خون در مدفوع نوزاد، دلیلش چیست؟


خون در مدفوع نوزاد، دلیلش چیست؟

شیر مادر بیش از حد می‌تواند دستگاه گوارش نوزاد را ملتهب کند و خون‌ریزی ایجاد کند. عدم تحمل لاکتوز عامل اصلی بروز این مشکل در نوزاد است.

بدون شک، همه‌ی پدر و مادرانی که در مدفوع نوزاد خود خون مشاهده کرده‌اند در ابتدا وحشت‌زده شده‌اند. دلایل این مشکل از مسائل ساده تا حاد را در بر می‌گیرد؛ پاسخ آلرژیک و عفونت و گاهی حتی شیر مادر می‌توانند از دلایل ظهور خون در مدفوع باشند. این مقاله به معرفی مسائلی می‌پردازد که هر پدر و مادری باید در این باره بدانند.
خون در مدفوع نوزاد، دلیلش چیست؟

دلایل وجود خون در مدفوع
1. مصرف بیش از اندازه شیر مادر: شیر مادر بیش از حد می‌تواند دستگاه گوارش نوزاد را ملتهب کند و خون‌ریزی ایجاد کند. عدم تحمل لاکتوز عامل اصلی بروز این مشکل در نوزاد است.
2. عفونت: عفونت‌های مختلفی می‌توانند باعث بروز خون در مدفوع نوزاد شوند. بچه‌ها مستعد ابتلا به عفونت‌های مختلف هستند. برخی از باکتری‌ها خون در مدفوع ایجاد می‌کنند. اسهال خونی همیشه باعث نگرانی‌های زیادی می‌شود و نیاز است که پزشک، نوع عفونت را تشخیص دهد. در صورت وجود اسهال خونی یا احتمال وجود عفونت در بدن نوزاد بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
3. پاسخ آلرژیک: شیر و شیر خشک، هر دو حاوی پروتئین‌های مختلف و موادی هستند که ممکن است باعث ایجاد پاسخ آلرژیک در دستگاه گوارش نوزاد شود. التهاب ناشی از مصرف این مواد ممکن است باعث ظهور خون در مدفوع شود. ماده‌ی مخاطی نیز می‌تواند به‌همراه مدفوع از بدن دفع شود.
4. زخم در سینه‌ی مادر:
تغذیه از شیر مادر معمولا باعث التهاب نوک سینه‌ی مادر می‌شود و خراش و خون‌ریزی ایجاد می‌کند. نوزاد در چنین شرایطی، ناخواسته این خون را می‌بلعد و در روند گوارشی، این خون به مدفوع می‌رسد. پزشک می‌تواند آزمایش ساده‌ای انجام دهد تا تعیین کند که خون دفع شده برای مادر است یا برای نوزاد!
5. یبوست: چند بار در روز اجابت مزاج داشته باشند یا چندین روز هیچ اجابت مزاجی نداشته باشند. یبوست باعث سفت شدن مدفوع می‌شود و عبور آن در روده را سخت می‌کند. سپس، مدفوع در انتهای روده‌ی بزرگ کشیده می‌شود و خراش یا پارگی در سطح روده ایجاد می‌کند و به‌همین سبب در مدفوع خون روشنی دیده می‌شود.
6. خراش مقعدی: مدفوع خشک یا قرار دادن نامناسب تب‌سنج رکتومی در مقعد می‌تواند باعث ایجاد خراش در مقعد شود. خون ناشی از این موضوع، کم و قرمز روشن است. این خون به‌همراه مدفوع دفع می‌شود یا به تنهایی در پوشک نوزاد دیده می‌شود. انقباض در باسن معمولا ممکن است خراش کوچکی در سطح پوستی مقعد ایجاد کند. اصطلاح پزشکی این مشکل، فیشر نام دارد که معمولا طی یک یا دو روز بهبود می‌یابد.
7. دلایل دیگر: بیماری کولیت، نام تخصصی التهاب روده‌ی بزرگ است. این مشکل می‌تواند به‌دلیل عفونت (ویروسی یا باکتریایی)، اختلالات مادرزادی متابولیسم و گوارش و کم‌آبی جدن بدن بروز کند و به ظهور خون در مدفوع منجر شود.
در هم رفتگی روده نیز یکی از دلایل جدی مشکل خون در مدفوع است که طی آن یک قسمت از روده در بخش دیگری از آن می‌پیچد. سپس، روده ملتهب می‌شود و خون از دست می‌دهد. این مسئله، یک مورد اورژانسی است. مدفوع تیره یا ژله‌ای به همراه گریه‌های شدید نوزاد معمولا در چنین شرایطی دیده می‌شود. گاهی، خون موجود در پوشک نوزاد از ادرار او است. یک آزمایش ساده‌ی پزشکی به‌راحتی می‌تواند منشأ این خون را مشخص کند.

رنگ مدفوع کودک من در اثر چیست؟
- اگر خون در مدفوع قرمز روشن یا قرمز تیره باشد، یک مشکل مرتبط با دستگاه گوارش را نشان می دهد.
- مدفوع سیاه با قیر مانند به این معنی است که خون در روده، خشک شده است.
- در صورتی که اسهال با خون قرمز مخلوط باشد، می تواند یک عفونت باکتریایی را نشان دهد.
- اگر مدفوع طبیعی به نظر می رسد، اما حاوی خون قرمز رنگ است، احتمالاً آلرژی نسبت به پروتئین شیر است.
- اگر مدفوع سفت است و حاوی خون است، احتمالاً به علت شکاف در مقعد است.
- مدفوع سیاه در اندازه های کوچک (شبیه دانه های خردل) می تواند به این معنی باشد که خون هضم شده است ( به دلیل خوردن خون از سینه های مادر).
خون در مدفوع نوزاد، دلیلش چیست؟

درمان خون در مدفوع نوزاد
درمان: نوع درمان کاملا به‌علت ایجاد مشکل بستگی دارد.
- پوست را می‌توان با افزودن شربت کارو به شیشه‌ی نوزاد و استفاده از شیاف طبی گلیسیرین یا روغن معدنی در مقعد، به‌منظور روان ساختن مسیر عبور مدفوع درمان نمود.
- استفاده از شیر خشک سویا یا دیگر شیر خشک‌های مخصوص، به درمان عدم تحمل لاکتوز یا شیر اضافی کمک خواهد کرد.
- عفونت، اسهال خونی یا مدفوع ژله‌ای مانند به ارزیابی پزشک و درمان با توجه به نتایج آزمایش نیاز دارد.
- در هم رفتگی روده نیازمند روند درمانی خاص یا جراحی است تا بتوان روده را به‌حالت اولیه بازگرداند. تأخیر در درمان این مشکل، نتایج جدی یا حتی مرگ را به‌همراه خواهد داشت.

هشدار
مدفوع روان ژله‌ای مانند که دارای خون قرمز تیره باشد نشانه‌ای از درهم رفتگی روده به شمار می‌رود. اسهالی که بسیار خونی باشد نشان‌دهنده‌ی عفونت جدی است. اگر نوزاد بی‌توجه و بی‌حال شده است یا به‌نظر می‌آید که بدنش به آب نیاز دارد، همه‌ی این نشانه‌ها می‌توانند حاکی از وجود مشکلی در بدن باشند و به همین دلیل باید به پزشک مراجعه شود.
اگر نوزاد خوشحال است، به‌خوبی غذا می‌خورد، تب ندارد و به‌نظر نمی‌آید که درد خاصی داشته باشد، مشکل او خوش‌خیم و محدود است. تب، درد شکمی، پریشانی و اسهال خونی نیازمند مراجعه به پزشک یا اورژانس هستند. بهترین راه‌کار آن است که در صورت مشاهده‌ی هر یک از این علائم در نوزاد، مراجعه به پزشک و انجام آزمایش به تأخیر نیفتد.
در هر سنی چه مدفوعی طبیعی است؟
دوران جنینی: در این دوران هم مدفوع وجود دارد.‌ حتما نمی‌دانستید که مدفوع در روده کودک شما قبل از تولد شکل می‌گیرد. بچه‌ها با روده‌هایی پر از مکونیوم به دنیا می‌آیند؛ ماده‌ای استریل، چسبناک، قهوه‌ای- سبز که از مایع آمنیوتیک، صفرا و سلول‌های بدن ساخته می‌شود. در بیشتر بچه‌ها مکونیوم وجود دارد تا اینکه بعد از تولد دفع می‌شود.
یک تا ۴ ماه: وقتی نوزاد ۳ یا ۴ روزه ‌است مدفوع او از حالت مکونیومی به غلظتی آبکی می‌رسد و از قهوه‌ای مایل به سبز به رنگ معمول خود تبدیل می‌شود. بچه‌ها معمولا روزانه ۱۰ پوشک را در ماه اول و دوم کثیف می‌کنند و بعد از آن تا ۴ ماهگی روزانه ۲ تا ۴ پوشک. بچه‌هایی که با شیر خشک تغذیه می‌کنند به طور کلی کمتر از بچه‌هایی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند، مدفوع می‌کنند زیرا مدفوع آنها به کندی به سمت روده حرکت می‌کند. آنها یک یا دوبار،‌ هر یک یا ۲ روز بعد از ماه اول و دوم اجابت مزاج دارند اما برخی ۳ تا ۴ بار در روز مدفوع می‌کنند. علاوه بر این، بچه‌ها در هر دو نوع شیرخوار بین چند بار در روز تا یک بار در ۳ تا ۵ بار در روز مدفوع می‌کنند.
۵ تا ۱۲ ماه: وقتی نوزاد در ۴ تا ۶ ماهگی شروع به خوردن غذاهای پوره‌مانند و غلات می‌کند، مدفوعش تغییر می‌کند. مدفوع نوزادان شیر مادرخوار با اضافه شدن جامدات ضخیم‌تر می‌شود در حالی که نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌کنند مدفوع نرم‌تری دارند. اگر نوزاد شیر مادرخوار هر ۵ روز مدفوع می‌کرد، حالا تغییرات روزانه‌ای را در او شاهد خواهید بود.
یک تا ۳ سال: وقتی شما از شیر مادر به غذاهای تکمیلی روی می‌آورید، مدفوع همچنان تغییر می‌کند و برای برخی بچه‌ها سخت‌تر و ضخیم‌تر می‌شود. بین ۱۲ تا ۱۸ ماهگی شما ممکن است متوجه آنچه «سالاد پوشک» نامیده می‌شود شده باشید؛ تکه‌هایی از سبزی‌ها که هضم آنها سخت است. این موضوع ممکن است شما را از دادن این قبیل خوراکی‌های سخت هضم باز دارد اما نباید این کار را بکنید زیرا روده کودک شما در حال ایجاد آمادگی برای هضم و پردازش آنهاست. بعد از مدت زمانی خواهید دید که او این قبیل غذاها را بهتر هضم می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته