خواص شیر گاو: 10 خاصیت نوشیدن روزانه شیر تازه گاو


خواص شیر گاو: 10 خاصیت نوشیدن روزانه شیر تازه گاو

نوشیدن شیر تازه گاو باعث ایجاد حسی مشابه‌ نوشیدن مایعی چرب و غلیظ می‌شود. این احساس حتی ممکن است باعث ایجاد کمی حالت تهوع شود؛ و به همین خاطر نیز برخی آدم‌ها ترجیح می‌دهند از شیر گاو فرآوری شده استفاده کنند. محصولات لبنی فرآوری شده دارای طعمی شیرین‌تر و سبک‌تر هستند. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا با خواص شیر گاو بیشتر آشنا...

نوشیدن شیر تازه گاو باعث ایجاد حسی مشابه‌ نوشیدن مایعی چرب و غلیظ می‌شود. این احساس حتی ممکن است باعث ایجاد کمی حالت تهوع شود؛ و به همین خاطر نیز برخی آدم‌ها ترجیح می‌دهند از شیر گاو فرآوری شده استفاده کنند. محصولات لبنی فرآوری شده دارای طعمی شیرین‌تر و سبک‌تر هستند. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا با خواص شیر گاو بیشتر آشنا شوید.

خواص شیر گاو: 10 خاصیت نوشیدن روزانه شیر تازه گاو

جوشاندن شیر گاو

بعد از دوشیدن شیر تازه‌ی گاو، آن را می‌جوشانند. فرایند جوشاندن شیر تازه‌ی گاو از این نظر ضروری است که بدون نیاز به افزودن هیچ گونه‌ی ماده‌ی دیگر، با استفاده از این فرایند می‌توان باکتری‌های موجود در شیر تازه‌ی گاو را از بین برد. بنابراین، شیر گاوی که آماده‌ی خوردن می‌شود، آن‌چنان که فکر می‌کنید تازه هم نیست.

پیش از آن‌که شیر گاو برای خوردن روزانه، مثلا در سفره‌ی صبحانه‌تان، آماده شود، فرایند طولانی را پشت سر می‌گذارد. تفاوت اساسی میان شیر تازه‌ی گاو و سایر نوشیدنی‌ها این است که شیر تازه‌ی گاو بعد از یک دوره‌ی زمانی بسیار کوتاه فاسد و مضر می‌شود. زیرا در طول فرایند باکتری‌زدایی از شیر تازه‌ی گاو، هیچ گونه‌ی ماده‌ای به آن اضافه نمی‌شود. بنابراین، معنی واژه‌ی “‌تازه‌”‌ برای شیر گاو هم‌معنی این واژه در خصوص میوه‌ها و سبزی‌های روزانه‌ای است که در فروشگاه‌های مواد غذایی خریداری می‌کنید.

برخی آدم‌ها به شیر تازه “‌شیر خام‌”‌ یا “‌شیر مزرعه‌”‌ نیز می‌گویند. به طور کلی، شیر تازه به شیر پاستوریزه‌ای گفته می‌شود که هیچ افزودنی مصنوعی یا حتی طبیعی به آن اضافه نشده باشد. ولی برخی افراد یا برخی فرهنگ‌ها فقط به شیری تازه می‌گویند که فرایند پاستوریزه شدن را طی نکرده باشد.

برخی افراد نیز شیر گاو را مستقیما پس از دوشیدن از گاو می‌نوشند؛ این شیر از یک سو، دارای طعمی بسیار قوی و غلیظ است، و از سویی دیگر، آن‌چنان بهداشتی و مطمئن نیست؛ به همین خاطر، بیش‌تر آدم‌ها ترجیح می‌دهند شیر پاستوریزه مصرف کنند تا شیر کاملا تازه گاو.

مواد مغذی موجود در شیر گاو

بسیار خوب! ممکن است تفاوت‌ها در تعریف تازه بودن شیر گاو کمی باعث سردرگمی‌تان بشود؛ یا این‌که حتی، شما از آن دسته افرادی هستید که فقط شیر تازه‌ی گاو می‌نوشید؛ به هر حال، نباید نگران باشید. هر نوع شیری را که مایل هستید، می‌توانید نوش جان کنید؛ نکته‌ی مهم این است که شیر باید عاری از باکتری‌های مضر باشد. بنابراین، بهتر است در این مرحله و قبل از قرار دادن شیر در رژیم غذایی مصرفی روزانه‌تان، نخست درباره‌ی ارزش غذایی شیر تازه‌ی گاو آگاهی کامل را کسب کنید.

آدم‌ها عموما می‌دانند شیر غالبا از چربی و کلسیم تشکیل شده است. با وجود این، آیا می‌دانستید شیر تازه‌ی گاو حاوی بسیاری دیگر از مواد مفید برای سلامتی انسان است؟ هر صد گرم از شیر تازه‌ی گاو حاوی مواد زیر است:

الف. ۳۳۰ الی ۸۵۰ میلی گرم سدیم
ب. ۱۰۴۰ الی ۱۶۰۰ میلی گرم پتاسیم
پ. ۸۵۰ الی ۱۰۴۰ میلی گرم کلرید
ت. ۱۰۴۰ الی ۱۲۲۵ میلی گرم کلسیم
ث. ۸۵ الی ۱۳۰ میلی گرم منیزیوم
ج. ۸۵۰ الی ۹۴۰ میلی گرم فسفر
چ. ۲۸۰ الی ۵۷۰ میکرو گرم آهن
ح. ۱۸۸۰ الی ۵۶۶۰ میکرو گرم روی (زینک)
خ. ۹۵ الی ۵۷۰ میکرو گرم مس
د. ۱۹ الی ۴۷ میکرو گرم منگنز
ذ. ۲۵۴ میکرو گرم ید
ر. ۲۸ الی ۲۰۷ میکرو گرم فلوراید
ز. ۱۹ میلی گرم ویتامین C
ژ. ۳۷۵ میکرو گرم ویتامین A
س. ۳۸ واحد بین‌المللی ویتامین D
ش. ۹۴۰ میکرو گرم ویتامین E
ص. ۴۲۵ میکرو گرم ویتامین B1
ض. ۱۶۵۰ میکرو گرم ویتامین B2
ط. ۸۵۰ میلی گرم ویتامین B3
ظ. ۴۷۰ میکرو گرم ویتامین B6
ع. ۷۸۰ میکرو گرم ویتامین B5

هم‌چنین، شیر تازه‌ی گاو به مقدار اندکی حاوی برخی دیگر از مواد مغذی نظیر ویتامین K، بیوتین، اسید فولیک، ویتامین B12، کروم، و کبالت است.

خواص شیر گاو

شاید با مشاهده‌ی برخی فرایندهای فرآوری محصولات لبنی یا شنیدن برخی شایعات درباره‌ی کارخانه‌‌های تولید کننده‌ی شیر به این موضوع فکر کنید که شاید شیر تازه‌ی گاو آن‌چنان هم برای سلامتی مفید نباشد. ولی در حقیقت، شیر تازه‌ی گاو سرشار از فواید مختلف برای سلامتی انسان است. از این رو، در این مقاله سایت بازده قصد دارد به بیان خواص شیر گاو ، ارزش غذایی آن، و هم‌چنین هشدارها و توصیه‌های مربوط به مصرف این ماده‌ی غذایی پر خاصیت بپردازد.

طبق آن‌چه در جدول ارزش غذایی شیر تازه گاو مشاهده کردید، و بر اساس مواد مغذی فراوان موجود در این ماده‌ی غذایی، شیر تازه‌ی گاو مسلما دارای فواید بسیاری برای سلامتی انسان است؛ برخی از خواص شیر گاو برای سلامتی انسان عبارت هستند از:

۱. تقویت دستگاه ایمنی بدن

شیر تازه‌ی گاو حاوی مقدار زیادی باکتری مفید است. این باکتری‌ها برای بدن مفید هستند، و بدون آن‌ها انسان نمی‌تواند زنده بماند. این باکتری‌ها فرایند تجزیه و تبدیل برخی مواد معدنی را به مواد کوچک‌تری که برای بدن قابل استفاده باشند، بهبود می‌بخشد. این باکتری‌ها ممکن است فقط در شیر گاو حضور داشته باشند. به این ترتیب، مصرف شیر تازه‌ی گاو می‌تواند به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک کند.

۲. مراقبت از بدن در برابر سرطان

نوشیدن شیر تازه‌ی گاو به صورت روزانه فواید بسیاری برای سلامتی به همراه دارد. ویتامین D موجود در شیر تازه‌ی گاو برای مراقبت از بدن در برابر سرطان و به طور کلی، پیشگیری از این بیماری بسیار مفید است. ویتامین D نقش قابل ملاحظه‌ای در تنظیم رشد سلول‌ها ایفا می‌کند. این ویتامین می‌تواند از بدن‌تان در برابر علائم بیماری سرطان محافظت کند. به علاوه، کلسیم و لاکتوز موجود در شیر تازه‌ی گاو با رشد ناهنجار سلول‌ها در بدن مبارزه می‌کنند.

۳. تقویت استخوان‌ها

شیر تازه‌ی گاو به قدری حاوی کلسیم و ویتامین‌ است که می‌تواند به عنوان بهترین ماده‌ی غذایی برای حل مشکلات استخوانی و پیشگیری از بروز این مشکلات به شمار برود. کلسیم می‌تواند از استخوان‌های‌تان در برابر پوکی محافظت کند و / یا به تقویت استخوان‌های‌تان کمک کند. به علاوه، مصرف شیر تازه‌ی گاو می‌تواند مشکلات استخوانی و مفصلی‌تان را کاهش دهد.

۴. پیشگیری از دیابت

شیر تازه‌ی گاو در مقایسه با سایر محصولات لبنی از قند کم‌تری برخوردار است. طعم شیرین و تازه‌ی محصولات لبنی به خاطر وجود مقدار بالای گلوکز در این محصولات است. ولی شیر تازه‌ی گاو بدون از دست دادن طعم شیرین و دلپذیر طبیعی‌اش، بدون نگرانی از افزایش میزان چربی مصرفی یا ابتلا به چاقی مفرط، به راحتی قابل مصرف است. در حقیقت، با مصرف روزانه‌ی شیر تازه‌ی گاو – نه هر محصول لبنی دیگر – به دلایل مختلف، می‌توانید وزن‌تان را کاهش دهید.

سایر خواص شیر گاو برای سلامتی

در ادامه، به سایر فواید شیر تازه‌ی گاو برای سلامتی اشاره می‌کنیم:

۵. مفید برای سلامت استخوان‌ها
۶. منبعی عالی برای پروتئین
۷. بهترین ماده‌ی غذایی برای رشد کودکان
۸. منبعی کامل برای مواد مغذی و ویتامین
۹. تقویت بدن
۱۰. نوشیدنی سالم و خوشمزه!

علاوه بر فوایدی که تاکنون درباره‌ی مصرف شیر تازه گاو گفته شد، توصیه می‌کنیم حتما مقاله‌ی ۱۴ نشانه که نوشیدنی شیر زردچوبه برای سلامتی‌تان لازم است را نیز مطالعه کنید.

هشدارهایی برای نوشیدن شیر تازه گاو

شیر، مانند هر گونه نوشیدنی دیگر، دارای محدودیت‌های مصرفی خاصی است. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم مقاله‌ی بایدها و نبایدهای مصرف شیر طبق تحقیقات دانشمندان را نیز مطالعه بفرمایید.

شیر تازه‌ی گاو به سرعت می‌تواند فاسد و مضر شود. شیر تازه‌ی گاو در مقایسه با سایر محصولات لبنی سریع‌تر تجزیه می‌شود. بنابراین، جهت نگهداری و حفظ فواید بی‌نظیر شیر تازه‌ی گاو به مدت طولانی، باید در مصرف آن نهایت مراقبت را به خرج دهید و آن را در یخچال – با دمای خاص – بگذارید.

به علاوه، اگر تصمیم دارید هر روز شیر تازه‌ی گاو مصرف کنید، نخست باید از میزان مصرف مناسب و مفید برای بدن‌تان آگاه شوید. در مصرف شیر تازه‌ی گاو یا هر نوع محصول لبنی دیگر زیاده‌روی نکنید. با وجود این، بیش‌تر آدم‌ها از شیر تازه‌ی گاو به عنوان بهترین و لذت بخش‌ترین گزینه‌ی غذایی استفاده می‌کنند.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- امیر رضا مصطفایی

منبع:drhealthbenefits

خواص شیر گاو: ۱۰ خاصیت نوشیدن روزانه شیر تازه گاو

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیت کنید و فال حافظ 29 اسفند را بخوانید / فیلم