گاردین: موزه لندن به دریافت پول خون از عربستان سعودی متهم شد


گاردین: موزه لندن به دریافت پول خون از عربستان سعودی متهم شد

سفارت عربستان سعودی برای اجاره سالن هینتزه در این موزه 23700 پرداخت کرد.

گاردین: موزه لندن به دریافت پول خون از عربستان سعودی متهم شدبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، ­روزنامه انگلیسی گاردین درگزارشی نوشت: موزه تاریخ طبیعی انگلیس به گرفتن "پول خون" از سعودی ها متهم شده است.
در این گزارش آمده است: روزنامه گاردین کشف کرد که به موزه تاریخ طبیعی انگلیس به دلیل میزبانی یک رویداد بحث برانگیز برای سفارت خانه عربستان سعودی -پس از قتل جمال خاشقجی- ده ها هزار پوند پول پرداخت شد.
این موزه که با مالیات های مردم انگلیس اداره می شود، به علت برگزاری مراسم در لندن در ماه اکتبر به شدت تحت انتقاد قرار گرفت زیرا خشم جهانی در ارتباط با کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول بالا گرفت.
اکنون روزنامه گاردین می تواند فاش کند که این موزه توانست به سود خوبی برسد. سفارت عربستان سعودی برای اجاره سالن هینتزه در این موزه 23700 پوند پرداخت کرد.
این افشاگری در حالی انجام شد که جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس روز سه شنبه در سفر به ریاض با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی دیدار کرد. او پیشتر گفته بود در این دیدار موضوع قتل خاشقجی را مطرح خواهد کرد. دولت عربستان سعودی پس از آن که در ابتدا دست داشتن در ماجرای قتل خاشقجی را رد کرد در نهایت اذعان کرد که تیمی از عوامل خودسر خاتشقجی را کشتند، روزنامه نگاری که در تبعید خودخوانده به سر می برد و برای واشنگتن پست مقاله می نوشت و اغلب از رژیم عربستان سعودی انتقاد می کرد. گفته می شود عربستان سعودی 18 تن را در ارتباط با این پرونده دستگیر کرده است.
بر اساس گزارش یک روزنامه ترکیه و با استناد به یک نوار صوتی که در ارتباط با لحظات پایانی زندگی خاشقجی است، او می گوید: "دارم خفه می‎شم. این کیسه را از روی سرم بردارید، من از فضاهای تنگ هراس دارم."
آن مراسم در موزه تاریخ طبیعی انگلیس در روز 11 اکتبر -یک هفته پس از قتل خاشقجی- و به مناسبت گرامیداشت روز عربستان سعودی، برگزار شد. منتقدان از مسئولان این موزه به علت دریافت این پول به شدت انتقاد کرده اند.
آن کلوید عضو پارلمان انگلیس از حزب کارگر در سخنانی گفت: "تعهدات قراردادی و الزامات تجاری اجازه نمی دهد سازمانی مانند موزه تاریخ طبیعی انگلیس چنین اقدامی انجام دهد."
مایا فوآ مدیر بخش حقوق بشر در موسسه غیردولتی رپریو گفت: "ظالمانه است که دولت عربستان سعودی برای میزبانی یک مراسم در یک نهاد انگلیسی که محبوب کودکان است پول پرداخت می کند، در حالی که سعودی ها همزمان در تلاش برای کشتن مردان جوانی هستند که در زمان دستگیری شان کودک بودند."
او همچنین گفت: "علی النمر و مجتبی السویکات و همچنین چندین تن دیگر در حالی که جوان بودند، دستگیر و محکوم به اعدام شدند . آنها حتماً عاشق بازدید از موزه تاریخ طبیعی انگلیس هستند، اما به سبب شرکت در اعتراضات در حمایت از دموکراسی با حکم اعدام مواجه شده اند."
سفارت عربستان سعودی در لندن به درخواست ها برای اظهار نظر درباره این خبر پاسخ نداد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی