمت‌های پایانی نداشته. حتی یک فریم. یکی از بازیگران اصلی ما در فینال کار با ما همراه نشد که دلیل آن را تهیه کننده توضیح خواهند داد و تلاش من و نویسنده هم موثر واقع نشد. ایشان را قضاوت نمیکنم، ولی ما مجبور شدیم فیلمنامه را تغییر دهیم و در نبود ایشان بهترین فینالی که می‌شد نویسنده کار بنویسه و ما بگیریم همین بود. بی نهایت از بازی بازیگرانم راضی ام.‌ای کاش این بازیگر توانا و مستعد کار رو ترک نمی‌کرد و ما نیز فینال بهتری رو تقدیم میکردیم. اینکه افسانه باید با امیر روبرو میشد، در نسخه اصلی فیلمنامه موجوده و ابتدایی‌ترین اصل در داستان ما تقابل این دو کاراکتر بوده که در نبود بازیگر مذکور امکانش میسر نبوده.»

**بهرام، صدا و سیما و نظام برده داری!

با انتشار این مطالب در فضای مجازی، شایعاتی مبنی بر عدم پرداخت دستمزد از سوی تهیه کننده این مجموعه به پانته‌آ بهرام مطرح شد، که این بازیگر در گفتگو با ایرنا درباره این موارد گفت:

«قرارداد من اردیبهشت ماه تمام می‌شد و همچنان بخش زیادی از دستمزدم را دریافت نکرده بودم. تهیه کننده می‌گفت: تلویزیون پول نداده من هم پول ندارم. در ادامه صحبت با تهیه کننده با این وجود از آنجا که از قبل هم گفته بودم خرداد امسال یک سفر کاری دارم که این سفر از یک سال پیش برنامه ریزی شده بود و امکان تعویق نداشت و ۷ روز نیستم اجازه بدهید از سفر برگردم و بعد، بخش پایانی کار را تصویربرداری می‌کنیم. در حالی که روز دوشنبه از سفر برگشتم این دوستان روز شنبه فیلمبرداری کرده بودند و اگر واقعا می‌خواستند، دو روز تامل می‌کردند که نکردند و من هم هیچ وقت نفهمیدم چرا؟ اما با تمام بدقولی‌های مالی باز هم حاضر به همکاری بودم.» او در خاتمه از صدا و سیما به عنوان نظام برده داری یاد می‌کند.

**برگزاری نشست خبری و امید به خاتمه ماجرا‌ها

برگزاری نشست خبری این سریال فرصتی بود که به همه این مسائل پاسخ شفاف و روشن داده و این ماجرا مختومه شود. منوچهر هادی در این جلسه درباره تغییر پایان‌بندی سریال به خاطر حاضر نشدن خانم بهرام گفت: «دستمزد پانته‌آ بهرام تا پایان دو ماه تسویه شد. من به او زنگ زدم و گفتم شما تنها کسی هستید که ۱۵ روز جلوتر هم هزینه کار را گرفته‌اید. ایرج محمدی تهیه‌کننده کار برای حضور این بازیگر چک کشید، اما باز هم خانم بهرام گفت: نقد می‌خواهد و من این بار گفتم اگر او بیاید من می‌روم. خانم بهرام تربیت شده تئاتر است، او اتفاقا باید به خاطر این رفتارش توضیح بدهد و از مردم عذرخواهی کند، چرا که مردم از این فینال دل‌شکسته هستند.».

اما برخلاف پیش بینی‌ها این پرونده بسته نشد و انجمن صنفی شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران (آیفیک) در بیانیه‌ای نسبت به حاضر نشدن پانته‌آ بهرام در سکانس پایانی این مجموعه واکنش نشان داد. این انجمن رفتار بهرام را غیرحرفه‌ای و به دور از شئون صنفی خواند. البته آیفیک یک نهاد صنفی سینمایی است و واکنش آن نسبت به یک سریال تلویزیونی شاید دور از وظایف این نهاد باشد.

**حمایت بازیگران از بهرام

این اتفاقات به مذاق برخی از بازیگران خوش نیامد و یک موج حمایتی از بهرام، از سمت دیگر بازیگران و هنرمندان آغاز شد.

نوید محمدزاده در پی این اتفاق، تصویری از بهرام را منتشر کرد و در توضیح آن به نوشتن این جمله بسنده کرد: «سلطان تا باشه همه از تو یاد بگیرن، حق گرفتنیست.»

باران کوثری هم در اینستاگرامش نوشت: «بامزه است. همین رسانه ملی که امروز پایان یک سریالش جنجال شده و “ پانته‌آ بهرام “ بزرگ را مقصر می‌خوانند که باید بدون دستمزدش می‌مانده و به احترام مردم کار می‌کرده، همان‌جایی است که به احترام مردم مهمان یکی از برنامه‌هایش با قصه‌های دروغین و جابه‌جا اشک مردم را درآورد و اعانه جمع کرد.

همان جایی است که در حساس‌ترین شرایط سیاسی اجتماعی اخبار موضع‌دار و کذب نشان می‌داد. همان جایی که مردم را آنقدر ساده و بی‌ظرفیت می‌پندارد که از لوگو تا تصویر هر آنچه را می‌تواند به طرق مختلف سانسور می‌کند. حالا با پرچم احترام به مردم سعی دارند بدحسابی تلویزیون را به گردن اسطوره‌ای مثل پانته‌آ بهرام بیندازند. گرچه شان پانته‌آ اجل است از این بازی‌ها.

این‌ها چه می‌دانند تئاتر چیست، بازیگری چیست، این همه سال در تئاتر و سینما و همان سریال‌های تلویزیونی‌شان درجه یک ماندن چیست؟ شما کجا و پانته‌آ کجا؟ کاش همین کار پانته‌آ شروعی باشد برای تلویزیون و تهیه کنند‌گانش تا بدانند در مقابل عوامل سریال‌ها (نه فقط بازیگر‌ها) مسئولند و دلیلی ندارد همه ما‌ه‌ها دنبال حقشان بدوند. تلویزیون اگر به دنبال جذب مخاطب است، بهایش را عوامل و بازیگران نباید بپردازند.»

گلاب آدینه (بازیگر سینما و تئاتر) در حمایت از پانته آ. بهرام نوشت: «همیشه شعبان یک بار هم رمضان. تا کی، تا کی عوامل سریال‌ها باید ماه‌ها و ماه‌ها و ماه‌ها دنبال گرفتن دستمزد خود باشند؟ نمی‌دونم دقیقا أصل ماجرا چیه؟ کی درست می‌گه کی غلط. ولی به نظر من اگر پانته‌آ خانم به خاطر نگرفتن دستمزد به کار ادامه نداده‌اند کار خوبی کرده‌اند. بالاخره یک بار هم که شده یکی می‌باید این کار را می‌کرد.»

**حق‌طلبی یا تسویه حساب شخصی؟

اینکه پانته‌آ بهرام و عوامل این سریال کدام یک و هرکدام تا چه اندازه در به وجود آمدن این اتفاق‌ها مقصرند، بماند. البته سوابق تلویزیون در تغییر فیلمنامه و گاه بدقولی تلویزیون یا تهیه‌کنندگان در پرداخت دستمزد بازیگران، باعث شده بازیگران به بهانه‌های مختلف به صدا و سیما حمله کنند. این بار حمایت از پانته‌آ بهرام دلیلی شد برای انتقاد به این سازمان و در این موارد روابط و رفاقت‌ها میان بازیگران و عوامل نیز شاید حمایت‌ها و انتقادات را پررنگ‌تر از حالت عادی کند و این بار حمایت از پانته‌آ بهرام این بار دلیلی بر تسویه حساب با مدیران سازمان شده است. در این میان مخاطبان تلویزیون‌اند که قربانی این تصمیمات، چه از سمت بازیگران و چه از سمت صداوسیما می‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی