رهبران 21کشور در پاپوا گینه نو برای شرکت در اجلاس سران اپک


رهبران 21کشور در پاپوا گینه نو برای شرکت در اجلاس سران اپک

کوالالامپور- ایرنا- شی جین پینگ رئیس جمهوری چین و تعدادی دیگری از رهبران 21 کشور حوزه اقیانوس آرام از امروز وارد بندر مورسبی پایتخت پاپواگینه نو شدند تا دراجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیک (اَپک) شرکت کنند.

به گزارش ایرنا،از رسانه های آسیایی، اجلاس دو روزه اپک از فردا شنبه در کشور جزیره ای پاپوا گینه نو آغاز به کار می کند.
رئیس جمهوری چین برای نخستین بار از کشور کوچک پاپوا گینه نو در جزیره اقیانوس آرام پس از شروع روابط دیپلماتیک دو کشور در سال 1976 دیدار می کند.
وی قرار است پس از حضور در اجلاس اپک به برونئی و فیلیپین نیز سفر کند.
اَپِک یک گروه اقتصادی منطقه ای متشکل از کشورهای حاشیه اقیانوس آرام است که در سال 1989 با هدف استفاده از وابستگی متقابل فزاینده کشورهای منطقه آسیا و اقیانوس آرام تشکیل شد و سران کشورهای عضو آن به صورت سالانه با یکدیگر ملاقات می کنند.
21 کشور استرالیا، برونئی، کانادا، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، نیوزیلند، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، تایوان، هنگ کنگ، پاپوآ گینه نو، چین، مکزیک، شیلی، پرو، روسیه، آمریکا و ویتنام، اعضای اَپِک هستند و پاپوا گینه نو اکنون ریاست دوره ای این سازمان را برعهده دارد.
بر اساس گزارش بانک‌ جهانی اعضای اپک با دارا بودن حدود 40 درصد جمعیت جهان، ‌57 درصد کل تولید ناخالص داخلی و 60درصد خروجی اقتصادی جهان را در اختیار دارند. اما آنچه مانع از قدرت‌ گرفتن و ایفای نقش اصلی اپک در اقتصاد جهانی شده شامل گستردگی و تنوع اقتصاد‌های این گروه بزرگ اقتصادی است.
براساس گزارش سازمان ملل پاپوا گینه نو در سال 2018 پنجمین کشور با حداقل های اقتصادی و اجتماعی برای زندگی درجهان شناخته شده و 40 درصد از مردم این کشور درآمدی کمتر از یک دلار در روز دارند و شیوع بیماری های مختلف عفونی در میان آنها هر ازگاه به چالش بسیار مهمی برای دولت آن تبدیل می شود.
پیتر اونیل نخست وزیر پاپوا گینه نو همزمان با برگزاری اجلاس اپک خواستار تقویت تجارت ازاد در جهان شد و گفت : اقتصادهای کوچک مانند پاپواگینه نو وابستگی شدیدی به اقتصادی های بزرگ دارد و هرنوع تنش اقتصادی و تجاری در جهان به کشورهای کوچک آسیب زیادی می زند.
پاپوآ گینه نو از سال 1993 یک کشور کوچک عضو APEC بوده است که اقتصادش را برپایه تجارت آزاد و باز و سرمایه گذاری قرارداده است.
ماهاتیر محمد با 93 سال مسن ترین و جیسیندا آردرن با 38 سال جوان ترین رهبران اپک هستند که دراین اجلاس شرکت می کنند.
طبق گزارش رسانه های آسیایی علاوه برسران ، بیش از یک هزار 500 نفر از کارشناسان، مقام ها و مسئولان ارشد کشورها نیز دراین اجلاس شرکت می کنند.
آساق**1599**1211

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط