به گزارش افکارنیوز،

برایان هوک، نماینده مخصوص آمریکا در امور ایران در رویکردی تنظیم شده برای اعمال حداکثر فشار اقتصادی بدون بالا بردن قیمت نفت گفت که آمریکا مصمم است صادرات نفت ایران را به صفر برساند .

آمریکا پس از بیرون رفتن دونالد ترامپ از برجام، در روز دوشنبه بر صنایع نفت، کشتیرانی و بانکداری ایران تحریم‌هایی را اعمال کرد. آمریکا به هشت کشور معافیت موقت برای خرید نفت ایران داده است. هرچند می گوید هدف نهاییش توقف کامل صادرات ایران است .

هوک جزئیات توافق های دوجانبه با کشورهای چین، هند، کره جنوبی، تایوان، ژاپن، یونان، ایتالیا و ترکیه را فاش نکرد .

هوک گفت:« ما در مورد اعمال حداکثر فشار اقتصادی بر ایران، بدون بالا رفتن قیمت نفت دقیق هستیم و این کار را با موفقیت انجام داده ایم .

وی ادامه داد:« ما این راه را تا صفر کردن صادرات ایران ادامه می‌دهیم. ما مصمم هستیم به حداکثر فشار بدون صدمه زدن به دوستان و متحدانمان برسیم و نمی‌خواهیم قیمت نفت را بالا ببریم. به خوبی آن را سنجیده ایم» .

طبق گفته شرکت مشاوره وود مکنزی، صادرات ایران در ماه آوریل به بالاترین حد 2.8 میلیون بشکه در روز رسید. از آن زمان تا حالا صادرات کل ایران به 1.8 میلیون بشکه کاهش یافته است. این شرکت تخمین می‌زند که این مقدار به یک میلیون بشکه کاهش یابد .

قیمت نفت در ماه اکتبر به خاطر ترس از کاهش صادرات نفت ایران به بیش از 85 دلار در هر بشکه رسید. در روز چهارشنبه قیمت نفت پس از افزایش دوباره تولید آمریکا کاهش یافت .

برایان هوک در پاسخ به این سوال که آیا دولت آمریکا در کاهش صادرات نفت ایران در 6 ماه آینده هدفی را دنبال می‌کند گفت:« نمی‌توانم بگویم هدفمان چیست. حتماً هدفی داریم». او اضافه کرد که هدف نهایی توقف کامل صادرات ایران است .

وی ادامه داد که آمریکا انتظار دارد تولید جهانی نفت در سال 2019 افزایش یابد و از تقاضا فراتر رود. در این صورت واشنگتن موقعیت بهتری برای درخواست از واردکنندگان نفت ایران برای صفر کردن این واردات دارد .

استراتژی فشار حداکثری واشنگتن بر حسابهای تضمینی حاوی درآمدهای نفت ایران هم اعمال می شود. هوک گفت که وزارت خزانه داری آمریکا اطمینان می‌دهد این حساب‌ها هرگز برای کالاهای غیر قانونی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. وی تأکید کرد :«ما به شدت مراقب این مسئله هستیم» .

وی احتمال داد کشورهایی که فعالیت‌های غیرقانونی ایران را تسهیل کنند با جریمه های آمریکا مواجه می شوند. مثلا اگر به کشتی‌های ایران اجازه دهند به مسیرهای دریایی بین المللی و تسهیلات بندر دسترسی پیدا کند. هوک گفت کشتی های ایرانی طبق تحریم ها دسترسی خود به بازارهای بیمه بین المللی را هم از دست می دهند .