به گزارش «اخبار خودرو»، عملکرد موتور برای تولید و انتقال قدرت مشروط بر داشتن دما و روانکاری مناسب است. برای نیل به این هدف دو سیستم خنککاری و روغنکاری در موتور با حساسیت بسیار بالایی طراحی و تعبیه میشوند. عمده خرابیهای خودرو نیز اغلب مربوط به مشکلات همین سیستم است. در واقع نگهداری نادرست مالک از خودرو یا اعمال فشار بیشازحد به موتور خودرو منجربه خرابی زودهنگام قطعات میشود. حساسترین قطعه موتور که همواره وظیفه جداسازی و آببندی آب و روغن راa برعهده دارد. واشرسرسیلندر است. این قطعه معمولا در اثر تنشهای حرارتی فراوان به سرعت معیوب میشود و عملکرد و تولید قدرت در موتور را نیز با اختلال مواجه میکند. هفته گذشته راننده یک دستگاه مرسدسبنز C200 مدل 2012 با کارکرد 140هزارکیلومتر به مکانیکی، مراجعه و علت حضور خود را روشن شدن چراغ روغن اعلام کرد. مکانیک از راننده سوال کرد برای خودرو اتفاق خاصی رخ داده است؟ روغنموتور را چه زمانی تعویض کردهاید؟ راننده در پاسخ گفت تقریبا 2هزار کیلومتر پیش روغن خودرو را تعویض کردم، مدتی پیش با خودرو با سرعت بسیار زیاد حرکت کردم (استفاده از خودرو مانند استفاده از یک خودرو مخصوص پیست و رانندگی با همان شرایط بوده است) و دندهها را در دورهای بالا تعویض میکردم. بعد از مدت کوتاهی چراغ اخطار روغن روشن شد. علاوهبر این، خودرو روغن کم میکند و قدرت آن افت پیدا کرده است. مکانیک به بررسی موتور خودرو پرداخت و متوجه شد واشر سرسیلندر خودرو معیوب شده است و نیاز به تعمیر دارد. فشار آوردن بیش از حد به هر خودرویی سبب خرابی زودهنگام آن میشود مخصوصا اگر خودرو مجهز به توربو باشد. چون در این موتورها سیال روغن و واشر سرسیلندر به فشارهای بیشازحد حساس هستند. در ادامه مراحل تعمیر را مرور میکنیم.
1. ابتدا مکانیک به بررسی و اندازهگیری فشار و سطح روغن پرداخت و متوجه شد سطح روغن کم شده و روغن به داخل آب نفوذ کرده است. با این نشانه مکانیک دریافت که واشر سرسیلندر بهدلیل فشار بیش از حد راننده معیوب شده است و موتور نیاز به تعمیر دارد.
2.برای تعمیر باید موتور و متعلقات آن مانند دسته موتور، سیمکشی، سیستم اگزوز، توربو شارژر، استارت و گیربکس باز شود. سپس موتور را از شاسی جدا و به استند منتقل کرد و با بازکردن سینی جلو به بررسی تایم موتور پرداخت.
3.در این مرحله مکانیک مشغول باز کردن دندههای سیویویتی(ونوسها) و سر سیلندر شد. (پس از بازکردن سرسیلندر و بررسی واشر دریافت که قسمتهایی از واشر معیوب و سبب نفوذ روغن در آب شده است زیرا فشار روغن بهدلیل وجود توربو بالا بوده این امر سبب راهیافتن آن به سیستم خنککاری بود) سپس کارتر و تمام متعلقات کنار موتور را باز کرد. هنگام باز کردن کارتر دریافت بهدلیل نفوذ آب با توری اویلپمپ زنگ زده است و باید آن را تعویض کرد تا در آینده مشکلی ایجاد نکند.
4. در این مرحله مکانیک به ترتیب پیچهای شاتون را از میللنگ، باز و پیستونها را از سیلندر خارج کرد. مکانیک بعد از باز کردن اجزای موتور مشغول بررسی و تست سر سیلندر و سایر قطعات شد که سالم بودند. فقط باید دندههای ونوس را تعویض میکرد، زیرا خودروهای بنز از مدل 2010 تا 2013 در طراحی و تولید ونوسها ضعف داشتند و این کمپانی در مدلهای 2014 آنها را اصلاح کرد. همچنین بهدلیل کاهش سطح روغن، باید رینگوپیستون نیز تعویض میشد.
5. پس از آن مکانیک توری اویلپمپ را تعویض و در داخل موتور نصب کرد و کارتر را بست. سپس واشر سرسیلندر را روی بلوکه موتور چسباند و سرسیلندر را روی موتور قرار داد و مشغول بستن پیچها شد. سپس با ابزار مخصوص آنها را سفت کرد.
6.مکانیک میل بادامک و دندههای ونوس نو را روی سرسیلندر نصب کرد و تایم میلبادامک و میللنگ را گرفت. بعد از تایمگیری حدودی، زنجیر سفتکن، بالشتکها و زنجیر را نصب و مجدد تایم سرسیلندر را تنظیم کرد و مشغول سفت کردن اجزا شد.
7. بعد از اتمام کار سر سیلندر، مکانیک مشغول نصب متعلقات موتور ازجمله در سوپاپ، سینی جلو، سیمکشی، قطعات الکترونیکی و الکتریکی، توربوشارژر و منیفولد گاز و دود شد. درنهایت دسته موتورهای جدید و موتور را روی شاسی خودرو نصب کرد و سیالات آن را در موتور ریخت. در پایان نیز جهت اطمینان از عملکرد موتور آن را تست خیابانی کرد.
در پایان از مهندس رضابرنابادی کمال تشکر را داریم که ما را در تهیه این گزارش یاری کردند.
هزینه این نوع تعمیر در تعمیرگاههای سطح شهر 21 تا 24میلیونتومان است.