تک دختر و تک پسر بودن چه عواقبی دارد/ مشکلات تک فرزندی


زندگی تکنولوژی، مشکلات اخلاقی، اقتصادی، جامعه و مهم تر از همه راحت طلبی بسیاری از والدین باعث مد شدن تک فرزندی شده! پدیده ای که عواقب و مشکلات بسیاری را برای والدین و هم برای دختر و پسر تک فرزند به همراه دارد این مقاله و تحقیق به این منظور در این بخش گنجانده شده است تا با آگاهی از عواقب تک فرزندی سبک تربیت تک فرزندی را بدانید تا در آینده کمتر...

زندگی تکنولوژی، مشکلات اخلاقی، اقتصادی، جامعه و مهم تر از همه راحت طلبی بسیاری از والدین باعث مد شدن تک فرزندی شده! پدیده ای که عواقب و مشکلات بسیاری را برای والدین و هم برای دختر و پسر تک فرزند به همراه دارد این مقاله و تحقیق به این منظور در این بخش گنجانده شده است تا با آگاهی از عواقب تک فرزندی سبک تربیت تک فرزندی را بدانید تا در آینده کمتر دچار مشکلات و اختلافات بین والدین و فرزند باشید.

The life of technology, ethical problems, economics, society and, most importantly, the comfort of many parents make a single child become fashionable!

A phenomenon that has many consequences for both parents and single-parent girls and boys. This paper and research are included in this section to know about the single-child consequences of single-parenting education in the future. Be less disturbed by parents and children.

خصوصیات اخلاقی و مشکلات تک فرزندی

تک فرزندی پدیده ای است که این روزها به وفور در جامعه دیده میشود و دلایل خودش را نیز دارد. بسیاری از زوجین که تصمیم به فرزندآوری میگیرند از همان ابتدا اعلام میکنند که داشتن یک فرزند در زندگی کفایت میکند.

شاید نظر این گروه از زوجین درباره تک فرزندی مبنی بر شرایط سخت زندگی و مشکلات مالی و تربیت فرزند باشد . اما در مقابل گروهی دیگر از زوجین تمایل به داشتن فرزند زیاد دارند و معتقدند که شرایط زندگی خود به خود فراهم میشود یا با اضافه کردن شیفت کاری و وقت گذاشتن بیشتر از این تصمیم خود حمایت میکنند و در واقع نمونه ای از مثل ” بچه روزیشو با خودش میاره ” هستند.

تک دختر و تک پسر بودن چه عواقبی دارد/ مشکلات تک فرزندی

فرزندآوری در سراسر تاریخ از کار کردهای مهم خانواده بوده است. ترغیب خانواده ها به داشتن یک فرزند سبب شده تا والدین با شعار دو فرزند کافی است در عمل به یک فرزند اکتفا کنند. تک فرزندی گرچه پدیده جدیدی نیست اما در جامعه ما در هیچ زمانی مانند الان فرگیر نبوده است. در میان آموزه های اسلامی نه تنها به تک فرزندی توصیه نشده بلکه با آن مخالفت و با رعایت شرایطی دعوت به ازیاد نسل شده است بگونه ای که در قرآن کریم تکثیر نسل به عنوان یکی از مهمترین اهداف ازدواج معرفی شده است.

نباید از یاد برد که داشتن یک فرزند، بهتر یا بدتر از داشتن چند فرزند نیست و تک فرزندی نیز چون چند فرزندی مزایا و معایبی دارد. …

تک دختر و تک پسر بودن چه عواقبی دارد/ مشکلات تک فرزندی

مزایای تک فرزندی

کودک تک فرزند به طور کامل مورد توجه و علاقه والدین است. این عامل سبب می شود کودک احساس کند شخصی مهم است.

مزایای بزرگ شدن در خانواده های تک فرزند چنان است که کودک می گوید من دوست دارم تنها فرزند خانواده باشم، هیچ رقیبی نداشته باشم و کسی حسادت مرا تحریک نکند.

نیاز نباشد با کسی دعوا کنم تا بتوانم وسیله ای را که دوست دارم، تصاحب کنم. کودکانی که در خانواده تک فرزند زندگی می کنند احساس امنیت و اعتمادبه نفس زیادی دارند.

تک دختر و تک پسر بودن چه عواقبی دارد/ مشکلات تک فرزندی

تک فرزندی تاثیرات منفی زیادی روی والدین و کودکان دارد

عامل دیگری که در زندگی کودک مؤثر است، حضور در خانواده ای است که فقط شامل افراد بالغ است. این کودکان پیش از زمان معمول سخن گفتن را آغاز می کنند و روحیه اجتماعی نیرومندتری دارند. آنان از والدین خود تقلید و همچون بزرگسالان رفتار می کنند، به گونه ای که تحسین و تعجب دیگران را برمی انگیزند.

کودکانِ خانواده های تک فرزند معمولاً بلوغ زودرس دارند .بلوغ اجتماعی این کودکان نیز ممکن است به حال آنان مفید باشد. آنها زودتر از دیگر کودکان با مسائلی مواجه می شوند که برخورد با آنها در سنین بالاتر ناگزیر است.

مسائل و دیدگاه های خود را به راحتی بیان می کنند و قادرند به والدین خود کمک کنند. آنها زودتر از دیگر کودکان به فعالیت اقتصادی مشغول می شوند و از کار کردن خجالت نمی کشند. این کودکان با آمادگی و تجربه زیاد به سن بلوغ پا می گذارند

معایب تک فرزندی

یکی از معایب تک فرزند بودن ، تأثیر آن بر مراحل رشد کودک است. این کودکان کسی را ندارند تا با او رقابت یا بازی و دعوا کنند. آنها دوست و همدمی در منزل ندارند، بنابراین برخی از احساسات را تجربه نمی کنند و فرصتی برای کنترل و مدیریت آنها نخواهند داشت. بلوغ روحی و روانی، پدیده ای کاملاً ارثی نیست بلکه اکتسابی است.

این بلوغ مواردی همچون شناخت خود، میزان واقع بینی و انتخاب مؤثر را شامل می شود و به راحتی به دست نمی آید، بلکه به تجربه هایی سخت و طاقت فرسا نیاز دارد. کودکی که تک فرزند خانواده است کمتر با مشکلات مواجه می شود و در معرض تجربه کردن شکست، ناکامی، رانده شدن و… قرار نمی گیرد و شرایطی را که لازمه بلوغ روحی، روانی است، تجربه نمی کند.

اگر والدین، مراقبتی افراطی از تک فرزند خود به عمل آورند و او را به فردی ضعیف و کم تحمل تبدیل کنند، فرزندشان از دیگران نیز انتظار خواهد داشت با او چنین رفتاری داشته باشند که این موضوع ناتوانی او را شدت خواهد بخشید.

تک دختر و تک پسر بودن چه عواقبی دارد/ مشکلات تک فرزندی

اگر والدین اجازه ندهند فرزندشان با احساسات سخت و ناراحت کننده روبه رو شوند یا امکان آشکار کردن این نوع احساسات را برای او فراهم نکنند، تحمل وی را برابر این نوع احساسات ضعیف خواهند کرد.

تمایل والدین به حمایت از تنها فرزندشان، مانع از آن می شود که فرزندشان عواقب اشتباهات خود را بیازماید و مسوولیت عمل خود را بپذیرد.

آنها هیچ گاه در مقام انتقاد از فرزندشان بر نمی آیند، با او مخالفت نمی کنند و همواره تسلیم خواسته های او می شوند تا از این طریق مانع ناراحت شدن او شوند. این والدین می گویند:فرزندمان هم مثل ما دوست ندارد ناراحت شود؛ بنابراین با هم معامله می کنیم تا هیچ یک از ما آزار نبیند.

حمایت بیش از حد این والدین، فرزند را با روحیه حساس و ضعیف تربیت می کند. هرچه حمایت آنها از تنها فرزندشان بیشتر شود، قدرت و تحمل وی در رویارویی با مشکلات کاهش می یابد و از این رو بسیار شکننده و آسیب پذیر می شوند. در چنین روابط حساس و پر اضطرابی است که تک فرزند از آزمودن احساساتی که در روابط بین خواهر و برادر شکل می گیرد، محروم می ماند.

مسابقه برای چیرگی یافتن بر دیگران، رقابت با خواهر یا برادر در جلب رضایت والدین، مسخره کردن دیگران برای تحقیر آن ها، توهین به دیگران برای اثبات برتری خود، درگیری برای کسب حق تقدم و بهره مندی بیشتر از مزایا، درد دل کردن با خواهر یا برادر، مشاجره درباره اختلاف و تبعیضی که بین او و خواهر یا برادرش وجود دارد، درگیری با خواهر یا برادر برای تسکین فشارهای روحی، دفاع از منافع شخصی در ارتباط با دیگران.

تک دختر و تک پسر بودن چه عواقبی دارد/ مشکلات تک فرزندی
در خانواده های تک فرزند، والدین و فرزندان هر دو احساس می کنند نیاز شدیدی به یک دیگر دارند. پس ناگزیر به مراعات یکدیگر هستند، ولی خانواده های چند فرزندی چنین نیستند، دعواهای مکرر، جریحه دار شدن احساسات و عصبانیت در خانواده های چند فرزندی رایج است و کودکان معمولاً برای کنترل این احساسات راهی مناسب می یابند و بار دیگر با هم بازی می کنند.

● خلق و خوی تک فرزندان

تک فرزندها نمی توانند ناامیدی ها و فشارهای روحی را تحمل کنند. چنانچه توهینی به آنها شود، بی آن که قصد و غرضی در کار باشد این توهین را رفتاری عمدی و به پشتوانه نیتی خاص تفسیر می کنند. چنانچه از مسئله ای رنجیده خاطر شوند این حالت را تا مدت های مدید در درون خود زنده نگاه می دارند. آنها فقط به برقراری روابطی علاقه مندند که دربرگیرنده منافع آنان باشد و احساساتشان را نیز جریحه دار نکند.

تک پسر

تک فرزندی پسر موجب حساسیت و گاهی افسردگی کودک میشود

آنها ممکن است ناراحتی های خود را برای دیگران بیان نکنند و فردی درون گرا شوند. ممکن است تبحر لازم را نداشته باشند تا بتوانند دعواهای خود را با دیگران به گونه ای مدیریت کنند که در نهایت هر دو طرف راضی شوند.

اگرچه کودکان تک فرزند اجتماعی تر از دیگر کودکان به نظر می رسند و اعتمادبه نفس بیشتری در برقراری ارتباط با بزرگسالان دارند، اما به دلیل احساسات ناپخته خود ممکن است از هم بازی های خود خجالت بکشند و ترجیح دهند با کودکان بزرگ تر از خود دوست شوند.

اینفوگرافی تک فرزند بودن

تک دختر و تک پسر بودن چه عواقبی دارد/ مشکلات تک فرزندی

● جلوگیری از منزوی شدن تک فرزندان

والدین باید به فرزند خود کمک کنند تا او بتواند با کودکان هم سن و سالش بازی کند. مدرسه یکی از مکان هایی است که چنین فرصتی را در اختیار کودکان قرار می دهد، ولی کافی نیست و باید فرصت های دیگری را نیز مهیا کرد تا کودک بتواند با دوستان هم سن و سالش ارتباط برقرار و به بلوغ و عاقلانه شدن احساسات خود کمک کند.

مهدکودک و آمادگی، مکانی است که در آن کودک می تواند احساسات نابهنجار را در بازی با کودکان هم سن و سال خود تجربه کند .دعوت دوستان به منزل و رفتن به منزل دوستان یا داشتن هم بازی هایی در همسایگی، از دیگر فرصت های مناسب است.

هنگامی که کودکان مشغول بازی با دوستان هم سن خود هستند، ممکن است به رفتارهایی چون مشارکت و مصالحه نکردن، ناتوانی در صحبت یا بحث کردن با دیگران برای دفاع از حقوق خود و… تمایل داشته باشند، پس والدین باید دراین باره با تک فرزند خود صحبت کنند.

والدین در محیط خانواده می توانند فرزند خود را تشویق کنند تا احساسات خود را به آنها بگویند.
والدین باید خود نمونه این رفتار باشند. آنها همچنین باید به فرزند خود بیاموزند که از درگیری نگریزد و با صراحت و اطمینان با مشکلات و اختلافات روبه رو شود.

***

تک دختر

تک دختر و تک پسر بودن چه عواقبی دارد/ مشکلات تک فرزندی

از زمان تولد، تک دختر ممکن است لوس تربیت شود و شاهزاده کوچک پدر گردد. علت این امر محافظه کاری بیش از حد والدین او خواهد بود.

آنها تلاش می کنند تا مراقبت بیشتری از تک دختر خود انجام دهند. زیرا او فرد ارزشمندی در زندگی آنهاست. با نداشتن برادران و خواهران، تک دختر مسئولیت زیادی را بر شانه خود احساس خواهد کرد. هنگامی که آنها بزرگ می شوند، ممکن است احساس تعهد کنند که سرمایه گذاری والدین خود را بازپرداخت کنند. این می تواند بر رشد و پیشرفت آنها تاثیر بگذارد و باعث درگیری های داخلی شود.

1. دشواری در برقراری ارتباط با دیگران

برای تک دختر، گاهی اوقات دشوار است با دیگران ارتباط برقرار کند. تک دخترها اغلب عادت به تمرکز بر نیازهای خود دارند. بنابراین، احساس همدلی کردن با دیگران برای آن ها آسان نیست.

این باعث می شود که آنها هنگام کارکردن در یک گروه احساس راحتی نداشته باشند. بهترین مثال زمانی است که آنها برای اولین بار به مدرسه می روند و دیگر مرکز توجه نیستند. این تجربه می تواند آنها را به عقب برگرداند.

2. عدم رشد مدیریت کردن اختلاف ها

مشکلات بخشی از زندگی همه افراد هستند. با این حال، برای یک تک دختر این درگیری ها کمتر اتفاق می افتد زیرا آنها هیچ برادر یا خواهری ندارند. بنابراین، آنها نمی توانند مهارت های خود را در حل اختلافات توسعه دهند. علاوه بر این، والدین آنها به طور مداوم مشکلات او را حل می کنند.

این بدان معنی است که آنها مجبور نیستند برای چیزهایی که می خواهند مبارزه کنند و همه چیز برای آنها بسیار ساده تر می شود. بنابراین ممکن است در صورت ایجاد مشکلات اساسی، ان ها آسیب جدی ببینند.

3. خودخواهی ها

تمام کودکان بین 10 تا 12 ساله خودخواه هستند. با این حال، کودکانی که برادران و خواهران هستند قادر به ادامه فعالیت های خود خواهند بود.

چون مجبورند که در فعالیت های یکدیگر سهیم شده و خودخواهی را تا حدی کنار بگذارند. اما تک دختران فرصتی برای به اشتراک گذاشتن امور روزانه خود ندارند، به خصوص از آنجا که پول والدین برای پاسخگویی به نیازهای آنها مورد استفاده قرار می گیرد. در نتیجه، آنها ممکن است بدون توجه به دیگران خود را در همه امور محق بدانند.

4. وابستگی متقابل

صرفنظر از سن آنها، والدین تمام امیدهای خود را به تک دختر خود خواهند بست. این فشار باعث می شود آنها احساس کنند که نیاز دارند که کامل باشند و به آرزوهای والدینشان احترام بگذارند.

هنگامی که آنها بزرگ می شوند، ممکن است به میدان دار منزل تبدیل شوند. این می تواند یک وابستگی ایجاد کند، که به واسطه آن در حال حاضر نیاز به مراقبت از والدین خود دارند.

از آنجا که او تک دختر است، بسیاری از والدین می خواهند او را برای همیشه نزدیک خود نگه دارند. این به نوبه خود، دختر را مجبور خواهد کرد که این کار را انجام دهد.

اگر او زمانی از والدین خود دور شود، احساس ناخوشایندی میان دو طرف پیش خواهد آمد. این می تواند گزینه های او را به شدت محدود کند وقتی که به مراحل بعدی زندگی فکر می کند.

تک دختر و تک پسر بودن چه عواقبی دارد/ مشکلات تک فرزندی

What are the consequences of single-girl and single-boys / single-child problems

مقایسه وحشتناک شرایط بچه دار شدن ایران با سایر کشورها

عـوامل افـسردگی در جـوامع امروزی چیست

تک فرزندی چه پیامدهایی دارد

داشتن چند بچه واقعا کافیه؟!!


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه والدین و فرزندان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج