غار پنجعلی


غار پنجعلی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد و در استان البرز قرار گرفته است.نقشه دسترسی به غار باستانی پنجعلی باریکاندر ضلع شمال روستای میناوند و جنوب روستای باریکان و در مزرعه پنجعلی باریکان ،محوطه سنگی ،صخره ای استقرار یافته که در ضلع شرقی آن دهانه غاری مشاهده می شود که به «غارپنجعلی» مشهور […] نوشته غار پنجعلی اولین بار در جاهای دیدنی ایران....

غار پنجعلی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد و در استان البرز قرار گرفته است.نقشه دسترسی به غار باستانی پنجعلی باریکاندر ضلع شمال روستای میناوند و جنوب روستای باریکان و در مزرعه پنجعلی باریکان ،محوطه سنگی ،صخره ای استقرار یافته که در ضلع شرقی آن دهانه غاری مشاهده می شود که به «غارپنجعلی» مشهور است.

برای دسترسی به این غار علاوه بر راه باریکان- میناوند و جاده اختصاصی اردوگاه آموزش و پرورش –راه پیاده رو از بالای استخر باریکان – دو راهی کُر (صخره) اقا چشمه – مزرعه آقا چشمه-مزرعه پنجعلی نیز وجود دارد.
دو حفره راه ورود به غار را تشکیل می دهد که به ترتیب دارای ابعاد 50/60 و 110/70 سانتی متر هستند.
فضای داخلی غار حدود 6 متر مربع عمق داشته و در تمامی کف آن آثار خفاری غیر مجاز مشاهده می شود.

هیات سازمان میراٍث سند ثبت غار باستانی پنجعلی در فهرست آثار تاریخی کشور فرهنگی در ادامه گزارش آورده اند:بقایای اسکلت انسانی و سفالهائی از نوع خاکستری،سیاهرنگ و نخودی صیقلی داغدار و قطعات فلز را ملاحظه و گردآوری نمود. به نظر می رسد این غار کوچک که بسیار وسیعتر از وضعیت فعلی بوده باشد. ،غار مسکونی بوده و در دوره هائی از تاریخ از آن به عنوان پناهگاه استفاده می کردند.
هیئت کارشناسی سازمان همچنین احتمال داده اند که این محوطه قطعاً قبرستانی متعل به هزاره اول قبل از میلاد بوده و قدمتی بالغ بر 3 هزار سال دارد.
این غار در تاریخ 12/11/81 به شماره 7077 در فهرست آثار ملی قرار گرفته است

پربازدیدترین ها:

غار پنجعلی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس