گوش الاغی، چشم گربه‌ای، لب شتری و دماغ خوکی!


گوش الاغی، چشم گربه‌ای، لب شتری و دماغ خوکی!

اگر به خاطر داشتن اماکن تاریخی و باستانی انتظارمان از میراث فرهنگی در جذب توریست برآورده نشده در مقابل صنعت زیبایی ایران توانسته بیش از حد انتظارمان ظاهر شده است. حامد باطنی نایب رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران می‌گوید: سطح عمل‌های پلاستیک و زیبایی در ایران همسطح کشور‌های مطرح دنیا است و استقبال بیماران خارجی برای انجام این نوع عمل‌ها در...

گوش الاغی، چشم گربه‌ای، لب شتری و دماغ خوکی!
فرارو- بدریخت‌پنداری، خودزشت‌پنداری و یا مودبانه‌ترش جستجوی زیبایی سن، جنس، شغل و طبقه اجتماعی نمی‌شناسد. برعکس قدیم‌ها خیلی هم لاکچری به نظر نمی‌رسد. جراحی زیبایی هزینه بالایی دارد، اما خیلی‌ها حاضرند از نان شب شان بزنند، اما زیبا به نظر برسند. انگار اوضاع اقتصادی هرچقدر کساد باشد، آن‌ها کار و بارشان به راه است. هم جامعه پزشکی و هم رسانه‌ها نسبت به عوارض بعد از عمل‌های زیبایی یا مراجعه به افرادغیر حرفه‌ای هشدار می‌دهند، اما آمار انجام عمل‌های زیبایی نشان می‌دهد کمتر کسی است که این موضوع را نادیده می‌گیرد.

دماغ همچنان پرچم‌دار جراحی‌های زیبایی
ایران یکی از مراکز جراحی زیبایی است. طبق آمار جهانی سال ۲۰۱۷ هم ایران رتبه بیستم در زمینه جراحی پلاستیک را کسب کرده است. سال گذشته سیدابوالحسن امامی، رییس انجمن جراحان پلاستیک اعلام کرد که تنها در تهران روزانه حدود ۳۰۰ عمل جراحی بینی و به عبارت دیگر ماهانه به‌طور متوسط ۲۰ هزار عمل جراحی بینی انجام می‌شود. عبدالجلیل کلانترهرمزی، عضو هیات مدیره انجمن جراحان پلاستیک گفت: ایران بیشترین عمل‌های جراحی زیبایی دنیا را دارد. البته او این را نیز اضافه کرده که بعضی عمل‌ها ثبت نمی‌شود.

در گذشته جراحی بینی یک عمل لاکچری به حساب می‌آمد. حالا جراحی‌های زیبایی دیگری مد شده، اما جراحی بینی کماکان جلودار دیگر جراحی‌های زیبایی است. طبق آمار انجمن تحقیقات راینولوژی ایران، سالانه بیش از ۸۰ هزار مورد فقط جراحی زیبایی بینی در کشور انجام می‌شود. البته عمل بینی شایع‌ترین جراحی زیبایی در بقیه دنیا هم هست.

عمل‌های زیبایی که این روز‌ها انجام می‌شود عبارتند از: پروتز باسن، پروتز سینه، پروتز گونه و چانه، پروتز لب، تزریق بوتاکس و ژل، تزریق چربی باسن، تزریق چربی در سینه، تزریق ژل و فیلر، جراحی بینی، جراحی بینی ثانویه، جراحی پلک، جراحی چانه، جراحی شکم، جراحی فک، جراحی گوش، جراحی لیفت ران، ژنیکوماستی، کوچک کردن سینه – ماموپلاست، لیپوساکشن، لیپوماتیک، لیفت ابرو و پیشانی، لیفت گردن و جراحی زیبایی واژن.
آمار بالایی جراحی‌های زیبایی غیرضروری
در بین این جراحی‌ها بعد از بینی، جراحی‌های فک و صورت، تزریق ها، جراحی‌های لیفت و لیپوساکشن اصلی‌ترین جراحی‌های زیبایی ایران هستند. کلانتر هرمزی هیات‌مدیره انجمن جراحان پلاستیک ایران می‌گوید: بیش از ۵۰ درصد از جراحی‌های زیبایی که روی تخت عمل می‌رود یا تحت تزریق و عمل‌های سرپایی قرار می‌گیرد، غیرضروری است و حتی ۱۰ تا ۲۰ درصد از موارد هم نه تنها غیرضروری بلکه مضر است.

مجید ابهری استاد دانشگاه و متخصص علوم رفتاری نیز می‌گوید "بنا بر تحقیقات ۶۵ درصد جراحی‌های زیبایی غیرضروری است. از نگاه رفتاری توهم "خودزشت پنداری" و نقش دوستان در یادآوری نیاز جراحی عوامل اصلی مراجعه برای جراحی زیبایی است و امروز در کشور ما جراحی بینی یک امتیاز اجتماعی محسوب می‌شود که در میان زنان و مردان تقریبا به اندازه مساوی رسیده بطوریکه حتی کسانی که قادر به انجام اینگونه جراحی‌ها نیستند با چسباندن چسب‌های مخصوص تظاهر به آن می‌کنند. "

گوش الاغی، چشم گربه‌ای، لب شتری و دماغ خوکی!
جذب توریست با عمل زیبایی!
اگر به خاطر داشتن اماکن تاریخی و باستانی انتظارمان از میراث فرهنگی در جذب توریست برآورده نشده در مقابل صنعت زیبایی ایران توانسته بیش از حد انتظارمان ظاهر شده است. حامد باطنی نایب رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران می‌گوید: سطح عمل‌های پلاستیک و زیبایی در ایران همسطح کشور‌های مطرح دنیا است و استقبال بیماران خارجی برای انجام این نوع عمل‌ها در ایران بسیار زیاد است.

فقط از کشور‌های همسایه نیست که پذیرای خودزشت‌پندار‌ها هستیم. اگر خاطرتان باشد دو سال پیش سفر کندی چارمز بازیگر فیلم‌های مستهجن آمریکایی به ایران با واکنش‌هایی رو به رو شده بود. او برای جراحی بینی به تهران آمده بود. وی تصریح کرد: البته استقبال بیماران خارجی برای انجام این نوع عمل‌ها در ایران فقط به خاطر قیمت نیست، زیرا در برخی مناطق شرق آسیا کمتر از ایران بابت این نوع عمل‌ها هزینه دریافت می‌شود، ولی کیفیت انجام بعضی جراحی‌های پلاستیک و زیبایی در این کشور‌ها پایین‌تر از ایران است.علی بیژنی رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران می‌گوید: در ایران ۳۶۰ نفر دارای مدرک فوق‌تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی هستند. البته برخی همکاران پزشک مانند گوش، حلق و بینی و فک و صورت نیز می‌توانند کار‌های جراحی پلاستیک و زیبایی انجام دهند، اما راینوپلاستی جزو برنامه آموزشی این رشته‌ها نیست.

جستجوی زیبایی سن و جنس نمی‌شناسد
گفته می‌شود زنان تن به عمل جراحی زیبایی می‌دهند. آماری که در این رابطه بیان شده مردان به زنان در گذشته یک به ۱۰ بوده و الان هم تقریبا همان است و تفاوت معناداری پیدا نکرده است. اپیدمی جراحی زیبایی به افراد نوجوانان هم رسیده است. علی بیژنی رئیس انجمن جراحی پلاستیک و زیبایی می‌گوید متأسفانه این روز‌ها برخی از نوجوانان برای کسب اعتماد به نفس بیشتر و قرار گرفتن در معرض توجه همسالان درخواست انجام عمل جراحی بینی را دارند. در سنین رشد یعنی سنین زیر ۱۷ یا ۱۸ سال، ساختمان اسکلتی و غضروفی بینی فرد کاملاً رشد نکرده از این‌رو انجام عمل جراحی زیبایی نه تنها خواسته بیمار را تأمین نمی‌کند بلکه او را در برابر عوارض غیرقابل جبرانی مانند مشکلات تنفسی قرار می‌دهد.این آمار‌ها در حالی است که روایت‌های زیادی برای هشدار به متقاضیان جراحی داده می‌شود. افرادی در اثر انجام عمل زیبایی زندگی خود را از دست داده اند که پریسا خدری، قهرمان ژیمناستیک مشهورترین آنهاست. مرحوم خدری در حین انجام عمل جراحی زیبایی بینی در یک مرکز جراحی به کما رفت و پس از حدود دو، ماه درگذشت. طبق گفته پزشکان و خانواده او، این قهرمان ژیمناستیک هیچ گونه سابقه بیماری‌ای نداشت. روزنامه صبح نو نیز می‌نویسد: در سال‌های اخیر، سن کسانی که خود را به تیغ جراحی می‌سپارند، به ۱۵‌سال رسیده است.
بیشتر بخوانید: پاسخ رهبر انقلاب به سوالی درباره «عمل جراحی زیبایی زن توسط پزشک مرد»
پای سیاستمداران هم به اپیدمی جستجوی زیبایی باز شد
در اپیدمی جستجوی زیبایی سیاستمداران هم عقب نمانده اند. یکی از مهمترین شایعات در مورد رئیس دولت‌های نهم و دهم مسئله جراحی پلاستیک استفاده از بوتاکس است. این موضوع اواخر سال ۹۲ شایع شده بود، اما مهدی خورشیدی، داماد او که پزشک هم هست، این ماجرا را تکذیب کرده و گفته بود: «تا جایی که من می‌دانم در سفر‌های استانی و زیر آفتاب پوست ایشان خیلی اذیت شده بود که یک‌سری کرم‌هایی برای ایشان تجویز شد و خیلی بهتر شدند.»، اما ابوالحسن فقیه، یکی از نزدیکان به احمدی‌نژاد که در دوره اول دولت او، رئیس سازمان بهزیستی بود و در دوره دوم، رئیس سازمان هلال‌احمر، در گفتگو با تماشاگران‌امروز تأیید کرده بود که در روز‌های ابتدایی دولت دوم احمدی‌نژاد، او تغییراتی را در صورتش داده بود: «نمی‌دانم چه کسی به او پیشنهاد داد، ولی او در صورتش تغییراتی داد. من از جزئیات کاری که کرد، خبر ندارم.»
سحر تبار یکی از نماد‌های ایپیدمی تغییر در بدن است. درباره این دختر ۲۰ ساله گفته می‌شد به خاطر علاقه اش به آنجلینا جولی، ستاره هالیوود ۵۰ جراحی پلاستیک بر روی خود انجام داده و ماه‌ها رژیم غذایی گرفته که به وزن ۴۰ کیلوگرم برسد. تصاویر نهایی که از او در صفحه اینستاگرامش منتشر می‌شد او را به شخصیت کارتون عروس مرده شبیه کرده بود. اما او همه این‌ها را تکذیب کرده و گفته چهره‌اش را با آرایش فتوشاپ تغییر می‌دهد. او البته گفته جراحی بینی و لیپوساکشن داشته است.

گوش الاغی، چشم گربه‌ای، لب شتری و دماغ خوکی!
بیشتر بخوانید: سحر تبر چهره واقعی‌اش را آشکار کرد!
گوش الاغی بعد از لب‌شتری رسید
احتمالا در روز‌های اخیر واژه‌های گوش الاغی و چشم گربه‌ای را هم شنیده اید. این واژه‌ها توصیف‌هایی برای مدل‌های جراحی گوش و بینی هستند که بعد از لب شتری و دماغ خوکی به بازار آمده اند. این مدل‌ها با واکنش‌های کاربران شبکه‌های مجازی نیز رو به رو بوده اند. در واکنش به این مدل‌ها محمود عباسی رییس انجمن علمی حقوق پزشکی ایران گفت: جراحی‌های نوظهور زیبایی مثل تغییر رنگ چشم و شکل گوش جزو عمل‌های جراحی مشروع تلقی نمی‌شود و براساس قانون مجازات اسلامی غیرقانونی و قابل تعقیب کیفری است.

رییس انجمن علمی حقوق پزشکی ایران به ایرنا گفت: پذیرش مخاطرات، عوارض مهلک، مخاطره‌آفرین و نتایج غیرعقلانی جراحی‌های نوظهور زیبایی، موازنه ضرورت را به‌طورکلی برهم زده است، به‌گونه‌ای که با ابزار فقهی، حقوقی و اخلاقی کمتر می‌توان وجهه مشروعیت برای این‌گونه اعمال قائل شد. وی ادامه داد: قراردادن عنبیه مصنوعی و کاشت نگین در چشم، تغییر دائم رنگ چشم و عمل‌های عجیب و غریب از جمله چشم گربه‌ای، گوش الاغی و امثال این‌ها فاقد مشروعیت قانونی است و در این گونه اعمال پزشکی اصل بر مسوولیت جراح است و رضایت و برائت قبل از عمل، هیچ تأثیری در سقوط مسئولیت پزشکی ندارد. عباسی گفت: مسئولیت مبتنی بر تقصیر در نظام حقوقی ما در چارچوب اعمال جراحی مشروع و متعارف پذیرفته است و در این‌گونه اعمال، مسئولیت پزشک مبتنی بر نتیجه است. یعنی اصل بر مسوولیت پزشک است هرچند که لازم است قانون‌گذار صراحتاً این‌گونه اعمال جراحی را ممنوع اعلام کند و ضمانت اجرای شدیدتری برای آن در نظر بگیرد. وی گفت: قانون‌گذار در سال‌۱۳۷۴ برای عمل‌های جراحی غیرقانونی، مجازات حبس از ۶‌ماه تا سه سال و جزای نقدی در نظر گرفته بود، اما متأسفانه در سال‌۱۳۷۹ مجازات حبس حذف شد؛ البته در بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی که اخیراً در معاونت حقوقی قوه‌قضاییه تهیه شده، مجازات سنگین از جمله حبس در نظر گرفته شده است.

عمل زیبایی نامتعارف کنید، مجازات می‌شوید
حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هم از تعیین مجازات، تا دو ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق بر اساس ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی هم برای افراد متقاضی انجام عمل‌های چشم گربه‌ای و گوش الاغی و هم پزشکان تسهیل‌کننده این اقدام خبر داد. حسن نوروزی در گفتگو با خانه ملت، با تأیید صحت خبر منتشرشده از سوی رئیس انجمن علمی حقوق پزشکی ایران مبنی بر اینکه جراحی‌های نوظهور زیبایی مثل تغییر رنگ چشم و شکل گوش، مشروع تلقی نمی‌شوند و بر اساس قانون مجازات اسلامی غیرقانونی و قابل تعقیب کیفری هستند، گفت: اصولاً تغییرات در پیکره وضعیت نظام خلقتی انسان از نظر مذاهب گوناگون رد شده است؛ کما اینکه اهل سنت و مسیحیت این اقدام را حرام می‌دانند و معتقدند خلقت خدا را نباید تغییر داد و تقریباً نظر همه ادیان به این می‌رسد که انجام این نوع عمل‌ها امری ممنوع است. این نماینده مجلس کاشت نگین در چشم، تغییر دائم رنگ چشم و یا برخی‌ها را مصداق عمل نامتعارف، موضوع ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، اقدامی مجرمانه و باعث تحریف در جامعه عنوان می‌کند. در این میان این سوال پیش می‌آید که عمل نامتعارف چیست؟
گوش الاغی، چشم گربه‌ای، لب شتری و دماغ خوکی!
بیشتر بخوانید:

عمل جراحی نامتعارف یعنی چه؟
او به این سوال پاسخ نمی‌دهد، اما سیمین کاظمی، جامعه شناس در گفت‌گو با فرارو می‌گوید: متعارف‌ها همان جراحی‌های هستند که تاکنون انجام شده و برای رفع بدشکلی یا برای زیبا‌تر شدن بدن انجام می‌شده اند و اگر چه اوایل مقاومت و مخالفت‌هایی دربرابر آن‌ها وجود داشت، اما به تدریج با فراگیر شدن و عادی شدن شان از حجم انتقادات کاسته شد. اما نوع غیر متعارف جراحی‌هایی هستند که در این دیدگاه هدفشان رفع بدشکلی و اصلاح یا زیباتر شدن نیست، بلکه به منظور متمایز شدن یا همراهی با مد‌های نامأنوس انجام می‌شوند، از این رو به عنوان غیر متعارف طبقه بندی شده و مستوجب مجازات شناخته شده اند.

او می‌گوید: در دیدگاه پزشکی تجاری این که زیبایی به چه منظوری انجام می‌شود، دلالت‌های آن، ضرورت‌های آن و پیامد‌های آن اهمیت چندانی ندارد. در پزشکی تجاری، پزشک در هیأت یک کاسب ایفای نقش می‌کند که کالای زیبایی و به طور کلی کالای سلامت را برای کسب سود به مشتری ارائه می‌کند. در اینجا رابطه پزشک با بیمار، دیگر رابطه درمانگر و درمانخواه نیست، بلکه رابطه کاسب-مشتری است. مشتری گوش الاغی یا چشم گربه‌ای سفارش بدهد، یا بینی عروسکی و جراحی پستان یا هرچیز دیگر، اگر هزینه اش را پرداخت کند، پزشک آن را انجام می‌دهد و از نظر او و سازمان پزشکی اتفاق عجیب و غریب یا نامتعارفی نیفتاده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان