اهمیت گفتمان مهدویت در هدایت جوانان


اهمیت گفتمان مهدویت در هدایت جوانان

شهرری- ایرنا- گفتمان مهدویت به عنوان سمبل اخلاق اسلامی، آشنایی بیشتر و کاویدن ابعاد مختلف وجودی حضرت بقیه الله (عج) است می تواند در جهان پر از آشوب کنونی راهگشا و راهنمای جوانان در تمامی زمینه ها باشد که ابعاد این تاثیرگذاری در میزگرد ایرنا شهرری بررسی می شود.

معنادار بودن زندگی از جمله دغدغه های انسان معاصر است. اندیشه ها، باورها و آرمان های فردی و جمعی نقش تعیین کننده ای در معنا داشتن زندگی دارد. از جمله باورهایی که در معنابخشی به زندگی فردی نقش دارد باور به مهدویت است.
مهدویت در مذهب شیعه دوازده ‌امامی از دین اسلام، برگرفته از باور به ظهور امام دوازدهم شیعه، حجت بن حسن به عنوان منجی آخرالزمان است و مهدویت گونه ‌ای از موعودباوری است.
باور به مهدویت از این جهت که جهان، رو به خیر حرکت می کند و بر عدالت گستری و مبارزه با ظلم و فساد تاکید می کند و از این جهت که احیای اسلام راستین، تامین رفاه و آرامش، رضایتمندی و عشق به محبوب است به زندگی ارزش می دهد.
در دوره نوجوانی و جوانی، اساسی ترین تحولات زندگی انسان از طریق شکوفایی اصیل ترین نیازها به وقوع می پیوندد و نیاز به برخورداری از یک هویت مستقل، بیش ترین تاثیر را در سرنوشت افراد و درنتیجه در سرنوشت جوامع بشری دارد.
جوان در این برهه از زندگی، به موازات احساس نیاز به داشتن یک هویت مستقل، از نظر ذهنی نیز دچار یک تحول بی سابقه مهمی می شود که مکتب و گفتمان مهدویت در این برهه حساس زمانی می تواند راهگشا و راهنمای این جوانان باشد.
با توجه به اهیمت گفتمان مهدویت و شبهه افکنی هایی که از سوی رسانه های معاند و ضد اسلام و مکتب قرآن صورت می گیرد در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) شهرری میزگردی با حضور حجت الاسلام علی کنگرلو رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری، حجت الاسلام جواد علیرضایی کارشناس مذهبی و عباس طاهونه ای استاد دانشگاه و کارشناس مذهبی به باید و نبایدها و تاثیرگذاری این گفتمان بر هویت بخشی بر جوانان بیشتر بررسی شد.

** گفتمان مهدویت فصلی جدید در حیات دینی مسلمانان ایجاد کرد
حجت الاسلام جواد علیرضایی کارشناس مذهبی در این میزگرد اظهار داشت: آغاز امامت امام زمان(عج) فصل جدیدی را در حیات دینی و اجتماعی مسلمانان رقم زد و اینک منتظران مکتب انتظار امیدوارانه ظهور آن یگانه منجی عالم بشریت را از معبود بی همتا می طلبند.
وی با بیان اینکه امامت امام زمان (عج)، شروع وحدت بیشتر مسلمانان است، گفت: برادری و برابری و همچنین ید واحده بودن مسلمان ها در برابر کفار، مشرکان و دشمنان، انگیزه ای بر تحکیم بیش از پیش اتحاد و همدلی به شمار می رود.
این پژوهشگر دینی، مهدویت را رمز عبور شیعیان بیان کرد و افزود: ادیان دیگر نیز معتقدند منجی آنها خواهد آمد، اما شیعه در طول تاریخ بر وجود امام زمان(ع) تاکید داشته و این موضوع حتی در طول دوران 14معصوم هم مورد تاکید قرار گرفته است.
وی نخستین عامل ضرورت طرح مباحث مهدویت را اعتقاد به مهدویت عنوان کرد و گفت: اعتقاد به این اخلاق الهی رمز هویت است و شیعیان به امام زمان(عج) اعتقاد دارند، اما دیگر ادیان منتظر یک منجی هستند.
حجت الاسلام رضایی همچنین مهدویت را راه رسیدن به حق تعالی دانست و گفت: پیمودن راه امام زمان (عج) رسیدن به خداوند است و پیامبر اکرم (ص) وعده حجت الهی را 564 مرتبه اعلام داشتند و در حدیث ثقلین نیز می فرمایند که کتاب خدا و عترت هیچگاه از یکدیگر جدا نخواهند شد.

** جامعه را باید به سمت مهدوی باوری سوق دهیم
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری با بیان اینکه جامعه باید به سمت مهدی باوری و مهدی یاوری پیش رود، اظهار داشت: ارتباط بین مردم و امام زمان (عج) باید پر رنگتر شود و از این فرصت در راستای هدایت جوانان استفاده کرد.
حجت الاسلام علی کنگرلو با بیان اینکه جامعه نیاز به فضاسازی در حوزه مهدویت دارد، عنوان کرد: رفع برخی از شبهات با استفاده از مطالب شیعه انجام می شود تا بتوان این شبهات در حوزه مهدویت را از بین برد.
وی با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ مهدویت در جامعه به ویژه نسل جوان، افزود: فلسفه غیبت موجب حل معضلات و شبهات در جامعه به ویژه در بین جوانان و نوجوانان امروز جامعه ما می شود.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری تاکید کرد: ارتباط بین غدیر، مهدویت و فلسفه غیبت یک نکته مهم و مورد توجه به شمار می رود که با طرح آن شبهات بسیاری نیز برطرف می شود.
وی ترویج مکتب مهدویت در زمان کنونی را برای شفاف سازی اصول غیبت یک نیاز و ضرورت عنوان کرد و گفت: جامعه باید به این حساسیت برسد که به قائم نیاز دارد چرا که نبود شناخت و معرفت سبب ظهور عرفان های کاذب و شخصیت هایی منفی در این حوزه می شود.
حجت الاسلام کنگرلو افزود: جریان «احمدالحسن» ساکن بصره از گروه های وهابی است که با ادعاهای کاذب در صدد خدشه دار کردن فرهنگ مهدویت هستند و این جریان کاذب به حدی دامنه دار شده است که در مراسم اربعین نیز فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: ریشه پراکنی جریان های مذهبی کاذب به خصوص در فضای مجازی ناشی از نبود شناخت و کم توجهی به فرهنگ و مکتب مهدویت است.

** برنامه ریزی خاصی در استفاده از گفتمان مهدویت وجود ندارد
عباس طاهونه ای کارشناس مذهبی نیز در ادامه با بیان اینکه برنامه ریزی خاصی در حمایت از گفتمان مهدویت در جامعه ما وجود ندارد، تاکید کرد: با توجه به اینکه اقدامات انجام شده در حوزه مهدویت رو به توسعه و پیشرفت است اما هنوز در این زمینه ضعف داریم، ولی نسبت به گذشته در این حوزه پیشرفت هایی به چشم می خورد.
وی با بیان اینکه 11 هزار حدیث در زمینه مهدویت وجود دارد که 2 هزار و 500 حدیث آن مربوط به منابع شیعی است، گفت: این احادیث منبع عظیمی برای برنامه ریزی و جهت دهی به افکار جوانان محسوب می شود.
وی از مهدویت به‌ عنوان رمز حیات و هویت شیعه یاد کرد و با بیان اینکه امروز آرمان های مهدوی راه سعادت و تعالی جامعه اسلامی است، یادآور شد: جامعه بشری امروز برای رسیدن به رستگاری راهی جز حرکت در مسیر معارف مهدوی ندارد.
این استاد دانشگاه افزود: اگر در عصر حاضر به امامت و عترت دسترسی نداریم، اما آثار، سخنان و احادیث این بزرگان دین در بین مردم جامعه اسلامی وجود داشته و آشنایی با آن برای همه ضروری است.
وی اظهار داشت: آثار ائمه معصومین(ع) شامل دعاها، احادیث و معارفی هستند که ایشان در زمان خود بیان فرموده اند و اکنون در دسترس ما قرار دارند.
این کارشناس دینی، با اشاره به ضرورت آشناسازی نسل جدید و جوان به وجود مقدس امام زمان(عج)، گفت: جوانان و نوجوانان باید بدانند حضرت مهدی(عج) امامی است که خداوند برای بشریت تعیین کرده و سعادت اخروی آنها در گرو اعتقاد به امامت اوست.
این پژوهشگر برجسته عرصه مهدویت خاطرنشان کرد: امروز باید مباحث مرتبط و ابعاد مختلف مساله انتظار و مهدویت توسط محققان و پژوهشگران مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا جلوی برخی سوء استفاده ها و توهمات افراد سودجو و منحرف گرفته شود.
وی به اهمیت مساله ظهور موعود و منجی در آخرالزمان اشاره و خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت موضوع ظهور موعود و منجی در آخر الزمان، عده ای به دنبال سوء استفاده از این موضوع بوده و ادعای منجی بودن نیز کرده اند و اعلام پروژه پایان تاریخ از سوی غربی ها در واقع با هدف ایجاد شبهه و محو موضوع مهدویت بوده است.
طاهونه ای به تهاجمات فرهنگی دشمن در حوزه مهدویت اشاره و افزود: کتابها و پروژه های متعددی با هدف ایجاد شبهات و کمرنگ نمودن بحث مهدویت از سوی جبهه کفر کلید خورده و تاکنون بخش متعددی از هجمه های آنها با هدف تخریب و فراموشی ظهور منجی و موعود آخرالزمان انجام شده است.

** نبود معرفت دینی موجب بروز شبهات می شود
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری در ادامه گفت: وقتی معرفت نسبت به مسائل دینی وجود نداشته باشد، شبهات نیز شکل می گیرند و اثرگذار خواهند بود.
وی با تاکید بر اینکه آشنایی و معرفی مهدویت موانع و سدها را از بین می رود، عنوان کرد: همه صاحبنظران وظیفه دارند تا نسبت به شناخت گفتمان مهدویت و امام زمان(عج) در جامعه به ویژه برای نسل جوان اهتمام جدی ورزیده و تلاش گسترده ای انجام دهند.
حجت الاسلام کنگرلو با اشاره به اینکه در زمان ظهور امام زمان (عج)، امنیتی وصف ناشدنی در جامعه ایجاد می شود، یادآور شد: آغاز امامت امام عصر(عج) فرصتی مناسب برای ترویج فرهنگ مهدویت در جامعه است چرا که با بروز ظهور حضرت مهدی (عج) وضعیت تغیر خواهد کرد.

** شبهه در اذهان جوانان، دسیسه دشمنان است
عباس طاهونه ای در ادامه با اشاره به اینکه باید اقداماتی برای از بین رفتن شبهات انجام دهیم، عنوان کرد: باید مجموعه اقداماتی را در زمینه رفع شبهات انجام داد تا این گونه اقدامات به ظهور منتج شود.
وی قیام جمهوری اسلامی در سال 57 را یکی از این اقدامات مهم برای زمینه سازی ظهور امام زمان (عج) برشمرد و گفت: یکی از شبهاتی که از سوی دشمنان اسلام ایجاد شده این است که هر پرچمی غیر از پرچم امام زمان، پرچم طاغوت است.
طاهونه ای به شبهات مطرح شده در زمینه مهدویت اشاره کرد و گفت: مطرح کردن خشونت، نفی ولادت حضرت مهدی (عج)، نفی طول عمر حضرت ولی عصر(عج)، تفرق شیعه اینکه شیعه بعد از امام یازدهم متفرق شده و کسی برای ساماندهی آنها وجود نداشته است را از شبهات مطرح شده عنوان کرد.
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: شبهاتی نیز مبنی بر اینکه لزومی برای غیبت وجود ندارد یا اینکه برخی شبهات دیگر نیز در مورد ترس از مرگ عنوان شده که علت ظهور نکردن حضرت مهدی (عج) به دلیل ترس از مرگ و قتل ایشان است.
وی ادامه داد: افراد شبهه افکن پا فراتر گذاشته و به حدیثی از پیامبر مبنی بر اینکه «کسی در این دنیا بیش از صد سال عمر نمی کند» را مطرح می کنند که البته این حدیث در وهابیت عنوان شده است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه طفل بودن حضرت و اینکه در پنج سالگی به امامت رسیده اند بهانه دیگری برای شبهه افکنی مخالفان به شمار می رود، عنوان کرد:هر چند که این شبهات سالهای مدیدی است که در اسلام ریشه دوانیده اند ولی هیچوقت به معنای واقعی اثر گذار نبوده اند.
وی با بیان اینکه تحریفات در جامعه مشکلاتی را هم به همراه دارد، اظهار داشت: سیستم استکبار جهانی در زمینه شبهه افکنی به خرافات دامن می زنند و خوراک فکری غلط را در جامعه ترویج می دهد.
طاهونه ای با اشاره به اینکه کسب علم از مقدمات ظهور است، گفت: افزایش سطح کمال، دانش و علم از شرح وظایف برای ظهور امام زمان (عج) محسوب می شود.

** نسل جوان باید با توطئه های شبهه آفرین دشمن آشنا شوند
رئیس اداره تبلیغات اسلامی ری در ادامه با ذکر اینکه نسل جوان و نسل های آتی شناخت چندانی از گفتمان مهدویت ندارند و تبلیغات سوء دشمنان در ذهن جوانان تاثیرگذار است، تاکید کرد: نسل جوان باید با توطئه های شبهه آفرین دشمن آشنا شوند.
حجت الاسلام کنگرلو تصریح کرد: دشمنان با تبلیغات مسموم و بمباران فکری از طریق رسانه های مجازی و ماهواره ای با حمله به مقدسات نظام و ترویج القاهای شبهه برانگیز سعی در انحراف فکری جوانان و نوجوانان دارند.
وی افزود: نسل جدید و خانواده های آنها باید آگاه باشند که تبلیغات دشمنان سم و زهری خطرناک است که جوانان را با شبهه های دینی گمراه می سازند و آنها را از گرایش های مذهبی و دینی دور می کنند.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی ری یادآور شد: مسئولان فرهنگی و آموزشی و بویژه روحانیت شرایط را برای جوانان و نسل های آتی تشریح کنند تا این قشر به خوبی بدانند که جایگاه اسلام و دین در دوری از اشتباه و خطا تا چه حدی تاثیرگذار است.
وی تاکید کرد: دشمنان همواره سعی دارند تا با طرح سوال در اذهان جوانان شبهه مذهبی ایجاد کنند و اینجاست که باید با آگاهی کامل جلوی این تفرقه ها را گرفت.

** جوان منتظر، پویا و دارای فکر و برنامه‌ است
رئیس اداره تبلیغات اسلامی ری در ادامه گفت: معنای واقعی انتظار این است که همیشه خود را برای ظهور عادل جهانی و مصلح کل آماده کنیم و کسی که منتظر مصلح است باید خود نیز صالح باشد.
وی عنوان کرد: جوانان، بازوی قدرتمند دفاع و سازندگی هر جامعه و تأثیر‌گذارترین افراد در تحولات محسوب می شوند و ویژگی های جوان آنقدر مهم و با ارزش است که در تشکیل حکومت جهانی امام عصر (عج) چشمگیر و نمایان است.
حجت الاسلام کنگرلو گفتمان و مکتب مهدویت را ابزار اصلی راهنمایی جوانان بیان کرد و گفت: هر چقدر به این گفتمان نزدیک شویم صفا و معنویت بیشتر می شود و به همان اندازه از انحرافات و فسادهای اخلاقی دور خواهیم شد.
وی اضافه کرد: صرف دوست داشتن و علاقه به حضرت و منتظر ظهورش بودن کافی است و قطعا در ادامه از دیگر برکات نیز بهره مند خواهند شد.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی ری گفت: نباید برنامه‌های بدون پایه و اساس را در حوزه انتظار وارد فعالیت‌های فرهنگی کنیم و حقیقت مسائل در حوزه مهدویت برای همگان تبیین شود.
وی یادآور شد: بهره گیری از فضای مجازی برای ترویج مبانی مهدویت از جمله مسائل مهم در دنیای کنونی است که برخی مواقع مورد غفلت واقع می شود و از آن به خوبی استفاده نمی شود.
وی تصریح کرد: تهیه محتوای مناسب در فضای مجازی در کنار برنامه های جامع آموزشی و فرهنگی جزو ضرورت های آشنایی نسل جوان با امام زمان (عج) است.

** باید جهان را آماده ظهور حضرت مهدی (عج) کنیم
طاهونه ای در ادامه عنوان کرد: با وجود اینکه در10 سال گذشته اقداماتی خوبی در گفتمان مهدویت انجام شده، ولی جامعه ما آماده پذیرش حضرت مهدی(عج) نیست.
وی تاکید کرد: زمینه های ظهور حضرت مهدی (عج) فراهم نشده و تا زمانی که رفتار و اعمال ما عطر و بوی خدایی نگرفته، منجی عالم بشریت ظاهر نخواهد شد.
این پژوهشگر دینی شناخت صحیح امام زمان (عج) را در عصر غیبت ضروری دانست و اظهار کرد: مومنان باید با دعا برای سلامتی و فرج امام زمان (عج)، زمینه های ظهور را فراهم کنند و وظیفه ما ترویج فرهنگ انتظار است.
وی امر به ‌معروف و نهی از منکر را از راه‌های تشکیل حکومت امام زمان (عج) دانست و ادامه داد: مومنان نباید به این فریضه واجب بی توجه باشند و یکی از راه های اصلاح جامعه، نهادینه کردن آن است.
طاهونه ای با بیان اینکه نخبگان جامعه برنامه مدونی برای پذیرش ظهور ندارند، گفت: هم اکنون زمان برنامه ریزی و کنکاش در این زمینه فرا رسیده و بیش از گذشته فعالیت کنیم.
1970/6003

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا