لرزه در کابینه انگلیس با موج استعفای وزیران


لرزه در کابینه انگلیس با موج استعفای وزیران

چند وزیر انگلیسی به نشانه اعتراض به پیش نویس توافق بین ترزا می‌ و اتحادیه اروپا در مورد برگزیت استعفا کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه از لندن‌، دومینک راب وزیر برگزیت انگلیس روز پنجشنبه به نشانه اعتراض به پیش نویس توافق بین ترزا می نخست وزیر انگلیس و اتحادیه اروپا در مورد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، استعفا کرد.

لرزه در کابینه انگلیس با موج استعفای وزیران

دومینک راب در توئیتر نوشت: «متأسفم که در پی نشست دیروز هیئت دولت درباره توافق برگزیت، استعفای خود را اعلام می کنم.»
وی افزود طرح ترزا می برای برگزیت تمامیت و یکپارچگی انگلیس را تهدید می کند.

حزب کارگر انگلیس نیز اعلام کرد دولت انگلیس با استعفای دومینک راب (وزیر برگزیت) در حال فروپاشی است، ترزا می نخست وزیر دیگر هیچ اقتداری ندارد.

ارزش پوند انگلیس نیز در پی استعفای دومینیک راب وزیر برگزیت این کشور سقوط کرد.

لرزه در کابینه انگلیس با موج استعفای وزیران

وزیر مشاور در امور برگزیت از سمت خود کناره گیری کرد

سوئلا براورمن وزیر مشاور در امور برگزیت امروز پنجشنبه از سمت خود کناره گیری کرد.

لرزه در کابینه انگلیس با موج استعفای وزیران

وزیر ایرلند شمالی در دولت انگلیس استعفا کرد

شایلش وارا وزیر ایرلند شمالی در دولت انگلیس روز پنجشنبه به دلیل مخالفت با پیش نویس توافق در مورد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت، از سمت خود استعفا کرد.
وی نخستین مقام کابینه ترزا می نخست وزیر انگلیس است که پس از اجماع بر سر پیش نویس توافق برگزیت از سمت خود استعفا می کند.
­وارا در نامه استعفای خود که در حساب کاربری توئیتر وی نیز منتشر شد،‌ نوشت: «من نمی توانم از توافق انجام شده با اتحادیه اروپا حمایت کنم.»
وی تصریح کرد این متن 585 صفحه ای به اراده مردم انگلیس که در همه پرسی خواهان برگزیت شده بودند پاسخ نمی دهد و انگلیس را بدون تعیین تاریخ قطعی در زمینه حاکمیت ملتش، در نیمه راه رها می کند. وی همچنین افزود:«این توافق به انگلیس اجازه نمی دهد کشوری دارای حاکمیت و مستقل باشد.»

واکنش ها:

لرزه در کابینه انگلیس با موج استعفای وزیران

رهبر حزب کارگر انگلیس

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس در سخنرانی خود در پارلمان این کشور ضمن مخالفت با طرح برگزیت ترزا می نخست وزیر انگلیس گفت: این طرح طرحی نیست که کشور قبلا وعده داده بود.
وی همچنین گفت پارلمان نمی تواند انتخاب غلط بین توافق بد و (برگزیت) بدون توافق را بپذیرد. دولت ترزا می نخست وزیر انگلیس دچار آشوب شده و در هرج و مرج است.

لرزه در کابینه انگلیس با موج استعفای وزیران

نخست وزیر انگلیس

ترزا می نخست وزیر انگلیس در سخنرانی خود در مجلس عوام این کشور از نمایندگان خواست یا پیش نویس توافقنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا «برگزیت» را تصویب کنند، یا اینکه به طور کامل برگزیت را کنار بگذارند.

وی افزود رأی دادن علیه طرح توافق برگزیت بازگشت به نقطه آغاز است. هم اکنون انتخاب بین یک برگزیت سخت یا یک اتحادیه، برای انعقاد بهترین توافق مورد مذاکره است.

نخست وزیر انگلیس همچنین خاطرنشان کرد نه انگلیس نه اتحادیه اروپا به طور کامل از توافق درباره حل و فصل مشکل ایرلند راضی نیستند و طرح توافق پیشنهادی درباره برگزیت نهایی نیست.

ترزا می تاکید کرد قصدی برای تمدید دوره اجرایی برگزیت ندارد و معتقد است نیازی به این کار نخواهد بود.

لرزه در کابینه انگلیس با موج استعفای وزیران

نخست وزیر فرانسه

ادوار فیلیپ نخست وزیر فرانسه روز پنجشنبه گفت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون توافق مشکلات عمده بسیاری را برای فرانسه بوجود می آورد. چنانچه مشکلات فنی که بوجود می آید حل نشود قابل توجه خواهد بود.

نخست وزیر فرانسه با اظهار اینکه ما باید خود را برای این امکان که انگلیس بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود آماده کنیم؛ گفت تحولات سیاسی انگلیس نگرانی ها را درباره تصویب توافق برگزیت تقویت می کند.

لرزه در کابینه انگلیس با موج استعفای وزیران

صدراعظم آلمان

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با ابراز خرسندی از نزدیک شدن به توافق انگلیس درباره برگزیت (خروج از اتحادیه اروپا) گفت: بسیار خوشحالم که پیش نویس توافق برگزیت حاصل شده است.

لرزه در کابینه انگلیس با موج استعفای وزیران

مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در پرونده برگزیت

میشل بارنیه مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در پرونده برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) روز چهارشنبه اعلام کرد مقامات بروکسل و لندن برای پرهیز از شکل گیری مرز فیزیکی میان ایرلند و ایرلند شمالی در پیش نویس توافق نامه برگزیت راه حلی پیدا کرده اند.
بر اساس این گزارش، مسئله حساس مرزهای ایرلند و اختلاف نظر میان لندن و بروکسل موضوعی بود که از هفته ها پیش مانع از به نتیجه رسیدن مذاکرات اتحادیه اروپا و انگلیس درباره برگزیت شده بود.
میشل بارنیه در کنفرانسی مطبوعاتی در بروکسل اعلام کرد ما در گفتگوهای خود با مقامات انگلیس برای جلوگیری از ایجاد «مرز سخت» میان ایرلند و ایرلند شمالی به راه حلی دست یافتیم.
بارنیه خاطرنشان کرد یک منطقه گمرکی واحد میان اتحادیه اروپا و انگلیس خواهد بود که در داخل آن تاجران انگلیسی بدون نیاز به پرداخت مالیات و تعیین سهمیه به بازار مشترک بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا دسترسی خواهند داشت. علاوه بر این ایرلند شمالی قوانین، مقررات و معیارهای بازار واحد اروپا را رعایت خواهد کرد چرا که این مسئله برای پرهیز از ایجاد مرزهای فیزیکی از اهمیت اساسی برخوردار است.
مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا افزود پیشرفتهای تعیین کننده ای در جهت انعقاد توافق نامه ای حاصل شده است که اجرای آن، خروج هماهنگ و منظم انگلیس را از اتحادیه اروپا در تاریخ مقرر بیست و نهم مارس سال دو هزار و نوزده امکان پذیر خواهد ساخت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل