آمریکا موضوع معامله با ترکیه در خصوص «گولن» را تکذیب کرد


آمریکا موضوع معامله با ترکیه در خصوص «گولن» را تکذیب کرد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا موضوع مطرح شده در برخی رسانه‌ها در خصوص معامله واشنگتن با آنکارا بر سر «فتح الله گولن» و ارتباط آن با پرونده قتل خاشقجی را تکذیب کرد.

خبرگزاری مهر: به نقل از یو اس‌ای تودی، «هدر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، تحویل «فتح الله گون» به ترکیه در عوض تغییر نظر آنکارا در پرونده «جمال خاشقجی» را تکذیب کرد.

هدر نائورت اعلام کرد که مقامات ترکیه پیش از این برای آمریکا پرونده‌های مختلفی درباره موضوع فتح‌الله گولن ارسال کرده‌اند که آمریکا مشغول بررسی آن‌ها است.

او اضافه کرد که ارتباطی میان پرونده گولن و جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی که در کنسولگری این کشور در استانبول به قتل رسید، وجود ندارد.

رسانه‌هایی، چون شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا، پیش از این گزارش کرده بودند که دونالد ترامپ به مقام‌های دولت خود دستور داده راه‌های قانونی برای تحویل‌دادن گولن به ترکیه را بررسی کنند.

بر اساس این گزارش، یکی از دلایل این کار، کاستن از فشار‌های ترکیه بر عربستان سعودی و محمد بن‌سلمان درباره پرونده قتل جمال خاشقجی است.

در واکنش به این موارد سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرد که این دو موضوع هیچ ارتباطی با هم ندارند».

به گفته نائورت «تحویل دادن یا تحویل ندادن گولن به ترکیه، خارج از اراده دولت و کاخ سفید و تماما مربوط به وزارت دادگستری آمریکا است».

فتح‌الله گولن رهبر یک جنبش سیاسی و مذهبی به نام «حرکت» است. او پیش از این با رجب‌طیب اردوغان رابطه نزدیکی داشت، اما مقامات ترکیه او را متهم کرده‌اند که با استفاده از یک شبکه وسیع قصد داشت در سال ۲۰۱۶ در این کشور کودتا کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج