جشنواره «کودک آنلاین» تحول محتوایی در فضای مجازی ایجاد می‌کند


جشنواره «کودک آنلاین» تحول محتوایی در فضای مجازی ایجاد می‌کند

گروه فناوری اطلاعات ــ دبیر جشنواره «کودک آنلاین» با بیان اینکه در این جشنواره به‌هیچ‌وجه از بودجه دولتی استفاده نشده و تمامی بخش‌های آن با کمک حامیان مالی برپا شده که می‌تواند تحولی در حوزه محتوای فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان ایجاد کند، گفت: این جشنواره نقشی شتاب‌دهنده برای تولید محتوا در این عرصه را دارد.

جشنواره «کودک آنلاین» تحول محتوایی در فضای مجازی ایجاد می‌کند

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری جشنواره «کودک آنلاین» با هدف شناسایی و حمایت از خالقان و ایده‌های نو در فضای مجازی با موضوع کودک و نوجوان، امروز سه‌شنبه ۲۹ آبان‌ماه با حضور سیدجمال هادیان؛ دبیر جشنواره و رئیس مرکز روابط عمومی و امور بین‌المللی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ساختمان شهید قندی این وزارتخانه برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست با تأکید بر اینکه جشنواره کودک آنلاین با هدف هم‌راستایی برای شناسایی استعداد‌ها و محتوا‌های فضای مجازی ویژه کودکان و نوجوانان راه‌اندازی شده، گفت: امروز یکی از دغدغه‌های والدین استفاده بی‎رویه و بیش‌از اندازه کودکان و نوجوانان از فضای مجازی است به طوری که آنان بی‌محابا از فضای مجازی استفاده می‌کنند و این موضوع به تهدیدی برای آن‌ها تبدیل شده است.

هادیان با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات با توجه به این موضوع و اهمیت آن در جامعه در تلاش است که با استفاده از ظرفیت‌ها و استعداد‌های فراوان کشور از ایده‌های محتوا‌محور با موضوع کودکان و نوجوانان در فضای مجازی حمایت کند، افزود: در واقع وزارت ارتباطات نقش یک شتاب‌دهنده و حرکت‌دهنده را در این رویکرد و حرکت برای کودکان و نوجوانان بازی می‌کند.
جشنواره کودک آنلاین عدالت‌محور است
دبیر جشنواره کودک آنلاین با بیان اینکه این جشنواره عدالت‌محور است و از بخش خصوصی حمایت می‌کند، تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم تا نهاد‌هایی همچون وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان بهزیستی، شهرداری‌ها، تولیدکنندگان محتوا و کارآفرینان حوزه فضای مجازی و اپراتور‌های تلفن همراه و همچنین عرضه‌کنندگان اینترنت را در این رویداد بزرگ فرهنگی هنری پای کار بیاوریم.

وی اضافه کرد: برگزاری این جشنواره سبب جلب توجه افکار عمومی به موضوع استفاده صحیح کودکان و نوجوانان از فضای مجازی می‌شود و می‌تواند فرصت تبادل نظر میان کارشناسان درباره جزئیات و نحوه استفاده از محتوا‌های تصویری در فضای مجازی را بیش از پیش افزایش دهد.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با تأکید بر اینکه این جشنواره زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان را فراهم می‌کند، گفت: انگیزه سرمایه‌گذاران در صنایع مجاور برای تولید محتوای تصویری در حوزه کودکان و نوجوانان توسط این جشنواره مضاعف خواهد شد و در کنار آن قطعا بستر‌های موجود در این حوزه به دیگران معرفی می‌شود.

«فیلم‌های کوتاه» و «وب‌سری‎ها»؛ دو بخش اصلی جشنواره
هادیان در ادامه با بیان اینکه جشنواره «کودکانلاین» در دو بخش «فیلم‌های کوتاه» و «وب‌سری‎ها» برگزار می‌شود، گفت: بخش نخست این جشنواره، با فیلم‌های کوتاه از ۳۰ ثانیه تا ۳۰ دقیقه برگزار می‌شود که شرکت‌کنندگان می‌توانند در دو قسمت حرفه‌ای و آماتور در این قسمت حضور داشته باشند و در بخش دوم ایده‌های برتر بررسی و برگزیده‌ها به سرمایه‎گذاران معرفی خواهند شد.

وی افزود: در‌این جشنواره به هیچ‌وجه از بودجه دولتی استفاده نشده و تمامی بخش‌های آن توسط حامیان مالی حمایت شده است. ریاست این جشنواره بر عهده شخص وزیر و دبیری آن نیز با بنده است و شورای سیاستگذاری جشنواره متشکل از کارشناسان خبره حوزه فضای مجازی و تعدادی از هنرمندان صاحب سبک فیلمساز است که سیاست‌های جشنواره را تعیین می‌کنند و دبیرخانه جشنواره نیز وظیفه اجرای سیاست‌ها را به عهده دارد.

‌هادیان یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود این رویداد، تحولی در حوزه محتوای فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان ایجاد کند؛ حاصل برگزاری این رویداد هنری ارائه محتوا‌های آموزشی ترویجی و فرهنگ‌ساز در حوزه استفاده از فضای مجازی برای کودکان، نوجوانان و والدین است.

نقش سواد رسانه‌ای در جشنواره و چگونگی استاده از سند مطالعات راهبردی کودکان و نوجوانان
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا درباره نقش سواد رسانه‌ای در این جشنواره و نحوه استفاده از سند مطالعات راهبردی کودکان و نوجوانان در وزارت ارتباطات گفت: قطعا یکی از اهداف اصلی این جشنواره افزایش سواد رسانه‌ای در خانواده و جامعه خواهد بود و محتوای تولید شده در آن بعد از پایان جشنواره در اختیار خانواده‌ها قرار خواهد گرفت، تا از نحوه مواجهه با فضای مجازی آگاهی پیدا کنند. در خصوص سند مطالعات مجازی در حوزه کودکان و نوجوانان هم مواد این سند در شورای سیاست‌گذاری لحاظ شده و قطعا در طول برنامه از محتوای آن بهره‌مند خواهیم شد.

هادیان در پایان این نشست از تمامی کسانی که برای تولید محتوای ویژه کودکان و نوجوانان در فضای مجازی دغدغه‌ دارند، دعوت کرد تا با ارائه ایده‌ها و نظرات خود در این جشنواره شرکت کنند.

به گزارش ایکنا؛ نخستین دوره جشنواره تولید و گسترش محتوای تصویری دیجیتال برای کودکان و نوجوانان از روز دوشنبه ۲۸ آبان، کلید آغاز شده و تا ابتدای اردیبهشت سال آینده ادامه دارد؛ اختتامیه جشنواره «کودک‌آنلاین» در اردیبهشت ماه در ۴ روز برگزار می‌شود.

‌انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش حکیم به وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا