نگرانی رؤسای سرویس‌های مرزی همسود در مورد مرزهای آسیای مرکزی و افغانستان


نگرانی رؤسای سرویس‌های مرزی همسود در مورد مرزهای آسیای مرکزی و افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، در هشتادمین نشست شورای رؤسای سرویس‌های مرزی سازمان همسود در شهر «تاکماک» قرقیزستان وضعیت مرزهای آسیای مرکزی مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس این گزارش در نشست این هیأت‌ها از 9 کشور شامل...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، در هشتادمین نشست شورای رؤسای سرویس‌های مرزی سازمان همسود در شهر «تاکماک» قرقیزستان وضعیت مرزهای آسیای مرکزی مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش در نشست این هیأت‌ها از 9 کشور شامل نمایندگان شورای مذکور، نهادهای امنیتی و نهادهای بین‌المللی شرکت کردند.

بررسی هفت مسئله در دستور کار حضار قرار گرفت که رؤسای سرویس‌های مرکزی بیش از بیست تصمیم مشترک را اتخاذ کردند.

در بیانیه رسمی شورای سرویس‌های مرزی سازمان همسود آمده است: در مرزهای آسیای مرکزی وضعیت خطرناک مربوط به فعالیت سازمان‌های تروریستی و تحولات در افغانستان از جمله افزایش تعداد شبه‌نظامیان سازمان‌های افراطی و وضعیت در عرضه سیاسی این کشور وجود دارد.

بر اساس گزارشات کارشناسان سازمان همسود از سال 2015 تا سال 2018 در ولایات شمالی افغانستان تعداد شبه‌نظامیان «طالبان» 2.5 برابر (از 3200 تا 8500 نفر) و شبه‌نظامیان خارجی 6 برابر (از 550 نفر تا 3500 نفر) افزایش یافته که در حال حاضر سازمان‌های مختلف بیش از 50 درصد قلمروی افغانستان را برعهده خود قرار دادند.

علاوه بر این تقویت مواضع داعش و افزایش تعداد شبه‌نظامیان آن در افغانستان ثبت شده که آنان پیوسته به نقات استراتژیک حمله می‌کنند.

در مدت ذکر شده در افغانستان بیش از هفتاد حمله تروریستی از جمله در نزدیکی مرزهای ترکمنستان و تاجیکستان رخ داد.

رؤسای سرویس‌های مرزی نگران تحولات در مرزهای تاجیکستان و افغانستان هستند و بر اساس اطلاعات کمیته امنیت ملی تاجیک در استان‌های «قندوز»، «تخار» و «بدخشان» افغانستان پایگاه‌های سازمان‌های تروریستی تأسیس شدند.

همچنین به نظر کارشناسان وضعیت در مرزهای ترکمنستان و افغانستان نیز تشدید شده که مرزبانان ترکمن پیوسته با تیراندازی‌ و دیگر مشکلات مواجه می‌شوند.

با توجه به موارد ذکر شده حضار معتقدند تشدید بحران های داخلی افغانستان تهدیدات جدی برای اعضای سازمان همسود به دنبال دارد و تحولات در مرزهای تاجیک- افغان و ترکمن- افغان نشانگر آن است.

علاوه بر این شبه‌نظامیان تلاش‌های بسیاری برای دسترسی به مجاری بین‌المللی قاچاق مواد مخدر انجام می‌دهند که درآمد حاصل از قاچاق مواد مخدر منبع مالی اصلی سازمان‌های تروریستی است.

وضعیت در مرزهای افغانستان و چین همچنان ثابت است.

اعضای شورای رؤسای سرویس‌های مرزی سازمان همسود بر ادامه توسعه تعامل در سطح منطقه‌ای برای مبارزه با تهدیدات ناشی از افغانستان تأکید کردند.

/انتهای پیام/

نگرانی رؤسای سرویس‌های مرزی همسود در مورد مرزهای آسیای مرکزی و افغانستان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...