مشکلات روستای «قلعه رش» در جلسه شورای اداری سردشت بررسی شد


مشکلات روستای «قلعه رش» در جلسه شورای اداری سردشت بررسی شد

به گزارش ایرنا فرماندار سردشت و اعضای شورای اداری این شهرستان در ادامه سلسله برنامه های «دیدار با مردم»، روز سه شنبه با تشکیل جلسه این شورا در روستای محروم و مرزی «قلعه رش» از نزدیک با مسایل و مشکلات مردم این روستا آشنا...

به گزارش ایرنا فرماندار سردشت و اعضای شورای اداری این شهرستان در ادامه سلسله برنامه های «دیدار با مردم»، روز سه شنبه با تشکیل جلسه این شورا در روستای محروم و مرزی «قلعه رش» از نزدیک با مسایل و مشکلات مردم این روستا آشنا شدند.
فرماندار و مسوولان در ابتدای ورود، از اجرای طرح هادی، فضاهای قابل توسعه، وضعیت مدرسه و آب شرب، بازدید میدانی انجام دادند و سپس با تجمع در مسجد روستا به بررسی مشکلات روستاییان در جلسه شورای اداری این شهرستان پرداختند.
فرماندار سردشت در این جلسه گفت: رکن اصلی مدیریت در نظام اسلامی مردم هستند ‌که ارتباط بهتر و بیشتر با مردم و تقویت رابطه عاطفی ملت – دولت و همچنین بررسی میدانی مشکلات روستاها و لمس کردن این مشکلات به منظور برنامه ریزی هدفمندتر در توزیع اعتبارات و اقدامات انجام شده جزو دلایل تشکیل جلسه ها در روستاهای این شهرستان است.
نژاد جهانی با اشاره به اینکه این جلسه ها در بیشتر روستاهای شهرستان و در قالب برنامه های مختلفی تشکیل شده است، افزود: مهمترین مشکلات روستاها در حوزه راه، طرح های هادی، منابع طبیعی، فاضلاب و مدرسه هستند.
وی بیان کرد: در این جلسه ها همچنین بر راهسازی و واحدهای آموزشی و توسعه نگاه روستاییان به حوزه گردشگری بومی و تولید ارگانیک و استفاده بهینه از منابع آب و خاک و تولیدات دامی نیز پرداخته می شود.
جهانی گفت: هر یک از روستاها با نگاه خاص و ویژه باید مقصد اقدامات توسعه ای باشند اما همیاری و مشارکت مردم در بُعد مادی و معنوی بسیار مهم است.
وی تصریح کرد: 271 روستا در 2 بخش مرکزی و وزینه شهرستان قرار دارد که جمعیت آنها نسبت به جمعیت شهری بیشتر بوده و همین طور در اغلب شاخص ها نسبت به میانگین استانی پایین تر است.
پرداخت تسهیلات بازسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی از دیگر مواردی بود که فرماندار سردشت به آن اشاره کرد ‌و خواستار استفاده بیشتر روستانشینان از این تسهیلات جهت مقاوم سازی مساکن مسکونی شد.
وی در خصوص طرح پیشنهادی شهرستان برای مدیریت معابر مرزی نیز افزود: برنامه ریزی ها برای آبادانی و اشتغال مردم باید جزئی نگر و نسخه مرتبط با همان منطقه مطرح شود که در این خصوص ایرادهایی به طرح ساماندهی معابر مرزی وارد است و پیگیری ها در این زمینه ادامه دارد.
جهانی ادامه داد: طرح گازرسانی به روستای قلعه رش در برنامه ریزی سال آینده قرار گرفته است و پس از اخذ مجوز این طرح به پیمانکار واگذار می شود.
پیگیری احداث سالن ورزشی و ساخت مرکز جامع سلامت به شرط تامین زمین توسط روستاییان و رفع مشکل تامین ‌توزیع سوخت از جمله مواردی بود که فرماندار سردشت بر آنها تاکید کرد.
دهیار روستای قلعه رش نیز در این جلسه مهم ترین مشکلات روستا را در گزارشی مفصل بیان کرد و گفت: باوجود خدمات رسانی های صورت گرفته، مشکلاتی وجود دارد که برای رفع آنها تا حد امکان نیاز به پیگیری اداره ها دارد.
رحیم شریف پور ادامه داد: این مشکلات شامل نبود امکانات فرهنگی و ورزشی، کمبود زمین های کشاورزی، نبود صنایع تبدیلی، نبود اشتغال پایدار و وابستگی روستانشینان به مرز، وضعیت جغرافیایی و هزینه بردار بودن عملیات عمرانی در این روستا، مهاجرت جوانان نخبه و تحصیل کرده به خارج از کشور، نیاز به بازنگری طرح هادی، مجوزهای مورد نیاز کشاورزان و دامداران برای فعالیت در مرز را عنوان کرد.
به گزارش ایرنا فرماندار سردشت در راس هیاتی از مسوولان شهرستانی در هر ماه جلساتی را در روستاهای محروم و کم برخوردار شهرستان به منظور اولویت بندی نیازها و یا رفع مشکلات موردی تشکیل می دهد که در این راستا امسال به بیش از 70 روستا سفر کرده است.
روستای قلعه رش با 326 خانوار و یکهزار و 242 نفر جمعیت در بخش مرکزی و در دهستان بریاجی قرار گرفته که این روستا از نوع متمرکز نامنظم و فشرده با وضعیت سکونت دایمی است؛ این روستا به لحاظ طبیعی در وضعیت کوهستانی قرار دارد و دارای جاذبه های طبیعی همچون منطقه گردشگری 'باژار' است.
7562/6185/7129
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403