سازمان ملل بر حق مردم فلسطین در داشتن دولت مستقل تاکید کرد


سازمان ملل بر حق مردم فلسطین در داشتن دولت مستقل تاکید کرد

نیویورک- ایرنا- کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنج شنبه به قطعنامه ای دارد که به موجب آن بر حق فلسطینی ها برای داشتن دولت مستقل خود تاکید شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در رای گیری به پیش نویس قطعنامه ای که بولیوی بانی آن بود، 169 رای مثبت، 6 رای منفی و 12 رای ممتنع ثبت شد و به این ترتیب بار دیگر تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی در این کمیته مجمع عمومی سازمان ملل متحد با شکست مواجه شد.
در این قطعنامه با اشاره به مواد منشور ملل متحد مبنی بر احترام به اصل حقوق برابر، رای دیوان بین المللی دادگستری در 9 ژوئیه 2004 درمورد عواقب قانونی ساخت دیوار در سرزمین اشغالی فلسطین و حق مردم برای تعیین سرنوشت خود هم مورد توجه قرار گرفته است.
همچنین بر پایان بدون تاخیر اشغالگری رژیم صهیونیستی بر اساس مرزهای تعیین شده در سال 1967 و حل و فصل مسالمت آمیز میان دو طرف پیرو قطعنامه های سازمان ملل و راه حل دو دولت تاکید شده است.
این قطعنامه بر تمامیت ارضی تمام سرزمین اشغالی از جمله بیت المقدس شرقی تحت دولت فلسطین تصریح و بر حق همه کشورها در منطقه برای برقراری صلح در مرزهای امن و بین المللی تاکید کرده است.
همچنین حق مردم فلسطین به خودکفایی، از جمله حق تشکیل دولت مستقل فلسطین مورد توجه قرار گرفته و از تمام دولت ها، سازمان های تخصصی و ارگان های سازمان ملل متحد درخواست کرده است تا به حمایت و کمک به مردم فلسطین در تحقق حق خود برای تعیین سرنوشت ادامه دهند.
این قطعنامه باید در مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم رای گیری شود اما از نظر سیاسی گویای مخالفت جامعه جهانی با یکجانبه گرایی آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی است.
از نکات مورد توجه در این رای گیری، آرای منفی آمریکا و کانادا است در حالی که این سه علیه کشورهای مستقلی که سیاست های یکجانبه گرایانه آنها را نمی پذیرند، قطعنامه حقوق بشری پیشنهاد می دهند.
رای کانادا نشان داد که این کشور هیچ گاه نمی خواهد چشمان خود را به آنچه که در سرزمین های اشغالی می گذرد بگشاید و سیاست های خود را همسو با تل آویو تنظیم می کند.
اروپام*1429

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !