کتاب فن‌آوری‌های صنعت اسباب‌بازی، آغازگر تغییرات حرفه‌ای تولیدکنندگان و طراحان


کتاب فن‌آوری‌های صنعت اسباب‌بازی، آغازگر تغییرات حرفه‌ای تولیدکنندگان و طراحان

کتاب «فن‌آوری‌های صنعت اسباب‌بازی» آغازگر تغییرات حرفه‌ای برای تولیدکنندگان و طراحان این حوزه است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بعدازظهر روز اول آذر ۱۳۹۷ کتاب چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با عنوان «فن‌آوری‌های صنعت اسباب بازی» رونمایی شد.

بر این اساس، کارشناسان حاضر در این مراسم ضمن بیان نکته‌هایی درباره‌ی کیفیت و کمیت این دوره از جشنواره درباره‌ی کاربردهای این کتاب سخن گفتند.

دبیر چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی در آیین رونمایی از کتاب «فن‌آوری‌های صنعت اسباب‌بازی کشور» با اشاره به درآمد ۹۰ میلیارد دلاری از این صنعت در دنیا، گردش مالی آن‌را نشان اهمیت اقتصادی و تجاری این صنعت در کنار جنبه‌های فرهنگی و آموزشی دانست. همچنین وجود بانک اطلاعاتی جامع از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی اسباب‌بازی را برای جلب توجه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به ظرفیت‌های فناورانه‌ی شرکت‌های فعال و سودآوری صنعت اسباب‌بازی ضروری برشمرد.

محسن حموله با تاکید بر این‌که صنعت اسباب‌بازی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین صنایع در حوزه‌ی صنایع خلاق و فرهنگی است، توضیح داد: امروزه این صنعت درآمدی بیش از ۹۰ میلیارد دلار در جهان دارد. همین گردش مالی می‌تواند اهمیت آن‌را علاوه بر جنبه‌های فرهنگی و آموزشی در زمینه‌های اقتصادی و تجاری نیز نشان دهد.

به گفته‌ی او با ظهور فن‌آوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و فرآیندهای جدید ساخت و تولید، صنعت اسباب‌بازی نیز روندهای جدید و به‌روزی را در جهان تجربه می‌کند.

حموله به تولید ربات‌ها و پهپادها به عنوان اسباب‌بازی اشاره کرد و اظهار داشت: اتصال اسباب‌بازی‌ها به ابزار دیجیتالی از طریق وای فای و بلوتوث، بهره‌مندی از اینترنت اشیا، استفاده از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در اسباب‌بازی‌ها و ساخت اسباب‌بازی توسط پرینترهای سه بعدی، بخشی از روندهای جدیدی است که در صنعت اسباب‌بازی در جهان روز به روز در حال گسترش است.

او با تاکید بر این‌که به عنوان متولیان امر اسباب‌بازی در کشور باید نگاهی همه جانبه به تمامی این عرصه داشته باشیم، افزود: باید بتوانیم رصد مناسبی در این مسیر برای خود و دیگران فراهم کنیم. ساخت و تولید محتوا یکی از رسالت‌های ما در این عرصه است.

سیدامیر آقایی رییس کارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد توسعه فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فن‌آوری نهاد ریاست‌جمهوری از جمله سخنرانان این مراسم بود. وی عنوان کرد: «تصورهای عمومی این است که اسباب‌بازی وسیله‌ای برای سرگرمی است. این تعریف تمام اندوخته‌های علمی این صنعت را به هدر می‌دهد. به همین دلیل این کتاب را که آن را با عنوان «درخت فن‌آوری» می‌شناسیم می‌تواند دست‌آوردی برای تغییر این دیدگاه باشد تا با دسترسی عموم مردم و توجه به مرجعیت آن برخی نگاه‌ها تعدیل شود.»

وی تاکید کرد: «در هر بخش از این کتاب و در معرفی تولیدکنندگان به نقاط قوت و تمرکز آن‌ها اشاره شده است. تا مرجعیت‌بخشی این کتاب، مهم‌ترین ماموریت آن تلقی شود.»

این مقام مسوول از انتشار «آمارنامه صنعت» در همین موضوع تا پایان امسال و با همکاری کانون خبر داد.

آقایی رده‌بندی سنی اسباب‌بازی را امر مهم دیگری خواند که برنامه‌ریزی آن آغاز شده است.

کتاب فن‌آوری‌های صنعت اسباب‌بازی، آغازگر تغییرات حرفه‌ای تولیدکنندگان و طراحان

برنامه‌ریزی‌ آینده‌ی صنعت‌اسباب‌بازی با گردآوری اطلاعات تولیدکنندگان

سیدحسین حسینی، پژوهش‌گر، استاد دانشگاه و دبیر اجرایی کتاب «فن‌آوری‌های صنعت اسباب‌بازی ایران» در بخش دیگر آیین رونمایی از این کتاب سخن گفت.

او با تاکید بر آمار و ارقام و اطلاعات به عنوان مبنای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در هر صنعتی و به‌طور خاص صنعت اسباب‌بازی به عنوان یکی از صنایع فرهنگی و خلاق کشور گفت: در جایی که اطلاعات و آمار و ارقامی در دسترس نباشد اساسا برنامه‌ریزی محال است. ستاد توسعه‌ی فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز این موضوع را به درستی تشخیص داد و می‌دانست که باید این کمبود را پوشش دهد.

حسینی افزود: ما در حوزه‌ی انیمیشن یا بازی‌های ویدئویی کتاب فن‌آوری یا آمارنامه‌ی انیمیشن داریم. در حوزه‌ی اسباب‌بازی به‌صورت طبیعی این نیاز بیش از پیش دیده می‌شود. برای مثال اگر بخواهیم تولیدکنندگان مواد با چسبندگی خاص یا با قابلیت خوراکی در کشور را شناسایی کنیم این کار به راحتی امکان‌پذیر نیست و برای بیرون از مجموعه‌ی متخصصان این حوزه امکان شناسایی وجود ندارد.

او درباره‌ی کاربردهای مشخص این کتاب توضیح داد: معرفی فعالان یکی از کاربردهای کتاب است. اما این معرفی از نوع معرفی معمولی اسم و نوع کار هر تولیدی نیست؛ بلکه معرفی توانمندی‌های فن‌آورانه‌ی آن‌ها است. همچنین معرفی فعالان بخش خصوصی این حوزه‌ یک ماموریت مهم کتاب است.

کتاب فن‌آوری‌های صنعت اسباب‌بازی، آغازگر تغییرات حرفه‌ای تولیدکنندگان و طراحان

معرفی صاحبان فن‌آوری برای پیشگیری از کار غیرعلمی

دبیر اجرایی کتاب ادامه داد: یکی از کارکردهای دیگری که این کتاب می‌تواند داشته باشد این است که مانع کار غیرتخصصی و غیرعلمی شود. بی‌تردید وقتی صاحبان فن‌آوری مشخص شوند هر کسی هم که سفارش مشخصی دارد به سراغ صاحب آن فن‌آوری می‌رود.

به گفته‌ی او از اوایل مرداد امسال کار گردآوری و تدوین این کتاب آغاز و دبیرخانه‌ی تدوین کتاب با هماهنگی بین شورای نظارت بر اسباب‌بازی و ستاد توسعه‌ی فن‌آوری‌های نرم وهویت‌ساز تشکیل و حدود یک ماه کار پژوهشی برای تدوین این کتاب انجام شد. از نیمه‌ی شهریور نیز شروع به جمع‌آوری اطلاعات شرکت‌ها و تعامل با آن‌ها کردیم. در نهایت تا نیمه‌ی آبان تقریبا فرآیند جمع‌آوری اطلاعات از شرکت‌ها به طول انجامید و بیش از ۵۰ زمینه‌ی اطلاعاتی از شرکت‌ها دریافت کردیم.

کتاب فن‌آوری‌های صنعت اسباب‌بازی، آغازگر تغییرات حرفه‌ای تولیدکنندگان و طراحان

تهران رتبه‌ی یک تولید اسباب‌بازی در کشور!

حسینی ضمن ابراز امیدواری از گسترش اطلاعات ارایه شده از شرکت‌ها در چاپ‌های بعدی گفت: اطلاعات ۵۳ شرکت خصوصی و سه مجموعه‌ی دولتی در این کتاب آمده است.

به گفته‌ی او با توجه به اطلاعات به دست آمده از کتاب، بیش‌ترین تراکم شرکت‌ها در تهران و رتبه‌ی دوم به اصفهان اختصاص دارد. در تهران ۶۷ درصد از این ۵۶ مجموعه و در اصفهان ۱۲.۵ درصد فعال هستند.

همچنین بیشترین حوزه‌ی فعالیت شرکت‌ها در زمینه‌ی بازی‌های آموزشی است. تقریبا ۸۵ درصد شرکت‌ها در زمینه‌ی تولید بازی آموزشی فعال هستند. رتبه‌ی دوم به بازی‌های فکری و رومیزی با آمار حدود ۶۰ درصد و رتبه‌ی سوم به بازی‌های سازه‌ای یا ساختنی‌ها با آمار حدود ۵۱ درصد اختصاص دارد.

از نظر نوع مواد مورد استفاده(متریال) نیز طبق اطلاعات جمع‌آوری شده بیشترین مواد، پلاستیکی است و حدود ۷۵ درصد شرکت‌ها اعلام کرده‌اند اسباب‌بازی پلاستیکی تولید می‌کنند. حدود ۵۵ درصد نیز اسباب‌بازی‌هایی با کاغذ و مقوا و حدود ۵۰ درصد اسباب‌بازی‌های چوبی تولید می‌کنند.

از نظر رده‌بندی سنی، رتبه‌ی اول تولید اسباب‌بازی به گروه هفت تا ۱۲ سال با آمار۹۴ درصد، ۱۲ تا ۱۴ سال با آمار ۸۲ درصد و پیش از مدرسه با آمار ۷۵ درصد اختصاص دارد.

حسینی معتقد است آمار فعالیت شرکت‌ها که از اطلاعات ارایه شده در این کتاب به‌دست می‌آید در برنامه‌ریزی‌های آینده بسیار موثر است؛ چراکه در حال حاضر می‌دانیم در کدام حوزه یا برای چه گروه سنی خلاء داریم و شرکت‌ها فعالیت نمی‌کنند.

او در پایان یادآور شد: نسخه‌ی اول کتاب بی‌تردید ایرادها و ضعف‌هایی دارد. امیدواریم با کمک فعالان این حوزه، نظرات آن‌ها و با پیشنهادهایی که مطرح می‌کنند نسخه‌ی بعدی کتاب را سال آینده بهتر و کامل‌تر منتشر کنیم.

کتاب فن‌آوری‌های صنعت اسباب‌بازی، آغازگر تغییرات حرفه‌ای تولیدکنندگان و طراحان

ضرورت افزایش دانش تولیدکنندگان اسباب‌بازی

محسن رجبی، عضو هیات مدیره‌ی انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی آخرین سخنران آیین رونمایی از کتاب «فن‌آوری‌های صنعت اسباب‌بازی ایران» بود.

او با اشاره به این‌که جشنواره و نمایشگاه تخصصی به گفته‌ی صاحب‌نظران این حوزه نقطه‌ی عطفی در صنعت اسباب‌بازی است، گفت: در بررسی‌های انجمن تولیدکنندگان به این نتیجه رسیدیم که سطح دانش تولیدکنندگان اسباب‌بازی نسبت به سایر تولیدکنندگان در صنایع دیگر پایین‌تر و از سطح خوبی برخوردار نیست.

رجبی توضیح داد: رویکرد ما در انجمن تولیدکنندگان این بود که با برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌ها سعی کنیم بسیاری از مهارت‌ها و آن‌چه تولیدکننده به آن نیاز دارد را مطرح کنیم تا سبب شود سطح صنعت اسباب‌بازی به سطح بالایی برسد و تولیدکنندگان با هم‌افزایی بهتر بتوانند محصولات و تولیدات بهتری را به بازار عرضه کنند.

کتاب فن‌آوری‌های صنعت اسباب‌بازی، آغازگر تغییرات حرفه‌ای تولیدکنندگان و طراحان

رویکرد مثبت کانون در ارتباط با بخش خصوصی

او به رویکرد مدیریت جدید کانون اشاره کرد و اظهار داشت: رویکرد مدیریت جدید کانون یعنی ورود به بخش خصوصی و ارایه‌ی فضا و امکانات به آن‌ها بسیار خرسندکننده است. این سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های کلان تولیدکنندگان را درگیر می‌کند و باعث می‌شود سطح محصولات از سطح فعالی ارتقا یابد.

عضو هیات مدیره‌ی انجمن تولیدکنندگان افزود: از سوی دیگر همکاری خوبی بین ستاد توسعه‌ی فن‌آوری‌های ریاست جمهوری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شورای نظارت براسباب‌بازی شکل گرفته و به رویکرد علمی در این حوزه منجر شده است.

او از این کتاب به عنوان یکی از خروجی‌های جشنواره یاد کرد که می‌تواند به صنعت اسباب‌بازی کمک کند.

رجبی نتیجه‌ی ایجاد هماهنگی و همکاری میان چند سازمان را برپایی نمایشگاه تخصصی در حوزه‌ی اسباب‌بازی برای نخستین‌بار دانست که هم تولیدکنندگان و هم مسوولان از آن راضی هستند. همچنین جشنواره‌ی امسال با ورود انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی و بخش خصوصی یک‌پارچگی، هم‌دلی و نظم خوبی پیدا کرده است.

او یادآور شد: وجود کتاب‌هایی مانند «فن‌آوری‌های صنعت اسباب‌بازی کشور» به عنوان مرجع در حوزه‌ی اسباب‌بازی خیلی می‌تواند به تولیدکنندگان و افراد دغدغه‌مند این حوزه کمک کند.

عضو هیات مدیره‌ی انجمن تولیدکنندگان ابراز امیدواری کرد که جشنواره‌ی امسال صنعت اسباب‌بازی را به سمت شکل‌گیری اتحادیه‌ای برای اسباب‌بازی ببرد و اسباب‌بازی را به عنوان یک کالای فرهنگی در کشور مطرح کند.

او در ادامه به تفاوت رویکرد چهارمین دوره‌ی جشنواره با دوره‌های پیشین آن اشاره کرد و اظهار داشت: شورای نظارت بر اسباب‌بازی تنها متولی در ایران و در حوزه‌ی اسباب‌بازی است که خیلی جدی کار می‌کند و به‌واسطه‌ی آن با کانون پرورش فکری ارتباط پیدا می‌کند. امسال در جشنواره، ارتباط خوبی بین کانون و بخش خصوصی ایجاد شد.

رجبی در پایان تاکید کرد: امیدواریم در رویدادهای بعدی آینده کتاب‌ها و منابع بیشتری در اختیار داشته باشیم که بتواند سطح دانش تولیدکنندگان، فروشندگان و توزیع‌کنندگان و طراحان اسباب‌بازی را افزایش دهد و بحث علمی را وارد حوزه‌ی صنعت اسباب‌بازی کند تا محصولاتی با کیفیت بهتر داشته باشیم.

کتاب فن‌آوری‌های صنعت اسباب‌بازی، آغازگر تغییرات حرفه‌ای تولیدکنندگان و طراحان


به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بعدازظهر روز اول آذر ۱۳۹۷ کتاب چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با عنوان «فن‌آوری‌های صنعت اسباب بازی» رونمایی شد.

بر این اساس، کارشناسان حاضر در این مراسم ضمن بیان نکته‌هایی درباره‌ی کیفیت و کمیت این دوره از جشنواره درباره‌ی کاربردهای این کتاب سخن گفتند.

دبیر چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی در آیین رونمایی از کتاب «فن‌آوری‌های صنعت اسباب‌بازی کشور» با اشاره به درآمد ۹۰ میلیارد دلاری از این صنعت در دنیا، گردش مالی آن‌را نشان اهمیت اقتصادی و تجاری این صنعت در کنار جنبه‌های فرهنگی و آموزشی دانست. همچنین وجود بانک اطلاعاتی جامع از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی اسباب‌بازی را برای جلب توجه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به ظرفیت‌های فناورانه‌ی شرکت‌های فعال و سودآوری صنعت اسباب‌بازی ضروری برشمرد.

محسن حموله با تاکید بر این‌که صنعت اسباب‌بازی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین صنایع در حوزه‌ی صنایع خلاق و فرهنگی است، توضیح داد: امروزه این صنعت درآمدی بیش از ۹۰ میلیارد دلار در جهان دارد. همین گردش مالی می‌تواند اهمیت آن‌را علاوه بر جنبه‌های فرهنگی و آموزشی در زمینه‌های اقتصادی و تجاری نیز نشان دهد.

به گفته‌ی او با ظهور فن‌آوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و فرآیندهای جدید ساخت و تولید، صنعت اسباب‌بازی نیز روندهای جدید و به‌روزی را در جهان تجربه می‌کند.

حموله به تولید ربات‌ها و پهپادها به عنوان اسباب‌بازی اشاره کرد و اظهار داشت: اتصال اسباب‌بازی‌ها به ابزار دیجیتالی از طریق وای فای و بلوتوث، بهره‌مندی از اینترنت اشیا، استفاده از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در اسباب‌بازی‌ها و ساخت اسباب‌بازی توسط پرینترهای سه بعدی، بخشی از روندهای جدیدی است که در صنعت اسباب‌بازی در جهان روز به روز در حال گسترش است.

او با تاکید بر این‌که به عنوان متولیان امر اسباب‌بازی در کشور باید نگاهی همه جانبه به تمامی این عرصه داشته باشیم، افزود: باید بتوانیم رصد مناسبی در این مسیر برای خود و دیگران فراهم کنیم. ساخت و تولید محتوا یکی از رسالت‌های ما در این عرصه است.

سیدامیر آقایی رییس کارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد توسعه فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فن‌آوری نهاد ریاست‌جمهوری از جمله سخنرانان این مراسم بود. وی عنوان کرد: «تصورهای عمومی این است که اسباب‌بازی وسیله‌ای برای سرگرمی است. این تعریف تمام اندوخته‌های علمی این صنعت را به هدر می‌دهد. به همین دلیل این کتاب را که آن را با عنوان «درخت فن‌آوری» می‌شناسیم می‌تواند دست‌آوردی برای تغییر این دیدگاه باشد تا با دسترسی عموم مردم و توجه به مرجعیت آن برخی نگاه‌ها تعدیل شود.»

وی تاکید کرد: «در هر بخش از این کتاب و در معرفی تولیدکنندگان به نقاط قوت و تمرکز آن‌ها اشاره شده است. تا مرجعیت‌بخشی این کتاب، مهم‌ترین ماموریت آن تلقی شود.»

این مقام مسوول از انتشار «آمارنامه صنعت» در همین موضوع تا پایان امسال و با همکاری کانون خبر داد.

آقایی رده‌بندی سنی اسباب‌بازی را امر مهم دیگری خواند که برنامه‌ریزی آن آغاز شده است.

کتاب فن‌آوری‌های صنعت اسباب‌بازی، آغازگر تغییرات حرفه‌ای تولیدکنندگان و طراحان

برنامه‌ریزی‌ آینده‌ی صنعت‌اسباب‌بازی با گردآوری اطلاعات تولیدکنندگان

سیدحسین حسینی، پژوهش‌گر، استاد دانشگاه و دبیر اجرایی کتاب «فن‌آوری‌های صنعت اسباب‌بازی ایران» در بخش دیگر آیین رونمایی از این کتاب سخن گفت.

او با تاکید بر آمار و ارقام و اطلاعات به عنوان مبنای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در هر صنعتی و به‌طور خاص صنعت اسباب‌بازی به عنوان یکی از صنایع فرهنگی و خلاق کشور گفت: در جایی که اطلاعات و آمار و ارقامی در دسترس نباشد اساسا برنامه‌ریزی محال است. ستاد توسعه‌ی فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز این موضوع را به درستی تشخیص داد و می‌دانست که باید این کمبود را پوشش دهد.

حسینی افزود: ما در حوزه‌ی انیمیشن یا بازی‌های ویدئویی کتاب فن‌آوری یا آمارنامه‌ی انیمیشن داریم. در حوزه‌ی اسباب‌بازی به‌صورت طبیعی این نیاز بیش از پیش دیده می‌شود. برای مثال اگر بخواهیم تولیدکنندگان مواد با چسبندگی خاص یا با قابلیت خوراکی در کشور را شناسایی کنیم این کار به راحتی امکان‌پذیر نیست و برای بیرون از مجموعه‌ی متخصصان این حوزه امکان شناسایی وجود ندارد.

او درباره‌ی کاربردهای مشخص این کتاب توضیح داد: معرفی فعالان یکی از کاربردهای کتاب است. اما این معرفی از نوع معرفی معمولی اسم و نوع کار هر تولیدی نیست؛ بلکه معرفی توانمندی‌های فن‌آورانه‌ی آن‌ها است. همچنین معرفی فعالان بخش خصوصی این حوزه‌ یک ماموریت مهم کتاب است.

کتاب فن‌آوری‌های صنعت اسباب‌بازی، آغازگر تغییرات حرفه‌ای تولیدکنندگان و طراحان

معرفی صاحبان فن‌آوری برای پیشگیری از کار غیرعلمی

دبیر اجرایی کتاب ادامه داد: یکی از کارکردهای دیگری که این کتاب می‌تواند داشته باشد این است که مانع کار غیرتخصصی و غیرعلمی شود. بی‌تردید وقتی صاحبان فن‌آوری مشخص شوند هر کسی هم که سفارش مشخصی دارد به سراغ صاحب آن فن‌آوری می‌رود.

به گفته‌ی او از اوایل مرداد امسال کار گردآوری و تدوین این کتاب آغاز و دبیرخانه‌ی تدوین کتاب با هماهنگی بین شورای نظارت بر اسباب‌بازی و ستاد توسعه‌ی فن‌آوری‌های نرم وهویت‌ساز تشکیل و حدود یک ماه کار پژوهشی برای تدوین این کتاب انجام شد. از نیمه‌ی شهریور نیز شروع به جمع‌آوری اطلاعات شرکت‌ها و تعامل با آن‌ها کردیم. در نهایت تا نیمه‌ی آبان تقریبا فرآیند جمع‌آوری اطلاعات از شرکت‌ها به طول انجامید و بیش از ۵۰ زمینه‌ی اطلاعاتی از شرکت‌ها دریافت کردیم.

کتاب فن‌آوری‌های صنعت اسباب‌بازی، آغازگر تغییرات حرفه‌ای تولیدکنندگان و طراحان

تهران رتبه‌ی یک تولید اسباب‌بازی در کشور!

حسینی ضمن ابراز امیدواری از گسترش اطلاعات ارایه شده از شرکت‌ها در چاپ‌های بعدی گفت: اطلاعات ۵۳ شرکت خصوصی و سه مجموعه‌ی دولتی در این کتاب آمده است.

به گفته‌ی او با توجه به اطلاعات به دست آمده از کتاب، بیش‌ترین تراکم شرکت‌ها در تهران و رتبه‌ی دوم به اصفهان اختصاص دارد. در تهران ۶۷ درصد از این ۵۶ مجموعه و در اصفهان ۱۲.۵ درصد فعال هستند.

همچنین بیشترین حوزه‌ی فعالیت شرکت‌ها در زمینه‌ی بازی‌های آموزشی است. تقریبا ۸۵ درصد شرکت‌ها در زمینه‌ی تولید بازی آموزشی فعال هستند. رتبه‌ی دوم به بازی‌های فکری و رومیزی با آمار حدود ۶۰ درصد و رتبه‌ی سوم به بازی‌های سازه‌ای یا ساختنی‌ها با آمار حدود ۵۱ درصد اختصاص دارد.

از نظر نوع مواد مورد استفاده(متریال) نیز طبق اطلاعات جمع‌آوری شده بیشترین مواد، پلاستیکی است و حدود ۷۵ درصد شرکت‌ها اعلام کرده‌اند اسباب‌بازی پلاستیکی تولید می‌کنند. حدود ۵۵ درصد نیز اسباب‌بازی‌هایی با کاغذ و مقوا و حدود ۵۰ درصد اسباب‌بازی‌های چوبی تولید می‌کنند.

از نظر رده‌بندی سنی، رتبه‌ی اول تولید اسباب‌بازی به گروه هفت تا ۱۲ سال با آمار۹۴ درصد، ۱۲ تا ۱۴ سال با آمار ۸۲ درصد و پیش از مدرسه با آمار ۷۵ درصد اختصاص دارد.

حسینی معتقد است آمار فعالیت شرکت‌ها که از اطلاعات ارایه شده در این کتاب به‌دست می‌آید در برنامه‌ریزی‌های آینده بسیار موثر است؛ چراکه در حال حاضر می‌دانیم در کدام حوزه یا برای چه گروه سنی خلاء داریم و شرکت‌ها فعالیت نمی‌کنند.

او در پایان یادآور شد: نسخه‌ی اول کتاب بی‌تردید ایرادها و ضعف‌هایی دارد. امیدواریم با کمک فعالان این حوزه، نظرات آن‌ها و با پیشنهادهایی که مطرح می‌کنند نسخه‌ی بعدی کتاب را سال آینده بهتر و کامل‌تر منتشر کنیم.

کتاب فن‌آوری‌های صنعت اسباب‌بازی، آغازگر تغییرات حرفه‌ای تولیدکنندگان و طراحان

ضرورت افزایش دانش تولیدکنندگان اسباب‌بازی

محسن رجبی، عضو هیات مدیره‌ی انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی آخرین سخنران آیین رونمایی از کتاب «فن‌آوری‌های صنعت اسباب‌بازی ایران» بود.

او با اشاره به این‌که جشنواره و نمایشگاه تخصصی به گفته‌ی صاحب‌نظران این حوزه نقطه‌ی عطفی در صنعت اسباب‌بازی است، گفت: در بررسی‌های انجمن تولیدکنندگان به این نتیجه رسیدیم که سطح دانش تولیدکنندگان اسباب‌بازی نسبت به سایر تولیدکنندگان در صنایع دیگر پایین‌تر و از سطح خوبی برخوردار نیست.

رجبی توضیح داد: رویکرد ما در انجمن تولیدکنندگان این بود که با برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌ها سعی کنیم بسیاری از مهارت‌ها و آن‌چه تولیدکننده به آن نیاز دارد را مطرح کنیم تا سبب شود سطح صنعت اسباب‌بازی به سطح بالایی برسد و تولیدکنندگان با هم‌افزایی بهتر بتوانند محصولات و تولیدات بهتری را به بازار عرضه کنند.

کتاب فن‌آوری‌های صنعت اسباب‌بازی، آغازگر تغییرات حرفه‌ای تولیدکنندگان و طراحان

رویکرد مثبت کانون در ارتباط با بخش خصوصی

او به رویکرد مدیریت جدید کانون اشاره کرد و اظهار داشت: رویکرد مدیریت جدید کانون یعنی ورود به بخش خصوصی و ارایه‌ی فضا و امکانات به آن‌ها بسیار خرسندکننده است. این سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های کلان تولیدکنندگان را درگیر می‌کند و باعث می‌شود سطح محصولات از سطح فعالی ارتقا یابد.

عضو هیات مدیره‌ی انجمن تولیدکنندگان افزود: از سوی دیگر همکاری خوبی بین ستاد توسعه‌ی فن‌آوری‌های ریاست جمهوری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شورای نظارت براسباب‌بازی شکل گرفته و به رویکرد علمی در این حوزه منجر شده است.

او از این کتاب به عنوان یکی از خروجی‌های جشنواره یاد کرد که می‌تواند به صنعت اسباب‌بازی کمک کند.

رجبی نتیجه‌ی ایجاد هماهنگی و همکاری میان چند سازمان را برپایی نمایشگاه تخصصی در حوزه‌ی اسباب‌بازی برای نخستین‌بار دانست که هم تولیدکنندگان و هم مسوولان از آن راضی هستند. همچنین جشنواره‌ی امسال با ورود انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی و بخش خصوصی یک‌پارچگی، هم‌دلی و نظم خوبی پیدا کرده است.

او یادآور شد: وجود کتاب‌هایی مانند «فن‌آوری‌های صنعت اسباب‌بازی کشور» به عنوان مرجع در حوزه‌ی اسباب‌بازی خیلی می‌تواند به تولیدکنندگان و افراد دغدغه‌مند این حوزه کمک کند.

عضو هیات مدیره‌ی انجمن تولیدکنندگان ابراز امیدواری کرد که جشنواره‌ی امسال صنعت اسباب‌بازی را به سمت شکل‌گیری اتحادیه‌ای برای اسباب‌بازی ببرد و اسباب‌بازی را به عنوان یک کالای فرهنگی در کشور مطرح کند.

او در ادامه به تفاوت رویکرد چهارمین دوره‌ی جشنواره با دوره‌های پیشین آن اشاره کرد و اظهار داشت: شورای نظارت بر اسباب‌بازی تنها متولی در ایران و در حوزه‌ی اسباب‌بازی است که خیلی جدی کار می‌کند و به‌واسطه‌ی آن با کانون پرورش فکری ارتباط پیدا می‌کند. امسال در جشنواره، ارتباط خوبی بین کانون و بخش خصوصی ایجاد شد.

رجبی در پایان تاکید کرد: امیدواریم در رویدادهای بعدی آینده کتاب‌ها و منابع بیشتری در اختیار داشته باشیم که بتواند سطح دانش تولیدکنندگان، فروشندگان و توزیع‌کنندگان و طراحان اسباب‌بازی را افزایش دهد و بحث علمی را وارد حوزه‌ی صنعت اسباب‌بازی کند تا محصولاتی با کیفیت بهتر داشته باشیم.

کتاب فن‌آوری‌های صنعت اسباب‌بازی، آغازگر تغییرات حرفه‌ای تولیدکنندگان و طراحان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403