تحریم های آمریکا علیه ایران با شکست مواجه می شود


تحریم های آمریکا علیه ایران با شکست مواجه می شود

آنکارا- ایرنا- پروفسور 'خدیجه بریل دده اوغلو' وزیر سابق اتحادیه اروپایی ترکیه گفت: تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران با شکست مواجه خواهد شد چرا که بازیگرانی مهم در عرصه اقتصادی جهان از جمله روسیه و چین با ایران همراه هستند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، دده اوغلو با انتشار مقاله ای تحت عنوان 'به در می گویم، دیوار بشنود' در روزنامه استار نوشت: هدف تحریم آمریکا در واقع اعمال فشار اقتصادی علیه ایران به منظور ایجاد اعتراضات و نابسامانی های اجتماعی است تا از این طریق حکومت ایران سرنگون شود، اما به باور من چنین آرزویی محقق نمی شود چرا که امکان دور زدن تحریم ها به طرق گوناگون وجود دارد.
وی بیان کرد: تحریم های آمریکا علیه اقتصاد ایران را با مبادلات قاچاقی می توان نقض کرد اما امروز به اعتقاد من نیازی به این امر نیست چرا که با حضور کشورهای قدرتمندی مانند چین و روسیه در کنار ایران، تحریم واشنگتن به واقع ناکارآمد و خنثی می شود.
وی اضافه کرد: آمریکایی ها با هدف فروپاشی اقتصاد ایران به اعمال تحریم ها اقدام کردند اما در مقابل با این اقدام، ناخواسته به ایجاد و یا تقویت جبهه اقتصادی متشکل از سه کشور ایران، چین و روسیه کمک شایانی کردند.
رییس دانشکده روابط بین الملل دانشگاه گالاتاسارای استانبول تاکید کرد: معافیت هشت کشور جهان از اجرای تحریم های انرژی علیه ایران نیز عامل دیگری در شکست تحریم های آمریکایی خواهد بود چرا که ایران به صادرات منابع انرژی خود ادامه خواهد داد.
به گزارش ایرنا، واکنش مقامات سابق و کنونی ترکیه نسبت به تحریم های آمریکا علیه ایران همواره منفی بوده و آنها این اقدام آمریکایی ها را محکوم و حتی بر عدم پیروی از آن تاکید کرده اند.
مقامات سیاسی آنکارا از ابتدای انتشار زمزمه های کاخ سفید مبنی بر اعمال تحریم علیه ایران، مخالفت خود را با این اقدام به صراحت اعلام و تاکید کردند: ترکیه از تحریم های یکجانبه آمریکا و قطعنامه های مصوب خارج از شورای امنیت سازل ملل متحد پیروی نکرده و اجرا نخواهد کرد.
تابستان سال گذشته اردوغان طی اظهاراتی مهم گفت: همان گونه که آمریکا شریک راهبردی ترکیه است، ایران نیز شریک راهبردی دیگر کشور ماست و به همین علت، قطع روابط ما با شرکا به درخواست یک کشور دیگر با درک ما از استقلال در جهان مغایرت دارد.
وی تاکید کرد: ترکیه انرژی خود را از ایران تامین می کند و اگر نیاز خود را از ایران تامین نکنیم، چه کسی در فصل زمستان کشور من را گرم خواهد کرد؟
رییس جمهوری ترکیه روز گذشته نیز در نشست اعضای حزب عدالت و توسعه در مجلس ملی ترکیه با اشاره به تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران با انتقاد از اجرای دور دوم تحریم واشنگتن، این تحریم ها را نادرست خواند و افزود: ترکیه در اجرای تحریم های اعلام شده علیه ایران، با آمریکا همراهی نخواهد کرد.
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز که به ژاپن سفر کرده است، روز گذشته در مصاحبه با خبرنگاران در مرکز مطبوعات ملی ژاپن مجازات مردم ایران با استفاده از حربه تحریم را ناعادلانه و غیرمنصفانه خواند و گفت: تحریم آمریکا علیه ایران نتایج خاصی نخواهد داشت.
وی با بی نتیجه خواندن تحریم آمریکا علیه ایران، گفت و گوی معنادار را موثرتر از تحریم‌ دانست و این امر را موضع اصولی ترکیه اعلام کرد.
این مقام ترکیه همچنین تلاش برای منزوی کردن ایران را کاری غیرعاقلانه و خطرناک دانست و تاکید کرد: دستیابی به سازش عاقلانه تر از تحریم است و معتقدیم که این تحریم های یکجانبه کشورهای همسایه و بیشتر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.
چند روز پیش 'رخسار پکجان' وزیر تجارت ترکیه هم اعلام کرد که به رغم تحریم آمریکا علیه تهران، در 9 ماه سال جاری روابط تجاری ایران و ترکیه افزایش یافته و به رقم 7.4 میلیارد دلار رسیده است.
اواخر سپتامبر سال جاری (شهریور) وزیر خارجه ترکیه پس از دیدار سه جانبه با همتایان ایرانی و روسی خود در جمع خبرنگاران به موضوع تحریم های واشنگتن علیه تهران پرداخت و گفت: ترکیه بدون توجه به تحریم یکجانبه آمریکا، به تجارت خود با ایران ادامه خواهد داد.
'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه امسال خروج این کشور از برجام را اعلام کرد، اما بلافاصله کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چند جانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.
ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است، اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچ گاه به هدف خود دست نخواهد یافت و اکنون بر خلاف تحریم های اعمال شده قبلی علیه ملت ایران تنها تر از هر زمان دیگر است.
به دنبال این اقدام ترامپ کشورهای اروپایی اعلام کردند که به دنبال سازو کاری برای ادامه مبادلات اقتصادی با ایران هستند.
خاورم/1905*1049

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟