جشن استقلال لبنان در سایه غیاب 6 ماهه دولت


جشن استقلال لبنان در سایه غیاب 6 ماهه دولت

بیروت- ایرنا- جشن هفتاد و پنجمین سالگرد استقلال لبنان در شرایطی ‌برگزار شد که این کشور، 6 ماه است که درگیر تشکیل دولت است و «سعد الحریری» نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه هنوز نتوانسته این مهم را به سرانجام برساند.

به گزارش ایرنا، صبح دیروز (پنج شنبه) با ورود «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان به بلوار ساحلی بیروت یعنی مکان برگزاری رژه نیروهای نظامی، انتظامی و امدادی لبنان به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد استقلال لبنان، توپخانه ارتش با شلیک توپ و کشتی ها نیز با به صدا درآوردن بوق های خود از وی استقبال کردند.
سپس عون در کنار «یعقوب الصراف» وزیر دفاع، سوار بر خودروی نظامی روباز و پشت سر آنها در خودروی دیگری «نبیه بری» رئیس پارلمان در کنار سعد الحریری از نیروهای شرکت کننده در میدان سان دیدند. بعد از آنکه سه مقام ارشد لبنانی به یابود شهدای ارتش کشورشان گل اهدا کردند و در جایگاه ویژه مستقر شدند، رژه یگان های مختلف ارتش، نیروهای امنیت عمومی، پلیس، صلیب سرخ و دفاع مدنی آغاز شد و یک ساعت و نیم به طول انجامید. بالگردهای ارتش لبنان نیز با پرچم های این کشور بر فراز جایگاه به پرواز درآمدند.
پس از اتمام مراسم، روسای سه گانه لبنان در تالار «25 مه» (4خرداد، سالروز آزادسازی جنوب لبنان از اشغال رژیم صهیونیستی) در کاخ ریاست جمهوری «بعبدا» از مهمانان داخلی و خارجی پذیرایی کردند. شخصیت های سیاسی، فرهنگی، حزبی و دینی لبنانی در کنار دیپلمات ها و روسای هیات ها و نهادهای بین المللی حاضر در لبنان از جمله کسانی بودند که برای تبریک سالروز استقلال لبنان در یک صف نسبتاً طولانی، یکی پس از دیگری نزد عون، بری و الحریری می آمدند.
شاید بتوان خروج یا بهتر بگوییم فرار الحریری از تالار را در زمانی که سفیر سوریه به جایگاه مقام ها می رسید، نکته جالب توجه این مراسم دانست. برای دومین سال متوالی نخست وزیر لبنان که به نزدیکی به مواضع سعودی معروف است در یک مناسبت ملی، از دست دادن با سفیر کشور همسایه به خاطر اختلاف بر سر بحران و جنگ در آن کشور و بهانه دست داشتن نظام سوریه در ترور پدر خود «رفیق الحریری» نخست وزیر پیشین لبنان، سر باز زد که این امر دست مایه بیشتر رسانه ها شد.
البته از حاشیه های مهم این مراسم، حضور نیافتن شخصیت ها و چهره های سیاسی مهمی بود؛ کسانی چون «امیل لحود» رئیس جمهوری پیشین لبنان، «ولید جنبلاط» رهبر حزب دروزی «سوسیالیست ترقی خواه» و فرزندش «تیمور جنبلاط» که رئیس فراکسیون «گردهمایی دموکراتیک» در پارلمان لبنان است، «سلیمان فرنجیه» رهبر حزب مسیحی «المرده» و هیچ کدام از اعضای حزب یا فراکسیون او بعلاوه چندین شخصیت دیگر غائبان مراسم بودند که خود حاکی از وجود اختلافات عمیق در فضای سیاسی لبنان است.

**هنوز هیچ خبری از تشکیل دولت نیست
روسای سه گانه لبنان پس از استقبال رسمی از مهمانان، برای دقایقی در یکی از اتاق های کاخ بعبدا، پشت درهای بسته با هم خلوت کردند. گرچه خبر رسمی از این جلسه درز نکرد اما منابع نزدیک به این سه مقام نقل کردند که اصل بحث عون، بری و الحریری بر سر مکانیزمی برای به حرکت درآوردن قطار متوقف شده تشکیل کابینه بود.
روز سوم خردادماه امسال اکثریت نمایندگان پارلمان جدید لبنان، موافق نخست وزیری سعدالحریری بودند، بدین ترتیب وی از سوی میشل عون مامور به تشکیل کابینه شد. سهم خواهی دو متحد الحریری یعنی حزب مسیحی «نیروهای لبنانی» به ریاست «سمیر جعجع» و حزب دروزی سوسیالیست ترقی خواه به رهبری جنبلاط، از جمله موانعی بود که 5 ماه کار تشکیل دولت را به تعطیلی کشاند.
یاران جعجع که 15 نماینده در پارلمان دارند 5 وزیر در کابینه آینده طلب می کردند و یاران جنبلاط که 9 نماینده به ساختمان مجلس در میدان نجمه بیروت فرستاده بودند، 3 وزیر. این در حالی بود که فراکسیون های حاضر در مجلس تقریبا به ازای هر 4 یا 5 عضو از 128 نماینده خواهان یک وزیر در دولت بودند. برای مثال حزب الله و جنبش امل با داشتن 30 نماینده فقط 6 وزیر را در کابینه می خواستند.
در آخرین روزهای مهرماه گذشته بالاخره میان مطالبات جعجع و جنبلاط با معیارهای رئیس جمهوری و متحدانش توازنی برقرار شد و تولد دولت موسوم به وحدت ملی در لبنان بسیار نزدیک شد، اما هنوز الحریری خواسته یک گروه را همچنان نادیده می گرفت: فراکسیون 6 نفره سنی های مستقل در پارلمان.
رهبر حزب سنی «المستقبل» مایل نبود به نمایندگان سنی خارج از دایره حزبی خود میدان دهد، اما برخلاف همیشه که الحریری و حزبش اکثریت 27 کرسی نمایندگان سنی در پارلمان لبنان را کسب می کردند، این بار 10 نماینده سنی از حزب آبی نبودند. این نمایندگان با توجه به معیارها طالب 2 وزیر بودند که الحریری پیش از بالاگرفتن بحث ها یک وزیر را به رقیب خود «نجیب میقاتی» نخست وزیر پیشین لبنان داده بود، اما 6 نماینده سنی «8 مارسی» را از اعطای سهم شان محروم می کرد.
حزب الله از مطالبه این 6 نماینده حمایت و اعلام کرد که با توجه به رای بخش زیادی از اهل سنت به این اشخاص، ما اسامی وزرای خود را تا حل مشکل میان الحریری و نمایندگان سنی مستقل معرفی نمی کنیم، بدین ترتیب بازهم کار تشکیل دولت، به در بسته خورد.
رئیس جمهوری لبنان، مطالبه این نمایندگان را بر حق خواند و هفته پیش یک وزیر سنی را که در عوض یک وزیر مسیحی از الحریری گرفته بود، به او بازگرداند تا نخست وزیر بتواند مشکل را حل کند.
دیروز اما سعدالحریری، پس از دیدار با عون و بری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه راه حل نزد من نیست و نزد دیگران (حزب الله) است، به تمسخر گفت که این نمایندگان سنی آیا واقعا آنگونه که می گویند، مستقل هستند؟
در شرایطی که «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان و رئیس حزب نزدیک به رئیس جمهوری و داماد او، ابراز امیدواری کرد که تا پیش از اعیاد پیش روی مسیحی و سال نو میلادی کار تشکیل کابینه به پایان رسیده باشد، نبیه بری پس از خروج از جلسه با عون و الحریری تأکید کرد: هرگز هیچ چیز جدیدی وجود ندارد.
خاورم**2054

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ اول اردیبهشت + دانلود غزل حافظ