به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، برنامه سینمایی «هفت» سال 1389 به کارگردانی، تهیه‌کنندگی و اجرای فریدون جیرانی برای بررسی مسائل سینمای ایران از شبکه سه سیما تهیه و پخش شد. این برنامه در طول دوره‌های مختلف دچار تغییرات بسیاری شد که پس از فریدون جیرانی اجرا، کارگردانی و تهیه‌کنندگی این برنامه برعهده محمود گبرلو قرار گرفت، گبرلو مدتی طولانی اجرای این برنامه را بر عهده داشت و در نهایت باز این مجری این برنامه تغییر کرد و این بار بهروز افخمی در برنامه سینمایی «هفت» حاضر شد که مثل همه افراد این کارگردان نیز نتوانست اجرای مداومی برای برنامه «هفت» داشته باشد و پس از او در مدتی بسیار کوتاه در ایام جشنواره فیلم فجر رضا رشیدپور اجرای برنامه «هفت» را برعهده گرفت.

طی همه دوره‌های این برنامه شاید شخصی که بیش از همه مجری‌ها در «هفت» حضور داشته منتقد آن مسعود فراستی باشد که نسبت به او نیز انتقادهای بسیاری وجود داشت و برخی مواقع فراستی نیز از برنامه «هفت» کنار گذاشته میشد.

با گذشت 8 سال از پخش اولین قسمت این برنامه می‌توان دستاوردهای آن را مورد بررسی قرار داد و با آزمون و خطاهایی که طی این سال‌ها در «هفت» شاهدش بودیم می‌توان به آسیب‌شناسی و خواسته مشخصی از سوی سینماگران درباره این برنامه رسید. به همین بهانه با برخی از کارگردان‌های مطرح سینما گفت و گوهایی داشتیم که در ادامه بخشی از این گفت و گوها را می‌توانید بخوانید.

مهدی صباغ‌زاده نویسنده و کارگردان سینما در رابطه با برنامه «هفت» نگاه نسبتاً مثبتی داشت و یکی از مخالفت‌هایش درباره این برنامه به حضور مسعود فراستی مربوط بود که طی اظهاراتی گفت: به شدت مخالف حضور مسعود فراستی در برنامه «هفت» هستم و امیدوارم نشانی از ایشان در این برنامه یا هر برنامه دیگری در تلویزیون وجود نداشته باشد و در واقع سر و کله این منتقد در تلویزیون پیدا نشود. مسعود فراستی برای نقد آثار سینمایی به هیچ وجه گزینه مناسبی نیست و به نظر من بهتر است که به عنوان مدرس سینما کار خود را ادامه دهد و از حیطه نقد خارج شود. ادبیات فراستی به حوزه نقد آسیب می‌زند.

خسرو معصومی نویسنده و کارگردان سینما با مخالفتی صد در صد نسبت به برنامه «هفت» و اجرای آن توسط بهروز افخمی اظهار داشت: برنامه «هفت» در زمان افخمی نتوانست به معضلات سینمای ایران بپردازد و از طرفی مسعود فراستی نیز گزینه مناسبی برای نقد آثار سینمایی نیست. او تا امروز حتی یک فستیوال خارجی نرفته و همیشه نسبت به فیلم‌های ایرانی موفق در جشنواره‌های خارجی موضع بدی دارد. از نظر من سینما پس از انقلاب آبروی ایران و نظام جمهوری اسلامی را در دنیا حفظ کرد و اگر فراستی بتواند نگاهش را بازتر کند می‌تواند به این مسأله پی ببرد و از زدن برچسب‌های مثل سیاهنمایی به فیلم‌ها دست برمی‌دارد. پشت برنامه افخمی اتاق فکری برای نابودی سینمای ایران وجود داشت.

ابوالحسن داوودی دیگر نویسنده و کارگردانی بود که با آن گفت و گو کردیم و وی با حمایت از این برنامه و اجرای آن توسط افخمی از حضور مسعود فراستی در این برنامه انتقاد کرد و با اشاره به محدودیت‌های تلویزیون گفت: متأسفانه تفکرات انحصاری صدا و سیما تشدید پیدا کرده و همان نگاه قلدرمعابانه و نظامی بیش از پیش ترویج پیدا کرده، اگر قرار باشد که تلویزیون با محدودیت‌هایش برنامه‌ای سینمایی خنثی داشته باشد و یا جلوی پخش برنامه «هفت» را پس از چند هفته بگیرد، بهتر است این برنامه دوباره تولید نشود و سینما تریبونی در تلویزیون نداشته باشد. سینما نمی‌تواند در محدوده نگاه یک مدیر قرار بگیرد و نیاز به یک برنامه کاملاً بی‌طرف دارد.

علیرضا رئیسیان نویسنده و کارگردان سینما با حمایت کامل از برنامه «هفت» و حضور بهروز افخمی و مسعود فراستی در این برنامه اظهار داشت: امیدوارم بهروز افخمی هر طور شده نظر مسعود فراستی را برای حضور در برنامه «هفت» جلب کند و فراستی نیز مثل قبل در این برنامه حضور داشته باشد. در بلبشویی که سینمای ما گرفتار آن است ما نیاز به نگاه موشکافانه، صریح و نقادانه فراستی داریم و حتماً حضور این منتقد در این برنامه می‌تواند مفید باشد. برنامه «هفت» در محدودیت‌های تلویزیون نیاز به صراحت فراستی دارد و این دو سینماگر می‌توانند به کمک سینمای ایران بیایند. امیدوارم سینماگران ما نیز تحمل شنیدن انتقادات تند و تیز فراستی را داشته باشند و علیه او موضع نداشته باشند.