هنری که از دل سنگ برمی‌خیزد


هنری که از دل سنگ برمی‌خیزد

گروه اجتماعی- سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی یکی از ظرفیت‌های غنی و کمتر دیده شده‌ای است که اگر به آن بها داده شود می‌تواند چرخ اقتصاد را به رونق درآورد.

هنری که از دل سنگ برمی‌خیزد

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، تنوع سنگ‌های قیمتی در خراسان‌جنوبی آنقدر زیاد است که آن را تبدیل به سرزمین سنگ‌های قیمتی کرده است.
بر اساس آمارها تاکنون بیش از 50 نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در استان شناسایی شده که میزان ذخیره این سنگ‌ها حدود 2 میلیارد و 600 میلیون تن برآورد شده است.
خوسف یکی از شهرستان‌های با ظرفیت بالایی است که انواع سنگ‌های تزیینی و انواع عقیق ‌در این شهرستان به وفور پیدا می‌شود و اقتصاد این منطقه را به شکوفایی نزدیک کرده است.
سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی یکی از ظرفیت‌های غنی و کمتر دیده شده‌ای است که اگر به آن بها داده شود می‌تواند چرخ اقتصاد را به رونق درآورد.
خوسف، مهد گوهر و عقیق در کشور است
رحمت الله نوخواه، یکی از گوهرتراش‌های شهرستان خوسف نیز در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: شهرستان خوسف مهد گوهر و عقیق در استان و کشور است.
وی با بیان اینکه بهترین سنگ‌های تزیینی و انواع عقیق‌های قرمز، سلیمانی و شجر در منطقه وجود دارد، افزود: دبیرخانه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در شهرستان تاسیس شده و آموزش گوهرتراشی داده می‌شود.
این گوهرتراش اظهار کرد: در شهرستان خوسف چندین کارگاه نگین تراشی فعال است و بسیاری از افراد هنرمند به صورت خانگی در تولید و فروش‌ سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی فعالیت می‌کنند.

هنری که از دل سنگ برمی‌خیزد
نوخواه با بیان اینکه برنامه ریزی در خصوص سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، تزیینی و فرآوری آن‌ها از جمله وظایف دبیرخانه است، تصریح کرد: خوسف از ظرفیت و قابلیت‌های بسیاری برخوردار است و باید از این ظرفیت‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.
50 کارگاه گوهرتراشی در روستای خور وجود دارد
علی صالحی، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوسف در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: در بحث صنایع دستی و سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در شهرستان خوسف سه هدف را دنبال می‌کنیم.
صالحی با بیان اینکه آموزش دادن، ایجاد اشتغال و بازاریابی از اهداف ما بوده است، تصریح کرد: آموزش سنگ‌های قیمتی و سنگ‌های نیمه قیمتی و گوهرتراشی تاکنون در روستاهای معدن قلعه زری و خور برگزار شده است.
وی افزود: دستگاه‌های مورد نظر برای گوهرتراشی و سنگ‌های قیمتی خریداری شد و بسیاری در این بحث به صورت مشاغل خانگی فعالیت می‌کنند.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوسف تصریح کرد: تسهیلات به افراد علاقمند داده می‌شود و با کمک نهادهای دولتی و غیردولتی نیز دستگاه‌های لازم تهیه و در اختیار افراد قرار گرفته است.
صالحی گفت: در حال حاضر 50 کارگاه گوهرتراشی در روستای خور شهرستان خوسف وجود دارد و تعداد زیادی از افراد مشغول به فعالیت هستند.

هنری که از دل سنگ برمی‌خیزد
دبیرخانه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در خوسف تاسیس شده است
وی با بیان اینکه موضوع بازاریابی نیز یکی از موضوعات مهم است، اظهار کرد: دبیرخانه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در شهرستان خوسف تاسیس شد و این دبیرخانه بیش از یک سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوسف افزود: از محل اعتبارات ملی مبلغ 50 میلیون تومان اعتبار جذب کردیم که از این میزان، مبلغی را به احداث و تجهیز دبیرخانه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی اختصاص دادیم.
صالحی اظهار کرد: همچنین در سال جاری تعداد چهار نمایشگاه صنایع دستی برگزار شده که نمایندگان استان در بحث سنگ‌های قیمتی حضور پیدا کردند و محصولات خود را در این نمایشگاه‌ها عرضه کردند و فروش خوبی نیز داشتند.
جلوگیری از خام فروشی نیاز به فرهنگ سازی دارد
وی بیان کرد: تا حدودی جلوی خام فروشی گرفته شده اما همچنان این خام فروشی وجود دارد که نیاز به فرهنگ‌سازی است تا خام‌فروشی به حداقل برسد.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوسف یادآور شد: ظرفیت در روستاهای قلعه زری و خور آنقدر زیاد است که اگر تک تک خانواده‌ها نیز در بحث سنگ تراشی باشند هنوز هم اشتغال ایجاد می‌شود و در بحث مواد اولیه نیز مشکلی نداریم.
شکوفایی اقتصاد استان خراسان‌جنوبی در زمینه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و صنایع دستی نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان استانی و کشوری است تا این استان کویری پتانسیل و ظرفیت‌های بالقوه خود را به بالفعل تبدیل کند.
گزارش از منصور کلاته نایبی

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...