پیشرفت فیزیکی 600 درصدی کشاورزی حفاظتی در البرز


پیشرفت فیزیکی 600 درصدی کشاورزی حفاظتی در البرز

کرج- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان البرز گفت که اجرای روش کشاورزی حفاظتی در اراضی زراعی استان بیش از 600 درصد در سال زراعی جاری پیشرفت فیزیکی داشته است.

محمد تاج الدینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به سیاست های ابلاغی وزارت جهادکشاورزی، کشاورزی حفاظتی در استان البرز از 2 سال پیش با 2 روش خاکورزی و بی خاکورزی با جدیت شروع شد.
وی اظهار داشت: امسال سهمیه روش خاکورزی کشت گندم برای البرز 615 هکتار ابلاغ شد که این رقم را به 2 هزارو911 هکتار افزایش دادیم.
همچنین سطح خاکورزی اراضی محصول جو 102 هکتار ابلاغ شد که یک هزارو886 هکتار اجرا شد و برای محصول کلزا سهمیه ابلاغی 51 هکتاررا به 142 هکتار رسید.
« کشاورزی حفاظتی در اصل مجموعه ای ازاقدامات از قبیل نگهداری بقایای گیاهی، به حداقل رساندن دست کاری خاک، اعمال تناوب زراعی، کاربرد کود سبز، کنترل عبور و مرور وسائل و ماشین های کشاورزی در سطح مزرعه و استفاده از بسترهایی با پشته های عریض است.»
تاج الدینی بیان داشت: با مد نظر قرار دادن کاهش قابل ملاحظه علف های هرز در خاکورزی، حفظ سطوح کافی از بقایای گیاه زراعی روی سطح خاک ( حداقل 30 درصد زمین پس از اتمام عملیات کاشت توسط از بقایا پوشیده باشد)، رعایت تناوب زراعی مناسب و اقتصادی بودن برای کشاورز محقق می شود.
وی افزود: این روش کشت دارای اهدافی چون بهبود حاصلخیزی خاک، استفاده بهینه از آب، به حداقل رساندن فرسایش آبی و بادی، تغذیه بهینه گیاه، تولید همراه با حفاظت از منابع، استفاده از فرآیندهای بیولوژیکی در خاک، کاهش آلودگی های زیست-محیطی، حداقل کردن انرژی مصرفی در واحد سطح و بهبود ساختمان خاک می باشد.
تاج الدینی گفت: عملیاتی شدن کشاورزی حفاظتی در قالب خاکورزی موجب کاهش تبخیر آب ، حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش می شود.

وی اظهار داشت : در روش بی خاکورزی نیز از مجموع 94 هکتار سهمیه ابلاغی استان در سه محصول گندم، جو و کلزا سطحی معادل 120 هکتار به اجرا درآمده که دارای پیشرفت فیزیکی 127 درصد در سال زراعی 98-97 است.
تاج الدینی افزود: برای تحقق برنامه ابلاغی از مجموع ادوات کشت حفاظتی استان که 70 دستگاه و شامل چیزل پکر، خاکورز مرکب، خطی کار مستقیم و ... می باشد، استفاده شده است.
استان البرز دارای حدود 68 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است.
6156/ 6155

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس