هویت ایرانی اسلامی، مهمترین دستاورد انقلاب برای زنان


هویت ایرانی اسلامی، مهمترین دستاورد انقلاب برای زنان

خرم آباد - ایرنا - زنان از آغاز تاریخ بشری تاکنون فراز و نشیب های مختلفی در عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته و نقش مهمی در تعیین سرنوشت حکومت ها و دولت ها داشته اند.

به گزارش ایرنا، هرچند در گذشته زنان حق و حقوق ناقصی داشته و به هیچ وجه در کانون توجه نبودند اما در جوامع امروزی و قرن حاضر، توجه به حقوق این قشر در هرجامعه دست مایه تبلغیات و سخنرانی بسیاری از سیاستمداران و دولتمردان شده است.
در بسیاری از جوامع غربی و به تازگی نیز در آسیا و حتی کشورهای عربی، دفاع از حقوق زنان به نوعی استفاده ابزاری از آنان تبدیل شده و بانوان برای تثبیت خود در اجتماع و به نام آزادی در بند اسارت هایی هستند که روح و انسانیت آنان را محصور کرده است.
در برخی جوامع نیز همچون کشورهای قحطی زده و فقیر آفریقایی نیز تناقض بسیاری با کشورهای غربی وجود دارد و زنان از ابتدایی ترین امکانات بی بهره اند و صرفا به عنوان نیروی کار شناخته می شوند و وجود آنان به فرزندآوری و تبعیت محض از مردان محدود می شود.
اما در کشور ایران نیز شکاف شخصیتی و دیدگاهی میان زنان تا قبل از انقلاب اسلامی بسیار بود و می توان گفت بانوان در 2 دسته جای می گرفتند، یا زنانی بی سواد، ناآگاه و صرفا خدمتگزار بودند و یا اینکه با تبدیل شدن به کالاهای تبلیغاتی به اصطلاح نام و نشانی برای خود رقم زده بودند که البته این شهرت آنان در میان مردم جنبه منفی داشت.
با وقوع انقلاب اسلامی، تلاش جامعه و خود زنان برای به دست آوردن احترام اجتماعی و رسیدن به جایگاه واقعی مورد توجه قرار گرفت و در چهار دهه پس از پیروزی انقلاب، توانمندسازی این قشر و پیشرفت همه جانبه زنان از شعارها و اقدامات اصلی جمهوری اسلامی محسوب می شود.
زنانی که به نظر می رسد جمهوری اسلامی با ایجاد فرصت های برابر تحصیل، نقش مثال زدنی در رشد آنان داشته اما عدم اشتغال و دیدگاه سنتی برخی از مردان همچنان از چالش های اصلی آنان به شمار می رود.
خبرگزاری ایرنا مرکز لرستان در میزگردی به مناسبت چل سالگی انقلاب با حضور ناهید پرویزپور مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان، علویه طاهره موسوی مدرس دانشگاه فرهنگیان، پژوهشگر دفاع مقدس و نویسنده کتاب باروت و مهتاب با موضوع زنان مبارز انقلاب و دفاع مقدس در لرستان، روح انگیز جهان افروز معاون مشارکت امور زنان در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، سمیه مهراب نیا رییس کانون زنان بازرگان لرستان و محدثه باباعی مقدم مدیر مسئول هفته نامه صدای رسا به معرفی دستاوردهای انقلاب در حوزه زنان و بانوان، به مشکلات پیش رو و چالش های آنان پرداخته است.

***هفت هزار شهید و پنج هزار جانباز جمهوری اسلامی زن هستند
مدیرکل مور بانوان و استانداری لرستان در این میزگرد گفت: اکنون که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب هستیم باید دستاوردهای چهار دهه انقلاب را به صورت خاص تشریح کرد.
ناهید پرویزپور با تاکید بر آشنایی جوانان با مقوله انقلاب و دستاوردهای انقلاب افزود: زنان در پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشتند و انقلاب نیز برای انان دستاوردهایی داشته که این خدمات متقابل باید بازگو شود.
وی ادامه داد: حضور در راهپیمایی ها و تظاهرات دوشادوش مردان حتی گاهی پیش تر از آنان در صحنه های انقلاب ثبت شده و نشان می دهد که زنان در این جریان عظیم مشوق همسران و پسران خود بودند.
وی تصریح کرد: نقش زنان در هشت سال دفاع مقدس و انقلاب بسیار چشمگیر است به نحوی که هفت هزار نفر از شهدا و پنج هزار نفر از جانبازان کشور زن هستند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان با اشاره به اینکه لرستان 464 زن شهید را تقدیم انقلاب و نظام کرده گفت: در مجموع آمار حضور زنان در جبهه 23 هزار نفر ثبت شده و 2 هزار و 300 پزشک زن در درمانگاه و بیمارستان های صحرایی جبهه حضور داشته اند.
پرویزپور نقش مهم زنان را تربیت نسل ها دانست و افزود: همین نوع تربیت و پرورش جامعه توسط زنان زمینه ساز پیروزی انقلاب اسلامی بود و شهدای تقدیم شده به انقلاب نشان دادند حاصل تربیت سالم مادران خود هستند.
وی ادامه داد: در طول انقلاب نیز شاهد حفاظت و صیانت زنان از این دستاورد بزرگ بوده ایم و این قشر با تاکید بر تربیت نسل در تمامی عرصه ها حضور داشته اند.
وی گفت: امروز نیز که با جنگ روانی و اقتصادی استکبار مواجه هستیم زنان باید همانند اول انقلاب، مدیریت جهادی داشته باشند و اجازه ندهند آمریکا هویت جوانان را تغییر دهد.

***هویت ایرانی اسلامی و ارائه الگوی سوم دستاورد مهم انقلاب برای زنان
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان تصریح کرد: هویت ایرانی اسلامی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب برای زنان بود.
پرویزپور توضیح داد: تا قبل از انقلاب اسلامی، 2 الگوی جهانی زن شرقی و زن غربی تعریف شده بود که در الگوی شرقی، زن در حاشیه و عنصری خنثی بود که نقشی در تاریخ و سرنوشت خود و جامعه نداشت و در الگوی غربی نیز زن یک ابزار بود که نگاه حنسیتی به وی اعمال می شد.
وی افزود: بروز انقلاب اسلامی الگوی سومی را ارائه داد که همطراز با ارزش های اسلامی بود، الگویی که ثابت کرد نه زن شرقی و نه زن غربی در جامعه پذیرفته نیستند.
وی گفت: انقلاب اسلامی ثابت کرد با حفظ حجاب و عفاف و در عین حال حضور در جامعه می توان زن آزاده ای بود که بر اساس آزادگی و مش انسانی به وی نگاه می شود که این همان الگو برداری از حضرت زهرا، حضرت زینیب و بانو خدیجه (س) است.
وی با بیان اینکه امروزه بسیاری از زنان دنیا با الگوبرداری از زن ایرانی فعالیت می کنند تصریح کرد: زنن ایرانی امروز با حجاب و عفاف در سطح جهان معرفی می شوند.

***افزایش کمی و کیفی مشارکت های زنان در جامعه
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان افزایش کمی و کیفی مشارکت های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و هنری زنان در جامعه را از دیگر دستاوردهای انقلاب دانست و بیان کرد: پس از انقلاب، زنان با اطمینان و امنیت خاطر در جامعه حضور یافتند، تحصیل کردند و نقش های مختلفی را پذیرفتند.
پرویزپور توضیح داد: در عمر چهار دهه ای انقلاب شاهد حضور زنان در مجلس شورای اسلامی به عنوان جایگاه مهم قانونگذاری هستیم هرچند که تعداد زنان در این نهاد اندک است اما راهیابی 17 زن به مجلس دهم، نشانگر توسعه سیاسی مردم است.
وی با بیان اینکه هم اکنون 6 درصد نمایندگان مجلس شورای اسلامی زنان هستند اظهار داشت: در دولت های یازدهم و دوازدهم هرچند به دلیل چالش های مختلف وزیر زن منصوب نشده اما این دولت سه زن را وارد کابینه کرده و 2 نفر از سفرای جمهوری اسلامی و سه نفر از فرمانداران نیز زن هستند.
وی با اشاره به حضور زنان به عنوان مدیرکل، بخشدار و معاون فرماندار و مدیر نیز افزود: دولت قول سهم 30 درصدی زنان در پست های کلان کشوری را داده و امروز نیز شاهد رشد 6 درصدی حضور این قشر در پست های مدیریتی استانداری و فرمانداری و رشد 16.5 درصدی حضور آنان در پست های وزارتخانه ای هستیم.

***افزایش اعتماد بنفس زنان در فعالیت های سیاسی و اجتماعی/عضویت چهار هزار زن در شوراها
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان رشد اعتماد بنفس زنان را دستاورد دیگر انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: حضور زنان به عنوان کاندیدا در دوره های چهارم و پنجم انتخابات شوراها نیز 81 درصد بوده که نشان می دهد زنان که در سال های گذشته همواره به پای صندوق های رای می آمدند و انتخاب می کردند این بار با خودباوری، در ردیف انتخاب شوندگان مردم قرار گرفتند.
پرویزپور اضافه کرد: حضور 76 نفر زن در دوره چهارم شورای اسلامی روستاهای استان به 103 نفر در دوره پنجم رسید.
وی گفت: در کل کشور چهار هزار زن عضو شوراهای اسلامی شهر و روستا هستند که در لرستان نیز 162 زن عضو شوراهای روستایی و 10 نفر در شورا های شهری فعالیت دارند.

***زنان بخشی از توسعه انقلاب هستند
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان افزود: زنان بخشی از توسعه انقلاب هستند و در قانون اساسی، بارها به این قشر و حقوق آنان اشاره شده است.
پرویزپور با بیان اینکه توجه به زنان در برنامه اول تا ششم توسعه لحاظ شده افزود: در برنامه ششم به طور ویژه توانمندسازی و آموزش زنان دیده شده که تمامی این موارد منوط به سیاست های کلی خانواده است که رهبر معظم انقلاب با تاکید بر تحکیم بنیاد خانواده ابلاغ فرمودند.
وی ادامه داد: به همین دلیل، حضور در عرصه اجتماعی با تاکید بر حفظ بنیاد خانواده و نقش اساسی زن پیش می رود و زنان در هر سمتی که قرار دارند باید تربیت صحیح اسلامی را با فرهنگ ایرانی پیوند زده و نقش مادری خود را حفظ نمایند.

***افزایش سن امید به زندگی در زنان از 50 به 78 سال رسید
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان رشد کمی و کیفی ارائه خدمات را از دستاوردهای مهم انقلاب برای زنان دانست و به برخی از شاخص ها از جمله بهداشت و سلامت و سواد اموزی نیز اشاره کرد.
پرویزپور اظهار داشت: جمهوری اسلامی خدمات بسیار ارزنده ای از جمله در حوزه سلامت، بهداشت، بیماری های مسری و مزمن، بارداری، سواد اموزی و ایجاد مراکز تخصصی برای زنان داشته است.
وی ادامه داد: در چهار دهه انقلاب اسلامی سن امید به زندگی در زنان افزایش یافته و از 50 سال در سال 57 به 78 سال در سال 95 رسیده است.
وی با اشاره به کاهش بیش از 90 درصدی مرگ و میر زنان باردار گفت: زنان امروز هم گیرنده و هم ارائه دهنده خدمات سلامت هستند به نحوی که پنج هزار و 300 زن فوق تخصص در کشور و 124 نفر در استان فعالیت می کنند.
پرویزپور دسترسی زنان در دورافتاده ترین روستاها به امکانات را نیز دستاورد بزرگ انقلاب برشمرد و بیان کرد: سال پیروزی انقلاب، 35 درصد زنان کشور سواد داشتند اما در حال حاضر 84.2 درصد زنان با سواد هستند.
وی افزود: در لرستان نیز 27.5 درصد زنان در سال 65 سواد داشتند که هم اکنون به 79 درصد رسیده است.

***نرخ رشد اقتصادی 12.1 درصدی و اشتغال زنان، چالش بزرگ در لرستان
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان اضافه کرد: نرخ رشد اقتصادی زنان در استان 12.1 درصد و در کشور 16درصد است که نشان می دهد اشتغال، چالش بزرگ زنان در لرستان است.
پرویزپور ادامه داد: تعداد زنان و دختران تحصیلکرده بسیار افزایش یافته ولی موانع بازار کار برای این قشر بیشتر از مردان است.
وی با تاکید بر توانمندسازی زنان سرپرست خانوار افزود: در استخدامی های استان توازن جنسیتی صورت نگرفته و امروز زنان شاغل در دستگاه های اداری استان اندک هستند.
وی گفت: در آزمون استخدامی سال 95 نیز بیشتر ردیف های استخدامی برای مردان در نظر گرفته شده بود که به همین دلیل، دولت آن را لغو و مجددا متناسب با سطح توانمندی و نه جنسیت، برگزار کرد.

***زنان از شرایط ابتذال به سردادن شعار یا زهرا (س) رسیدند
مدرس دانشگاه فرهنگیان، پژوهشگر دفاع مقدس و نویسنده کتاب باروت و مهتاب با موضوع زنان مبارز انقلاب و دفاع مقدس لرستان نیز در این میزگرد گفت: در زمان طاغوت زنان به ابتذال کشیده می شدند و نگاه ابزاری به انان هر روز ادامه داشت اما جمهوری اسلامی آنچنان اعتماد بنفس و عزتی به زنان داد که از ابتذال به سر دادن شعار یا زهرا(س) و یا حسین (ع) رسیدند.
علویه طاهره موسوی اظهار داشت: وابستگی زنان در زمان قبل از انقلاب یک شعار نیست چراکه عدم آزادی زن از نظر فکری و زندگی روزمره کاملا مشهود بود و همین امر موجب تاثیر منفی روی خانواده شده به نحوی که در اواخر عمر شاهنشاهی بسیار وحشتناک و ناهنجار شده بود.
وی با اشاره به آزادی های ظاهری زنان در زمان قبل ازانقلاب گفت: این امر در ظاهر بود و همانند موضوع حقوق بشر که امروز تنها از آن صحبت می شود در زمان شاهنشاهی نیز مساله واقعی به عنوان حقوق زنان وجود نداشت.
وی ادامه داد: اشرف پهلوی به عنوان یکی از فاسدترین و منفورترین افراد تاریخ ایران داعیه دفاع از حقوق زنان را داشت اما به فرموده امام راحل در آن دوران حتی حقوق مردان هم رعایت نمی شد.
این پژوهشگر حوزه زنان ادامه داد: زن یک کالا برای تبلیغ خارجی ها بود که به عنوان یک موجود وابسته فکری مورد استفاده قرار می گرفت و لااوبالی گری، مد و تجمل گرایی برای آن یک امتیاز به شمار می رفت تا جایی که فکر و ذهن بسیاری از زنان سفارشی و دربازی در زمان شاه تهیه و استفاده از لوازم ارایش بود.

***تبدیل چادر به نماد مبارزه
موسوی گفت: در حالیکه زمان شاه چادر مشکی بسیار کم بود اما با نوای امام (ره)، آغاز تظاهرات و پیروزی انقلاب چادر به نماد مبارزه تبدیل شد و حتی زنان بی حجاب نیز با حفظ این مهم در تظاهرات شرکت کردند.
وی بیان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران زنان به هویت واقعی خود که خداوند در قرآن کریم ترسیم کرده دست یافتند و زنی که کالایی بیش نبود یک مرتبه با الگوگیری از فاطمه زهرا (س) به دنیا معرفی شد.
وی گفت: زنان ایرانی هویت فکری خود را در انقلاب پیدا کردند و دغدغه مندی آنان از موارد سطحی همچون زیورآلات و لوازم آرایش به تحصیل، حضور موثر در جامعه و تربیت فرزندان حسینی تبدیل شد.
وی ادامه داد: در حالیکه مظاهر غربی زن را یک عروسک می دانند امام خمینی (ره) فرمود: بنام تجدد و تمدن زنان را فاسد می کنند که این فرمایش بسیار عمیق و معنا دار است.
موسوی از برخی رفتارهای جامعه امروزی نیز انتقاد کرد و اظهار داشت: نباید اجازه داد جامعه به سمتی حرکت کند زنانی که زیرخط فقر زندگی می کنند همچنان به ظواهر اهمیت داده و با هر قیمتی، به عمل های زیبایی تن دهند.

***عدم اجرای قوانین حوزه زنان را به اسلام و انقلاب نسبت ندهیم
این نویسنده در خصوص چگونگی صیانت از دستاوردهای حوزه زنان پس از انقلاب تصریح کرد: نمی شود به عنوان دفاع از نظام و انقلاب حقایق را نادیه گرفت بلکه باید گفت در بسیاری از موارد از این دستاوردها حفاظت شده و در برخی موارد نیز صاینت صحیحی صورت نگرفته است.
موسوی افزود: در حوزه آموزشی و علمی از این دستاوردها صیانت شده و نمونه بارز آن حضور اساتید مستقل، مخترعان، مدیران و فعالان اجتماعی هستند که با حفظ شئونات اسلامی و عفاف در این عرصه ها فعالیت موفقی دارند.
وی نقش مادری را مهمترین وظیفه زنان دانست و گفت: حضور موفق زنان در اجتماع نباید به رها شدن خانواده منجر شوند چراکه در این صورت هرآنچه یک زن کسب کرده است ارزش بسیار کمتری از مولفه های یک خانواده موفق دارد.
وی با اشاره به اینکه تعداد زنانی که مسلمان می شوند بیش از مردان است بیان کرد: در قانون اساسی بارها به حقوق زنان اشاره و تاکید شده اما اگر این قوانین اجرایی نشده نباید این امر را به اسلام و انقلاب نسبت داد.
وی با بیان اینکه حضور زنان در عرصه های سیاسی نیز موفق بود، افزود: در مباحث فرهنگی بویژه فرهنگ اسلامی - ایرانی باید اقدامات جدی و بیشتری صورت گیرد و نباید اجازه داد فرهنگی که در 40 سال به زنان ارزش داده با یک غفلت تغییر یافته و به سمت الگوی غربی گرایش یابد.
موسوی ادامه داد: توجه نسبت به اشتغال زنان چندان مطلوب نبوده به ویژه در لرستان نیز که نگرش های بومی و محلی وجود دارد موانع برای اشتغال و ازدواج زنان بیش از سایر استان ها وجود دارد.

***جایگاه زنان در اسلام در هیچ جامعه ای عملیاتی نشده است
معاون مشارکت امور زنان در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس لرستان نیز گفت: جایگاهی که انقلاب برای زنان متصور شد در هیچ جامعه دیگری عملیاتی نشده است.
روح انگیز جهان افروز افزود: سنگ بنای رشد جامعه از زنان آغاز می شود و جمهوری اسلامی به این نقش هدایتگری و فرهنگ سازی زنان توجه ویژه ای کرده است تا جایی که برخی قوانین از جمله افزایش مدت مرخصی زایمان و برخی قوانین حضانت فرزند را در راستای رفاه بانوان تغییر داد.
وی با بیان اینکه برای تربیت جامعه باید زنان و دختران را تربیت کرد ادامه داد: ارتقا حضور فیزیکی زنان در جامعه و احراز پست های سیاسی بیشتر در این چهار دهه نشان دهنده تغییر دیدگاه جامعه نسبت به زنان است.
وی گفت: تلاش هایی که زنان در جامعه انجام می دهند و بر احقاق خود اصرار دارند نه برای ایجاد یک جایگاه جدید، بلکه برای به دست آوردن جایگاهی واقعی است که اسلام به زن نسبت داد.
جهان افروز با انتقاد از سوِاستفاه برخی افراد از مباحث فمینیستی بیان کرد: بر خلاف ادعای برخی، اسلام فرقی میان شخصیت و انسانیت زن و مرد قائل نشده و انقلاب اسلامی، زنان را خانه نشین نکرده است.

***اعمال تغییر و فرهنگ سازی ها از زنان آغاز می شود
معاون مشارکت امور زنان در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس لرستان گفت: امام خمینی (ره) با سخن دقیقی اشاره کردند سنگ بنای حضور و تداوم زنان در جامعه موجب به وجود آمدن جریان های مختلف می شود و به همین دلیل فرمودند ' زنان به میدان آمدند و مردان 'هم' وارد شدند' .
جهان افروز افزود: امام راحل با این فرموده خود نقش پیشگامی در فرهنگ سازی و تغییر فرهنگ را برای زنان متصور شدند.
وی با بیان اینکه تغییر در جوامع را از زنان آغاز می کنند تصریح کرد: پیشرفت جوامع با فعالیت مثبت زنان شکل می گیرد و در چهار دهه تداوم انقلاب اسلامی نیز پیشرفت های سیاسی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی زنان موجب توسعه همه جانبه ی کشور شده است.
وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی اعتقاد دارد زن در عین اینکه یک مادر و همسر نمونه است می تواند به عنوان یک عنصر فعال اجتماعی حضور داشته باشد و به همین دلیل است که رهبر انقلاب با تداعی شعار نه شرقی، نه غربی، زن ایرانی را به عنوان الگوی جدیدی معرفی توصیف می کنند.
جهان افروز گفت: به فرموده امام خمینی (ره) صلاح و فساد جامعه به دست زنان است و زن با یک دست خود گهواره فرزندش را تکان می دهد و با دست دیگر دنیا را، به این معنا که تربیت فرزند توسط مادر بر تحولات دنیا تا چه اندازه تاثیرگذار است.

***حجاب دلیل محکم تاکید اسلام بر فعالیت های اجتماعی زن
این فعال حوزه زنان ادامه داد: یکی از دلایل محکمی که نشان می دهد اسلام بر حضور اجتماعی زنان تاکید دارد، حجاب است.
وی اظهار داشت: تاکید اسلام بر حجاب یعنی اسلام معتقد است زن باید در جامعه حضور داشته باشد در غیراینصورت حجاب در خانه و کنار محرمان ضرورتی ندارد که اسلام تا این اندازه به آن اشاره کند.
وی حجاب را ارمغان جمهوری اسلامی برای زنان به منظور صیانت از شخصیت اجتماعی و هویت انسانی او دانست و بیان کرد: با توجه به آمار و ارقام از دستاوردهای مختلف زنان در حوزه های مختلف حفاظت شده اما ادامه این روند بستگی به تلاش بانوان دارد که چگونه از زمینه بروز توانمندی های خود استفاده کنند.

***سواد و بهداشت، ارمغان جمهوری اسلامی برای زنان
رییس کانون زنان بازرگان لرستان نیز گفت: بدون شک سواد و بهداشت ارمغان مهم انقلاب برای زنان بوده به نحوی که در چهار دهه گذشته نرخ باسوادی زنان بسیار افزایش یافته و بانوان بیش از 50 درصد صندلی دانشگاه ها را کسب کرده اند.
سمیه مهراب نیا افزود: شاخص های بهداشت و سلامت زنان کشور نیز همچنان در حال افرایش است که این مهم تاثیر بسیاری در جامعه داشته است.
وی با بیان اینکه انقلاب، زنان را از مصرف گرایی دور کرده است تصریح کرد: در این سال ها از زنان با طلوع انقلاب بسیار کم شده اما امروز مسئولان باید دقت نظر بیشتری داشته باشند تا دستاورد مهم خودباوری و اعتماد به نفس زنان خدشه دار نشود و توجه به ظواهر در میان بانوان افزایش نداشته باشد.

***رشد نه چندان چشمگیر زنان در حوزه اقتصاد
این فعال اقتصادی موفق ادامه داد: با وجود پیشرفت زنان انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف، اما بانوان رشد چشمگیری در عرصه اقتصاد نداشته اند که متاسفانه این اتفاق علیرغم وجود زنان توانمند رقم خورده است.
مهراب نیا تاکید کرد: زنان در قرن 21 باید از حقوق برابر برخوردار باشند و تسهیلات فعالیت های اقتصادی همانند مردان در اختیار آنان قرار گیرد چراکه معدود زنان فعال اقتصادی، مدیریت و توانمندی خود را در این زمینه ثابت کرده اند.
وی گفت: شاید برخی از حقوق زنان نادیده گرفته شده یا مسکوت مانده باشد چراکه بستر مناسبی برای حضور زنان به بازار کار وجود ندارد و حمایت های آنچنانی که برای مردان لحاظ می شود، به قشر بانوان اختصاص داده نمی شود.

***اعتماد بنفس زنان لرستانی کم است/ رشد شاخص های زنان جای کار دارد
رییس کانون زنان بازرگان لرستان ادامه داد: پیشرفت های بسیاری در حوزه زنان رخ داده اما در مقایسه با جامعه ی مردانه جای کار بیشتری وجود دارد و باید تلاش شود قوانین نه مردانه، بلکه بر مبنای توانمندی و تخصص افراد نوشته شود.
مهراب نیا با تاکید بر تغییر دیدگاه برخی مردان نسبت به بانوان افزود: متاسفانه افرادی همچنان دیدگاه سنتی و غیرمعقول به جایگاه زن دارند که این امر باید اصلاح شود هرچند در دولت دوازدهم تحولات مثبتی در حوزه زنان رخ داده اما بدون شک برای عمر چهل ساله انقلاب اسلامی، اقدامات چندان بزرگی نیست.
وی با تاکید بر اینکه پیشرفت های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی وفرهنگی باید همزمان رخ دهد تا بهترین تاثیرگذاری را داشته باشد گفت: متاسفانه سطح اعتماد بنفس بسیاری از زنان استان پایین است چراکه علیرغم تحصیلات عالیه و سرمایه ریالی، جرات ورود به بازار کار و جامعه را ندارند.
وی گفت: این زنان زبان گفتگو و صحبت را ندارند و متاسفانه خودکم بینی در آنان دیده می شود که باید آسیب شناسی شده و با آموزش برطرف شود.
وی در خصوص مشکلات خاص زنان در عرصه های اقتصادی توضیح داد: تامین وثایق بانکی برای زنان اقتصادی سخت تر از مردان است و برای عرضه محصولات نیز مردان اختیارات و راحتی بیشتری دارند که شاید یکی از دلایل این امر، به دلیل برخی مسائل فرهنگی و باقی ماندن برخی دیدگاه های سنتی نسبت به زنان است.

***زن از ابزاری در دست رسانه به گرداننده رسانه تبدیل شد
فعال رسانه ای و مدیر مسئول هفته نامه صدای لرستان نیز گفت: یکی از مهمترین برکات انقلاب برای زنان این بود که از ابزاری در دست رسانه به یکی از گردانندگان رسانه ها تبدیل شدند.
محدثه باباعلی مقدم افزود: زنانی که در زمان طاغوت به عنوان کالای مصرفی در رسانه ها بکار گرفته می شدند در انقلاب اسلامی به صاحبان رسانه ای تبدیل شده اند که تریبون های مهم سرویس های سیاسی، اقتصای، اجتماعی و فرهنگی را مدیریت می کنند.
وی حضور زنان در رسانه و فعالیت موفق آنان را دستاورد مهم انقلاب دانست و تصریح کرد: تقش زنان و تاثیر حضور آنان در رسانه عامل مهمی در پیشرفت کشور بوده است.
وی ادامه داد: زنان فعال رسانه ای نه تنها مشکلات قشر خود بلکه مسائل جامعه را بازگو و گوشزد می کنند و بسیاری از مشکلات کشور توسط همین قشر شناسایی و انتشار یافته در حالیکه قبل از انقلاب زنان حتی تصمیم گیران خوبی برای خود نبوده اند.
باباعلی مقدم گفت: برای آنکه زنان پیشرفت کنند باید توانمند شوند و ارتباطات مفید با رسانه ها و اطلاعات داشته باشند و از طرفی حضور زنان در رسانه عامل مهمی در بازگو کردن مشکلات خاص این قشر داشته است.
وی ادامه داد: در حال حاضر زنان فعال در رسانه های استان بسیار هستند و میان آنان افراد تحصیلکرده و موفق به وفور یافت می شود.
وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی، قانون اساسی جمهوری اسلامی تا حد زیادی فرصت های برابری را برای زنان و مردان برای ایفای نقش در مسئولیت های بالای مملکتی در نظر گرفت که یکی از این فرصت ها در حوزه رسانه بود تا زمان در جایگاه مطالبه گری و پرسشگری قرار گیرند.
این فعال رسانه ای اضافه کرد: فعالیت زنان دردوران انقلاب، تکثیر و پخش اعلامیه‌ ها و نوارهای امام (ره) آغازی برای حضور موفق زنان در عرصه رسانه بود که تا به امروز تداوم داشته است.
7269/6060

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانواده

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا