مجسمه‌سازان مافی‌کندی سلماس در معرض سرطان و امراض ریوی


مجسمه‌سازان مافی‌کندی سلماس در معرض سرطان و امراض ریوی

معاون فرماندار سلماس خبر از جانمایی برای احداث مجتمعی جهت ساماندهی مجسمه‌سازی روستای مافی‌کندی این شهرستان خبر داد.

عباس محمدزاده گلعذانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: باتوجه به لزوم عملی سازی بند اول صورتجلسه ساماندهی کارگاه‌های مجسمه‌سازی مافی کندی در سلماس، امکان سنجی مکانی مناسب جهت ایجاد یک مجتمع مجسمه سازی در منطقه مذکور در دستور کار قرار دارد.

محمدزاده افزود: در همین راستا به همراه مسئولین ادارات ذیربط بازدیدی از مناطق اطراف جاده خوی، سلماس و جاده کانیان، مافی کندی و شکریازی به عمل آمده و مقرر گردید اداره منابع طبیعی با همکاری محیط زیست نسبت به شناسایی مکان‌های مناسب برای احداث مجتمع مذکور از نظر رعایت استاندارهای زیست محیطی، فاصله حداقل دو کیلومتری از محل زندگی انسانها و... اقدام و جهت طرح مجدد و تصمیم گیری نهایی به دبیرخانه کارگروه مربوطه ارائه کنند.

وی با اشاره به مخاطرات عمده‌ای که مجسمه سازان مافی کندی را تهدید می‌کند، افزود: افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی و تنفسی و سرطان ریه، فعالیت کودکان کار و زنان باردار و احتمال ابتلا این کودکان به بیماری‌های یاد شده و نیز افزایش احتمال تولد نوزادان معلول جسمی و ذهنی در این روستا از جمله مهم‌ترین تهدیداتی است مجسمه سازان مافی کندی را تهدید می کند.

محمدزاده با اشاره به ویژگی‌های احداث این مجتمع تولیدی مجسمه در سلماس، تصریح کرد: در این مجتمع درکنار کار تولید مجسمه، صنایع رنگ آمیزی و بسته بندی هم پیش بینی شده و علاوه بر آن نمایشگاه عرضه این محصولات نیز در این مجتمع برپا خواهد شد که می‌تواند نقش بسزایی در اشتغال زایی و جذب توریسم و گردشگر برای منطقه ایفا نماید.

معاون فرماندار سلماس بیان کرد: روستای مافی کندی در حال حاضر به برند تولید مجسمه در شمال غرب کشور تبدیل شده و از جایگاه بسیار خوبی در عرصه اقتصاد مقاومتی برخوردار است؛ لذا راه‌اندازی مجتمع مذکور می‌تواند ضمن تجمیع امور مربوط به مجسمه سازی با تبلیغ بیشتر در امر برندینگ نقش بسیار خوبی در صادرات غیرنفتی ایفا کند، بخصوص این‌که در شرایط کنونی اعمال تحریم‌های ظالمانه و غیرمنصفانه، تلاش برای ارزآوری از محل صادرات کالاهای ساخته شده و جلوگیری از خام فروشی و...اولویت اقصادی کشور می‌باشد.

گفتنی است طبق پایش‌های متعدد انجام شده توسط شبکه بهداشت و درمان شهرستان طی دوسال گذشته، مردم و مجسمه‌سازان این روستا بدلیل استفاده مداوم و غیربهداشتی از مواد شیمیایی مجسمه‌سازی آن هم در فضای فیزیکی نامناسب، در معرض خطر جدی ابتلا به سرطان و امراض تنفس و ریوی و نیز بروز ناهنجاری‌های ژنتیکی در کودکان و سقط جنین در مادران این روستا قرار دارند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید