مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروری کشور با تکذیب کاهش تولید شیر خام اظهار کرد:مهم ترین برنامه در حال اجرا همکاری با مرکز اصلاح نژاد دام است که بدین منظور 2 هزار مرکز بهبود دام داریم که هفته آینده زمان اجرای ان است.

به گزارش خبرگزاری موج، ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و آبزیان در نشست هم اندیشی فعالان اقتصادی اتاق تعاون ایران با وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: هم اکنون 25 هزار تعاونی در حوزه کشاورزی مشغول فعالیت اند که 19 هزار از این تعداد، اتحادیه ملی هستند.

وی با اشاره به اینکه 70 درصد تولیدات کشاورزی در بخش تعاون است، افزود: سازمان تعاون روستایی موازی با بخش تعاون است درحالیکه طبق ماده 19 نباید موازی کاری وجود داشته باشد.

قاسمی ادامه داد: با توجه به حوادث مترقبه بخش کشاورزی، قانون گذار اجرای بیمه اجباری خطر را گذاشته است که تا کنون این قانون اجرا نشده است.

این مقام مسئول با انتقاد از سیاست دولت در حوزه صادرات بیان کرد: با توجه به آنکه ارز کالا آزاد تهیه می شود و سپس ارز حاصل از صادرات باید به سامانه نیما بازگردد، از این رو اختلاف این رقم منجر به بروز برخی چالش ها در صادرات و افزایش قاچاق شده است.

به گفته وی با وجود آنکه کشورهای روسیه و قطر خواستار محصولات کشاورزی ایران هستند، اما تجربه موفقی از صادرات به این کشورها نداشتیم.

قاسمی در پایان تصریح کرد: صندوق سرماه گذاری بخش کشاورزی شرایط مساعدی دارد تا تسهیلات کم بهره در اختیار متقاضیان قرار دهد که از این رو تقاضا داریم که حداقل سه صندوق در زمینه شیلات،پسته و گل و گیاه داشته باشیم.

تامین نهاده های مصرفی بدون هیچ نظارتی به دست تولیدکنندگان می رسد

فتحی مدیرعامل اتحادیه سراسری گل و گیاه و محصولات گلخانه ای با اشاره به اینکه تامین نهاده های مصرفی بدون هیچ نظارتی از نظر کمی، کیفیت و قیمت به دست تولیدکننده می رسد، اظهار کرد: این درحالی است که تولیدکنندگان ناگریزند که محصولات را استفاده کنند،اما ما پیشنهاد داده ایم که محصولات بدون تشکل های تخصصی همچون اتحادیه عرضه نشود.

وی افزود: آقای وزیر با توجه به آنکه تا کنون سه دوره وزیر بودید،آیا الگوی استانداری از بستر کشت، سازه های گلخانه ای ،سیستم سرمایشی و اقلیم گلخانه داشتید؟

فتحی ادامه داد: در شرایط کنونی افراد که متقاضی کشت محصولات گلخانه ای هستند باید الگوی کشت ارائه دهند چرا که در غیر این صورت وارد میدان میم می شوند.

این مقام مسئول در پایان تجمیع تشکل های موازی یکی از مشکلات اصلی پیش روی تولیدکنندگان دانست و افزود: از مسئولان وزارت خانه انتظار می رود که تدابیری برای این موضوع بیندیشند.

افزایش قیمت محصولات لبنی طبیعی است

صفری یکی از صادرکنندگان محصولات لبنی با اشاره به اینکه کمبود شیرخام یکی از چالش های اصلی صنعت لبنیات است، اظهار کرد: هم اکنون کارخانه ها با مشکل کاهش 20 تا 30 درصدی جذب شیرخام روبرو هستند.

وی افزود: با وجود ممنوعیت صادرات شیر خشک نه تنها بحث جذب شیرخام مرتفع نشده است، بلکه قیمت شیر از 1400 به 2300 تومان رسیده است.

کاهش تولید شیر خام صحت ندارد / عدم نظارت بر تامین نهاده های مصرفی تولیدکنندگان

صفری ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت شیرخام و سایر مواد بسته بندی ، افزایش قیمت محصولات لبنی امری طبیعی است.

به گفته این مقام مسئول با وجود کاهش سرانه مصرف لبنیات ، افزایش مجدد قیمت در کم شدن مصرف لبنیات تاثیر بسزایی دارد.

کاهش تولید شیرخام صحت ندارد

جواد آزاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروری کشور با تکذیب کاهش تولید شیرخام اظهار کرد:مهم ترین برنامه در حال اجرا همکاری با مرکز اصلاح نژاد دام است که بدین منظور 2 هزار مرکز بهبود دام داریم که هفته آینده زمان اجرای ان است.

وی افزود:در بخش دولتی در بحث واگذاری و استفاده از پتانسیل بخش خصوصی تنها شعار می دهیم چرا که در بخش خصوصی در توزیع نهاده ها جایگاهی نداریم.