آغاز به کار پانزدهمین اجلاس فناوری رسانه/ ستاری: آنچه در اقتصاد دانش بنیان اهمیت دارد، ذهن آدمی است


آغاز به کار پانزدهمین اجلاس فناوری رسانه/ ستاری: آنچه در اقتصاد دانش بنیان اهمیت دارد، ذهن آدمی است

پانزدهمین اجلاس فناوری رسانه با حضور سورنا ستاری معاون رئیس جمهور کشورمان کار خود را آغاز کرد.

آغاز به کار پانزدهمین اجلاس فناوری رسانه/ ستاری: آنچه در اقتصاد دانش بنیان اهمیت دارد، ذهن آدمی استبه گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، آیین افتتاحیه پانزدهمین اجلاس بین المللی فناوری رسانه با حضور رمضانعلی موسوی مقدم قائم مقام رسانه ملی، رضا علیدادی معاون توسعه و فناوری رسانه ملی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و جمعی از مسئولان در مرکز همایش سازمان صدا و سیما برگزار شد.

در این مراسم ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: کشور ما دارای تاریخ شش هزار ساله است و در هر دوره‌ای خلاقیت و نوآوری لازم را در تولید دانش و محتوا داشته است. در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در عرصه صنعت و تکنولوژی داشته ایم، اما باید بومی سازی کنیم. متاسفانه ما خط تولید را با پول نفت خریداری کردیم و به کشور آوردیم؛ اما توجه نکردیم که نام آن صنعت نیست و کارخانه است. از نظر اصولی صنعت چیزی است که در آن طراحی باشد و ماشین سازی کنیم. بچه هایمان درس می‌خوانند تا صنعت خودکفا و بومی داشته باشیم.

وی با اشاره به کمبود بودجه در همه عرصه‌های کشور گفت: گفته می‌شود بودجه پژوهشی کشور پایین است؛ اما اگر همین بودجه پایین دوبرابر شود می‌خواهد صرف چه چیزی شود؟ چه برنامه‌ای برای آن وجود دارد؟ ما دانشگاه‌های متعددی داریم و از نظر تعداد فارغ التحصیلان معادل آمریکا دانشجو تربیت می‌کنیم. اما کسی نگفت که چه مشکلی از جامعه را حل کرده است. پول‌های دولتی را تزریق کردیم، اما به کار حوزه پژوهشی و حل مسئله نیامد. خیلی فرق است بین اینکه پول دولت را خرج کنیم یا پول کارآفرین به پروژه بیاید. باید نوآوری را در دولت تزریق کنیم؛ البته که این یک چالش است؛ چرا که دولت‌ها به صورت ساختاری با نوآوری مخالفند.

ستاری تاکید کرد: اصولاً نوآوری از کسی درمی آید که حقوق بگیر نباشد و امکان ریسک دارد. از جوانی نوآوری درمی آید که می‌تواند ریسک کند و این نوآوری است که پایه اقتصاد دانش بنیان است. با چنین اقتصادی می‌توانیم جوانان با اعتماد به نفس و خلاق تربیت کنیم که دنیا را عوض کنند. اگر محیط درست و شرایط محیطی برای تولید محتوا و دانش فراهم باشد، پول هم به دست می‌آید. اینکه بخواهیم کار و اشتغال درست کنیم، می‌گوییم پول می‌خواهد و طرح و ابتکاری نداشته باشیم، فایده ندارد. آن چیزی که در اقتصاد دانش بنیان اهمیت دارد، ذهن آدمی است.

وی با تاکید بر لزوم تولید محتوا گفت: حوزه‌های نرم افزاری جزو حوزه‌های پولساز شرکت هاست و ما هنوز در تولید محتوا جای کار زیاد داریم. تولید محتوا یکی از جا‌های مهم است که می توانیم قدرت نرم مان را نشان دهیم. ما بهترین جوانان دنیا را داریم. به کارآفرینان دنیا نگاه کنید؛ همه داستان‌های مشابهی دارند. همه کارشان را در زیرزمین و اتاق کوچک شروع کردند. کسی را پیدا نمی‌کنید با پول پدر و بچه پولداری به جایی رسیده باشد.

ستاری تصریح کرد: اگر پیشرفت و توسعه‌ای داریم به واسطه استعدادهایمان است. نوآوری باید باعث خلق ثروت باشد و اگر کشورهای دیگر بدون امکانات و منابع زیرزمینی به جایی می رسند، به دلیل همین نوآوری هاست. از بودجه‌ها می‌توان برای تقویت زیرساخت‌ها استفاده کرد. باید شرایطی را ایجاد کنیم که این نوآوری‌ها شکوفا شود. باید از نسل جوان کشور به بهترین شکل استفاده کنیم. به شخصه هیچ وقت فکر نمی‌کردم در معاونت علمی و فناوری باشم و شرکت‌های چند هزار میلیاردی در چند سال توسعه پیدا کنند.

در این مراسم، همچنین محمد فهمی دبیر پانزدهمین اجلاس فناوری رسانه گفت: مدت برگزاری همایش ما تاکنون دو روزه بوده است؛ اما به خاطر حجم سه بخش کنفرانس، سخنرانی و نمایشگاه همایش سه روزه شد. با تدابیر معاون توسعه و فناوری رسانه ملی یک روز به زمان اجلاس فناوری رسانه اضافه شد.

وی افزود: امسال شعار اجلاس «توانمندی ایرانی رسانه جهانی» انتخاب شد؛ چرا که رسانه‌ای مثل صدا و سیما به هیچ عنوان نمی‌تواند فقط یک رسانه منطقه ای، محلی یا کشوری باشد. حجم بالای تولیدات ما، مستلزم این است که صدا و سیما بتواند در بحث زیر ساخت‌ها و فناوری رسانه، خود را در رقابت با خارجی ها تقویت کند. ۲۵ سال است به کمک محققان، پژوهشگران و جوانان در این حوزه تلاش کرده ایم و امروز صنعت رسانه به نقطه غرور آفرین خود رسیده است.

فهمی افزود: امروز به جایی رسیده‌ایم که نمایشگاه صنعت رسانه را برگزار می‌کنیم. به دلیل حضور جوانان و استارتاپ‌ها بحث‌های محتوایی محور اول اجلاس و کنفرانس و ارائه تحولات صنعت رسانه یکی از مهمترین اهداف اجلاس است. بهترین متخصصان حوزه رسانه، در این اجلاس حضور دارند. صنعت رسانه صنعت بسیار متنوعی است و طیف وسیعی را پوشش می‌دهند و هر کدام از طیف‌ها بخشی از نیاز‌های رسانه ملی را تامین می‌کند. ۸۰ شرکت آخرین دستاورد‌های خود را در این همایش و نمایشگاه ارائه می‌کنند.

دبیر اجلاس فناوری رسانه تصریح کرد: از ۱۲ محصول جدید در اختتامیه این همایش رونمایی می‌شود.

سپس حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی گفت: به طور طبیعی وقتی به گذشته رادیو نگاه می‌کنیم، می بینیم از رادیو ذغالی و عبور از آنالوگ به دیجیتال، امروز به رادیو اینترنتی رسیده ایم. رادیو روزی صرفا برای اطلاع رسانی و موسیقی استفاده می شد و الان حوزه پیام رسانی است.

وی با تاکید بر برنامه ریزی دشمن برای هجمه فرهنگی و رسانه ای گفت: دنیا امروز تمام داشته‌ها و اعتقادات ما را هدف قرار داده است. پس ما باید در حوزه پیام نوآورانه حرف جدید و قالب‌های جدید و ساختار جدید مطرح کنیم و تمام پتانسیل مان را به کار بگیریم تا با مخاطب ارتباط عمیق تری داشته باشیم. ما پیشرفت خوبی داشته و امروز در حوزه پیام و حوزه فنی با سه دهه قبل قابل مقایسه نیستیم.

معاون صدای رسانه ملی تصریح کرد: واقعیت این است امروز اتفاقات بزرگی در حوزه رادیو قابل پیاده سازی است؛ مشروط بر اینکه دست ما برای انتقال پیام به مخاطب بازتر باشد. اگر فقط خودمان را با موج fm بهینه کنیم، راهی به جایی نمی‌بریم. ما نیازمند یک اتاق فکر جدی در حوزه تحولات رسانه برای رادیو هستیم. امروز بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد برخی از رسانه‌های دیگر آینده شان رو به افول است و حتی به نقطه بالغه خودشان هم نرسیده اند. اما آینده رادیو آینده برتری از امروز است. چرا که نگاه ما به حوزه محتوا یک نگاه نو و بر اساس نیاز‌های مخاطب و مدل‌های جهانی است. اگر این کار را نکنیم، ذهن مخاطب ما در گذشته خود می ایستد.

وی با تاکید بر لزوم بومی سازی گفت: ما باید در زیست بوم کشورمان خلاقانه مدل سازی کنیم. باید بتوانیم تصمیم بگیریم و همه مدل‌های جدید دیجیتال و ... را به کار ببریم. آینده صدا آینده‌ زنده کردن قوه خیال مخاطب و تصویرسازی‌های جدید برای مخاطب است. ما باید بتوانیم در حوزه پیام نوآورانه عمل کنیم.

رضا علیدادی معاون توسعه و فناوری رسانه ملی هم در این اجلاس گفت: شاید عجیب نباشد اگر بگوییم که به زودی از عصر دیجیتال عبور می‌کنیم و وارد عصر دیگری می‌شویم. در عصر کنونی پیشرفت‌های حاصل از فناوری اطلاعات و ارتباطات، تحول اساسی در صنعت رسانه ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: سازمان صداوسیما به عنوان یک برودکستر دائما در حال رصد فناوری‌ها قرار گرفته و با پایش فناوری قدم برمی دارد. نوآوری‌هایی را انجام می‌دهد و سعی می‌کند به صورت موثر به آن عمل کند. از نوآوری‌ها و خلاقیت‌های موثری که به نظرمی رسد سازمان صداوسیما خودش را جدا کند استاندارد‌هایی است در این فضای رسانه‌ای تعریف شده و نمی‌تواند به عنوان جزیره‌ای مجزا برودکستر‌ها اعتبار آن‌ها در قالب خدمات دهی و استمرار این خدمات است. سیاست‌های رسانه‌ای ما برای سازمان صداوسیما سیاست‌های مشخصی است. برای اینکه بتوانیم به درستی وظیفه حاکمیتی خودمان را انجام دهیم، تصمیم مشخصی گرفته شده و به تلویزیون دیجیتال نزدیک می‌شویم. سیاست ما تکمیل پوشش دیجیتال شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی و رادیو نما در سطح ملی و استانی است.

علیدادی تصریح کرد: موضوع توسعه پوشش رادیو در کشور موضوع مشخصی است و در سیاست کلان ما قرار گرفته است. حرکت در توسعه زیرساخت فضای مجازی مسیر درستی است که سازمان صداوسیما در این راستا فعالیت گسترده‌ای نشان می‌دهد. توسعه و افزایش کمیت‌های اتوماسیون صداوتصویر و اضافه کردن امکانات بیشتر، سی جی‌های نسل جدید و ... از الزامات ما تلقی می‌شود.

وی اظهار کرد: بحث بهره مندی از سیگنال رسانی زمینی و شیوه‌های نوین ارتباطی با ارتباط زنده الزام مهمی است. برای اینکه سرویس‌های خوبی را ارائه بدهیم، سازمان صداوسیما تلاش وافری دارد. اینکه در موضوع استاندارد‌های جهانی و نهاد‌های بین المللی روابط خودش را توسعه بدهد و بتواند همگام با سایر نهاد‌های بین المللی در استانداردسازی قدم بردارد. این بدین معنا نیست که از موضوع خودکفایی و بومی سازی دور شده ایم. ما برای خوداتکایی تلاش وافری داریم و تلاش می‌کنیم از کیفی‌ترین و بالاترین خدمات در تمامی عرصه‌ها استفاده کنیم. مخاطبین ما باید به بهترین شکل ممکن از خدمات صدا و سیما بهره‌مند شوند.

در پایان این مراسم، موسوی مقدم قائم‌مقام رسانه ملی گفت: اگر بگوییم یکی از پایه‌های اصلی تولید، فناوری و تکنولوژی جدید است، مبالغه نکرده ایم. امروز تصور اینکه بخواهیم بدون تکنولوژی نوین رسانه‌داری کنیم، اشتباه است. این نیاز ما را بر آن داشته که در تمامی عرصه‌ها رشد کنیم.

وی افزود: خوشبختانه بخش عمده‌ای از این اقدامات در صداوسیما توسط جوانان انجام می‌شود. دشمنان برخی اوقات برای ما مشکلاتی ایجاد می‌کنند که نتوانیم به راه خود ادامه دهیم و نمی‌گذارند به داده‌ها دسترسی داشته باشیم. همه این‌ها مهر ننگی است بر پیشانی استکبار جهانی؛ آن هم در قرن بیست و یک.

حجت‌الاسلام موسوی مقدم عنوان کرد: خوشبختانه فناوری رسانه در شرایطی قرار دارد که سرعت آن به صورت تصادفی افزایش پیدا خواهد کرد و ما در یک چهارراهی قرار گرفته‌ایم که می‌توانیم مسائل داخلی خودمان را برطرف کنیم. شعار این دوره از اجلاس توانمندی ایرانی، رسانه جهانی فقط شعار نیست و واقعاً عملی است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) کاخ سعدآباد در تعطیلات نوروز 1403