عزم جدی مجلس برای حذف دلار از معاملات بین‌المللی/اعمال سخت‌گیری نسبت به کشورهای همراه آمریکا


عزم جدی مجلس برای حذف دلار از معاملات بین‌المللی/اعمال سخت‌گیری نسبت به کشورهای همراه آمریکا

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از عزم جدی مجلس برای حذف دلار از معاملات بین‌المللی خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدابراهیم رضایی نماینده مردم خمین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌های خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ ضمن بیان اینکه مدت زیادی است راجع به طرح حذف دلار از معاملات بین کشورها صحبت می‌شود و کمیسیون اقتصادی نیز تلاش زیادی در این زمینه انجام داده است گفت: مذاکراتی در این موضوع با برخی از کشورها صورت گرفته و کارهایی انجام‌شده اما نتیجه‌ای که تابه‌حال انتظار می‌رفته محقق نشده است.

رضایی ضمن تأکید بر شرایط موجود کشور و فشارهای آمریکا تصویب و اجرای این طرح را ضروری دانست و اظهار کرد: با توجه به وضعیت تهدیداتی که وجود دارد باید این کار خیلی جدی‌تر پیگیری شود اما متأسفانه خیلی از سوی بانک مرکزی به‌عنوان متولی اجرا این طرح اقبالی نشان داده نمی‌شود.

وی بابیان اینکه طرح و برنامه موردنظر خیلی کند پیش می‌رود عنوان کرد: نماینده‌های بانک مرکزی در زمان تنظیم لایحه‌های کارشناسی عمدتاً حضور پیدا می‌کنند اما با توجه به اینکه با دست‌پر در جلسات حاضر نمی‌شوند نشان از آن دارد که آن‌ها خیلی نسبت به این مسئله راغب نیستند.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی عملکرد وزارت امور خارجه طی سال‌های گذشته در بعد اقتصادی را ضعیف ارزیابی کرد و افزود: امروز هم که مسئولین وزارت امور خارجه می‌خواهند در این زمینه فعال شوند انگیزه لازم برای انجام این کار در آن‌ها دیده نمی‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بابیان اینکه دولت به‌شدت به این سبک از فعالیت‌ها نیاز دارد اظهار کرد: دولت حداقل برای حفظ اعتبار خود و برنامه‌هایش که می‌خواهد پیش برود و همچنین با توجه به آبروی درخطرش باید پیگیر چنین طرح‌هایی باشد اما ضرورتش را احساس نکرده و عزم و اراده و حرکت منسجمی در هیچ جای دولت نه بانک مرکزی و نه وزارت امور خارجه برای اجرای طرح حذف دلار از معاملات بین کشورها نمی‌بینیم.

رضایی با اشاره به تلاش‌های دلسوزانه کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: این گروه با جلساتی که می‌گذارد برنامه‌های خوبی ارائه می‌دهد منتهی رده اجرا که رده دولت است وقتی اراده نداشته باشد برنامه‌های کمیسیون نیز به نتیجه نمی‌رسد و تلاششان آن‌چنان‌که باید ثمره نمی‌دهد.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه کمیسیون اقتصادی برای این موضوع به همراهی بیش‌تر مجلس نیاز دارد تشریح کرد: نمایندگان برنامه‌های خوبی در کمیسیون آماده کرده‌اند تا در قالب مصوبه رسمی مجلس ورود پیدا کنند و با قانون گزاری برای دولت الزام به اجرا ایجاد کنند یعنی اگر از طرف دولت کوتاهی می‌شود از طرف مجلس جدی‌تر پای‌کار هستند و تلاش می‌کنند.

رضایی در بخش دیگری از گفتگو به طرح تنبیه کشورهای همکاری کننده با آمریکا در راستای فشار بر ایران پرداخت و گفت: این هم کار لازمی است که باید پیگیری شود و با بررسی‌های دقیق موردتوجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه هنوز طرح رسمی‌ای وارد دستور کار مجلس نشده است خاطرنشان کرد: به‌هرحال یک‌بخشی از دولت‌ها از ترس مجبورند از آمریکا اطاعت کنند و یک‌بخشی از دولت‌ها ابزار اراده و تحمیل فشار آمریکایی‌ها به ایران هستند که باید سخت‌گیری بیشتری در روابط با این کشورها صورت گیرد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران