تست مقابله با فشار عصبی؛ بالاخره این همه فشار مرا می‌کشد یا نه؟!


تست مقابله با فشار عصبی؛ بالاخره این همه فشار مرا می‌کشد یا نه؟!

تست مقابله با فشار عصبی به شما نشان می‌دهد که آیا واکنش شما در مقابل فشار‌های عصبی به گونه‌ای است که شما با ادامه این شیوه برخوردتان بیمار شوید؟ (البته که اگر برخورد بدی دارید بیمار می‌شوید!) چه بیماری‌هایی بیشتر در کمین سلامتی‌تان هستند؟

تست مقابله با فشار عصبی؛ بالاخره این همه فشار مرا می‌کشد یا نه؟!


ستاره | سرویس روانشناسی – زندگی هیچ کس بی‌غم نیست. همه با فشار عصبی در زندگی‌شان روبه‌رو هستند، ولی عکس‌العمل‌های متفاوتی نسبت به آن نشان می‌دهند. همین عکس‌العمل متفاوت تعیین می‌کند که چقدر سلامتی‌تان در معرض خطر قرار بگیرد. یکی ممکن است مستعد سکته قلبی باشد. یک نفر دیگر چند سال بعد مبتلا به فشار خون بالا می‌شود. شما چگونه‌اید؟


چه می‌شود که هر کس یک جور با فشار عصبی برخورد می‌کند؟

تام در حالی که با خانواده‌اش سفر می‌کرد، بنزین اتومبیلش تمام شد. او گناه را به گردن همسرش انداخت که روز قبل اتومبیل را برای بنزین زدن نبرده است. این واکنشی غیر معمول به فشار عصبی نیست. بعضی‌ها ممکن است اتومبیل را لعن و نفرین کنند و یا در مقام انتقاد از خود حرف بزنند که چرا اتومبیل‌شان را بنزین نزده‌اند. در این میان برخی هم ممکن است به این نتیجه برسند که اشتباهی است که صورت گرفته و تقصیر شخص به خصوصی نیست.
تست مقابله با فشار عصبی؛ بالاخره این همه فشار مرا می‌کشد یا نه؟!

روشی که برای برخورد با ناراحتی اختیار می‌کنیم بستگی به دو چیز دارد: یکی اخلاق ذاتی و یکی انگاره‌های واکنشی‌ای که از دیگران می‌آموزیم. اولی را نمی‌توانیم تغییر دهیم، اما در مورد یادگیری‌های اجتماعی کار‌هایی هست که می‌توانیم انجام دهیم. اشخاص مهمی که در کنار آن‌ها بزرگ می‌شویم روی اینکه با فشار عصبی چگونه برخورد می‌کنیم تاثیر می‌گذارند. به همین شکل اگر پدر و مادر برای برخورد با فشار عصبی و رفع استرس از روش‌های اشتباه استفاده کرده باشند فرزند آن‌ها ممکن است این روش اشتباه را بیاموزد و بر اساس آن رفتار کند.
تست مقابله با فشار عصبی؛ بالاخره این همه فشار مرا می‌کشد یا نه؟!

از آنجایی که همه با فشار عصبی روبه‌رو می‌شویم این سوال درستی نیست که از کسی بپرسیم: آیا هرگز دچار فشار عصبی شده‌ای؟ سوال بهتر این است که بپرسیم: چگونه با فشار‌های عصبی رو‌به‌رو می‌شوی؟ آیا اشخاصی مانند تام که با فشار عصبی اینگونه برخورد می‌کنند ممکن است با ناراحتی و بیماری زودهنگام روبه‌رو شوند؟
جواب این سوال را دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور مریلند داده است. دکتر کارولین تامس و همکارانش در جریان بررسی مفصلی روی ۱۳۳۷ دانشجو که در فاصله سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۶۴ وارد دانشگاه شدند، به جواب‌هایی در این مورد دست یافتند. از فارغ‌التحصیلان سوالاتی درباره طرز زندگی آن‌ها و نیز سوالاتی در زمینه غذا خوردن، نوشیدن و انگاره‌های خواب‌شان پرسیده شد. معلوم شد که وضعیت سلامت فعلی آن‌ها با چگونگی برخورد قبلی‌شان با فشار عصبی رابطه دارد.
تست مقابله با فشار عصبی؛ بالاخره این همه فشار مرا می‌کشد یا نه؟!

تست مقابله با فشار عصبی

اگر هرگز به این فکر افتاده‌اید که برخورد شما با فشار عصبی می‌تواند به سلامتی‌تان لطمه بزند پرسشنامه زیر را تکمیل کنید و به ازای هر جواب «درست» به خودتان یک امتیاز بدهید. این پرسشنامه بر اساس اهتمام دکتر تامس تهیه شده است.

۱- من خواب سبکی دارم.
درست غلط۲- من شخصیت زورگویی دارم.
درست غلط۳- فکر می‌کنم دمدمی‌مزاج‌تر از دیگران هستم.
درست غلط۴- اغلب خسته و فرسوده می‌شوم.
درست غلط۵- اغلب با خشم واکنش نشان می‌دهم.
درست غلط۶- وقتی تحت فشار هستم بر فعالیت‌های خود اضافه می‌کنم.
درست غلط۷- از اغلب دوستانم کمال‌طلب‌تر هستم.
درست غلط۸- اغلب به سلامتی‌ام بها نمی‌دهم.
درست غلط۹- وقتی دچار فشار عصبی می‌شوم نسبت به همیشه بیشتر یا کمتر غذا می‌خورم.
درست غلط۱۰- گاه احساس دل بهم خوردگی دارم.
درست غلط۱۱- گاه احساس اضطرار می‌کنم که سیگار بکشم.
درست غلط۱۲- اغلب اوقات با تنش‌هایی جزئی تا متوسط رو‌به‌رو می‌شوم.
درست غلط

تفسیر نتایج

امتیاز نتیجه
امتیاز ۱۰ تا ۱۲ شما در برخورد با فشار عصبی روش نامناسبی دارید که به تخریب و شکست شما منتهی می‌شود. اگر چشم‌انداز و برداشت خود را از زندگی تغییر دهید به وضعیت بهتری می‌رسید.
امتیاز ۷ تا ۹ طرز برخورد شما با فشار عصبی و ناراحتی مناسب است، هرچند امکان برای پیشرفت‌تان هم وجود دارد. شما به اندازه اغلب مردم می‌توانید با موقعیت‌های دشوار روبه‌رو شوید. اما اگر فشار عصبی‌تان جدی باشد و زیاد ادامه پیدا کند ممکن است با واکنش‌های جسمانی‌ای روبه‌رو شوید که احتمال دارد بیمارتان کند. شما با برخورد آرام‌تر با زندگی و مشکلات آن می‌توانید به نتایج بهتری برسید.
امتیاز ۰ تا ۶
شما به طرز موثر و کارایی با فشار عصبی برخورد می‌کنید. بعید است که به طور دائمی از هم بپاشید. در صورت بروز بحران به احتمال زیاد می‌توانید راحت گلیم خود را از آب بیرون بکشید.

سلامت ما در تقابل با فشار عصبی

تست مقابله با فشار عصبی؛ بالاخره این همه فشار مرا می‌کشد یا نه؟!
دکتر تامس بیش از ۱۰۰ تحقیق درباره شیوه‌های مقابله با فشار عصبی انجام داده و به این نتیجه رسیده که میان فشار عصبی و بد کار کردن قلب، فشار خون بالا و اختلالات احساسی رابطه نزدیکی وجود دارد. او همچنین به این نتیجه رسیده که طرز برخورد با فشار عصبی در بروز این بیماری‌ها نقش اساسی دارد. برای کسانی که در هنگام فشار عصبی به شدت خشمگین می‌شوند به احتمال زیاد بیماری‌های قلبی و عروقی پیدا می‌کنند. در حالی که افراد کمال‌طلب ممکن است با بیماری سرطان روبه‌رو شوند. اشخاص جاه‌طلب و تندرو ممکن است دچار بیماری‌های معده، بی‌خوابی و سردرد‌های میگرنی شوندو اشخاص حساس ممکن است با آسم و بیماری‌های پوستی مواجه گردند. از سوی دیگر اشخاصی که به عادات بهتر سلامتی خو کرده‌اند (کسانی که سیگار نمی‌کشند، به طور مرتب ورزش می‌کنند و برنامه غذایی خود را رعایت می‌کنند) می‌توانند با فشار عصبی برخورد موثرتری داشته باشند.

شما چطور با فشار‌های عصبی‌تان کنار می‌آیید؟ برخورد شما بیشتر شباهت به کدام یک از صفات بالا دارد؟
حواستان را در مورد بیماری‌هایی که هشدارش به شما داده شد جمع کنید!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق