ثبت تصویری جالب از یک یوزپلنگ در بهاباد یزد


ثبت تصویری جالب از یک یوزپلنگ در بهاباد یزد

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان یزد از ثبت تصویر یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در منطقه «کم‌کی» شهرستان بهاباد خبر داد.

به گزارش ایسنا، نیره پورملائی در این خصوص گفت: در دهانه‌ی ورودی به پاسگاه «کم‌کی» واقع در شهرستان بهاباد، دوربین‌های اداره کل حفاظت محیط زیست یزد موفق به ثبت تصویر یک قلاده یوز پلنگ اسیایی، یک قلاده کفتار و روباه شدند.

وی خاطرنشان کرد: این چهارمین مشاهده این گونه در سال جاری در سطح استان است که سه مورد از آن در زیستگاه‌های شهرستان بهاباد بوده است.

ارتقای سطح حفاظتی منطقه شکار ممنوع کم‌کی بهاباد به عنوان زیستگاه حامی و پشتیبان مناطق یوزخیز استان مورد توجه اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد قرار گرفته و خوشبختانه در مراحل نهایی ارتقای سطح حفاظتی منطقه به پناهگاه حیات وحش است.

پیش از این و در فروردین ماه نیز معاون فنی محیط زیست استان یزد از تصویربرداری یک قلاده پلنگ ایرانی در قرق علی آباد چهل‎ گزی در شهرستان مهریز خبر داده بود.

حسن اکبری در این رابطه عنوان کرد: قرق علی آباد چهل گزی یکی از اولین قرق‌های رسمی کشور است که در شهرستان مهریز در استان یزد واقع شده است. مهم‌ترین گونه برجسته منطقه کل و بز است که افزایش جمعیت این گونه در سال‌های اخیر که به همت بخش خصوصی تحت حفاظت قرار گرفته، چشمگیر بوده است و از حدود 250 راس به 1400 راس رسیده است.

این مسئول گفت: در سایه افزایش جمعیت کل و بز و ایجاد امنیت در منطقه، حضور پلنگ ایرانی در این محدوده مستندسازی شده است.

اکبری خاطرنشان کرد: در سال‏‏‌های قبل نیز تصاویری از حضور این گونه توسط قرق‌بانان تهیه شده بود که حاکی از ماندگاری این گونه ارزشمند در منطقه است.

ضرورت بهره‌گیری از روش تکثیر یوز در شرایط نیمه اسارت در یزد

پیش از این حمید ظهرابی، سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفته بود: نظر به اینکه وضعیت یوز در زیستگاه‌های استان یزد به دلیل عدم مشاهده یوز ماده طی چند سال اخیر همچنین افزایش سن یوزهای نر باقیمانده در استان در شرایط مطلوبی نیست، اعمال روش تکثیر در شرایط نیمه اسارت در مساحتی بالغ بر ۳۵ هزار هکتار واقع در یکی از زیستگاه‌های یوز استان یزد ضروری به نظر می‌رسد.

وی در تشریح برنامه‌های معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با یادآوری انقراض این گونه در تمامی کشورهای قاره آسیا گفته بود: آخرین بازمانده‌های یوزپلنگ آسیایی با کمتر از ۵۰ فرد در بیابان ‌های مرکزی ایران زندگی می‌کنند و تنها دو درصد از گستره پراکندگی تاریخی این گونه در آسیا است.

وی با اشاره به استان یزد اظهار کرده، زمانی در پاسگاه‌های محیط‌ بانی استان یزد تابلویی از یوز وجود داشت که در زیر آن نوشته بود «استان یزد نقطه امید آسیا برای نجات یوز آسیایی» زیرا مشاهده یوزهای ماده با سه تا چهار توله در مناطق مختلف اردکان و بافق باعث شده بود که استان یزد امید نخست ایران و آسیا برای حفظ یوزپلنگ باشد اما امروزه و با بالا رفتن سن یوزهای نر موجود، خطر انقراض یوز در استان یزد بیش از هر زمانی احساس می‌شود.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه کاهش تلاش‌های حفاظتی ناشی از ناامیدی به حفظ و احیای یوز می‌تواند ضربه بزرگی بر پیکره نحیف حفاظت از طبیعت در ایران و استان یزد وارد کند، تصریح کرد: آنچه امروز بسیار مهم است، حفظ امید و تلاش چندین برابر برای حفظ و احیای یوز است زیرا همین امید باعث شده که آخرین تیر ترکش برای نجات یوز در استان یزد یعنی ایجاد یک ذخیره‌گاه بیابانی بزرگ و تحت کنترل برای یوز به مرحله اجرا بسیار نزدیک شود.

ظهرابی ضمن یادآوری این موضوع که کمبود طعمه، تخریب زیستگاه و تصادفات جاده‌ای از مهمترین تهدیدات یوز است، اظهارکرده، ایجاد مناطق حفاظت شده منجر به کاهش چشمگیر این تهدیدها داخل مناطق شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید