ویتامین خوش اخلاقی!


ویتامین خوش اخلاقی!

رکنا: این ویتامین های معرفی شده برای کج خلق ها و بداخلاق ها توصیه می شود.

هرچند عوامل بسیاری وجود دارد که باعث کج خلقی و دمدمی بودن افراد می شود، اما کاهش سطوح برخی از ویتامین ها و سایر موادمغذی نیز از علل فیزیولوژیکی به حساب می آیند. افزایش دریافت برخی از ویتامین های ضروری در افراد ممکن است موجب بهبود حالات روحی شود.

ویتامین B12

بسیاری از آزمایشات بالینی ویتامین B12 بر افسردگی، اضطراب و مشکلات مرتبط با سایر حالات روحی تاکید دارد. براساس اداره مکمل های غذایی انستیتوی ملی سلامت در ایالات متحده، افسردگی و سردرگمی از علائم کمبود ویتامین B12 به حساب می آیند.

اسیدفولیک

اسیدفولیک یکی دیگر از ویتامین های ضروری مرتبط با مدیریت حالات روحی محسوب می شود. اگرچه مقدار کمی از این ویتامین مورد نیاز بوده، اما برای تولید سروتونین و نوراپینفرین در مغز حیاتی است. بسیاری از داروهای تجویزی ضدافسردگی نیز بر ساخت این موادشیمیایی در مغز تاکید دارند. اسیدفولیک به صورت مکمل در دسترس بوده که یک ماده اولیه رایج در مولتی ویتامین ها است، همچنین این ویتامین را می توان از طریق مصرف سبزیجات برگ سبز، آناناس، پرتغال، موز و مارچوبه دریافت کرد.

نیاسین

نیاسین معروف به ویتامین B3 مسئول تجزیه چربی ها، پروتئین ها، کربوهیدرات و تبدیل آنها به انرژی است. کمبود این ویتامین در بدن منجر به بروز افسردگی و سایر اختلالات روحی می شود، زیرا نیاسین با اسیدآمینه تریپتوفان ارتباط دارد. یکی از نقش های تریپتوفان به عنوان یک اسیدآمینه ضروری تولید نیاسین است، اما مسئول تولید سروتونین (انتقال دهنده عصبی برای تثبیت خلق و خو) نیز می باشد. در زمان پایین بودن سطوح تریپتوفان که در افراد مبتلا به افسردگی رایج است، مقدار زیادی از تریپتوفان موجود برای تولید نیاسین اختصاص داده شده و تولید سروتونین نادیده گرفته می شود. دریافت نیاسین از مولتی ویتامین ها، غلات کامل و فرآورده های گوشتی مانند جگر و قلوه می تواند مفید باشد.

ویتامین D

براساس مطالعه منتشر شده در مجله امریکایی روانپزشکی سالمندان، کمبود ویتامین D با حالات روحی و عملکرد شناختی ضعیف در میان سالمندان مرتبط است. مکمل یاری با ویتامین D ممکن است یک درمان جایگزین موثر برای افسردگی زمستانی باشد. ماهی یکی از منابع غذایی ویتامین D است. همچنین از دیگر منابع این ویتامین می توان به شیر و غلات صبحانه غنی شده با ویتامین D اشاره کرد.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر