تشکیل «انجمن قرآنی» در راستای ترویج موقوفات قرآنی


تشکیل «انجمن قرآنی» در راستای ترویج موقوفات قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی - حجت‌الاسلام ابراهیمی گفت: با توجه به اینکه این شهرستان از کمرنگ بودن موقوفه‌های قرآنی رنج می‌برد، انجمنی تحت عنوان «انجمن قرآنی» در راستای ترویج موقوفه‌ها مبتنی بر فعالیت قرآنی تشکیل شد.

تشکیل «انجمن قرآنی» در راستای ترویج موقوفات قرآنی

حجت‌الاسلام سید مرتضی ابراهیمی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آشتیان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: یکی از اهداف پیامبر(ص) از بعثت بحث جاودانگی است. ایشان وقف را یکی از مصادیق جاودانگی عنوان فرمودند.
وی تصریح کرد: در آیات قرآن ثواب برخی اعمال لحظه‌ای و برخی دیگر دائمی و ماندگار ذکر شده است. طبق آیات قرآن هم عملی که مصداق ثواب جاودان است وقف یا همان صدقه جاریه است، بهترین حالت این است که اموال به ارز همیشه خریدار تبدیل شود.
حجت‌الاسلام ابراهیمی با بیان اینکه خوشبختانه برای هزینه‌کرد روضه اباعبدالله(ع)، برپایی تعزیه و مراسم عزاداری ایشان موقوفه‌های خوبی در سطح استان و شهرستان وجود دارد، اظهار کرد: در شهرستان آشتیان متأسفانه نیاز به موقوفه‌هایی با نیت ازدواج، تهیه جهیزیه و مسکن، قرآن و امور قرآنی، زوار اربعین و حوزه علمیه خواهران داریم که مغفول مانده است.
رئیس اوقاف آشتیان بر ضرورت وقف‌های مشارکتی تأکید کرد و افزود: امروز با توجه به شرایط اقتصادی ممکن است افراد قادر به وقف اختصاصی نباشند ما با استفاده از تریبون‌های مختلف آنان را به وقف‌های مشارکتی با نیات مختلف به ویژه نیاز روز جامعه به مردم پیشنهاد می‌دهیم. حتی در سخنرانی‌ها بیان می‌شود وصیت‌نامه‌ها به گونه‌ای تنظیم شود تا وقف به وراث صدمه نزند. تجربه ثابت کرده است اگر موقوفه‌ای درآمد داشته باشد گره‌گشای بسیاری از مشکلات است.
وی در مورد موقوفه‌هایی که امروز قابلیت اجرا ندارد، گفت: امروز با توجه به پیشرفت در اکثر منازل حمام شخصی وجود دارد و در سطح شهر یا روستای نیازی به حمام نیست، اگر موقوفه‌ای به طور مثال جهت هزینه‌کردهای حمام است حکم متعذرالمصرف بودن آن به سازمان اوقاف و اداره تحقیق این سازمان ابلاغ می‌شود، وقتی نمی‌توانیم نیت واقف را اجرا می‌کنیم، می‌توانیم با نظر سازمان نیت واقف را به نزدیک‌ترین نیت همچون هزینه کرد امور بهداشتی اختصاص دهیم.
حجت‌الاسلام ابراهیمی با اشاره به کمرنگ بودن موقوفه‌های قرآنی در شهرستان، اظهار کرد: فعالان قرآنی شهرستان در قالب انجمن قرآنی از طریق دفتر امام جمعه معرفی شدند، ریاست این انجمن با امام جمعه است، اولویت اصلی آنان ترویج موقوفه‌های قرآنی است. ما قصد نداریم تولیت موقوفه‌ها با اوقاف باشد تمام نظارت‌ها با انجمن قرآنی باشد خود انجمن درآمد کسب کند و اجرای نیت کند. انجمن تشکیل شده و به زودی از طرف دفتر امام جمعه احکام صادر می‌شود.
رئیس اداره اوقاف آشتیان در پایان با اشاره به تدوین 20 برنامه فرهنگی قرآنی در سطح شهرستان در دهه وقف، گفت: همایش یاوران وقف با سخنرانی آیت‌الله سپاسی، برپایی محفل انس با قرآن با تلاوت مجید جیریایی، سخنرانی در نماز جمعه، اعزام مبلغ به امامزاده فاطمه صغری(س) و برپایی خیمه معرفت، نشست صنفی با حوزه علمیه خواهران، همایش روحانیون، دیدار با خانواده شهدا، غباروبی گلزار شهدا، دیدار با امام جمعه، فرماندار و ... تنها بخشی از برنامه‌های اجرایی در این شهرستان است.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید