مرکز نوآوری کنجد و محصولات کنجدی در اردکان افتتاح شد


مرکز نوآوری کنجد و محصولات کنجدی در اردکان افتتاح شد

یزد- ایرنا- نخستین مرکز نوآوری کنجد و محصولات کنجدی دانشگاههای علمی کاربردی کشور روز چهارشنبه در مراسمی در محل مرکز این آموزشگاه در اردکان افتتاح شد.

به گزارش ایرنا مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در این آیین هدف از این اقدام را جمع‌آوری ایده‌های مختلف در زمینه کنجد و محصولات کنجدی به ‌منظور ایجاد تنوع در محصولات این بخش در استان یزد بیان کرد.
حسین موسی زاده با اظهار امیدواری نسبت به توسعه هرچه بیش‌تر این حرفه در سطح سنتی و صنعتی تصریح کرد: وجود کارگاه‌ها و کارخانجات متعدد این محصول، دانش انباشته خیلی خوبی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات بیکاری را مرتفع کند.
موسی‌زاده گفت: در صورت همکاری مسئولان استان و شهرستان، می‌توان اطمینان داد که بیکاری در این شهر و حرفه نزدیک به صفر خواهد رسید و علاوه بر آن، شاهد توسعه و نوآوری این حرفه برای مردم کشورمان خواهیم بود.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد استان یزد نیز بیان داشت: راه‌اندازی این مرکز در دانشگاه علمی کاربردی اردکان این پیام را می‌رساند که این مرکز به دنبال بحث‌های مهارتی و نزدیک کردن آموزش‌ها به نیازهای شغلی است.
محمد صالح احمدی اظهار داشت: با راه‌اندازی این مرکز، ایده‌های جدید از سوی دانشجویان تبدیل به ثروت و کار می‌شود و برای هر ایده مطالعاتی، ۵۰ میلیون تومان وام با کارمزد ۲ درصد پرداخت می‌شود.
فرماندار اردکان نیز در این نشست با بیان این‌که اردکان، قطب تولید محصولات کنجدی است گفت: بیش از ۷۵ درصد کنجد وارداتی به کشور در شهرستان اردکان مصرف می‌شود.
هادی مقیمی افزود: در دنیای پررقابت امروز، فرآیند تولید باید اقتصادی و با بهره‌مندی از حداکثر ارزش‌ افزوده باشد و این امر جز با تحقیقات لازم و رفع اشکالات امکان‌پذیر نیست.
وی با اشاره به قدمت صنعت حلوا ارده‌ سازی در اردکان و توسعه کارگاه‌های تولید این محصول پرطرفدار، افزود: افزایش کمی واحدها، ما را از نوآوری و ابتکار بی‌نیاز نمی‌کند و لازم است بهره‌وری در همه صنایع ازجمله محصولات کنجدی ارتقا یابد.
این مسئول با اشاره به موقعیت جغرافیایی اردکان تصریح کرد: این پتانسیل ویژه می‌تواند در حوزه‌های کاشی و سرامیک، فولاد و شیشه نیز به کمک صنعت بیاید و مراکز نوآوری و تحقیقاتی در این حوزه‌ها ایجاد و تأسیس شود.
وی گفت: احداث مراکز نوآوری و تحقیقات در کنار امنیت سرمایه‌گذاری و ثبات در اردکان، کمک شایانی به توسعه صنعت و حفظ و پیشرفت آن خواهد کرد.
با حضور مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور، فرماندار اردکان و جمعی دیگر از مسئولان، اولین مرکز نوآوری کنجد و محصولات کنجدی از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرکز علمی کاربردی اردکان آغاز به کار کرد.
دانشگاه علمی کاربردی اردکان در سال 1390 تاسیس و دانشجویان آن عموما در رشته های فنی و متناسب با نیازهای منطقه در حال تحصیل هستند .
مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7544/ 6197

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان