سند درمان کشور تصویب شد/ در بازسازی مناطق زلزله زده رکورد خوبی به ثبت رسیده است


سند درمان کشور تصویب شد/ در بازسازی مناطق زلزله زده رکورد خوبی به ثبت رسیده است

قاضی‌زاده هاشمی گفت: سازمان اورژانس در زلزله کرمانشاه طی 48 ساعت اول رکود خوبی را به ثبت رساند و به کاهش مرگ و میر‌ها و معلولیت‌های جدی منجر شد.

سند درمان کشور تصویب شد/ در بازسازی مناطق زلزله زده رکورد خوبی به ثبت رسیده استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت عصر امروز در مراسم اجلاس روسای کلان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم در آغاز هفته وحدت تصمیماتی بزرگ در حوزه آموزش، بهداشت، پژوهش و درمان گرفته و در رسیدن به هدف ارتقای سلامت کمکی شایان شود.

وی ادامه داد: سازمان اورژانس در زلزله کرمانشاه طی 48 ساعت اول رکودی خوب به ثبت رساند و تلاش این سازمان منجر به کاهش مرگ و میر و معلولیت‌های جدی شد، همچنین دانشگاه‌های ایلام، همدان، کردستان، تهران و البرز در ساعات اولیه وقوع زلزله کمک‌هایی شایان داشتند و در این بین جامعه پزشکی به صورت داوطلبانه در مدت زمانی کوتاه وارد عمل شد.

ثبت رکورد کم‌نظیر سازمان اورژانس در زلزله کرمانشاه

وی ادامه داد: خوشبختانه در بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه رکوردی خوب به ثبت رسیده است، جامعه پزشکی چندین استان تعلقات شخصی را کنار گذاشته و در کنار پرستاران و سایر کادر به خوبی خدمات شایانی را ارائه دادند و خوشبختانه توانستیم مراکز آسیب دیده را طی زلزله کرمانشاه راه اندازی کنیم.

وی در خصوص مراسم اربعین، ادامه داد: در مراسم اربعین اقدام بسیار شایسته‌ای از طرف سازمان اورژانس و بیمارستان‌ها در قالب تشکل‌های مختلف انجام شد که نتیجه این کار رضایتمندی مردمی بود که به صورت پرشور در مراسم اربعین شرکت کرده بودند.

وی اضافه کرد: ساماندهی کارها در مراسم اربعین امسال نسبت به 4 سال گذشته از شرایطی بهتر برخوردار بود، البته ایراداتی نیز وارد بود که باید آن را برطرف کنیم تا سهمی برای استمرار این حرکت عظیم داشته باشیم.

پشتیبانی 15 دانشگاه از مراسم اربعین حسینی (ع)

وزیر بهداشت ادامه داد: دانشگاه‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه در خصوص انجام مراسم اربعین اثربخش بودند و به طور کلی 15 دانشگاه کار پشتیبانی را بر عهده داشتند که در اینجا من از سازمان اورژانس برای تلاش همه جانبه‌اش تشکر می‌کنم، امیدوارم این زحمات شما را خود امام حسین (ع) به ثبت برساند و همه شما را مورد شفاعت خودش قرار دهد.

وی تأکید کرد: طرح تحول نظام سلامت یکی از مهم‌ترین علاقه ما در دوران مدیریت است و جزو لاینفک اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم بوده است که باید با تمام وجود از این طرح مراقب کنیم، البته باید بگویم که در انجام این کار سختی و مشکلاتی را داشته و داریم که راه حل‌هایی را برای آن باید پیدا کنیم.

وی ادامه داد: امسال سازمان برنامه و بودجه و خزانه نسبت به سال‌های گذشته به تعهداتشان بهتر عمل کرده‌اند و تفاهمنامه‌ای بین ما و سازمان برنامه و بودجه انجام شده است و خوشبختانه یک دوازدهم بودجه را به ما پرداخت و در این سال نظم و انضباط بهتری در خصوص بودجه وجود داشت.

وی ادامه داد: بیمه سلامت ۷۰ درصد میزان بدهی خود را پرداخت کرده است و ما امیدواریم که سازمان بیمه تأمین اجتماعی نیز عقب ماندگی بیش از یک سال خود را جبران کند.

وزیر بهداشت عنوان کرد: تعدادی از نیرو‌های شرکتی که بر اساس بند (و) جذب شده‌اند دچار مشکلاتی بوده که ما باید پیگیر کار این افراد باشیم که در این زمینه برخی از دانشگاه‌های کار‌های خوبی و برخی اقدام خاصی انجام نداده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بودجه استان‌های کشور در اختیار نمایندگان مجلس و بودجه ۳ درصد همگی هفته اول تا نهم آذرماه بودجه در دولت را می‌بندیم و به همین دلیل ما حداکثر یک هفته فرصت داشته تا مخارج طرح‌ها و پروژه‌ها را اعلام کنیم.

وزیر بهداشت اضافه کرد: سالیانه یک اعتبار ۱۰ درصدی اضافه می‌شود و اگر حقوق در دانشگاه بیش از ۱۰ درصد و تورم نیز افزایش پیدا کند، باید روسا این را در سرجمع بودجه در نظر بگیرند.

هاشمی ادامه داد: در بحث آموزش، بودجه تخصیصی وزارت بهداشت با وزارت علوم قابل غیاث نیست، زیرا برای تربیت افراد در رشته‌های پزشکی، داروسازی و ... هزینه بیشتری در مقایسه با رشته‌های آموزش عالی پرداخت می‌شود و تربیت این نیرو‌ها پرهزینه‌تر است.

هاشمی با اشاره به اینکه ما در برخی موارد هزینه‌هایی را در درمان مردم برای تربیت نیروی متخصص در رشته‌های مختلف در نظر گرفته‌ایم، افزود: ما گاهی برای اضافه شدن دو میلیارد اعتبار به افراد مختلف متوصل می‌شویم و من همینجا اعلام می‌کنم که برای تخصیص بودجه‌های ساخت و ساز دانشگاه‌ها با نماینده مربوطه هماهنگ باشید، زیرا ممکن است یک پروژه‌های اعتبار نداشته باشد که در این صورت برای اتمام آن طرح‌ها از ما طلبکار می‌شوند به همین دلیل برای انجام انواع ساخت و ساز‌ها من پیشنهاد می‌کنم که اعتبارات لازم را پیش بینی کنید.

وی با اشاره به اینکه ما باید همه کار‌ها با وجود مسائل مختلف پیگیری کنیم و نباید هیچ پروژه‌ای متوقف شود، افزود: ما باید در کنار مردم و در بین آن‌ها باشیم و باید برای حل مشکلات تماس بیشتری با مردم برقرار کنیم و ارتباط بیشتر با مردم می‌تواند راه حل‌های خوبی را به ما بدهد که البته ممکن است حاشیه‌هایی درست کنند که بخشی به علت کج فهمی و قسمت دیگر به دلیل حضور ما در بین مردم است که باید بگویم که لجاجت، سرسختی و مقاومت در این خصوص باید انجام شود.

وزیر بهداشت اظهار کرد: هر چه ما بیشتر در بین مردم باشیم، بیشتر می‌توانیم پاسدار خون شهدا باشیم و این مسئله به نفع نظام، مردم و امنیت کشور است که متأسفانه برخی از افراد با تهمت و افترا سعی در آسیب رسیدن به سرمایه‌های اجتماعی هستند که جمع کردن آن در برخی از موارد سخت می‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: روسای دانشگاه‌های برای رفت و آمد وسایل امن را برای خود انتخاب کنند وبه حرف دیگران هیچ توجهی نداشته باشند زیرا خداوند خود شاهد اعمال ما است و کارنامه کارهایمان ما را نجات و یا گرفتار می‌کند

هاشمی تاکید کرد: وسیله نا مناسب در جاده‌ها و هوای نا مطمئن و راکبان نا مطمئن در ایران فاجعه آمیز است زیرا رئیس دانشگاه گلستان به من گفته بود که برای این نقطه از جاده بیش از 20 بار نامه نوشته‌اند.

وی ادامه داد: رئیس سازمان بیمه تامین اجتماعی برای کلنگ زنی درمانگاهی رفته بودند که دلیل بی توجهی راکب و یا نقص مسیر منجر به بروز این تصادف شد و نتیجه آن از دست رفتن راحت سرمایه‌ ملی شد.

وزیر بهداشت افزود: برخی از افراد تنها حرف می‌زنند اما برای پراید 6 میلیونی 18 میلیون صرف ضد گلوله کردن آن می‌کنند که به علت سنگینی ان ماشین به سختی راه می‌رود و این برای گول زدن مردم است.

هاشمی ادامه داد: باید از اموال بیت المال مراقبت کنیم و تا حد امکان در بین مردم حاضر شویم زیرا من معتقدم که رئیس دانشگاهی که در خوابگاه دانشجویی و در بین مردم در ساعات مختلف حاضر می‌شودباعث ایجاد امید در بین کادر پزشکی و حتی ساکنان ان منطقه می‌شود

وی تاکید کرد: برخی از افراد به دلیل آنکه از ما خوششان نمی‌آید شیطنت‌هایی می‌کنند و به دنبال پر کردن وقت دیگران هستند ولی مسئله مهم این است که وقت ارزش زیادی دارد و ما باید در راستای کسب رضایت مردم نهایت تلاش را کنیم زیرا متاسفانه دشمنان انقلاب و ملت و برخی افراد خواسته یا ناخواسته سعی در ایجاد فاصله بین ما و مردم هستند ولی مردم از حضور روسای دانشگاه علوم پزشکی تهران و دیگر مسئولان در محل زندگیشان خوشحال می‌شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه من در هر سفر چیزهای جدیدی را یاد می‌گیرم و حتی در مواردی دستوراتی را اصلاح می‌کنم ، افزود: اگر ما در بین مردم نرویم نمی‌توانیم به درستی مسائل مربوط به خودمان را اداره کنیم به طوری که دستگاه ما متفاوت با سایر دستگاه‌‌ها است و مولفه‌های مختلفی دارد و اگر قرار است تصمیمات خوبی رد حوزه کاری‌مان بگیریم باید در بین مردم حاضر شویم.

هاشمی ادامه داد: بر اساس سند درمان ما تعهد کرده‌ایم که همه برنامه‌ها را اجرا کنیم و این سند دست دولت، ‌مجلس و خودمان است که یکی از اهداف آن ایجاد نظم است به طوری که در هر دوره استاندار، نماینده، امام جمعه اگر فرمایشی دارند سند ملی درمان نعوذبالله مانند یک کتاب مقدس است و هیچ فردی حق تغییر در آن را ندارد.

وی در خصوص نیروهای بومی بیان کرد: ما به تدریج باید به سمت بومی گزینی و بر اساس قانون عمل کنیم به طوری که اگر فردی نیمی از طرح خود را در یک شهری گذرانده باشد تنها بر اساس موارد قانونی می‌تواند به جای دیگری برود و اگر ما حقوق افراد را رعایت نکنیم به آنها ظلم کرده‌ایم.

وزیر بهداشت اضافه کرد: اگر ما عده‌ای را با نمره پایین‌تر و سهمیه بومی پذیرش کنیم باید در مناطق محروم و بومی مشغول به فعالیت شوند متاسفانه امروز مشکل مناطق محروم بعد از 40 سال حل نشده است.

هاشمی با اشاره به اینکه نیمی از خدمت را گذرانده باشد می‌تواند به شهر دیگری برود، افزود: زمانی که من استاد دانشگاه بودم فکر می‌کردم مشکلات با پول حل می‌شود به طوری که کشورها اروپا و آمریکا برای کار در مناطق محروم پول بیشتری به افراد پرداخت می‌کردند که در عین حال بعد از مدتی آن فرد منطقه را ترک می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه بومی گزینی راهی مناسب برای بر طرف کردن بسیاری از مشکلات است، افزود: در حقیقت برای اجرای بومی گزینی ما راضی نبودیم ولی بعد از تصویب فهمیدیم که می‌شود از آن استفاده بهینه کرده و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم به طوری که می‌توان افراد را از انجام طرح‌های ظالمانه پزشکی نجات دهیم. زیرا من معتقدم اگر فارغ‌التحصیلی یک سال تا یک سال و نیم منظر بماند تا در دانشگاهی طرح خود را بگذراند پس بهتر است که وی را آزاد و طرحش برداشته شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در آموزش‌هایمان کوتاهی کردیم باید این نقص‌ها را برطرف کنیم زیرا نقص آموزش را نباید در درمان اصلاح کرد، بیان کرد: راجع به بودجه خبرهای خوبی است که در آینده نزدیک گزارش داده می‌شود.

هاشمی افزود: من در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی تاکید می‌کنم که زحمات افراد نباید از بین برود و برخی از اقدامات قابل بخشش نیست زیرا برخی از افراد داروی حاجب و بیهوشی را که در استان‌ها توزیع می‌َشود در بازار آزاد آن را به فروش برسانند و به نظرم خیانتی بالاتر از این کار نیست و باید با این افراد برخورد جدی انجام دهند.

وی افزود: هنگامی که ما داروی حاجب را سه برابر توزیع می‌کنیم و به ما اعلام می‌کنند که در مراکز تصویر برداری این دارو کمیاب است این مسئله به این دلیل است که افراد دارو را با ارز دولتی تهیه و با چند برابر قیمت به فروش می‌رسانند و خیانتی بالاتر از این اقدام وجود ندارد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه کمبود دارو بین 30 تا 50 قلم است، بیان کرد: اگر فروش دارو به صورت آزاد در مراکز دولتی انجام شود اتفاق بیفتد موجب شرمساری است که باید جلوی اینگونه کارها گرفته و با افراد متخلف برخورد شدیدی شود.

وی ادامه داد: امسال سازمان برنامه و بودجه و خزانه نسبت به سال‌های گذشته نسبت به تعهداتشان بهتر عمل کردند و تفاهمنامه‌ای بین ما و سازمان برنامه و بودجه انجام شده است و خوشبختانه یک دوازدهم بودجه را به ما پرداخت و در این سال نظم و انضباط بهتری در خصوص بودجه وجود داشت.

وی ادامه داد: بیمه سلامت 70 درصد میزان بدهی خود را پرداخت کرده است و ما امیدواریم که سازمان بیمه تأمین اجتماعی نیز عقب ماندگی بیش از یک سال خود را جبران کند.

وزیر بهداشت عنوان کرد: تعدادی از نیروهای شرکتی که بر اساس بند (و) جذب شده‌اند دچار مشکلاتی بوده که ما باید پیگیر کار این افراد باشیم که در این زمینه برخی از دانشگاه‌های کارهای خوبی و برخی اقدام خاصی انجام نداده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بودجه استان‌های کشور در اختیار نمایندگان مجلس و بودجه 3 درصد همگی هفته اول تا نهم آذرماه بودجه در دولت را می‌بندیم و به همین دلیل ما حداکثر یک هفته فرصت داشته تا مخارج طرح‌ها و پروژه‌ها را اعلام کنیم.

وزیر بهداشت اضافه کرد: سالیانه یک اعتبار 10 درصدی اضافه می‌شود و اگر حقوق در دانشگاه بیش از 10 درصد و تورم نیز افزایش پیدا کند، باید روسا این را در سرجمع بودجه در نظر بگیرند.

هاشمی ادامه داد: در بحث آموزش، بودجه تخصیصی وزارت بهداشت با وزارت علوم قابل غیاث نیست زیرا برای تربیت افراد در رشته‌های پزشکی، داروسازی و ... هزینه بیشتری در مقایسه با رشته‌های آموزش عالی پرداخت می‌شود و تربیت این نیروها پرهزینه‌تر است.

هاشمی با اشاره به اینکه ما در برخی موارد هزینه‌هایی را در درمان مردم برای تربیت نیروی متخصص در رشته‌های مختلف در نظر گرفته‌ایم، افزود: ما گاهی برای اضافه شدن دو میلیارد اعتبار به افراد مختلف متوصل می‌شویم و من همینجا اعلام می‌کنم که برای تخصیص بودجه‌های ساخت و ساز دانشگاه‌ها با نماینده مربوطه هماهنگ باشید زیرا ممکن است یک پروژه‌های اعتبار نداشته باشد که در این صورت برای اتمام آن طرح‌ها از ما طلبکار می‌شوند به همین دلیل برای انجام انواع ساخت و سازها من پیشنهاد می‌کنم که اعتبارات لازم را پیش بینی کنید.

وی با اشاره به اینکه ما باید همه کارها با وجود مسائل مختلف پیگیری کنیم و نباید هیچ پروژه‌ای متوقف شود، افزود: ما باید در کنار مردم و در بین آنها باشیم و باید برای حل مشکلات تماس بیشتری با مردم برقرار کنیم و ارتباط بیشتر با مردم می‌تواند راه حل‌های خوبی را به ما بدهد که البته ممکن است حاشیه‌هایی درست کنند که بخشی به علت کج فهمی و قسمت دیگر به دلیل حضور ما در بین مردم است که باید بگویم که لجاجت، سرسختی و مقاومت در این خصوص باید انجام شود.

وزیر بهداشت اظهار کرد: هر چه ما بیشتر در بین مردم باشیم، بیشتر می‌توانیم پاسدار خون شهدا باشیم و این مسئله به نفع نظام، مردم و امنیت کشور است که متأسفانه برخی از افراد با تهمت و افترا سعی در آسیب رسیدن به سرمایه‌های اجتماعی هستند که جمع کردن آن در برخی از موارد سخت می‌شود.

در حال تکمیل/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش