چهار فصلِ فرهنگی شهر


چهار فصلِ فرهنگی شهر

شهرآرا آنلاین (/fa/component/roojanews/frame.html?href=../../) ﷯ تکریم خانواده شهدا تکریم شهدا و خانواده آنها از ابتدا در دستور کار دوره جدید مدیریت شهری بود. تقی‌زاده‌خامسی هم‌زمان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و به‌منظور...


﷯ تکریم خانواده شهدا

تکریم شهدا و خانواده آنها از ابتدا در دستور کار دوره جدید مدیریت شهری بود.

تقی‌زاده‌خامسی هم‌زمان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و به‌منظور زنده‌نگهداشتن یاد و خاطره شهدای ٨‌سال جنگ تحمیلی، با خانواده‌های شهید حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس موسوی‌قوچانی و شهیدعلی‌اصغر حسینی دیدار کرد. همسر شهید موسوی‌قوچانی در این دیدار گفته بود که خوشبختانه یاد شهدا در این دوره مدیریت شهری پررنگ‌تر شده است. تصاویر شهید‌حسینی‌محراب در برخی نقاط شهر اکران و یک خیابان و یک مدرسه به نام این شهید نام‌گذاری شده است.

﷯ تأسیس خانه هنرمندان مشهد

بر‌اساس لایحه‌ای که با رأی اعضای شورا به تصویب رسید، به شهرداری مشهد اجازه داده شد بر‌طبق اساس‌نامه برای تأسیس «خانه هنرمندان مشهد» اقدام کند. هادی بختیاری، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد، در‌این‌باره با اشاره به اینکه نگاه شهرداری، تسهیلگری در این زمینه است، عنوان کرده بود: نیازمند این بودیم که نهاد شهرداری با نهاد هنرمندان ارتباط داشته باشد و بر‌این‌اساس طرح ایجاد این خانه شکل گرفت.

﷯ فروش میلیاردی تئاتر با کمک شهرداری

به گفته سیدجواد اشکذری، رئیس سابق انجمن هنر‌های نمایشی خراسان‌رضوی، یکی از دلایل مهم فروش میلیاردی تئاتر مشهد برای اولین‌بار در سال‌٩۶، کمک شهرداری به تبلیغات شهری تئاتر‌های مشهد بود. همچنین به‌طور‌حتم اگر شهرداری و شورای شهر، از جشنواره جیگی‌جیگی (نخستین جشنواره بین‌المللی هنرهای نمایشی با حضور هنرمندان عروسکی ایران و جهان) حمایت مالی و تبلیغاتی گسترده‌ نمی‌کرد، تنها رویداد تئاتر بین‌المللی شهرمان به بار نمی‌نشست.

به گفته نرگس شالچیان، مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری، اُپرای عروسکی رستم و سهراب که در بیش‌از ٨٠‌کشور دنیا برگزار شده بود، به‌همت شهرداری و برای نخستین‌بار در کشور، با ۳۰‌عروسک‌گردان اجرا شد. شهردار مشهد در صفحه اینستاگرام خود به حمایت از تئاتر پرداخت و نمونه آن کلیپ کوتاهی از تئاتر «دریاچه قو» است.

﷯ افتتاح بزرگ‌ترین نگارخانه شهر

اواخر سال گذشته بود که بزرگ‌ترین نگارخانه شهر با حضور شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر، جمعی از مدیران فرهنگی استان و هنرمندان افتتاح شد. همچنین نمایشگاه آثار بانوان هنرمند مشهد هم‌زمان با آیین گشایش نگارخانه شهر، در تالار شهر آغاز به کار کرد که در این نمایشگاه، ۶١اثر از ٣٠هنرمند درزمینه‌های نگارگری، خطاطی، نقاشی و تذهیب به نمایش گذاشته شد. زری جراح، مشاور امور بانوان شهرداری مشهد، در‌این‌باره گفته بود: این نگارخانه بهترین برنامه حمایتی بود که از هنرمندان شهر صورت گرفته است.

﷯ ابتکار مدیریت شهری در تجلیل از مشاهیر

از‌جمله اقدامات دیگری که تقی‌زاده‌خامسی در دوران مدیریت شهری خود انجام داد، این بود که چهره شهدایی مانند برونسی، فهمیده، سهیلی، کاوه، چراغچی، فرامرز عباسی، دستغیب و‌... در مناسبت‌های مختلفی چون سالگرد شهادت آنان و هفته دفاع مقدس در شهر و در قاب‌هایی زیبا به نمایش گذاشته شد. همچنین قرار‌دادن تابلوهایی در شهر با تصاویر مشاهیر و چهره‌های برجسته ایرانی مانند علی شریعتی، مهدی اخوان ثالث، بزرگ علوی، علی‌اکبر دهخدا، هوشنگ ابتهاج، پروین اعتصامی، غلامحسین ساعدی، مجید انتظامی و‌... از ابتکارات مدیریت شهری در دوره جدید بود که مورد استقبال مردم قرار گرفت.

﷯ خدمات‌رسانی با کیفیت بهتر در اربعین

سال‌هاست که شهرداری در امور مذهبی شهر مشارکتی فعال دارد. امسال نیز به‌مناسبت اربعین، در بخش حمل‌و‌نقل ١٠٠‌دستگاه اتوبوس از‌سوی شهرداری مشهد به عراق اعزام شد. همچنین ٧٠٠‌پاکبان به نجف اعزام و روزانه ١٧.۵‌کیلومتر از فضای شهر نجف را نظافت کردند. محمدرضا کلایی، معاون مالی و پشتیبانی شهردار، با اشاره به اقدامات مدیریت شهری گفته بود: راهبرد اصلی شورای پنجم و شهرداری برای خدمات‌رسانی به‌مناسبت اربعین، در نجف و کربلا، ارائه خدمات با کیفیت بهتر و البته هزینه کمتر بود.

﷯ تأکید بر بازسازی آثار قدیمی

شهردار مشهد، آذرماه سال گذشته در بازدید از بافت تاریخی منطقه ثامن، گفته بود: دیگر چیزی از بافت‌ تاریخی در اطراف حرم مطهر رضوی باقی نمانده است که ما بخواهیم آن را حفظ کنیم. اما تأکید می‌کنم که آثار قدیمی باقی‌مانده را باید ترمیم، بازسازی و نگهداری کنیم. تاکنون چند‌خانه تاریخی را بازسازی کرده‌ایم که به‌‌زودی برنامه جامع و مفصلی برای آن‌ها خواهیم داشت تا مردم از این بناهای تاریخی بازدید کنند. بافت قدیمی مشهد ازآنجاکه جزو هویت شهری است، باید مورد اهمیت قرار بگیرد. مهر‌ماه امسال، صدور پروانه رایگان برای آثار فرهنگی و تاریخی شهر مشهد به‌منظور بهره‌برداری از خانه‌های تاریخی مشهد، تصویب شد.

﷯ تصویب طرح جامع مرمت بازار فرش مشهد

بازار فرش مشهد نیز از مکان‌های دارای هویت شهری است، اما آن‌طور‌که باید و شاید به اهمیت آن توجه نشده بود. شهردار مشهد سال‌٩۶، در بازدید از بازار فرش، موضوع مرمت و احیای این بازار تاریخی ‌را مطرح کرد. در‌نهایت مهرماه سال جاری، طرح جامع مرمت و احیای بازار فرش در کمیته فنی میراث فرهنگی خراسان‌رضوی تصویب شد. محمدهادی مهدی‌نیا، عضو شورای اسلامی شهر، در‌این‌باره گفت: احیای این بازار، جاذبه گردشگری برای حضور بیشتر مسافران و گردشگران را افزایش می‌دهد.

﷯ فضای نوستالژیکی به نام «پاتوق‌ محله»

این روزها، اگر گذر مشهدی‌ها به خیابان توحید افتاده باشد، ‌‌پاتوق‌‌هایی با معماری و فضاسازی بومی و سنتی را در حاشیه خیابان مشاهده می‌کنند. پاتوق‌های محله خیابان توحید که در ٣بخش با نام‌های «بالا‌خیابان»، «گلشن» و «دلگشا» به بهره‌برداری رسید، برای استفاده شهروندان در‌نظر گرفته شده است. شهردار مشهد در آیین بهره‌برداری از این فضاهای فرهنگی جدید گفت: پاتوق محله خیابان توحید، نمونه‌ای از بهبود‌یافتن وضعیت فضاهای رها‌‌شده شهر است و امیدواریم بتوانیم پاتوق‌های محله‌ها را به همه شهر تسری دهیم تا پیاده‌روهای زیبایی داشته باشیم و مردم هم از پیاده‌روی‌ خود لذت ببرند.

﷯ ٩ سفیر با شهردار مشهد دیدار کردند

دیپلماسی شهری ازجمله موضوعاتی است که باید ازسوی شهرداران به‌ویژه در کلان‌شهرها مورد توجه قرار گیرد و مدیران شهری سعی کنند بسترهای لازم را برای همکاری‌های بین‌المللی فراهم کنند. محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، نیز با بیان اینکه شهرداری و شورا به‌دنبال تقویت دیپلماسی شهری هستند، بر این موضوع صحه گذاشته است. شهردار مشهد در یکی از پست‌های اینستاگرامی خود نوشته بود که مشهد ظرفیت بین‌المللی‌شدن بدون شعار را دارد.

﷯ ایجاد خط مستقیم هوایی بین مشهد و لندن

تقی‌زاده‌خامسی در دیدار با نیکلاس هاپتون، سفیر انگلستان در ایران، گفت: تمایل سفر به مشهد، موضوعی نیست که خاص شیعیان باشد، بلکه اهل سنت نیز علاقه‌مند به سفر به این شهر مذهبی و زیارت امام‌هشتم(ع) هستند. بر‌این‌اساس خوب است در این موضوع، برقراری پرواز مستقیم از مشهد به لندن و برعکس پیگیری شود. شهردار مشهد همچنین در دیدار با سفرای ٣‌کشور نروژ، سوئد و دانمارک، درباره رابطه متقابل ۴‌کشور ابراز امیدواری کرد.

﷯ خیابانی به نام فردوسی در پاکستان

«خیابانی به نام فردوسی در لاهور تأسیس شود.» این پیشنهادی بود که شهردار مشهد در دیدار با سرکنسول پاکستان مطرح کرد؛ زیرا مشهد و لاهور خواهرخوانده هستند و در‌حالی‌که خیابانی به نام اقبال‌لاهوری در مشهد نام‌گذاری شده، در پاکستان هیچ خیابانی به نام مشاهیر ایران نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی