خواص پسته دریایی: 13 خاصیت پسته مرداب یا تخم نیلوفر آبی برای سلامتی


خواص پسته دریایی: 13 خاصیت پسته مرداب یا تخم نیلوفر آبی برای سلامتی

خواص پسته دریایی برای سلامتی عبارتند از مدیریت دیابت، درمان بی‌خوابی، حمایت از سلامت معده، کند کردن روند پیری، حمایت از بهداشت دهان و تامین انرژی فوری. سایر خواص پسته دریایی حمایت از بارداری، درمان زخم‌ها یا مشکلات دهان، حمایت از اشتهای متعادل، بهبود روند دفع ادرار، حفظ فشار خون، حمایت از سلامت قلب و عروق و درمان التهاب و عفونت را شامل...

خواص پسته دریایی برای سلامتی عبارتند از مدیریت دیابت، درمان بی‌خوابی، حمایت از سلامت معده، کند کردن روند پیری، حمایت از بهداشت دهان و تامین انرژی فوری. سایر خواص پسته دریایی حمایت از بارداری، درمان زخم‌ها یا مشکلات دهان، حمایت از اشتهای متعادل، بهبود روند دفع ادرار، حفظ فشار خون، حمایت از سلامت قلب و عروق و درمان التهاب و عفونت را شامل می‌شود.

خواص پسته دریایی: 13 خاصیت پسته مرداب یا تخم نیلوفر آبی برای سلامتی

ممکن است این دانه‌های سفید یا سفید دارای سایه‌ای از رنگ زرد را در فروشگاه‌های خشکبار دیده باشید. آنها به عنوان دانه یا تخم نیلوفر آبی یا پسته دریایی شناخته می‌شوند. مصرف این ماده‌ی خوراکی یک روش سریع و مفید برای این است که مقدار زیادی مواد مغذی به بدن‌تان برسانید.

تخم نیلوفر آبی یا پسته دریایی چیست؟

گیاه لوتوس یا نیلوفر آبی در آسیای جنوب شرقی رشد می‌کند و به لحاظ علمی با نام Nelumbo Nucifera یا لاله‌ی مردابی شناخته می‌شود. شما می‌توانید دانه یا تخم نیلوفر آبی یا پسته دریایی را به صورت بوداده، سرخ شده یا خام مصرف کنید. در چین، این دانه‌ها نه تنها در طب سنتی استفاده می‌شوند، بلکه از گلبرگ‌های آن نیز برای معطر کردن غذاها و همچنین تهیه‌ی دمنوش گیاهی استفاده می‌کنند. در فرهنگ ژاپنی، نیلوفر آبی به عنوان نوعی سبزی محسوب می‌شود و به طور گسترده‌ای همراه با دانه‌ها و ریشه‌های آن مورد مصرف قرار می‌گیرد.

خواص پسته دریایی: 13 خاصیت پسته مرداب یا تخم نیلوفر آبی برای سلامتی

ارزش تغذیه‌ای تخم نیلوفر آبی یا پسته دریایی

– کربوهیدرات ۲۸ گرم

– کلسیم ۴۴ میلی‌گرم

– مس ۰۹۴ میلی‌گرم

– فیبر غذایی ۸ گرم

– انرژی ۳۷۲ کیلوکالری

– فولات ۲۸ میکروگرم

– آهن ۹۵ میلی‌گرم

– منیزیم ۵۶ میلی‌گرم

– منگنز ۶۲۱ میلی‌گرم

– نیاسین ۴۲۹ میلی‌گرم

– پانتوتنیک اسید ۲۲۸ میلی‌گرم

– فسفر ۱۶۸ میلی‌گرم

– پروتئین ۱۳ گرم

– پتاسیم ۳۶۷ میلی‌گرم

– پیریدوکسین ۱۶۸ میلی‌گرم

– ریبوفلاوین ۰۴ میلی‌گرم

– سدیم ۱ میلی‌گرم

– تیامین ۱۷۱ میلی‌گرم

– آب ۷۷ گرم

– روی ۲۸ میلی‌گرم

خواص پسته دریایی برای سلامتی

۱. برای افراد دیابتی مفید است

متخصصان تغذیه پسته دریایی را به علت کالری کم و محتوای فیبر بالایی که دارد، دوست دارند. فیبر غذایی توانایی پایین آوردن سطح قند خون را در جریان خون دارد. به همین دلیل افرادی که مبتلا به دیابت هستند باید دست کم یک بار در هفته به مقدار کمی پسته‌ی دریایی مصرف کنند. در طول روز که احساس گرسنگی می‌کنید، این دانه‌های مغذی می‌توانند میان‌وعده‌ی مناسبی باشند. گفته می‌شود که مواد معدنی موجود در پسته‌ی دریایی به کاهش فاکتورهای موثر در بروز دیابت نوع ۲ کمک می‌کنند. با این حال، شواهد بیش‌تری برای حمایت از این ادعا وجود ندارد. شما همیشه می‌توانید در مورد میزان بالای قند خون‌تان با پزشک مشورت کنید.

۲. پسته‌ی دریایی بی‌خوابی را درمان می‌کند

در دنیای امروز بی‌خوابی و آپنه‌ی خواب کم کم به اختلالات خواب شایعی تبدیل می‌شوند و می‌توانند روی روح و روان شما تأثیر بگذارند. علاوه بر این، استرس به ایجاد الگوهای خواب نامنظم کمک می‌کند یا در بیشتر موارد یک اختلال جدی در شما باعث بروز بی‌خوابی می‌شود. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که پسته‌ی دریایی را به دلیل تاثیر آرام‌بخشی که روی بدن دارد مصرف کنند. آنها ذهن دچار استرس را آرام می‌کنند و به طور موثر با بیقراری مبارزه می‌کنند. بنابراین، دانه‌های مغذی پسته‌ی دریایی به طور بالقوه توانایی بهبود اوضاع خواب و استراحت شما را دارند.

۳. برای سلامت معده مفید است

مصرف منظم غذاهای فرآوری‌شده می‌تواند سلامت معده شما را مختل کند. به همین دلیل است که باید مواد غذایی را که می‌توانند مشکلات ناگهانی معده را درمان کنند، در خانه داشته باشید. پسته‌ی دریایی بوداده می‌تواند در این زمینه تاثیر بسیار خوبی داشته باشد. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این دانه‌های مغذی می‌توانند اسهال، استفراغ و سوء هاضمه را درمان کنند. مشکلات معده کاملا تحریک‌کننده و دردناک هستند، اما با کمک پسته‌ی دریایی، می‌توانید دستگاه گوارش خود را تقویت کنید.

خواص پسته دریایی: 13 خاصیت پسته مرداب یا تخم نیلوفر آبی برای سلامتی

۴. یک عامل ضد پیری است

در واقع باور نکردنی است اما زمانی که پای مبارزه با روند پیری به میان می‌آید، تنها تعداد کمی از دانه‌های لوتوس یا پسته‌ی دریایی می‌توانند به عنوان یک کرم ضد پیری عمل کنند. این دانه‌های قدرتمند آنزیم‌هایی هستند که تولید کلاژن را ترویج می‌دهند و سطوح مناسبی از پروتئین را برای حفظ پوستی جوان فراهم می‌کنند. هنگامی که پسته‌ی دریایی را به طور منظم مصرف کنید، مواد مغذی موجود در پسته‌ی دریایی جوان کردن دوباره‌ی سلول‌های پوست را آغاز می‌کنند و به این ترتیب سبب می‌شوند که پوست نرم و صافی داشته باشید. آنها حاوی ویتامین‌های مختلفی هستند که به کاهش علائم زودرس بالا رفتن سن مانند پیری زودرس کمک می‌کند.

دانشمندان با توجه به میزان فراوان آنزیم‌های متمایز و قوی موجود در پسته‌ی دریایی، تصمیم گرفته‌اند که این دانه‌ها را در محصولات مراقبت از پوست قرار بدهند تا شاهد اثرات بیش‌تر آنها روی پوست باشند. با این حال، متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌کنند که به جای انتخاب یک محصول، بهتر است خود پسته‌ی دریایی به صورت خوراکی مصرف شود.

۵. برای بهداشت دهان و دندان مفید است

خونریزی لثه یکی از شایع‌ترین مشکلات دهان است. شما می‌توانید دانه‌های پسته‌ی دریایی را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید تا از خونریزی بیش از حد آن جلوگیری کنید. این اختلال عمدتا به دلیل ضعف لثه‌ها و یا مسواک زدن سفت رخ می‌دهد. با این حال، خواص درمانی پسته‌ی دریایی نه تنها مانع از خونریزی مداوم می‌شود بلکه سوزش در لثه‌ها را نیز تسکین می‌دهد. همچنین اگر در طول مسواک زدن درد همراه با خون احساس می‌کنید، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا مشکل واقعی را شناسایی کنید زیرا ممکن است نشانه‌ای از برخی بیماری‌های جدی در دهان و دندان باشد.

۶. انرژی فوری برای بدن فراهم می‌کند

شما می‌توانید نوشیدنی‌های انرژی‌زا و شیرین را با دانه‌های پسته‌ی دریایی جایگزین کنید. آنها قادر هستند فورا برای‌تان انرژی فراهم کنند و منبعی طبیعی برای دستیابی به پتاسیم، منیزیم، فسفر و پروتئین باشند. مصرف دانه‌های پسته‌ی دریایی فوق‌العاده آسان است و می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای میان‌وعده نیز باشد. کارشناسان توصیه می‌کنند که دانه‌های بوداده‌ی پسته‌ی دریایی را در یک ظرف کوچک به محل کار یا دانشگاه ببرید و آن را در سفر به منظور منبع خوبی برای افزایش انرژی همواره مد نظر داشته باشید.

۷. برای زنان باردار مفید است

مادران باردار باید مقدار مناسبی از پروتئین را برای رشد مناسب مغز و سیستم عصبی جنین مصرف کنند. دانه‌های پسته‌ی دریایی سبک هستند و مواد مغذی فراوانی دارند، بنابراین یک میان‌وعده‌ی سالم محسوب می‌شوند. زنان باردار می‌توانند یک مشت پسته‌ی دریایی را ۲-۳ بار در روز میل کنند و به این ترتیب اشتهای افزایش یافته‌شان را نیز ارضا کنند. با این حال توصیه می‌شود ابتدا با پزشک‌تان در این زمینه مشورت کنید.

۸. زخم دهان را التیام می‌دهد

دانشمندان ثابت کرده‌اند که دانه‌های پسته‌ی دریایی حاوی مقدار زیادی از خواص ضد التهابی هستند و به همین دلیل می‌توانند به طور موثر درد و زخم دهان را درمان کنند. این دانه‌های قدرتمند در عین حال منبعی از از ترکیبات تسکین‌دهنده‌ای هستند که در این شرایط نیاز دارید.

۹. مشکل نامنظم بودن اشتها را درمان می‌کند

اشتهای نامنظم یا بی‌اشتهایی در کودکان شایع است. شما می‌توانید این مشکل را با قرار دادن دانه‌های پسته‌ی دریایی در رژیم غذایی‌تان حل کنید. محتوای بالای فاکتورهای قابض طبیعی در دانه‌های پسته‌ی دریایی توانایی بازگرداندن اشتهای از بین رفته را دارند. متخصصان تغذیه همچنین روی درمان مشکلات اشتها در کودکان با استفاده از منابع طبیعی تاکید دارند. افراد مسن نیز می‌توانند دانه‌های پسته‌ی دریایی را برای نظم دادن به اشتها مصرف کنند.

۱۰. برای دستگاه ادرار مفید است

گفته می‌شود که آنزیم‌های موجود در دانه‌های لوتوس یا پسته‌ی دریایی عفونت‌های دستگاه ادراری را کاهش می‌دهند و اجازه می‌دهند دفع ادرار فرآیند طبیعی خود را داشته باشد. با این حال، در صورتی که هنگام ادرار کردن درد دارید، نباید خودتان دست به کار درمان مشکل موجود شوید و به جای آن بهتر است با پزشک مشورت کنید.

۱۱. فشار خون را در سطح متعادل حفظ می‌کند

برای درمان فشار خون می‌توانید تعداد کمی از دانه‌های پسته‌ی دریایی را در رژیم غذایی‌تان قرار بدهید. این دانه‌ها سرشار هستند از آلکالوئیدهای ضد اسپاسم و ایزوکوینولین که به عریض شدن عروق خونی و کاهش فشار خون کمک می‌کنند.

۱۲. سلامت قلب و عروق را بهبود می‌دهد

متخصصان تغذیه مصرف غذاهای حاوی سدیم، منیزیم و منگنز را برای افرادی که مشکلات قلبی عروقی دارند، جهت جلوگیری از آسیب بیش‌تر توصیه می‌کنند. شما می‌توانید سطوح کافی مواد مغذی را برای حفظ سلامت قلب از این دانه‌های مغذی دریافت کنید.

۱۳. التهاب و عفونت را درمان می‌کند

دانه‌های پسته‌ی دریایی دارای خواص التیام‌بخش و آرام‌کننده هستند. به همین دلیل است که در طول چند دهه همواره بخشی از طب سنتی چینی به منظور بهبود زخم و بریدگی و جلوگیری از گسترش عفونت در ناحیه‌ی آسیب‌دیده بوده‌است.

سخن پایانی

شما با قرار دادن منابع طبیعی در رژیم غذایی، می‌توانید با بیماری‌ها و اختلالات مختلف مبارزه کنید. پسته‌ی دریایی یکی از آن مواد طبیعی و بسیار موثر است، بنابراین تعلل نکنید و مقداری از آن را خریداری و مصرف کنید تا متوجه تفاوت حاصل از آن بشوید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- سارا فیضی

منبع: نچرال فود سریز

خواص پسته دریایی: ۱۳ خاصیت پسته مرداب یا تخم نیلوفر آبی برای سلامتی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(ویدیو) لحظه پرتاب بمب اتمی از جنگنده اف 35