دعوت اهالی فرهنگ از ملت ها برای همصدایی در برابر تحریم‌ها‌


دعوت اهالی فرهنگ از ملت ها برای همصدایی در برابر تحریم‌ها‌

تهران - ایرنا - گروهی از فعالان فرهنگی و هنری کشورمان با انتشار نامه‌ای خواستار همصدایی مردم جهان در برابر تحریم‌های دولت آمریکا علیه ملت ایران شدند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، با اعمال تحریم‌های جدید از سوی دولت آمریکا جمعی از فعالان مدنی، هنری و فرهنگی کشورمان با انتشار و امضاء نامه‌ای مردم جهان را به «همصدایی در برابر تحریم» دعوت کردند.
آنها در شروع این نامه که در شبکه های اجتماعی در حال بازنشر است آورده‌اند: «دولت‌ها به زبان سیاست با هم سخن می‌گویند؛ ملت‌ها اما، با زبان صداقت. زبانی از جنس فرهنگ، صلح‌ و دوستی. به همین خاطر تاریخ فرهنگ‌ و هنرِ جهان، صادق‌ترین راویِ رنج‌ها و شادی‌های ملت‌هاست» .
دراین نامه آمده است: 'ما اهای فرهنگ و کنشگران مدنی ایران برانیم با کلامی ورای زبان ناکارآمد سیاست با شما مردم جهان سخن بگویم:
بار دیگر تحریم های دولت آمریکا علیه ایران آغاز شد، اما خام اندیشانه است بپنداریم که نتیجه ی اعمال این تحریم ها دستابی به حقوق شهروندی و حقوق بشر، بهره مندی از مواهب آزادی و بهبود شرایط زندگی برای ملت ایران است. ملت ایران، تنها تاوان این تحریم ها را خواهد داد.
سیاست گزاران دیر یا زود می روند، اما فاجیع حاص از عملکرد آن ها جهانی را می سازد که ما و شما و فرزندان مان در طول تاریخ پیش رو، دست به گریبان کابوس آن خواهیم بود.'
بهمن کشاورز، حقوقدان و وکیل دادگستری یکی از امضاء کننده گان این نامه روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در این باره گفت: سیاستمداران زبان خاصی دارند و ادبیات سیاست توام با پیچیدگی و ابهام است و بعضا آنچه گفته می‌شود با آنچه وجود دارد متفاوت است؛ گفتار سیاسیون متناقض است. اما بیان هنرمندان و اهل معنا پیچیدگی ندارد و آنچه را که می‌سازند یا بر قلم جاری می‌سازند همان چیزی است که واقعا می‌خواهند آن را بگویند.
کشاورز در خصوص مخاطبان این نامه گفت: مخاطب این نامه همگان هستند. همه دولت‌ها و همه ملت‌های ایران و جهان. همه مردم جهان مخاطب این نامه خواهند بود.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا هنرمندان و صاحب‌نظران غیر ایرانی برای هم صدایی با این ایده دعوت خواهند شد، اظهار کرد: چه بسا این حرکت آغاز یک ارتباط بین‌المللی باشد؛ اما تلاش برای جلب نظر هنرمندان و صاحب‌نظران سایر کشورها بستگی به نظر جمع دارد.
براساس این گزارش در بخش پایانی این نامه آمده است: «هم‌صدایی ما و شما در هر گوشه از جهان و توجه‌دادن به نتایج فاجعه‌بارِ شرایط تحمیل‌شده بر ملت ایران، می‌تواند سیاست‌ گزاران و سیاست‌های غیرانسانی‌شان را متوقف کن».
امضاء کنندگان این نامه مخاطبان خود را دعوت کرده‌اند تا با امضاء کنندگان نامه هم صدا شوند.
گفتنی است تاکنون تعداد زیادی از چهره‌های برجسته فرهنگی و هنری کشورمان این نامه را امضا کرده‌اند و در این اسامی اشخاصی مانند رخشان بنی‌اعتماد، اصغر فرهادی و بهمن فرمان‌آرا (فیلمساز)، کیانوش عیاری (فیلمساز)، حسین علیزاده و کیهان کلهر (موسیقیدان)، مجتبی میرتهماسب (فیلمساز)، لیلی گلستان (نویسنده و مترجم)، پری صابری (نویسنده و کارگردان تئاتر)، فریده غیرت و بهمن کشاورز (وکیل)، سیف‌الله صمدیان (عکاس، فیلمساز)، خسرو سینایی (فیلمساز)، فرح اصولی (نقاش)، داوود موسایی (ناشر)، فیروزه صابر و لیلی ارشد (فعال مدنی)، شمس لنگرودی (شاعر)، فرهاد توحیدی و نغمه ثمینی (فیلمنامه‌نویس)، سهراب مهدوی (مترجم)، مژگان جمشیدی و مینا اکبری (روزنامه‌نگار)، علی بوستان و صبا علیزاده (موسیقیدان)، پوریا عالمی (نویسنده و روزنامه‌نگار)، مریم زندی (عکاس)، ابراهیم حقیقی (طراح گرافیک)، امیر اثباتی (طراح)، سمیرا علیخان‌زاده (نقاش)، مرضیه وفامهر (بازیگر) اشاره کرد.
ب.ل** 1200

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن